Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Vestjysk Bank

+10
klogeaage 35
mkof
Newfido
Shintai
dkguy66
Cirb
sur gammel mand
Plyds
Storebror
Esbjerg
14 deltagere

Side 6 af 6 Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Go down

Vestjysk Bank - Page 6 Empty Sv: Vestjysk Bank

Indlæg af Thomas Tirs Apr 01, 2014 10:01 pm

HenningK skrev:
BamsesFar skrev:"Kernes......."

Nok nærmere et råddent æble, for nu at holde os til træved og kerner...

http://www.business.dk/finans/taeppet-trukket-vaek-under-vestjysk-bank

Jeg forstår så ikke helt hvorfor den her process med at få erklæret Vestjysk Bank konkurs har fået lov til at køre så grotesk meget ude i offentligheden. Efter den her udmelding, så er der da i hvert fald ikke et eneste indskud over 750.000 tilbage.

Man må antage at der ikke er så meget som een erhvervsdrivendes momskonto, der lige går lidt over 750.000 - og ingen offentlige/kommunale konti tilbage.

Er det Finanstilsynet, der betaler tilbage for den shotgun-wedding med Aarhus Lokalbank, som de blev tvunget til at stå fadder til? Eller en ny form for åbenhed til gavn for bankkunderne?

Den eneste begrundelse, jeg kan se er, at en konkurs vil samtidig give en konkurs hos landbruget - og smide ejendomme på markedet, som er groft overvurderede - som de andre - og dermed vil få priserne til at rasle ned. Det er ikke så meget Vestjysk Bank; men hele Århus boligmarked går på røven, hvis der kommer en reel prissætning.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Vestjysk Bank - Page 6 Empty Sv: Vestjysk Bank

Indlæg af HenningK Tirs Apr 01, 2014 10:13 pm

Thomas skrev:Den eneste begrundelse, jeg kan se er, at en konkurs vil samtidig give en konkurs hos landbruget - og smide ejendomme på markedet, som er groft overvurderede - som de andre - og dermed vil få priserne til at rasle ned. Det er ikke så meget Vestjysk Bank; men hele Århus boligmarked går på røven, hvis der kommer en reel prissætning.

Men hvis man var interesseret i et andet udfald end Financiel Stabilitet, så ville man vel forhandle bag lukkede døre og uden det her langstrakte, pinagtige forløb? Hvis altså man var staten, og sad med hovedparten af aktierne? Og havde helt styr på hvor skidt det stod til.


HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Vestjysk Bank - Page 6 Empty Sv: Vestjysk Bank

Indlæg af Thomas Tirs Apr 01, 2014 10:47 pm

HenningK skrev:
Thomas skrev:Den eneste begrundelse, jeg kan se er, at en konkurs vil samtidig give en konkurs hos landbruget - og smide ejendomme på markedet, som er groft overvurderede - som de andre - og dermed vil få priserne til at rasle ned. Det er ikke så meget Vestjysk Bank; men hele Århus boligmarked går på røven, hvis der kommer en reel prissætning.

Men hvis man var interesseret i et andet udfald end Financiel Stabilitet, så ville man vel forhandle bag lukkede døre og uden det her langstrakte, pinagtige forløb? Hvis altså man var staten, og sad med hovedparten af aktierne? Og havde helt styr på hvor skidt det stod til.

Jeg er så ikke sikker på, at man er så forfærdelig interesseret i Finansiel Stabilitet - i det hele taget. Det har jo vist sig at være mere i vejen end befordrende for den finansielle stabilitet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Vestjysk Bank - Page 6 Empty Jeg er enig i at det er en bank under afvikling.

Indlæg af Thomas Ons Apr 02, 2014 1:31 am

Det man kan gøre er:

Sælge de mindst ringe kunder fra - egenkapitalen er jo tabt ganske desuagtet. Det vil betyde en minimering af tabene, at de kunder, der kan siges at have en form for værdi sælges fra med nedskrivninger.

Det egentlige problem med den løsning er, at så kommer en ligraner som Sydbank: Køber kunden, tilbagefører nedskrivningen og udlodder provenuet i udbytte. Dermed er man tilbage, hvor man startede: Men det er i korte træk Sydbanks forretningsidé.
Det kan teoretisk tænkes at en kunde i sit hjertens godhed finder på at betale gæld - også den, der er nedskrevet; men sandsynligheden er ikke stor.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Vestjysk Bank - Page 6 Empty Sv: Vestjysk Bank

Indlæg af Gæst Ons Apr 02, 2014 7:09 am

HenningK skrev:
BamsesFar skrev:"Kernes......."

Nok nærmere et råddent æble, for nu at holde os til træved og kerner...

http://www.business.dk/finans/taeppet-trukket-vaek-under-vestjysk-bank

Jeg forstår så ikke helt hvorfor den her process med at få erklæret Vestjysk Bank konkurs har fået lov til at køre så grotesk meget ude i offentligheden. Efter den her udmelding, så er der da i hvert fald ikke et eneste indskud over 750.000 tilbage.

Man må antage at der ikke er så meget som een erhvervsdrivendes momskonto, der lige går lidt over 750.000 - og ingen offentlige/kommunale konti tilbage.

Er det Finanstilsynet, der betaler tilbage for den shotgun-wedding med Aarhus Lokalbank, som de blev tvunget til at stå fadder til? Eller en ny form for åbenhed til gavn for bankkunderne?

Hvis de havde rent mel i posen / var solidt fundede / havde nedskrevet sobert / havde sørget for supplerende funding / etc., så var lidt kritisk opmærksomhed fra pressen jo ligegyldig?

Jeg ville nærmere sammenligne med Roskilde Bank og Amagerbanken, som også var i pressens søgelys i lang tid før de endeligt krakkede.

Nej, her har vi endnu en bank, som formodentligt reelt har været krakket siden 2008. Direktion og bestyrelse har så kæmpet sig frem til i dag ved systematisk og løbende at misinformere om situationen - måske kom der et opsving....

Men det er de næppe alene om pt. Jeg tror, at der gemmer sig flere "Amagerbanker" i Jylland, da ejerboligerne endnu ikke har taget den samme "tilbagerulning" i priserne, som vi har set i Østdanmark. Der er simpelthen mere af boblen tilbage i Jylland. Det uhyggelige er, at ledelserne bare kan sidde på boblen og håbe på "opsvinget".

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Vestjysk Bank - Page 6 Empty Sv: Vestjysk Bank

Indlæg af Thomas Ons Apr 02, 2014 7:31 am

BamsesFar skrev:
HenningK skrev:
BamsesFar skrev:"Kernes......."

Nok nærmere et råddent æble, for nu at holde os til træved og kerner...

http://www.business.dk/finans/taeppet-trukket-vaek-under-vestjysk-bank

Jeg forstår så ikke helt hvorfor den her process med at få erklæret Vestjysk Bank konkurs har fået lov til at køre så grotesk meget ude i offentligheden. Efter den her udmelding, så er der da i hvert fald ikke et eneste indskud over 750.000 tilbage.

Man må antage at der ikke er så meget som een erhvervsdrivendes momskonto, der lige går lidt over 750.000 - og ingen offentlige/kommunale konti tilbage.

Er det Finanstilsynet, der betaler tilbage for den shotgun-wedding med Aarhus Lokalbank, som de blev tvunget til at stå fadder til? Eller en ny form for åbenhed til gavn for bankkunderne?

Hvis de havde rent mel i posen / var solidt fundede / havde nedskrevet sobert / havde sørget for supplerende funding / etc., så var lidt kritisk opmærksomhed fra pressen jo ligegyldig?

Jeg ville nærmere sammenligne med Roskilde Bank og Amagerbanken, som også var i pressens søgelys i lang tid før de endeligt krakkede.

Nej, her har vi endnu en bank, som formodentligt reelt har været krakket siden 2008. Direktion og bestyrelse har så kæmpet sig frem til i dag ved systematisk og løbende at misinformere om situationen - måske kom der et opsving....

Men det er de næppe alene om pt. Jeg tror, at der gemmer sig flere "Amagerbanker" i Jylland, da ejerboligerne endnu ikke har taget den samme "tilbagerulning" i priserne, som vi har set i Østdanmark. Der er simpelthen mere af boblen tilbage i Jylland. Det uhyggelige er, at ledelserne bare kan sidde på boblen og håbe på "opsvinget".

/BF

Det er det, der vanskeliggør situationen: Havde det bare været landbrugsudlånene, så havde man nok klaret det; men nu har de platuglerne også. Jeg ved så ikke, hvor mange udlån i Finansiel Stabilitet, de har indfriet. Med det statslige ejerskab er skelnen mellem Finansiel Stabilitet og Vestjysk Bank mere end akademisk. Spørgsmålet er om man har kunnet anvende den forholdsvis gode likviditet (omend dyrt købt) til en konsolidering.

Et er sikkert: Der er meget fup, svindel og lusk i denne sag. I sidste ende er der vel ikke nogen, der har troet, at Vestjysk Bank har kunnet reddes - det har drejet sig om at få kunderne ud - på samme måde som dem i Finansiel Stabilitet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Vestjysk Bank - Page 6 Empty Så udløb fristen!

Indlæg af Thomas Man Apr 07, 2014 11:52 am

Hvor mon den skal hen?

Tjaa..... Finansiel Stabilitet vil jo ikke være bank mere....

Staten taber penge.

Direktion og bestyrelse har hele vejen været nogle idioter - men det er jo kun prisværdigt - men jeg tvivler på, at de har lavet noget decideret ulovligt.

Staten taber penge. Men det er nok begrænset, for jeg tvivler på, at der er ret mange almindelige kunder med indskud under 750.000 kr - tilbage.

Der er vel kun konkurs tilbage?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Vestjysk Bank - Page 6 Empty Vestjysk fyrer 10%

Indlæg af Thomas Tirs Sep 15, 2015 2:57 am

Hvilket nok var på tide.

Banken er jo under afvikling - og det bliver én af de banker, hvor staten kommer til at tabe penge. Nu skal man lige have realiseret, hvad der måtte være af aktiver.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Vestjysk Bank - Page 6 Empty Vestjysk Bank emitterer aktier.

Indlæg af Thomas Tirs Jun 13, 2017 4:02 am

Reelt er pengene jo tabt, når de nuværende aktionærer købes ud for 1 kr.

At Nykredit er interesseret er ikke så mærkeligt, fordi det er dem, der har penge i klemme i form af debitorer med flexlån. Jeg forstår så ikke, at Novo går med på den galaj.

Statens motiv er klart!
Herudover er aftalen medvirkende til afslutning af Vestjysk Banks statsstøttesag, der har verseret siden 2012, og er derfor betinget af Europa-Kommissionens godkendelse. Endelig er aftalen betinget af Folketingets Finansudvalgs godkendelse.
Det, der kan være fidusen er, at banken kan få nogle af kunderne til at opsige deres pensionsordninger. Så der er en del skolelærere, der finder ud af, at de har IKKE nogen pension.
Men det vil hjælpe på kapitaliseringen.

Nykredit vil så kunne få rekonstrueret nogle af kunderne for nedskrivningerne - og landbruget. Det er helt klart en landbrugsredning. Der er slagterier, der skal moderniseres f.eks. Det kan nok lade sig gøre.
Det skulle nok være forholdsvis enkelt, hvis man ikke tager opskæring med og eksporterer direkte til Kina, så kan opskæringen altid - når det kan betale sig - følge med.

Det bedste af det hele er, at Nordea - også her - får en lang næse.

Vestjysk Bank har med garanti penge i klemme hos slagterierne, der låner landmændene pengene videre.

Det, der kan ske er, at Nordea kan få nogle af sine penge mod en saldokvittering og refinansiering af Nykredit og Vestjysk bank. Nordea kan jo ikke erklære bønderne konkurs, for de kan stadig ikke sælge ejendommen. Muligvis vil Novo lægge en insulin-/enzymfabrik i Vestjylland, så svinebugspytkirtlerne kommer under sagkyndig behandling med det samme. Jeg kan ikke se, at Novo skulle have et motiv til at bibeholde fabrikken i Gentofte.

Det kan være Novo's egentlige motiv: Nemlig det kinesiske marked for insulin og vaskepulver.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Vestjysk Bank - Page 6 Empty Sv: Vestjysk Bank

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 6 af 6 Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum