Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Hvad sker der, NÅR kridterne nationaliseres?

2 deltagere

Go down

Hvad sker der, NÅR kridterne nationaliseres? Empty Hvad sker der, NÅR kridterne nationaliseres?

Indlæg af Thomas Lør Okt 08, 2011 7:23 am

Det er helt givet, at flexobligationerne ikke kan sælges på det åbne marked - det så vi i 2008, hvor flexrenten skød i vejret.

De ligger så mestendels i egenbeholdninger - enten direkte eller indirekte. Problemet er hvor mange, der ligger i alle mulige og umulige repo forretninger. Det betyder nemlig, at der automatisk kommer et tilbagesalg. Derfor må Nationalbanken have et valutaberedskab på 4-500 mia.

Den anden faktor bliver at investorerne ikke skal have en kursgevinst, når de overtages. Derfor skal flexrenten ned.
Den er p.t. på 1,18% - det er ca. den 5årige statsobligation (1,23%).
Det er værd at hefte sig ved, når den usikrede 3 måneders bankrente er på 1,27%

Planen er tilsyneladende, at flexudlånet skal dækkes af 5 årige statsobligationer.
Jeg siger ikke, at det sker - på mandag altså - men det lader til at være lagt stærkt tilrette efter at det skal kunne lade sig gøre.

Som det ser ud nu, så kan en nationalisering af realkreditten ske på mandag.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad sker der, NÅR kridterne nationaliseres? Empty Sv: Hvad sker der, NÅR kridterne nationaliseres?

Indlæg af Shintai Lør Okt 08, 2011 1:57 pm

Jeg ser en statsgæld vokse eksposivt som Irlands når staten skal overtage det junk... Sad
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Hvad sker der, NÅR kridterne nationaliseres? Empty Sv: Hvad sker der, NÅR kridterne nationaliseres?

Indlæg af Thomas Lør Okt 08, 2011 5:34 pm

Shintai skrev:Jeg ser en statsgæld vokse eksposivt som Irlands når staten skal overtage det junk... Sad

Helt klart. Men det betyder ikke nødvendigvis en renteforhøjelse.
Der har jo ikke været problemer med at sælge statsobligationer til opbygning af valutareserven - for nu at sige det pænt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad sker der, NÅR kridterne nationaliseres? Empty Sv: Hvad sker der, NÅR kridterne nationaliseres?

Indlæg af Shintai Lør Okt 08, 2011 5:46 pm

Nej så længe det går godt. Jeg tror heller ikke Irland havde et problem emd at sælge dem før. Døden kommer uventet og hurtigt.

Når staten først skal overtage bankerne, så tager det ikke lang tid før vi roder med en rente på 10%+. Og må patte ECB om hjælp til støtteopkøb.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Hvad sker der, NÅR kridterne nationaliseres? Empty Sv: Hvad sker der, NÅR kridterne nationaliseres?

Indlæg af Thomas Lør Okt 08, 2011 5:57 pm

Shintai skrev:Nej så længe det går godt. Jeg tror heller ikke Irland havde et problem emd at sælge dem før. Døden kommer uventet og hurtigt.

Når staten først skal overtage bankerne, så tager det ikke lang tid før vi roder med en rente på 10%+. Og må patte ECB om hjælp til støtteopkøb.

Det kommer stærkt an på, hvem, der kommer til at tage tabene.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad sker der, NÅR kridterne nationaliseres? Empty Sv: Hvad sker der, NÅR kridterne nationaliseres?

Indlæg af Shintai Lør Okt 08, 2011 6:00 pm

Thomas skrev:Det kommer stærkt an på, hvem, der kommer til at tage tabene.

Selvom jeg ville ønske andet. Så har jeg på fornemmelsen det bliver dig og mig i sidste ende som altid. Men forhåbenligt søger HTS for at andre vil bløde hårdt først. Men jeg tror simpelthen tabet bliver for stort.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Hvad sker der, NÅR kridterne nationaliseres? Empty Sv: Hvad sker der, NÅR kridterne nationaliseres?

Indlæg af Thomas Lør Okt 08, 2011 6:19 pm

Shintai skrev:

Selvom jeg ville ønske andet. Så har jeg på fornemmelsen det bliver dig og mig i sidste ende som altid. Men forhåbenligt søger HTS for at andre vil bløde hårdt først. Men jeg tror simpelthen tabet bliver for stort.

Der er kun én vej, nemlig pensionskasserne - det er der pengene er.
Det behøver så ikke nødvendigvis at være specielt slemt for pensionisterne - de kommende altså.

Et eller andet skal ske i en kommende deflation. Hvis den deflation vitterligen slår igennem på lønningerne, så kan de ydelser, som pensionisterne efterspørger ganske udmærket blive billigere.

Folk glemmer hele tiden, at det ikke er spørgsmålet, hvor stor en pension man får; men hvad man får for den.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad sker der, NÅR kridterne nationaliseres? Empty Sv: Hvad sker der, NÅR kridterne nationaliseres?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum