Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Stoltenberg 21/10/2021

Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty Stoltenberg 21/10/2021

Indlæg af Thomas Tors Okt 21, 2021 12:03 pm

Det, jeg hæfter mig ved er:

De rigtige styrker, rettidigt på de rette steder. (min oversættelse)

Det tyder på, at Danmark får de britiske Hercules meget snart.

Læg mærke til at Stoltenberg taler om et forsvarsministerielt møde med Sverrig og Finland.

Det er nok ikke tilfældigt, at man skulle have "ryddet op" i Forsvarskommandoen - specielt blandt hærofficerer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty Aleksej Navalnyj

Indlæg af Thomas Tors Okt 21, 2021 2:27 pm

Thomas skrev:Det, jeg hæfter mig ved er:

De rigtige styrker, rettidigt på de rette steder. (min oversættelse)

Det tyder på, at Danmark får de britiske Hercules meget snart.

Læg mærke til at Stoltenberg taler om et forsvarsministerielt møde med Sverrig og Finland.

Det er nok ikke tilfældigt, at man skulle have "ryddet op" i Forsvarskommandoen - specielt blandt hærofficerer.

EU's menneskerettighedspris.

Stoltenberg har udtalt sin støtte til Navalny på en journalists spørgsmål - indenfor den sidste uge. Problemet er her, at der ikke af personalet i Rusland er tale om en reel og traditionel akkreditation (hvis jeg ikke tager fejl - hvilket er en afgjort mulighed). Nu har man jo ikke landsforræderen Nazi-Marie at tage hensyn til.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty Måske læser jeg for meget ind i

Indlæg af Thomas Tors Okt 21, 2021 10:55 pm

Stoltenbergs munddiarhe?

Men det forekommer mig, at muligvis bliver 1-2 Hercules eskadriller opstillet som et infrastrukturprojekt med danske og norske besætninger. Udgifterne vil som sådan blive betalt af den fælles kasse - og er ikke direkte at finde på den danske finanslov?
Det vil være en typisk politisk løsning.

Ingen tvivl om, at transport er det overvældende problem for Nato - specielt af tungt materiel. Det vil så også gøre at ARK projektet (sammen med Tyskland) kommer ind under den kasket - dertil kommer trænet i Skive, der skal have en løbende uddannelse af lastbilchauffører. Her bliver der ikke tale om værnepligtige - som under "epidemien" har demonstreret at være komplet udueligt (i øvrigt ikke overraskende).
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty Sammen med Niinistö

Indlæg af Thomas Man Okt 25, 2021 3:31 pm

Hmmm.....

Det er lidt pjattet, at de begge taler engelsk, når de udmærket kunne kommunikere på modersmålet - ret beset er der ikke mange engelsktalende, der overhovedet aner, hvor Finland i det hele taget er!

Det væsentlige er, at hverken Stoltenberg eller Niinistö "lukker døre" for Nato-medlemskab. Pointen er, at en optagelse af Finland er "forberedt" i den forstand, at Finland kan optages og integreres i Nato uden nævneværdige praktiske problemer. Fidusen for Nato er, at Finland har mange små luftbaser, som uden større ballade kan anvendes. Det er en permanent og potentiel trussel mod Rusland, som nok ikke bliver udtalt i det diplomatiske; men som alle reelt er klar over! Hvis Putler ikke er artig, så kommer han til at fortryde det til de grader!
Som det er, så er Finland stærkt nok til at feje invasionsforsøg (som dem man har gang i i Ukraine) væk.

Det er ikke tilfældigt at Simo Häyhä er nationalhelt i Finland. Han skød personligt over 500 russere med en lettere opdateret Mosin-Nagant riffel (russisk fabrikat - ikke alt det barnagtige fis med teleskop, vindkorrektion og andet kommercielt gas) - det er ikke for meget at sige, at han faktisk ene mand holdt en russisk division i skak.

Konsekvensen for Danmark er, at det vil være muligt at have en Huitfeldt eller to (mere eller mindre permanent) i den Botniske Bugt - foruden den i Finske Bugt. Man skal så lige i Nato finde ud af et godt tilbud til finnerne på F-18 E/F Super Hornets; men det skulle også være til at finde ud af. Man kunne eventuelt få bygget Huitfeldt'erne på et finsk værft.

Alt det pjat med Cyberspace kommer vi nok over. Finland har jo et udestående med Rusland omkring besættelsen af finsk territorium af det Karelske Næs.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty og svenskerne....

Indlæg af Thomas Tirs Okt 26, 2021 7:02 pm

Nordatlantiske Råd.

Löfven på kundebesøg.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty Stoltenberg i Berga.

Indlæg af Thomas Ons Okt 27, 2021 9:03 pm

Berga er en oplægningsplads for robåde noget syd for Stockholm.

Det er IKKE NOK. Vi skal have en Huitfeldt mere eller mindre permanent i bunden af den botniske bugt. Det nuværende arrangement er ikke i overensstemmelse med Nato's behov. Det indrømmer de svenske skolelærere og parasitter jo også hermed. Trine Bramsen benyttede i det mindste en hjemmeværnskutter.

Kystvagtens jolle i svær havsnød - pladskede hjemmevant rundt i snapseglasset.

Man må beundre Stoltenbergs evne til at holde masken - de fleste af os havde ligget og vredet os af grin. "Supreme Commander of the Swedish Forces???" Det er som ham, der påstår at køre Ferrari - og glemmer at tage cykelklemmerne ud af bukserne!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty Stoltenberg advarer

Indlæg af Thomas Ons Dec 01, 2021 9:51 am

Putin

Wion er den bedst redigerede nyheds tjeneste, jeg har set/hørt.

Nato vil ikke følge Ruslands manuskript og dagsorden. Der er andre metoder end krig, der kan få Rusland til at kollapse. Nato er stærkt, fordi Nato kan tilpasse sig til en ny virkelighed.
Det egentlige vendepunkt kom da Anders Fogh Rasmussen efter invasionen af Ukraine meddelte, at Nato ville revidere alle sine planer.
Hitlers gennembrud kom med invasionen af Frankrig, hvor den oprindelige krigsplan var en lettere revideret version af Schlieffens plan for 1. verdenskrig. Problemet for England/Frankrig var, at man ikke kunne nå at revidere sine planer - og i øvrigt anså dem for ganske udmærkede.



Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty 1/12 2021

Indlæg af Thomas Ons Dec 01, 2021 12:07 pm

Hvad Putin mener er komplet ligegyldigt:

Han har at gøre, som der bliver sagt. Det véd Putin også godt selv.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty Hvorfor deltager Sverrig og Finland?

Indlæg af Thomas Ons Dec 01, 2021 3:47 pm

Interessant nok.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty Stoltenberg advarer så tydeligt, som han kan.

Indlæg af Thomas Tors Dec 02, 2021 8:06 am

Russia would pay a "very high price" for Ukraine attack.

  1. Very high price angår Ukraine.
  2. Article 5 tilsigter så at sige alle andre.


Putin spiller den forfulgte uskyldighed ved at sige, at der også er mange Ukrainske tropper ved grænsen. Det tror fanden! Det er skolelærer argumentation - og jeg tvivler på, at nogen lader sig overbevise af den udenomssnak.

Hvilken substans har de trusler. At Stoltenberg - mangeårig ubestridt norsk mester i udenomssnak - overhovedet siger det betyder, at han har opbakning. Alene det, at han havde formøde med Ursula von der Leyen betyder, at brikkerne er på plads. Dernæst blev Sverrig og Finland inviteret med på anden dagen. På mange måder er udtalelsen lige så skelsættende som Anders Fogh Rasmussens: "Nato reviderer nu ALLE planer."
Prisen på naturgas er allerede nu nede på 4,3 USD/mmBTU. Den sidste uge er prisen faldet lodret - ja, den sidste måned eller to - fra 6 USD/mmBTU. Olien er på indeværende tidspunkt nede på 66½ USD/barrel.
Der er fald, som "markederne" ikke havde forudset.

Med Kina i god fart mod bunden, så vil mængderne til Kina falde - uanset om prisen er høj. Kina hverken kan eller vil betale den pris russerne forlanger. Kulprisen stiger lodret. Australske kul er steget 2-2½ gang fra lavpunktet sidste år. Kina har givetvis øget egen kulproduktion; men kan ikke give afkald på forsyninger fra Australien.

Hvad jeg hæfter mig ved - mere lokalt - er,
  • at udenrigsminister Jeppe Kofod har været på turné i Japan og Korea. Om dansk anerkendelse af Taiwan er umiddelbart forestående?
  • Administrations-børgerne har lavet fornyede restriktioner, så aviserne har noget at skrive om - som sædvanligt: Ikke begavet; men omfattende - sådan er det i hele Europa.
  • Både Mette Frederiksen og Jakob Ellemann er i Guineabugten og plaffer pirater ned. En ting er, at de to bager rævekager - hvilket er forudsigeligt (og til dels forudsagt); men mere interessant er: Hvor er resten af fregatterne. Vil man tillade juleorlov?
  • Vil man sænke energiafgifterne?
  • Kommer der endnu en rentenedsættelse?


Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty Putin smider amerikanske diplomater ud.

Indlæg af Thomas Tors Dec 02, 2021 9:51 am

Det er ikke netop en deeskalering.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty Stoltenberg har holdt møder med:

Indlæg af Thomas Ons Dec 15, 2021 3:22 pm

Ukraine, Georgien og Armenien.

Det væsentlige er, at Stoltenberg anvender - ord til andet - de samme formuleringer i alle nævnte tilfælde. Samtidigt er har man løftet møderne op på statsministerplan.

Armenien

Ukraine under mødet med Kanzler Scholz

Man skal lægge mærke til, at han bruger samme ord som præsident Biden: "serious consequenses.... devastating economic consequenses...."

Jeg finder det også påfaldende med den "tredje Corona-bølge" og det tidsmæssige sammenfald.

Stoltenberg har endvidere formidlet, at Nato og EU er på samme side af bogen. Det betyder så, at vi må leve med noget Corona-sludder.

Der er ikke nogen tvivl om, at både Xi PingPong og Putin også har observeret det samme. Jeg tror bare, at interessemodsætningerne mellem Kina og Rusland er for store til, at de kan "lave børn" sammen.

Både Xi og Putin ser imidlertid, at sammenhængen mellem USA og Europa er en hel del stærkere end de bryder sig om.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty Belarus protester fængslet

Indlæg af Thomas Ons Dec 15, 2021 4:16 pm

i 20 år.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty Nu er Ukraine på præsidentielt niveau.

Indlæg af Thomas Tors Dec 16, 2021 6:13 pm

Thomas skrev:Ukraine, Georgien og Armenien.

Det væsentlige er, at Stoltenberg anvender - ord til andet - de samme formuleringer i alle nævnte tilfælde. Samtidigt er har man løftet møderne op på statsministerplan.

Armenien

Ukraine under mødet med Kanzler Scholz

Man skal lægge mærke til, at han bruger samme ord som præsident Biden: "serious consequenses.... devastating economic consequenses...."

Jeg finder det også påfaldende med den "tredje Corona-bølge" og det tidsmæssige sammenfald.

Stoltenberg har endvidere formidlet, at Nato og EU er på samme side af bogen. Det betyder så, at vi må leve med noget Corona-sludder.

Der er ikke nogen tvivl om, at både Xi PingPong og Putin også har observeret det samme. Jeg tror bare, at interessemodsætningerne mellem Kina og Rusland er for store til, at de kan "lave børn" sammen.

Både Xi og Putin ser imidlertid, at sammenhængen mellem USA og Europa er en hel del stærkere end de bryder sig om.

Ellers siger Stoltenberg det samme som han har gjort de sidste 2-3 måneder.

Og han siger det samme som præsident Biden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty Bulgarien

Indlæg af Thomas Fre Dec 17, 2021 2:21 pm

Er også bragt på samme side!

  1. Den russiske flåde skal lukkes inde - og helt ned.
  2. Der er også tale om olie/gas forsyningen udenom Rusland - fra Tyrkiet.
  3. At det er statsministerens første udlandsrejse er også betydningsfuldt - de må have fået renset ganske betydeligt ud blandt de kriminelle - formentlig skolelærere - i Bulgarien.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty Nu også Rumænien.

Indlæg af Thomas Tirs Dec 21, 2021 7:49 pm

Thomas skrev:Er også bragt på samme side!


  1. Den russiske flåde skal lukkes inde - og helt ned.
  2. Der er også tale om olie/gas forsyningen udenom Rusland - fra Tyrkiet.
  3. At det er statsministerens første udlandsrejse er også betydningsfuldt - de må have fået renset ganske betydeligt ud blandt de kriminelle - formentlig skolelærere - i Bulgarien.


Jeg havde ledt efter: Rumæniens statsminister.

Egentlig ikke overraskende, at Bulgarien og Rumænien har været tunge i røven - når man tager i betragtning: Deres grad af korruption. Vi har jo selv måttet konstatere, at vi har landsforrædere i Folketinget - ikke bare Nazi-Marie; men også de afskyelige og perverse skolelærere og narkoterrorister i SF/Enhedslisten.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty Stoltenberg 7/1 2021

Indlæg af Thomas Lør Jan 08, 2022 2:31 am

Et udmærket sammendrag af pressekonferencen. Stoltenberg bør deltage i de vinterolympiske lege som absolut et seriøst medaljehåb i slalom uden om spørgsmål.

  • Problemet er, at et angreb på Ukraine åbner en helt masse problemer for Rusland: Som oftest nævnes Ukraine og Georgien; men Finland har det Karelske næs, der i givet fald skal rømmes af Rusland med indbyggere, da Stalin gennemførte en etnisk udrensning i området. Tilsvarende med Königsberg og Tyskland. Stalin besatte også de Baltiske lande i et par omgange, så Putins trækken en linje i sandet gælder ingen steder!
  • USA vil ikke lade Europa hænge frit i luften - ganske enkelt fordi det vil true det kontinentale USA gennem aggression mellem Norge og Grønland.
  • Putin véd så udmærket, at man kan knuse Rusland tilbage til middelalderen - den tidlige middelalder - uden at affyre ét skud.
  • Der er truffet forholdsregler som bl.a. F-35 på Lakenheath - og hvis man ikke tror, at de kan medføre atomvåben, så er man ikke bare naiv; men snotdum.
    Man har også lukket Atlanten - og jeg tror (og det er mit gætværk), man har bedre hold på, hvor de russiske ubåde befinder sig end man har overvældende lyst til at oplyse russerne om.
  • Vi mangler oplysninger om, hvor de danske fregatter befinder sig.
  • Finland kunne i tilfælde af en konflikt (med gensidige beskyldninger flyvende lavt gennem lokalet) ikke alene holde russerne stangen; men rent faktisk true Skt. Petersborg - og én ting er sikkert: De eneste, der hader russerne mere end finner er estere.
  • Jeg har også bemærket (og oplyst her på forum) om, at Finland faktisk har 200 Leopard 2 kampvogne, dertil 100 CV90 og Estland har lige så mange CV90 som Danmark. De finske har tunge maskingeværer af russisk fabrikat - ok, 12,7 patronen er ikke så brutal som Nato 12,7; men ikke noget der betyder det store.
    Det véd Putin aldeles udmærket - samtidig er der masser af F/A-18C som Finland rimelig umiddelbart kan tage i brug.
    Rusland kan godt imødegå et finsk angreb; men de tropper skal findes et sted! Finnerne kunne være så næsvise at bede russerne stille deres kampvogne op på række, så man evt. kunne plaffe mere end én kampvogn pr. skud.
    Finnerne er eksperter i at tage gammel juks og uddele grimme øretæver. Jeg minder om, at russerne fik at føle, at Brewster Buffalo (rigtigt anvendt) kunne forårsage mere end irritationssmerter.
  • Putin ved også, at USA - uden problemer - kan smaske olieprisen i bund og forsyne Europa.


Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty Stoltenberg med Ukraine 10 JAN 2022.

Indlæg af Thomas Man Jan 10, 2022 4:54 pm

Mødet er vigtigt for så vidt, som det sker.
Det tyder på, at Ukraine har nogle efterretningsoplysninger.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty Nu kommer der en mere effektiv våbenproduktion.

Indlæg af Thomas Tirs Okt 11, 2022 5:31 pm

Stoltenberg.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Stoltenberg 21/10/2021 Empty Sv: Stoltenberg 21/10/2021

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum