Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Nykredits dødedans

4 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Nykredits dødedans Empty Nykredits dødedans

Indlæg af Thomas Fre Sep 23, 2011 6:07 pm

Forstædernes Bank

"Investorerne" i dette tilfælde er nok også Nykredit.

Kuriøst nok er det 200 mio. kr. store obligationslån i danske kroner oprindeligt arrangeret af Nykredit selv, via en af koncernens såkaldte Kalvebod Brygge-serier, der i lighed med de stærkt udskældte Scandinotes endte med at koste investorerne dyrt. Samme serie af Kalvebod som nu bliver indfriet sikrede i sin tid også Amagerbanken 200 mio. kr. i kapital.
Penge, der altså gik tabt tilbage i februar.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Finanstilsynet vender ikke alene bilag!

Indlæg af Thomas Man Okt 03, 2011 2:53 pm

uhada

De er ude at kikke på selve ejendommene!
Finanstilsynet gennemgik ved inspektionen 67 nye lånesager til boligudlejningsejendomme og butikscentre og udvalgte 11 sager til efterfølgende besigtigelse. Dette blev afsluttet i august 2011.

Sideløbende med inspektionen har Finanstilsynet taget spørgsmålet op om instituttets værdiansættelse af en ejendom, som Finanstilsynet har besigtiget og værdiansat i anden sammenhæng. Nykredits værdiansættelse var efter Finanstilsynets vurdering for høj, og instituttet fik derfor påbud om at regulere værdiansættelsen til det beløb, som Finanstilsynet har fastsat.
Dvs. nu går man parkeringsaftaler efter!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Shintai Tirs Okt 04, 2011 1:34 pm

http://borsen.dk/nyheder/finans/artikel/1/216583/nykredit_overvejer_laan_i_nationalbanken.html

"Hvis kapitalmarkederne fortsætter med at være frosset til, kan det være, at vi bruger den (Nationalbankens nye lånefacilitet, red.)," siger koncerndirektør i Nykredit Holding og bestyrelsesformand i Nykredit Bank, Karsten Knudsen til Jyllands-Posten.

Det må pbenbart se slemt ud.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Thomas Tirs Okt 04, 2011 3:49 pm

Shintai skrev:http://borsen.dk/nyheder/finans/artikel/1/216583/nykredit_overvejer_laan_i_nationalbanken.html



Det må pbenbart se slemt ud.

De kan jo sælge nogle obligationer? Nå ikke......
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Som sædvanligt står det væsentligste

Indlæg af Thomas Fre Okt 28, 2011 7:20 pm

til sidst i artiklen.
Det er især den nordiske brug af realkreditobligationer som sikkerhed, der har fået EBA - det fælleseuropæiske finanstilsyn, der har udført beregningerne af bankernes kapital - til at stille hårdere krav til de nordiske banker.

Der kom den.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Ja det tror fanden.

Indlæg af Thomas Tors Nov 10, 2011 8:06 pm

Toiletpapirfabrikanten

Banken viser ellers bedre takter og øger resultatet før skat med 430 mio. kr. i forhold til 1.-3. kvartal 2010 til 748 mio. kr.

Nedskrivninger på udlån og garantier falder til 138 mio. kr. fra 774 mio. kr. og periodens resultat stiger til 557 mio. kr. fra 210 mio. kr. i de tre første kvartaler sidste år.


Sådan kan man jo godt få overskud, når man indtægtsfører tabte fordringer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Plyds Tors Feb 09, 2012 11:00 am

Det skulle vel ikke være fordi, at afkastet på en masse af ens eget flexlort er stort set nul og niks:

Den post, der for alvor tynger regnskabet er beholdningsindtjeningen, som i år bidragede med 179 mio. kr., mens Nykredit sidste år hentede 2,060 mia. kr. til bundlinjen netop her
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Thomas Tors Feb 09, 2012 11:39 am

Plyds skrev:Det skulle vel ikke være fordi, at afkastet på en masse af ens eget flexlort er stort set nul og niks:

Den post, der for alvor tynger regnskabet er beholdningsindtjeningen, som i år bidragede med 179 mio. kr., mens Nykredit sidste år hentede 2,060 mia. kr. til bundlinjen netop her

Det tro da pokker, når man skal ud og låne på ultrakort basis til renter, der er højere end flexrenten.
Det kan man jo kun gøre ved at overvurdere tilbagekøbsprisen i en repo-forretning: Derfor kommer låneomkostningerne ikke som en renteudgift; men som en kursregulering.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Thomas Man Feb 13, 2012 3:25 pm

De kan ikke engang ved NEDSKRIVNINGER nedbringe udlånet!

Nyk
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Plyds Tors Feb 16, 2012 5:11 pm

Det forekommer mig, at jeg et eller andet sted i denne uge, læste at alle Nykredit lån til private fremover bliver via Totalkredit.

Såfremt jeg husker rigtigt - så viser dette, at Nykredit har løbet linen ud mht. mængden af sikkerhed de kan stille. (Det tyder 2 lags belåning også på).

Det er nemlig sådan at Totalkreditlånene ydes via pengeinstitut, som så stiller garanti for de yderste 20% af lånet. Herved slipper Nykredit for at stille garanti for i det mindste den del af beløbet.

Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Thomas Tors Feb 16, 2012 5:23 pm

Plyds skrev:Det forekommer mig, at jeg et eller andet sted i denne uge, læste at alle Nykredit lån til private fremover bliver via Totalkredit.

Såfremt jeg husker rigtigt - så viser dette, at Nykredit har løbet linen ud mht. mængden af sikkerhed de kan stille. (Det tyder 2 lags belåning også på).

Det er nemlig sådan at Totalkreditlånene ydes via pengeinstitut, som så stiller garanti for de yderste 20% af lånet. Herved slipper Nykredit for at stille garanti for i det mindste den del af beløbet.


Godt indlæg.

Det passer også med min erindring.
Det næste problem er så om pengeinstituttet kan låne penge ud - subsidiært stille garanti?

Men ja, det kunne være forklaringen på to lags belåningen: Nykredit garanterer kun for de inderste 60% og resten væltes over på banken. Det må så betyde, at Nykredit kræver den garanti indfriet ved manglende betaling. Således hænger banken på 40% af udlånet.

Derfor bliver en refinansiering heller ikke til noget: Når folk ikke kan betale flexrenten på hele realkreditlånet, så kan de heller ikke betale renter og afdrag på 60-80% skiven.

Det vil betyde, at banken må betale ydelsen på realkreditlånet, hvorved dette konverteres løbende til en 60/40 belåning, som banken med garanti ikke går med til.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Gæst Tors Feb 16, 2012 9:16 pm

Det er fordi Nykredit ikke må hæve bidragssatserne ifølge den aftale der blev lavet ifm. købet af Totalkredit. Men det må Totalkredit.

Får Nykredit senere lov til at hæve bidragssatsen lavet lånene nok ud af Nykredit igen.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Thomas Tors Feb 16, 2012 9:29 pm

Johs skrev:Det er fordi Nykredit ikke må hæve bidragssatserne ifølge den aftale der blev lavet ifm. købet af Totalkredit. Men det må Totalkredit.

Får Nykredit senere lov til at hæve bidragssatsen lavet lånene nok ud af Nykredit igen.

Ja, det var begrundelsen dengang. Om det er grunden i dag.
Alene problemstilling tyder ikke på, at Nykredit har alt for meget overblik.

Jeg tror faktisk at Nykredit vil gribe ethvert strå. Men det er jo lige så problematisk for Nykredit med den - forudseelige - udvikling at flexobligationer dels har debitorer, der hverken kan eller vil betale ELLER at der ikke er noget pant, der dækker udlånet.

Situationen er ret så desperat. Jeg har meget svært ved at se at Nykredit kan overleve: Begynder de at sende folk på tvang, så rasler huspriserne ned - specielt fordi de næppe kan finansiere en køber.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Shintai Tors Feb 16, 2012 9:33 pm

Det gik heller ikke så godt for Nykredit i dag.

Bank+Nykredit+Kapitalcentre står til 3 trin ned og tæt på junk.

Nykredit Realkredit A/S, Capital Centre C

Nykredit Realkredit A/S, Capital Centre D

Nykredit A/S Capital Centre E - Covered Bonds

Nykredit A/S Capital Centre E - Junior Covered Bonds

Nykredit Realkredit A/S Capital Centre G

Nykredit Realkredit A/S Capital Centre H - Covered Bonds

Nykredit Realkredit A/S Capital Centre H - Junior Covered Bonds

Nykredit Realkredit A/S, General Capital Centre

Totalkredit Realkreditfond, Capital Centre C

For ikke at nævne negative outlook. Med andre ord. De ender som junk rated.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Thomas Tors Feb 16, 2012 9:46 pm

Shintai skrev:...
Der er kun én vej: En statslig overtagelse med tab af egenkapital.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Gæst Tors Feb 16, 2012 9:46 pm

Plyds (andre har før ham ??) har jo lige fortalt os man ikke kan bruge ratings til noget Very Happy

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Plyds Fre Feb 17, 2012 12:39 am

Johs skrev:Plyds (andre har før ham ??) har jo lige fortalt os man ikke kan bruge ratings til noget Very Happy

Yep - det har jeg - og det holder jeg såmænd ved. Og som du også kan se af pressen i dag, så er såvel timingen, som et par af de valgte danske pengeinstitutter særdelses mærkværdige. For det dig slet ikke til at tænke?

De downratings skulle jo være giver for lang tid siden - nu er de (som sædvanligt ikke videre troværdige). Hvorfor de kommer lige nu, har jeg p.t. ikke et bud på, men de plejer at komme i en sammenhæng med noget andet.

Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Plyds Fre Feb 17, 2012 12:42 am

Johs skrev:Det er fordi Nykredit ikke må hæve bidragssatserne ifølge den aftale der blev lavet ifm. købet af Totalkredit. Men det må Totalkredit.

Får Nykredit senere lov til at hæve bidragssatsen lavet lånene nok ud af Nykredit igen.

Johs - er du helt sikker på det? For jeg mener faktisk, at det forholder sige lige omvendt - nemlig at Nykredit godt må hæve bidraget, men at de ikke må gøre det på Totalkredit. Jeg undgik nemlig en forhøjelse på bidraget på mit forrige Totalkredit lån. Den blev varslet, men blev altså ikke til noget, da NK blev banket på plads.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Gæst Fre Feb 17, 2012 12:46 am

Jo, jeg siger nu heller ikke at de er direkte værdiløse Smile

Men heldigvis er deres magt ikke så stor som specielt medierne gerne vil gøre dem til. Der var jo ikke meget dramatik på børserne idag efter deres udmelding. Som jo ikke er downgrades (endnu)

Og sådsn har det generelt været når ratinginstitutterne har meldt noget ud. Investorerne er nok mere interesseret i om Merkel vil fortsætte med at betale den sydeuropæiske fest.

Danske Bank fyrede jo også Moody uden nogen større markedsreaktion

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Gæst Fre Feb 17, 2012 12:48 am

Plyds skrev:
Johs skrev:Det er fordi Nykredit ikke må hæve bidragssatserne ifølge den aftale der blev lavet ifm. købet af Totalkredit. Men det må Totalkredit.

Får Nykredit senere lov til at hæve bidragssatsen lavet lånene nok ud af Nykredit igen.

Johs - er du helt sikker på det? For jeg mener faktisk, at det forholder sige lige omvendt - nemlig at Nykredit godt må hæve bidraget, men at de ikke må gøre det på Totalkredit. Jeg undgik nemlig en forhøjelse på bidraget på mit forrige Totalkredit lån. Den blev varslet, men blev altså ikke til noget, da NK blev banket på plads.

Rimelig sikker ja. Tror nok at Nykredit har fået lov at hæve det i en tidsbegrænset periode. Men at man ikke vil nøjes med det og derfor yder lånene gennem Totalkredit.

Tror de varslede stigninger fra efteråret (?) blev droppet p.g.a. restsagen om hvorvidt de måtte

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Shintai Fre Feb 17, 2012 12:48 am

http://www.nykredit.dk/privat/info/realkredit/bidragsforhoejelse.xml

Den 1. april 2012 forhøjer Nykredit bidragssatsen på alle eksisterende realkreditlån i Danmark i ejerboliger, fritidshuse, og deltidslandbrug op til 10 ha.

Vi forhøjer bidragssatsen, fordi omkostningerne til at yde realkreditlån er steget. Nykredit oplever ligesom de øvrige realkreditinstitutter stigende krav til, hvor meget kapital vi skal have som sikkerhed for kundernes lån. Samtidig er kapitalen blevet dyrere at anskaffe.

Eksisterende realkreditlån
Bidragssatsen stiger 0,05 %-point på eksisterende fastforrentede lån med afdrag. På alle andre lån stiger bidraget 0,10 %-point. Ændringen betyder, at ydelsen på dit realkreditlån stiger. Som tommelfingerregel kan du regne med, at for hver million, du har lånt, vil det øge bidraget med følgende beløb pr. måned:

http://www.kfst.dk/index.php?id=30700


Sidst rettet af Shintai Fre Feb 17, 2012 12:53 am, rettet 1 gang
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Gæst Fre Feb 17, 2012 12:52 am

Kan godt være det ikke er tidbegrænsning, men at man kun har fået lov til at hæve bidraget relativt lidt:

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2011/11/30/120642.htm

Ved at lave lånene gennem Totalkredit sikrer man sig handlefrihed

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Plyds Fre Feb 17, 2012 1:26 am

Johs skrev:Kan godt være det ikke er tidbegrænsning, men at man kun har fået lov til at hæve bidraget relativt lidt:

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2011/11/30/120642.htm

Ved at lave lånene gennem Totalkredit sikrer man sig handlefrihed

Ja - det var jo også det jeg skrev implisit tidligere - de lån der ydes via Totalkredit er solgt via pengeinstitut, som garanterer for de yderste 20% af lånet. Totalkredit er 100% ejet af Nykredit, så den eneste grund til at de får øget handlefrihed er, at de ikke skal stille garantier i samme omfang.

Det er jo dejligt, når nu det nu er sådan, at det kniber i det faldende marked med at skaffe funding til garantier der bare stiger og stiger i takt med at boligpriserne falder, hvorved pantene udhules.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Mænd opfandt hus for at låne penge

Indlæg af klogeaage 35 Lør Feb 18, 2012 1:32 pm

Sad Sad Razz Razz Razz

Tragikomisk


Dansk Pantebrevsbørs ejes af EBH Bank A/S og Nykredit Bank A/S.
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Thomas Lør Feb 18, 2012 2:14 pm

klogeaage 35 skrev: Sad Sad Razz Razz Razz

Tragikomisk


Dansk Pantebrevsbørs ejes af EBH Bank A/S og Nykredit Bank A/S.

Ja der er noget i den sag, der ikke foreligger oplyst.

Altså 8 måneders fængsel, hvoraf de 7 gøres betingede mod 120 timers samfundstjeneste. Det forekommer mig ret så lidt; men jeg er ikke inde i domspraksis i bedragerisager.

Eller også så er det at Dansk Pantebrevsbørs ikke har rent mel i posen. Det bliver nok ikke den sidste sag fra det hjørne. På mig lyder det som en ganske almindelig platuglesag, hvor samme ejendom bliver handlet hurtigt efter hinanden til stigende priser - tidspunktet passer jo også. Måske skulle det sommerhus lige et par omgange forbi Pantebrevsbørsen for at kunne blive belånt i kreditforeningen. I den forbindelse kan det så være ligegyldigt om der er hus på eller ej. Prisen - og dermed belåningsgrundlaget ville under alle omstændigheder være uden forbindelse med noget som helst.

Den sag lugter ikke af roser.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nykredits dødedans Empty Sv: Nykredits dødedans

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum