Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Jeg ved ikke, hvad de skøre kugler er ude på i Sverrig!

Go down

Jeg ved ikke, hvad de skøre kugler er ude på i Sverrig! Empty Jeg ved ikke, hvad de skøre kugler er ude på i Sverrig!

Indlæg af Thomas Søn Jun 29, 2014 6:21 pm

Hvis det er at virksomhederne skal investere, så.....

Det generelle billede i Sverrig er, at man gennem selskabskatten har udsuget virksomhederne, så de ikke har investeret. Det giver naturligvis faldende afskrivninger som tiden går - om ikke andet fordi normalt afskrives liniært af hensyn til lånafvikling; mens der skattemæssigt afskrives procentuelt - for at give en skatterabat som hjælp til finansiering. Det er derfor, der i regnskabet står en post, der har forskellen på den skattemæssige og det regnskabsmæssige afskrivning.

Men hvis virksomheden skal investere, så nytter det ikke en fis, at afskaffe rentefradraget - tværtimod - det skal nok kværke enhver lyst til at investere.

Jeg kan da se, at de svenske banker har haft deres kleptomanpølser i ilden.

Sagen er jo, at virksomhederne har optaget lån for at finansiere skattebetalingen. Dette banklån har naturligvis været ydet mod sikkerhed i virksomheden - herunder maskinpark. Støt og roligt er lånene vokset og værdien af maskinpark mm. er dalet, så banken naturligvis ikke har sikkerhed for en hujende fis.

Det var det, der var tilfældet med SAS, Vattenfall mm.

Jeg kan ikke se, at det vil have nogen synderlig virkning.

Hvis Danmark ikke ophæver rentefradraget i virksomheder, så vil skatteprocenten være nogenlunde ligegyldig. Danske virksomheder skal investere og være konkurrencedygtige, så det bliver afskrivningerne (skattemæssige), der får betydning. Renten er som bekendt ikke den højeste alligevel.

Men jo, jeg havde ventet et sammenbrud (sandsynligt i Sverrig med de rådne banker) sådan ca. hen på eftermiddagen her om søndagen - så, jo.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum