Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Protester mod salget af DONG til GS

+4
Gorrion
doctor
Thomas
Plyds
8 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af Plyds Lør Jan 25, 2014 7:12 am

Efterhånden som flere og flere detaljer kommer frem i medierne, bl.a. om DONG ledelsens store bonusser ved et salg, så må vi på banen og få stoppet salget af vigtig infrastruktur til verden værste forbryderbank Goldman Sachs.

Der kan skrives under her:
http://www.skrivunder.net/?kategoria=kaikki&jarjestystapa=desc&sarake=stats_signatures_last_24_hours&start=0

Det er den nemme måde. Den lidt mere besværlige er at skrive til sit lokale folketingsmedlem, og give sin uforbeholdne mening til kende om at man ikke stemmer på ham/hende igen, hvis salget gennemføres.

Dernæst tilsvarende mails til HTS, Bjarne CoryDONG, samt hele SF's folketingsgruppe, der snart må få tyndskid af skræk.

Vi skal have stoppet dette salg, og tiden er ved at rinde ud. Tag handling!
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af Gæst Lør Jan 25, 2014 9:40 am

Plyds skrev:Efterhånden som flere og flere detaljer kommer frem i medierne, bl.a. om DONG ledelsens store bonusser ved et salg, så må vi på banen og få stoppet salget af vigtig infrastruktur til verden værste forbryderbank Goldman Sachs.

Der kan skrives under her:
http://www.skrivunder.net/?kategoria=kaikki&jarjestystapa=desc&sarake=stats_signatures_last_24_hours&start=0

Det er den nemme måde. Den lidt mere besværlige er at skrive til sit lokale folketingsmedlem, og give sin uforbeholdne mening til kende om at man ikke stemmer på ham/hende igen, hvis salget gennemføres.

Dernæst tilsvarende mails til HTS, Bjarne CoryDONG, samt hele SF's folketingsgruppe, der snart må få tyndskid af skræk.  

Vi skal have stoppet dette salg, og tiden er ved at rinde ud. Tag handling!
Helt enig i at processen med store bonus'er til "Fede Katte" er meget usympatisk. De "Fede Katte" - ie. DJØF'erne, der per definition ikke kan skabe værdier men kun kan forvalte værdier skabt af andre - har ingen andel i disse værdier.

Omvendt så er ATP og de der bondepensionskasset etc. altså ikke meget værd ude i den store verden. DONG skal bruge mia. af kr. i de næste år til at ekspandere ude i verden / beholde sin førerposition. Dvs. det er ikke nok at købe DONG nu, man skal også fremover kunne skaffe mia. hvert år. Risikovillige mia. af kr. Det kan ATP og de der bondepensionskasser ikke.

Goldman Sachs skal man selvfølgeligt slet ikke gøre forretninger med. De er fra nu af og til evig tid firma non grata. Og man skal da slet ikke acceptere, at de forlods placerer sig i et skattely - ikke mindst når den samme regering nidkært følger ethvert momsbilag.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af Thomas Lør Jan 25, 2014 11:42 am

BamsesFar skrev:
Plyds skrev:Efterhånden som flere og flere detaljer kommer frem i medierne, bl.a. om DONG ledelsens store bonusser ved et salg, så må vi på banen og få stoppet salget af vigtig infrastruktur til verden værste forbryderbank Goldman Sachs.

Der kan skrives under her:
http://www.skrivunder.net/?kategoria=kaikki&jarjestystapa=desc&sarake=stats_signatures_last_24_hours&start=0

Det er den nemme måde. Den lidt mere besværlige er at skrive til sit lokale folketingsmedlem, og give sin uforbeholdne mening til kende om at man ikke stemmer på ham/hende igen, hvis salget gennemføres.

Dernæst tilsvarende mails til HTS, Bjarne CoryDONG, samt hele SF's folketingsgruppe, der snart må få tyndskid af skræk.  

Vi skal have stoppet dette salg, og tiden er ved at rinde ud. Tag handling!
Helt enig i at processen med store bonus'er til "Fede Katte" er meget usympatisk. De "Fede Katte" - ie. DJØF'erne, der per definition ikke kan skabe værdier men kun kan forvalte værdier skabt af andre - har ingen andel i disse værdier.

Omvendt så er ATP og de der bondepensionskasset etc. altså ikke meget værd ude i den store verden. DONG skal bruge mia. af kr. i de næste år til at ekspandere ude i verden / beholde sin førerposition. Dvs. det er ikke nok at købe DONG nu, man skal også fremover kunne skaffe mia. hvert år. Risikovillige mia. af kr. Det kan ATP og de der bondepensionskasser ikke.

Goldman Sachs skal man selvfølgeligt slet ikke gøre forretninger med. De er fra nu af og til evig tid firma non grata. Og man skal da slet ikke acceptere, at de forlods placerer sig i et skattely - ikke mindst når den samme regering nidkært følger ethvert momsbilag.

/BF

I har helt galt fat i hele den sag!

Jeg vil anbefale jer at læse mit svar til doctor, som er en gentagelse af, hvad jeg har sagt flere gange forskellige steder.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af Gæst Lør Jan 25, 2014 11:47 am

Link endeligt til guldkornene, som jeg må have overset.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af doctor Lør Jan 25, 2014 12:14 pm

http://www.økonomidebatten.dk/t5037-nej-tak-til-statens-salg-af-dong-til-goldman-sachs#39202

Jeg forstår ikke helt Thomas gldkorn. Jeg synes mere at han ventilerer kulsorte fremtidsudsigter for DONG under alle omstændigheder. Hvorfor i al verden skulle Goldmann Sachs så være interesseret Thomas?

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af Thomas Lør Jan 25, 2014 12:47 pm

doctor skrev:http://www.økonomidebatten.dk/t5037-nej-tak-til-statens-salg-af-dong-til-goldman-sachs#39202

Jeg forstår ikke helt Thomas gldkorn. Jeg synes mere at han ventilerer kulsorte fremtidsudsigter for DONG under alle omstændigheder. Hvorfor i al verden skulle Goldmann Sachs så være interesseret Thomas?

Til BamsesFar

Hør nu her: Goldman Sachs er en investeringsbank. En investeringsbank har det formål at bringe investorer sammen for at tilføre kapital.
De foretager den investering i opdrag fra staten og PFA/ATP. Dér får de så deres betaling, som formentlig er differencen mellem DONG udbyttet i de år aftalen nu løber og renten på det lån, som det mere eller mindre obskure datterselskab har fået til at købe aktierne.

For Goldman Sachs er det en helt normal forretning. De løber ingen risiko. Deres bestyrelsesmedlem er bundet på hænder og fødder - helt fint, han skal også bare føre opsyn med, at ATP/PFA ikke smutter i målet. Der ligger jo en betydelig profit til ATP/PFA, fordi når eludbygningen er på plads, så har deres aktier en helt anden værdi. I øjeblikket er DONG nærmest kun en belastning, fordi alle de vindmøller er - uden forbindelse til HVDC nettet - kun penge ud af vinduet.

Hele baggrunden for det barnagtige miljøvrøvl er, at man vil ikke være afhængige af Rusland og deres olie/gas-leverancer. Tyskland bringe sig i den situation, at Rusland kan afpresse tysk erhvervsliv? Lad nu være med at være naiv - selvfølgelig gør man da ikke det!

Alt det miljøtåbe nonsens om "mangel på olie" - det er som jeg - med stigende utålmodighed (OK hidsighed) har fortalt jer: VÅS!
Der er masser af olie - masser.

Det, der kommer til at ske nu er at olieprisen, når nu Kina kollapser (hvor hårdt de falder er lidt svært at sige endnu), så falder hele den efterspørgsel efter olie væk. Russerne kan få lov til at levere gas til konkurrencedygtige priser. Hvis I havde troet, at EU vil betale skat til Rusland, så har I godt nok været naive.
Hele sagen omkring Ukraine er jo den, at de lå på gasledningen fra Rusland - nu er der så kommet NORD STREAM og SOUTH STREAM, så har Rusland ikke brug for Ukraine mere. Ukraine kan da godt blive medlem af EU; men det sker altså på betingelser - bl.a. indførelse af en form for demokrati - i stedet for deres nuværende konkurrerende kleptokratier.

Hvordan kan jeg nu være så sikker på, at olieprisen falder? Altså, når man har fået hevet tænderne ud på Iran og Syrien?

Det er da meget enkelt! Man vil da ikke tillade at Rusland nogen sinde igen kommer ovenpå og får penge til at blive en militær magt! Hvis Rusland vil overleve, så bliver de nødt til at lave om på hele deres system - f.eks. opkræve skat i Rusland. USA og Europa har da så sandelig ikke tænkt sig at betale russerne for at lave de våben, som de truer os med hele tiden. Selvfølgelig har vi da ikke det!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Tulletåben er helt til grin!

Indlæg af Thomas Lør Jan 25, 2014 1:03 pm

V og K må forklaaaare sig! Vræl, klynk og barnagtigt flæberi.

Vi anerkender naturligvis også, at vi ikke har nogen magtmidler. Vi kan kun appellere til særligt S og SF's baglande om at få standset det her, for vi kan jo ikke trække en regering i byretten, hvis den har et flertal i Folketinget, tilføjer han.

Det er altså morsomt at kikke på, at et selv et lille banksvin som han bliver splattet ud.

Hverken Venstre eller de Konservative har vendt tilbage på Berlingskes henvendelser om at få en kommentar.
Selvfølgelig gør de da ikke det! De står da ikke til regnskab for deres meninger overfor den undermåler og snotabe, der laver ballede og tager gidsler som i Patentdomstolssagen. Som jeg har sagt hele tiden S + V = 91.

Se billedet af det infame kommunistiske skadedyr til Bondo.

Det er meget realistisk, det tror jeg bestemt. Der er flere pensionskasser, der har sagt, at de vil indgå, så det er særdeles realistisk.

Ordene kommer fra Anders Bondo Christensen, der er formand for Danmarks Lærerforenings 90.000 medlemmer og samtidig formand for Lærernes Pension.

Vi er undervejs i forløbet løbende blevet rådgivet af Danske Bank Corporate Finance, for at sikre en fair og god aftale for staten. I sagens natur kan rådgiverne fra Danske Bank først udarbejde en fairness opinion, når aftalen er forhandlet på plads, da en fairness opinion altid knytter sig til en helt konkret transaktion.
Der har den åndelige kræftsvulst da sikret sig, at det ikke bliver til noget!
Danske Banks Investeringsbank - Så forstår men bedre, hvis man ikke har fulgt med, da ingen vil røre ved Danske Bank - eller Bondo.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af doctor Lør Jan 25, 2014 1:31 pm

Thomas: du har en formidabel evne til at tale uden om med dine idiosynkrasier og storpolitiske anskuelser om energiforsyningen på verdensplan. Prøv at forholde dig til den her artikel.

http://www.business.dk/green/dong-salg-bestyrelsen-har-medansvar-for-lav-pris

Ivørigt er det helt overordnet klogt ikke at forlade sig på én energiform der er afhængig af verdensfreden eller to energiformer, hvor den anden er gasleverancer fra (gud hjælpe mig) Rusland.

http://www.business.dk/green/dong-salg-bestyrelsen-har-medansvar-for-lav-pris

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af Thomas Lør Jan 25, 2014 2:10 pm

doctor skrev:Thomas: du har en formidabel evne til at tale uden om med dine idiosynkrasier og storpolitiske anskuelser om energiforsyningen på verdensplan. Prøv at forholde dig til den her artikel.

http://www.business.dk/green/dong-salg-bestyrelsen-har-medansvar-for-lav-pris

Ivørigt er det helt overordnet klogt ikke at forlade sig på én energiform der er afhængig af verdensfreden eller to energiformer, hvor den anden er gasleverancer fra (gud hjælpe mig) Rusland.

http://www.business.dk/green/dong-salg-bestyrelsen-har-medansvar-for-lav-pris

Skal jeg nu også forholde mig til åndsamøberne i Berlingske?

Selvfølgelig vil man ikke være afhængig af én energikilde igen - nogen sinde! Ej heller én leverandør - heller ikke USA! At USA har sit lille spil kørende med Rusland og Kina - det må da ikke blive Europas problem.

Jeg har ikke rigtigt nogen storpolitiske anskuelser - jeg har vurderinger. De er som regel ganske præcise.

Jeg har skam ikke nogen ideosynkrasier - ud over, at jeg prøver at tænke mig om. Indrømmet - det isolerer mig noget.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af Plyds Lør Jan 25, 2014 6:56 pm

GS er en samling forbrydere. Tror du andet er du dum i nakken!

Vi skal ikke sælge infrastruktur til udlændinge, og da slet ikke sende evt. skattekroner videre til disse udlændinges skattely.

Børnsnotr DONG nu, og se så hvad der sker eller ikke sker. Det andet her er helt til hest, og jeg køber slet ikke dine præmisser. Vel er DONG dårligt drevet, og vel har de gæld, men så skift ud i ledelse og bestyrelse, og lad os andre investere, enten direkte over Børsen eller vi vores pensionskasser. Der er jo masser af risskovilling kapital der. De gambler med pengene hver dag!
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af Thomas Lør Jan 25, 2014 7:17 pm

Plyds skrev:GS er en samling forbrydere. Tror du andet er du dum i nakken!

Vi skal ikke sælge infrastruktur til udlændinge, og da slet ikke sende evt. skattekroner videre til disse udlændinges skattely.

Børnsnotr DONG nu, og se så hvad der sker eller ikke sker. Det andet her er helt til hest, og jeg køber slet ikke dine præmisser. Vel er DONG dårligt drevet, og vel har de gæld, men så skift ud i ledelse og bestyrelse, og lad os andre investere, enten direkte over Børsen eller vi vores pensionskasser. Der er jo masser af risskovilling kapital der. De gambler med pengene hver dag!

Årh hold da op!

Hvad Du køber og ikke køber, det er mig inderligt ligegyldigt. Hvad mere er: Det er fløjtende ligegyldigt, hvad kommunistsvinet Bondo mener.

Den pensionskasse: Den skal bare nedlægges og ruineres.

Jeg siger bare, hvad det er, der sker. Jeg har forklaret, hvad der sker.

Løsningen er ganske udmærket.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Bondo kommer med tilbud.

Indlæg af Thomas Lør Jan 25, 2014 10:36 pm

Nu får vi se, hvad der sker.

Jeg tror - ingenting.

1) En kommunist, der klandrer andres moral? Det er næsten morsomt!
Hvad bliver det næste, at han gør sig bedre end en gennemsnitlig bankansat torturbøddel? Kombinationen af DLF og Danske Bank er jo i sig selv charmerende.

2) Man har da ikke glemt finten med at udbetale arbejdsløshedsunderstøttelsen som et lån! Nej, vel.

3) Alene det, at Danske Bank har rørt ved sagen gør, at det er udelukket, at det kommer i betragtning. Det vil hverken ATP eller PFA acceptere - hvis der ligger en aktionæroverenskomst, hvilket der med til vished grænsende sandsynlighed gør. Se dén kan man nemlig hive regeringen i byretten på! Alene det, at Tullemanden har måttet opgive den tanke betyder, at her har ATP sikret sig.

Det kræver mere end almindelig talent at snyde Lars Rohde to gange med samme nummer!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af Gorrion Søn Jan 26, 2014 12:36 am

Jeg ser det som et meget alvorligt problem at Goldman Sachs er involveret i noget som helst, om det er i Danmark eller andre steder.
Det er en finansiel terrororganisation, ligesom House of Morgan,  Rockefeller Rothschild, Warburg, Lazard, mfl.
Det er et pligt....når nu Bush doktrinet er en realitet, at bekæmpe og modarbejde disse med alle midler.

Hackere har med middelmådig succes pisset i deres bogføringer/ data systemer (meget af dette har man ikke hørt offentligt)...men de kan godt forvente at få en meget større spand lort i deres mainframe  snart.
Hertil bidrager jeg gerne, da det ikke er ulovligt at bekæmpe terrorisme/ finansiel terrorisme.


Sidst rettet af Gorrion Søn Jan 26, 2014 1:35 pm, rettet 1 gang
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af Thomas Søn Jan 26, 2014 1:35 am

Gorrion skrev:Jeg ser det som et meget alvorligt problem at Goldman Sachs er involveret i noget som helt, om det er i Danmark eller andre steder.
Det er en finansiel terrororganisation, ligesom House of Morgan,  Rockefeller Rothschild, Warburg, Lazard, mfl.
Det er et pligt....når nu Bush doktrinet er en realitet, at bekæmpe og modarbejde disse med alle midler.

Hackere har med middelmådig succes pisset i deres bogføringer/ data systemer (meget af dette har man ikke hørt offentligt)...men de kan godt forvente at få en meget større spand lort i deres mainframe  snart.
Hertil bidrager jeg gerne, da det ikke er ulovligt at bekæmpe terrorisme/ finansiel terrorisme.

Der er ikke andre, der kan lave den forretning. Så enkelt er det. Dem, der er - er så værre.

Danske Bank og Nordea er jo udelukket.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Nå nu lader det til at de svagt begavede kommunister er blevet klogere.

Indlæg af Thomas Søn Jan 26, 2014 10:57 am

Der er nogen, der har forklaret hende konskekvenserne.

Konsekvensen af ikke at stemme ja er, at så flygter pensionspengene ud af landet. Meningen er selvfølgelig, at disse penge skal bruges til investeringer i Danmark. Herunder de rædselsfulde vindmøller - som får en værdi, hvis de bliver koblet til HVDC nettet.

Men at forklare Anette Vilhelmsen - noget som helst - det overstige enhver pædagogisk sans: Hun er ganske enkelt for dum.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af Plyds Søn Jan 26, 2014 12:15 pm

Thomas - det her handler om princippet i, at infrastruktur IKKE skal ligge - helt eller delvist - på udenlandske hænder, og om at vi ikke skal forgylde de tåber i DONG, der har kørt selskabet ned. Infrastruktur skal ikke ligge på udenlandske hænder, dertil er den for vigtig. Og da slet ikke til udenlandsk skattely. De er jo direkte en tabsgivende disposition.

Du er direkte åndsvag at høre på i debatten om DONG, også i dine læser indlæg, hvor du påstår, at GS har lånt pengene hos ATP m.fl.

Der er INTET, der forhindre staten i at funde DONG genne salg af f.eks. 8 milliarder nye statsobligationer. De ville gå som varmt brød.

Ville man, så kunne man Børsnotere DONG den dag i morgen og hente kapital af den vej.

Så hold nu op med dit uvidende pladder, og tag og tænk dig lidt om.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af Thomas Søn Jan 26, 2014 3:14 pm

Plyds skrev:Thomas - det her handler om princippet i, at infrastruktur IKKE skal ligge - helt eller delvist - på udenlandske hænder, og om at vi ikke skal forgylde de tåber i DONG, der har kørt selskabet ned. Infrastruktur skal ikke ligge på udenlandske hænder, dertil er den for vigtig. Og da slet ikke til udenlandsk skattely. De er jo direkte en tabsgivende disposition.

Du er direkte åndsvag at høre på i debatten om DONG, også i dine læser indlæg, hvor du påstår, at GS har lånt pengene hos ATP m.fl.

Der er INTET, der forhindre staten i at funde DONG genne salg af f.eks. 8 milliarder nye statsobligationer. De ville gå som varmt brød.

Ville man, så kunne man Børsnotere DONG den dag i morgen og hente kapital af den vej.

Så hold nu op med dit uvidende pladder, og tag og tænk dig lidt om.

Jeg gider ikke forklare Dig mere Din idiot. Hvad Du synes, tænker og mener røg i lokummet i 1989.

Det der med at tænke - det skal Du slet ikke rådgive andre om.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af Plyds Man Jan 27, 2014 12:49 am

Hoven som bare fanden som sædvanligt. Thomas jeg har et tip til dig:
Når resten af verden åbenbart er idioter, så er det tid at kigge ind ad.....

Og det med DONG - og energi i det hele taget har du masser af gange vist, at du ikke har en skid forstand på, så bare stik piben ind.

Du håndterer det at nogen mener noget andet en dig ret dårligt - men nu er det jo sådan at du ikke er Oraklet i Delphi, og heller ikke Einstein, såååå....
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af Thomas Man Jan 27, 2014 3:15 am

Plyds skrev:..... du ikke er Oraklet i Delphi, og heller ikke Einstein, såååå....

Jooo..... sammenlignet med Dig er jeg. Det er endog tættere på end Du tror. Men det får Du aldrig at se.... Du vil ikke fatte det.

Du kan bare se, hvordan det går Dine kumpaner i Enhedslisten og Dansk Folkeparti - skolelærerne....

Hoven .... njaaah, nærmere videnskabelig metode.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Der er et noget overset aspekt i dette.

Indlæg af Thomas Man Jan 27, 2014 6:13 am

Det er, at der er tale om at ATP og PFA i sidste ende kommer til at eje DONG. Det er sådan set ikke så mærkeligt!

Det bemærkelsesværdige er, at fagbevægelsens pensionskasser IKKE kommer til at eje aktier.

Det er væsentligt, for som jeg har sagt i 20 år: Det er en uskik, at fagforeningerne kommer til at sidde på begge sider af forhandlingsbordet.

Fagforeningerne er sat i verden til at varetage lønmodtagernes interesser, herunder at sikre, at medarbejderne får deres del af kagen i form af højere lønninger. Kapitalen (om det så er pensionssparerne eller APM) er sat til at maksimere afkastet til ejerne/kapitalen.

Hvis man blander de to sammen, får vi et stagnerende erhvervsliv.

Medarbejderne skal have de lønforhøjelser de kan producere sig til og kapitalen skal have sit afkast. Der er en interessemodsætning, som er naturlig. Medarbejderne skal have deres andel; men for at få den skal de have ordentligt værktøj. Det værktøj fås kun mod betaling, dvs. der skal investeres i produktion, der er billigere og bedre: Det kræver naturligvis, at der bliver sparet på arbejdsomkostningerne.

Mellemproportionalen er produktiviteten - af hhv. kapital og arbejdskraft.

Respekterer man ikke den interessemodsætning og når et resultat som begge parter kan leve med, så ender vi med et erhvervsliv som i den nu hedengangne Østblok, hvor folk ikke lavede noget og ikke havde varer at købe. Det gik som bekendt galt - kunne være gået værre - men generelt var resultatet en stadig tiltagende ynk - specielt relativt.

Det har så umiddelbart ikke så forfærdelig meget med landbrug at gøre.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af Jomsviking Man Jan 27, 2014 12:32 pm

Jeg har som sådan ikke noget problem med at DONG, eller dele her af, bliver solgt, også til udenlandske interesser.

Jeg synes dog at denne handel virker mistænkelig. GS er absolut ikke et af verdens bedste børn, men lad det være.
Hvad værre er at man fra dag et af, synes at accepterer "3. verdens betingelser", hvor investor helt åbenlyst spekulerer i skatteunddragelse - Det burde den danske stat ikke accepterer.
Det er ligeledes underligt, i hvertfald så langt jeg forstår, at GS skal have det der ligner, bestemmende, indflydelse for knap 20% af aktierne.
Dernæst må man spørge sig selv om GS's formål er at tjene penge, eller udbygge energi-infrastruktur i et lille obskurt land? Svaret på det spørgsmål burde lede til svaret på om GS er den rigtige partner.
Jeg har mine tvivl om den danske stat magter at gennemskue handlen, Jeg er helt sikker på at erhvervsnovicer som Corydon og den danske embedsmandsstand ikke gør, og det eksterne råd man har fået - gad vide hvad de har  rådgivet mod? - Den danske forbrugers langsigtede interesser? - Eller en regering der mangler penge og alligevel ikke bliver genvalgt?

Sporene fra TDC skræmmer. I mine øjne handlede den sag om at infrastruktur blev solgt, værdierne trukket ud og altsammen under dække af politiske forbindelser Hr.Dyremose, der - og jeg er vokset op i Grønland og derfor ved hvad jeg taler om - jo har klaret sig noget bedre end hans status som falleret politiker burde have kunnet trække.
TDC der imod har ikke innoveret eller bibragt den danske teleinfrastruktur noget som helst, som andre ikke har bidraget med, TDC har kun udnyttet en monopol lignende stilling til at være "billig nok". Der sidder nogle folk der har spundet guld på en infrastruktur der blev opbygget af borgernes tvangsbetalinger til overpris i gennem mange år; Regering lukkede et hul i FL'en det år og borgerne står tilbage helt til grin.

I mine øjne skal man være opmærksom på at Danmark er et lille land og man skal passe på med at spise kirsebær med de store. En anden løsning, en mere jordnær løsning. F.eks. med en kreds af selskaber, der er håndterbare og med nogen ret kunne tænkes at ville drive virksomheden til virksomhedens interesse, ville i mine øjne være at foretrække.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af Jomsviking Man Jan 27, 2014 12:46 pm

Og når man kritiserer, skal man jo også være konstruktiv:

Fejlen i TDC var at man også solgte kobberet. Det burde man have lært af: Så DONG bør splittes op i en virksomhed der ejer den nationalt vigtige infrastruktur (rørledninger m.m.) og denne kontrolleres af staten. Resten sælges til højestbydende og kan på markedsvilkår entreprenerer med det statslige firma, der ejer infrastrukturen.
- Men så vil GS nok ikke købe? - Nej, præcist derfor!

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Som jeg har skrevet andet steds.

Indlæg af Thomas Man Jan 27, 2014 1:39 pm

Jomsviking skrev:Og når man kritiserer, skal man jo også være konstruktiv:

Fejlen i TDC var at man også solgte kobberet. Det burde man have lært af: Så DONG bør splittes op i en virksomhed der ejer den nationalt vigtige infrastruktur (rørledninger m.m.) og denne kontrolleres af staten. Resten sælges til højestbydende og kan på markedsvilkår entreprenerer med det statslige firma, der ejer infrastrukturen.
- Men så vil GS nok ikke købe? - Nej, præcist derfor!

Så vidt jeg kan gennemskue så skyldes det hele, at der er opstået en uenighed mellem aktionærerne i DONG.

Hvis HVDC nettet med forbindelse til de norske vandkraftværker etableres, så får strømmen fra vindmøllerne en HØJ pris. Hvis ikke, så er DONG ikke mere værd end den lave pris.

Staten vil gerne sælge til ATP/PFA for den HØJE pris; men ATP/PFA vil kun give den LAVE pris, fordi man har erfaring med at Staten løber fra sine løfter – FIH sagen er bestemt ikke glemt.

PFA/ATP vil på sin side ikke sælge deres aktier til Staten for den LAVE pris, som de tilbyder for Statens aktier. Staten vil på sin side ikke forære PFA/ATP den HØJE pris.

Det er jo lidt af en fastlåsning, som egentlig ikke vedrører bestyrelsen. Bestyrelsen skal sikre at DONG bliver ledet bedst muligt under de givne omstændigheder. Det afgørende spørgsmål har bestyrelsen ingen indflydelse på. Derfor snøres bestyrelsen ind i de spørgsmål, som reelt ikke rager den.

Når tingene går på plads med det HVDC net og Staten har lavet de internationale aftaler og sat ledningerne op, så køber Staten sine aktier tilbage fra Goldman Sachs til den pris de gav for dem. ATP/PFA får tilbagebetalt det lån – med sikkerhed i Statens aktier – som de har ydet – med et afkast på 2½ % om året, som Morten Messerschmidt har regnet sig frem til – uden at forstå en dyt om sagens egentlige sammenhæng. Renten er – efter omstændighederne – ganske fair.
Dernæst sælger Staten sine aktier til ATP/PFA til den HØJE pris, så ATP/PFA ikke profiterer helt ublu. Alle er glade og tilfredse.

Staten har styr på ATP/PFA og de har styr på Staten. Det rager ikke bestyrelsen. Det er alene et spørgsmål mellem aktionærerne.

Der er imidlertid to sjove finter:

1) Valget af Goldman Sachs vækker en del kritik. Valget skyldes, at alternativerne ikke er anvendelige.
a) ATP/PFA vil under ingen omstændigheder røre ved Danske Bank, som har svinet dem til på det groveste.
b) Staten vil under tilsvarende ingen omstændigheder have noget med Nordea at gøre efter deres usympatiske opførsel i både SAS- og Vattenfall sagerne.
c) Deutsche Bank kan man ikke bruge, fordi HVDC-nettet er nært knyttet til infrastrukturinvesteringerne i Nordtyskland, hvor man ikke ønsker at komplicere sagerne yderligere med skænderierne mellem Land og Bund og udstedelse af fælles obligationer. Alene det, at Deutsche Bank ved sin blotte eksistens får Wolfgang Schäuble til at sprutte af raseri. Det ville kunne ødelægge hele forretningsplanen og en god og sikker kunde for DONG i de næste 20 år. Så de er udelukket.
d) De engelske banker som HSBC, Royal Bank of Scotland, Lloyds og Barclays er udelukket, fordi HVDC-nettet vil få indflydelse på priserne fra de britiske olie- og gasfelter, hvor disse banker formentlig vil prøve at lave fusk med det.
e) De store amerikanske som Morgan Chase, Bank of America, Citygroup og Wells Fargo er så dybt involveret i valutasvindel, rentefixing – og hvad ved jeg – og under undersøgelse herfor for endnu mere af både det amerikanske banktilsyn og ECB.

Efter denne liste, så er der ikke så forfærdelig mange flere, der kan bruges. Derfor Goldman Sachs.

2) At Bondo nu tilbyder en bedre pris i samarbejde med Danske Bank er kun morsomt; men oplysende. Sagen er jo, at kommunister som Bondo skal udrenses af fagbevægelsen – og de må under ingen omstændigheder få indflydelse på den danske infrastruktur.
Fagbevægelsen skal blande sig helt uden om erhvervsinvesteringer, hvilket er et godt og sundt princip. Fagforeninger skal varetage medlemmernes interesse, selskaberne kapitalens – så enkelt er det. Den sammenblanding skal man væk fra.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af Jomsviking Man Jan 27, 2014 1:43 pm

"så køber Staten sine aktier tilbage fra Goldman Sachs til den pris de gav for dem"

Hvorfor dog det?

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Generelt overser I

Indlæg af Thomas Man Jan 27, 2014 2:14 pm

1) Overskuddet er til at overskue. Det er så fair nok, at det ikke skal beskattes i Danmark. Sachs Goldman er en mellem- eller stråmand.

2) Det er nok salget af TDC, der skræmmer til denne konstruktion. TDC er jo som sådan blevet overhalet indenom af teknologien et flertal af gange. TDC var jo så også en forholdsvis usammenhængende masse af regionale selskaber, bl.a. var Sønderjylland lavet efter gammelt tysk mønster, hvor det blev rodet sammen med postvæsnet. Jeg modtager gerne belæring på dette område.

3) Der mangler kvalificerede investeringsmuligheder for ATP og PFA, hvilket alternativt vil føre til en kapitalflugt fra Danmark, hvilket igen vil være svært finansielt destabiliserende. Flugten fra flexlort er såmænd slem nok.
Der SKAL investeres i infrastruktur. Det er en af de ting, vi skal leve af. Der er masser af norsk og svensk vandkraft. Der er mulighed for stor effekt; men - specielt svensk vandkraft - er stærkt begrænset af vandmagasinernes størrelse, hvorved at der er en begrænsning på de årligt producerede kWh. Der er masser af effekt.

4) Det hænger sammen med Europa - og specielt Tysklands (Nordtysklands) energibehov, som skal dækkes af en bred vifte af energikilder for at mindske afhængigheden. Desuden skal atomkraften afvikles - den er bestemt ikke uproblematisk rent økonomisk. Jeg tror at udfasningen vil ske i takt med, at man får brændt plutonium af. Man kan jo se, hvordan uranpriserne er helt afhængig af våbenproduktion, som der ved Gud ikke er brug for mere.
Oparbejdningen er heller ikke enkel, bla. andet af kemiske grunde, hvor f.eks. neptuniums oxidationstal varierer vildt og inderligt med de svageste ændringer i pH-værdi. Generelt er actinidernes kemi meget dårligt forstået. Hvis atomer som kul mv. er som ærter (marmorkugler, hvis det siger nogen noget i dag), så er f.eks. uran noget, der ligner en håndbold.

5) Det næste step er at gøre det muligt at komme udenom de problemer Tyskland har med infrastruktur (og de er mildest talt alvorlige - selv sammenlignet med DSB). Bl.a. er elforsyning et Landes - problem, hvor jernbanedrift er et forbundsproblem (heraf Deutsche Bundesbahn). Det giver i sig selv problemer med finansieringen, hvor man ikke er begejstret for at rode Bundesanleihen sammen med regionale offentlige obligationer.
Det sammen med en entreprenørsektor - i Danmark altså, der - efter en rekonstruktion - mangler forretningsmuligheder. Det tyske entreprenørsektor er heller ikke i god form efter at have loppet priserne gevaldigt op med udenlandske ordrer - f.eks. i Kina.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Protester mod salget af DONG til GS Empty Sv: Protester mod salget af DONG til GS

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum