Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Gazprom vil have EUR i stedet.

Go down

Gazprom vil have EUR i stedet. Empty Gazprom vil have EUR i stedet.

Indlæg af Thomas Tirs Apr 08, 2014 12:56 pm

Det kan de da godt:

EUR står højt ifht. USD.

Det kan da være det, der skal til for at få USD op. Så det kan da kun hilses med glæde.

Den slags manipulationer har det med at give bagslag.

Nu gearer handlen med Kina jo ned, så falder kursen på EUR. Dvs. Gazprom får smækket - først fra den lave USD, og så (når de skifter mening) fra den lave EUR.

Det er altså skægt, som Morten Messerschmidt kan regnes for filosof.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gazprom vil have EUR i stedet. Empty En udmærket artikel om Gazprom

Indlæg af Thomas Tirs Sep 16, 2014 12:31 am

National Business Review
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gazprom vil have EUR i stedet. Empty En lidt ældre artikel

Indlæg af Thomas Tirs Sep 16, 2014 1:26 am

NYTimes

Energy experts said Mr. Almunia would be on firm legal ground in demanding that Gazprom rid contracts of clauses that limit Eastern and Central European countries from shipping Russian gas to other destinations within the European Union. But many say that Mr. Almunia may have less standing to challenge Gazprom’s pricing practices.

En ting er juraen; men jeg er langt fra sikker på, at tilknytningen til olieprisen er en ulempe for Europa.

Målt i USD falder olieprisen med et par procent om året. Det går så lidt skævt, for USD er det sidste halve år steget med ca. 7%, hvilket nulstiller 3 års olieprisfald. Pudsigt nok er olieprisen for de forskellige kilder - målt i USD - konvergeret - og indenfor den seneste måned - faldet med netop omtalte 7%.

At USD står stærkt skyldes formentlig i alt overvejende grad, at de japanske investorer anbringer midlerne i amerikanske obligationer, for at sikre afkastet i YEN, som ifht. USD falder med 5-6% - overfor EUR er der ikke noget bemærkelsesværdigt i YEN kursen.

På lidt længere sigt er det tvivlsomt om olieprisen holder sig helt deroppe.

Nu har udbud og efterspørgsel afgjort en mindre betydning for olieprisen, som er politisk bestemt af USA.

Nu skal man igen - med Gazprom - tage den nære relation til styret i Moskva i betragtning.

Jeg hælder stadig til den anskuelse, at Vestager vil bruge den rimelig sikre juridiske begrundelse til at klaske en ondsindet bøde på Gazprom - her er så tale om 10 mia. EUR - i bøde altså for at tilsidesætte konkurrencebetingelserne.

Så meget bliver der næppe tale om; men hurtigt vil man kunne finde 1½ - 3 mia. EUR som vil være et beløb, hvor man ville kunne gøre udlæg dels i de Condor, som er hevet yderligere over i sikre hænder i Europa, dels de to Mistral-klasser, som nok skal videre til Canada, som også er en betydelig olieeksportør (NB!).

De baltiske lande og Polen med deres nye naturgasfaciliteter til flydende naturgas - vil så blive kompenseret via USA/Canada - med en billig gas fra USA/Canada for den lidte skade. Det vil også bringe Frankrig ud af en ubehagelig knibe mht. Mistral-klasserne.
Samtidig vil koblingen til olieprisen kompensere Tyskland for at have betalt for meget for naturgassen fra Rusland.

Sandheden er jo så nok den, at Kina næppe kommer til at aftage ret meget russisk gas, for inden de anlæg er færdige, så skulle situationen i Iran mm. gerne være så meget på plads, at man fra USA/Canada's side kan sørge for at olieprisen falder.

Jeg ved selvfølge ikke om det kommer til at ske på den måde og om baggrunden er korrekt; men det er det scenarie, der vil overraske mig mindst.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gazprom vil have EUR i stedet. Empty Nu er støvlen på den anden fod.

Indlæg af Thomas Tors Sep 18, 2014 12:57 am

Nu begynder det at svie til Gazprom, at de har omlagt kontrakterne til EUR: USD er nemlig steget ifht. EUR siden da med 5%.

Det der dengang syntes at være en god idé hævner sig nu. Fidusen skulle være, at det Gazprom købte i Europa blev lukket med at salget også foregik i EUR. Problemet er bare, at nu kan man ikke importere fra Europa.

At leverancerne fra Gazprom til Polen aftager med 20% tror jeg skyldes noget andet. Polen er sådan set ligeglad, fordi deres lagre er fyldt op til vinteren.
Man kan se af grafen, at dem, det rammer er Ukraine og Ungarn/Bulgarien. Det ligger i ledningen fra Ukraine.

Skal jeg være ærlig, så tror jeg, at der er en mere lavpraktisk årsag: Nemlig at Gazprom og ledningerne mangler pumpekapacitet.

De Condor, man har hevet ud af cirkulation - med tilhørende motorer - gør ondt. At jeg så også formoder et pænt opkøb af brugte CF6, så man ikke kan få dem vedligeholdt i deres pumpeversion. Jeg tror simpelt hen ikke de kan pumpe det - at jeg så også har min mistanke til Ukraine - at de som sædvanlig laver en "transportafgift" opkrævet i naturalier - det er så noget andet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gazprom vil have EUR i stedet. Empty Gazprom afvikler

Indlæg af Thomas Man Jun 22, 2015 6:57 am

sælger alt, de kan for EUR.

Under a deal signed on Friday, the Estonian electricity transmission system operator Elering will buy the 37 percent of shares held by Gazprom of Russia in the owner of the Estonian gas transmission network AS Vorguteenus Valdus for 19.9 million euros.

Det er bare 20 mio. EUR, så man må godt nok være i pengetrang.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gazprom vil have EUR i stedet. Empty Sv: Gazprom vil have EUR i stedet.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum