Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Nato øvelse......

Go down

Nato øvelse...... Empty Nato øvelse......

Indlæg af Thomas Tirs Nov 05, 2013 2:59 am

Steadfast jazz

Det er scenariet i NATOs krigsspil Skolkan, der gør Norden, Polen og Baltikum til en simuleret krigsskueplads i denne uge. Her er Skåne Nordens svar på Somalia: En fejlslagen stat, en terroristrede med en gennemkorrupt og utilregnelig regering.
Det er så ikke første gang at Skåne inddrages i den rolle. For en halv snes år siden blev Skåne øvelsesmæssigt erklæret katastrofe område med en oprørsk selvbestaltet regering.
Nu er den slags øvelsesscenarier tit fantasifulde; men man kan da ikke sige, at man ikke har haft tanken.

Det værste er, at svenskerne tror, at vi spøger.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato øvelse...... Empty Tidligere forsvarsminister Cohen.

Indlæg af Thomas Søn Feb 08, 2015 8:35 am

Rammer ret præcist.

»Danmark bokser i dag over sin vægtklasse. Det er resultatet af 30 års investeringer i personel, træning og anskaffelse af det bedste materiel. Jeg ved, at I er ved at gennemføre et mindre forsvarsbudget, og at der skal være valg i år. Jeg håber, danskerne vil indse behovet for at investere på en måde, som gør det muligt at udvikle de militære kapaciteter også i de næste 30 år. Jeg er overbevist om, at danskerne ikke vil tillade, at man skal basere sig på forældet materiel og mangelfulde forberedelser,« siger Cohen.

Der kommer nogle reinvesteringer; men så meget bliver det heller ikke!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato øvelse...... Empty Det kan jo godt siges at være en øvelse.

Indlæg af Thomas Fre Dec 04, 2015 2:41 am

Det er jo et problem med våbenindustrien - generelt.

Den er så korrupt. Den polske er mindst lige så slem - for ikke at tale om den tyske!
Det er jo noget af der holder genoprustningen tilbage! Man har da ikke tænkt sig at betale ågerpriser for forholdsvis enkle køretøjer.
Det er nok også derfor de Piranha V, som Danmark har bestilt godt 200 stk. (til 4 brigader), som godt nok er schweiziske; men laves (samles) i Danmark. Når MOWAG får sine procenter, så er de da ligeglade, hvor de rent fysisk laves.

Hvorfor tror i, at USA har sendt Stryker til de baltiske lande?
og lade dem køre en tur til Tjekkiet?

The mobility offered by IFVs is an asset in close combat, especially against fixed artillery. American military simulations in the 1980s concluded a three to five-fold increase in artillery defence effectiveness when IFVs were deployed.

Hvis I nu lige spørger i Donetsk hvem, der giver problemer med artilleri??? Ikk'? Der er medium panser det allerbedste!

(Jeg husker et strategispil, hvor nøglen til at vinde var at lade panseret køre som død og helvede for at knalde det tunge artilleri ned - langt)
Læg mærke til hvor LIDT, der står! 30 tons. 430 KW.
Stryker 20 tons 260 KW.
Tror I man kan sætte en 105 mm (4") kanon på sådan en dims? Jeg gætter på det! OK, det er et gæt. Der er kræfter nok også uden det går for meget ud over vejhastigheden - for Piranha V. Jeg ved så ikke hvilke vægtbesparelser, der kommer til at opveje vægten af et tårn.
Den 105 mm er rigelig til de fleste russiske tanks - hvis man skyder dem ned uden for deres rækkevidde.

Der er jo et spil i gang om dette her. Hvilke fabrikanter skal have ordrerne? Her sidder Tyskland fast i øjeblikket. Nogle af deres fabrikanter skal have spidset rabatblyanten - og visse "rådgivere" skal opgive at redde sig ud af insolvensen.

Der er en 4-5 år til Rusland - i ekstremt tilfælde kan være klar til en større krig. Den tid vil blive brugt - fornuftigt. Set mere virksomhedshistorisk, så holdt RAF i mellemkrigsårene en række flyfabrikker i live ved at give små ordrer til mange virksomhed - det producerede en zoologisk have af flytyper; men holdt virksomhederne i live. Da der blev brug for det, så var det bare om at licensproducere.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato øvelse...... Empty Et par småting.

Indlæg af Thomas Fre Jun 03, 2016 3:45 pm

Ingen tvivl om at Spanien har fået hjælp i flygtningekrisen.

Her er den spanske flåde allerede spændt hårdt for. Det betyder, at man ikke kan betale for den modtagne hjælp med flådefartøjer.
Det gør man så med en bataljon motoriserede.

Centauro.

Det lader til at være en rigtig god ide.

  • Jeg kan så bedre lide Piranha V hydropneumatiske ophæng (Citroën) end McPherson; men det er ikke noget videre afgørende.
  • 105 mm. kanonen lader ikke til at betyde nogen speciel vægt - slag på tasken 3-4 tons. Vognen er noget let; men det skyldes nok, at der skal lægges panser på for at være immun overfor 30 mm. i stedet for 25 mm.
  • Lader til at være en udmærket øvelse til at se, hvordan man kan bruge en Piranha V med L7 105 mm. kan bruges.


Men det er en god idé med en ro-ro færge. Tager jo ikke så lang tid at sejle fra Cadiz til Tallinn.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato øvelse...... Empty B-52H

Indlæg af Thomas Lør Jun 11, 2016 6:53 pm

på Fairford.

Det påstås, at det er den rutinemæssige sommerøvelse. Men det sparer en masse tankfly, at man har dem dér.

Men det var det, jeg ville gøre for at komme et "overraskelsesangreb" i forkøbet - i forbindelse med Warszawa-topmødet.

En anden ting med den fremskudte oplagring. Som det ser ud, så er våben og ammunition anbragt langt fra hinanden rent fysisk - det er så det rigtige at gøre, fordi hver for sig er ammunition og kanoner værdiløse som krigsbytte.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato øvelse...... Empty Shout out

Indlæg af Thomas Søn Jun 19, 2016 5:33 am

en del af cyberspacekrigen.

Det er jo kommet frem, at kommunisterne bruger facebookprofiler af soldater til at undergrave. Man går bla. på deres bankkonti mm.

Læg mærke til, hvor mange af dem er MP. Det her er sandsynligvis for at lokke kommunisterne til at begå noget dumt. Det, der er så elegant er, at positionsangivelser af dragoner er specielt nyttesløse, fordi de skifter hele tiden - position af givne enheder er altid en fundamental efterretningsmæssig oplysning, som al senere analyse bygger på.

Her ønsker man at fortælle helt specifikt, at 2nd cavalry er i Litauen - hvilket vi i øvrigt godt vidste; men den video vil være irrelevant nu - selvom den kun er 11 timer gammel. Er det ét sted 2nd cavalry IKKE er nu, så er det Litauen.

Det er også derfor, jeg ved, at de konservative med Rasmus Jarlov i spidsen er færdige. De ved nemlig ikke noget. Jeg ved betydelig mere, fordi jeg kan slutte mig til det ud fra Lars Løkkes skåltale. De kan ikke komme til at røbe noget.
Det er helt almindelig sikkerhedstjeneste.

Der var under Stillehavskrigen et kongresmedlem, der i sin hjemkreds kom for skade at oplyse, at de japanske dybdebomber blev sat til detonation i 50' og derfor var ubådene rimelig sikre i 300'. Ubehageligt? Meget; men egentlig livstruende? Nej.
Det ændrede sig så efter den noget uheldige offentlige proklamation. Det skal tilføjes, at omtalte medlem af kongressen blev idømt fængsel for bestikkelse og krigsspekulation.

Det burde være tindrende klart for alle læsere af dette forum, at der er noget ret så vidtrækkende aftaler på det skandinaviske topmøde med Obama. Det bekræftes af, at Grønland er blevet besøgt af John Kerry som udenrigsminister - dvs. Grønland bliver aldrig en del af USA. Grønland kan ikke håbe på at afpresse den danske regering med at true med USA. Den går ikke, fordi Grønland vil ikke tiltræde en miljøkonvention.
Så er der klappet kage på den handel.

Det er derfor jeg tror, at baserettigheder i form af husleje på Sdr. Strøm vil tilfalde den danske stat ubeskåret. Det kan så godt være, at det Grønlandske Hjemmestyre får beløbet; men det vil blive klippet i bloktilskuddet.
Set fra dansk side er det en udmærket måde, at få placeret udgifterne og indtægterne til Grønland, hvor de hører hjemme: På forsvarsbudgettet.
Der skal pengene så bruges på noget fornuftigt - ikke terapi for uduelige stabsofficerer og værnepligtige.
Selvfølgelig skal Danmark opruste, men det skal ikke være med værnepligtige, der er både dyre og elendige. At kommunisterne i SF og Enhedslisten skulle kunne komme med noget er lidet sandsynligt, når man tager i betragtning, at der i øjeblikket er en del arrestationer og drab i bandemiljøet.
.
Sådan en som Søren Søndergaard: Ham lader man sidde - så længe han giver anvendelige oplysninger om PKK. Det var i hvert fald, hvad jeg ville gøre. Når man ikke har brug for ham mere - eller han gør knuder, så kunne nogle af hans gamle "kammerater" få det indtryk, at han var ansvarlig for at de fik bomber i hovedet. Sker det, så giver jeg ikke mange sure sild for Søndergaards pensionsordning.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato øvelse...... Empty Ja, noget foregår der.

Indlæg af Thomas Søn Jun 19, 2016 5:39 am

Thomas skrev:en del af cyberspacekrigen.

Det er jo kommet frem, at kommunisterne bruger facebookprofiler af soldater til at undergrave. Man går bla. på deres bankkonti mm.

....

Se det var en af de enheder, man ville have til Polen, hvor man bruger 2nd Cavalry Dragoon Ride II til at proppe dem ind.
Dermed har man fået det på plads.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34056
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato øvelse...... Empty Sv: Nato øvelse......

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum