Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Det er som jeg hele tiden har sagt! Der er masser af olie! MASSER

4 deltagere

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Go down

Det er som jeg hele tiden har sagt! Der er masser af olie! MASSER - Page 2 Empty Så er det gået galt!

Indlæg af Thomas Lør Dec 05, 2015 9:09 am

For olieprisen

“The Saudi deficit is 20 per cent of GDP, they have burnt through US$100 billion from their forex reserve, and now they are going to borrow from the international market. This is an amazing definition of victory.”

De har ikke anden mulighed end at øge produktionen. Fortsætter det som nu, så ved de, at det bliver værre i 2016. Så begynder det at blive lidt småkostbart for dem at låne. Der er ikke andet at gøre end at sælge olien til de pris de nu kan få.

The drop in oil prices will shift the aggregate current account of Middle East oil exporters to a deficit of US$82 billion in 2015, from a surplus of US$233 billion in 2014.
Det er sådan ca. det samlede danske BNP, der er forsvundet. Bare i Mellemøsten!

The Saudis also find themselves in a bind: If they agree on a production cut now, it would only strengthen their rivals, and the financial pain they endured over the past year will be for nought.

Despite calling for output cuts from the group, Iran is paradoxically poised to raise its own production by as much as one million barrels per day once Western sanctions are lifted next year.
Når man sælger olie på det sorte marked, så er det til reduceret pris, så selv en lav oliepris vil være en økonomisk gevinst for Iran - sortbørsprisen går jo også ned, når det kan svare sig at sælge på det legitime marked.

“I don’t know how they can compel Saudi Arabia to do anything. That’s the real problem for any consensus to cut.”
Sauderne skulle gøre noget for at redde Iran?? Syrien taget i betragtning: Not bloody likely!

On Thursday, Saudi Arabia reportedly floated the idea of a global deal with the help of Iran and Russia, involving a million barrel per day cut, but officials from all three countries have dismissed the suggestion.
Den er jo direkte morsom! Rusland, der har de største problemer med at undgå, at Iran skubber terrorister over grænsen til dem. Iran, der kan true Rusland med atomvåben!

U.S. crude oil production growth is set to decline next year led by shale producers.
Måske, men det tager ikke højde for det mindre forbrug. Kina springer da ikke bare økonomisk i høje omdrejninger bare for at glæde olieproducenterne - Kina har sprunget det de kan.

Sandheden er skam endnu værre.

Venezuela, meanwhile, is facing a massive fiscal threat. Its foreign-exchange reserves are down to US$15.2 billion, and it has US$15.8 billion in debt obligations due in 2016.

Things could get even worse with ISIS establishing a presence in Sirte, Libya, which is very close to the country’s three key eastern terminals.

Der er nok en grund til. at vi er i Mali!
Men, hvornår Frankrig og Italien går i land i Libyen - det er for tiden ikke afgjort.

Vi kommer nok ned på en pris på 20 USD/brl. som jeg hele tiden har sagt som et løst gæt - ud fra betragtningen, at der har den været før. Betragtninger om inflation i den periode siden den pris var der sidst, glemmer at tage produktivitetsforbedringerne i olieindustrien med. Det kan meget vel vise sig, at det på sigt er en væsentlig overdrivelse.

Endelig er der jo så det ved det, at hele biblioteket af avancerede teknikker, der kan hive olie ud af de sværeste forekomster - de kunne måske have nogle fif til, hvordan man får nogle ekstra kilometer ud af forekomster, man troede var udtømte (fordi de var lettest at gå til). Der skal pr. definition ikke så meget til.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det er som jeg hele tiden har sagt! Der er masser af olie! MASSER - Page 2 Empty Rusland pumper på livet løs!

Indlæg af Thomas Søn Jan 03, 2016 4:13 am

Selvfølgelig gør de det.

Die Rohstoffmacht habe trotz des Preisverfalls im Durchschnitt 10,73 Millionen Barrel (je 159 Liter) täglich produziert - im Vergleich zu 10,58 Millionen im Vorjahr, teilte das Energieministerium in Moskau am Samstag mit.

Der er ikke udsigt til stigende oliepriser. Dermed heller ikke en bedring af russernes opførsel - eller blot nogenlunde ro i Mellemøsten.

Hvad skal producenterne ellers gøre, når alt hænger på olieindtægterne - og nu kommer Iran med for alvor. Saudi vil da gøre sit til at ødelægge det for Iran - det er meget nemt: Skrue op for oliehanen.

Oliepris på under 20 USD/brl.?

Ja, da!

En oliepris på 20 USD/brl. er nok den stabile pris på langt sigt.
Med Kina i sammenbrud, så har USA ikke nogen interesse i en høj oliepris (I USA er det et rent indenrigspolitisk fordelingsspørgsmål - hvorfor der er så megen ballade omkring primærvalgene).
Kina skal bruge penge på fødevarer for at undgå endnu en revolution - og den vil blive slemt blodig (Mao var rent amatør). At Rusland lægger op til endnu en er ikke alene klart; men på indeværende tidspunkt nærmest uundgåeligt.
Luksusdyrene i Moskva og Skt. Petersborg kommer virkelig til at føle, at de ikke har råd til basale levnedsmidler.

Det, der kan bekymre er om 10 USD/brl. vil være "en bund" - simpelthen fordi der for alvor er udsigt til panik.

Danmark, Holland, Storbritannien og Norge kan sådan set være ligeglade. Danmark og Holland specielt, fordi im- og eksport af olie er nogenlunde lige store - at der streges et nul i mellemregningerne flytter ikke det store.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det er som jeg hele tiden har sagt! Der er masser af olie! MASSER - Page 2 Empty Sv: Det er som jeg hele tiden har sagt! Der er masser af olie! MASSER

Indlæg af Cirb Søn Jan 03, 2016 1:20 pm

http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2015/07/saudis-solar-energy/395315/

Der er nogle interessant pointer i artiklen.
Saudi brænder selv 1/3 af deres producerede olie af (28 mill mennesker.....) og er på vej til inden for 20 år at øge dette til 3/3(....).

Saudi har intentioner om at benytte solenergi til nogle af deres mest energi krævende aktiviteter (vand fra saltvand og aircondition).
Ligner det en no-brainer i en ørkenstat ? Åbenbart ikke - Saudi er tilsyneladend så effektivt drevet at Rusland i 30erne ligner en model opsætning.

Jeg tror ikke de kan holde til selv en kortere periode (2-4 år) med lavere oliepriser. Kompetencer til selv "mildere" omstillinger er ikke til stede.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Det er som jeg hele tiden har sagt! Der er masser af olie! MASSER - Page 2 Empty Sv: Det er som jeg hele tiden har sagt! Der er masser af olie! MASSER

Indlæg af Cirb Søn Jan 03, 2016 1:52 pm

Cirb skrev:http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2015/07/saudis-solar-energy/395315/

Der er nogle interessant pointer i artiklen.
Saudi brænder selv 1/3 af deres producerede olie af (28 mill mennesker.....) og er på vej til inden for 20 år at øge dette til 3/3(....).

Saudi har intentioner om at benytte solenergi til nogle af deres mest energi krævende aktiviteter (vand fra saltvand og aircondition).
Ligner det en no-brainer i en ørkenstat ? Åbenbart ikke - Saudi er tilsyneladend så effektivt drevet at Rusland i 30erne ligner en model opsætning.

Jeg tror ikke de kan holde til selv en kortere periode (2-4 år) med lavere oliepriser. Kompetencer til selv "mildere" omstillinger er ikke til stede.

Mvh
Cirb

Låner lige 2 citater fra paralel tråd.
http://finans.dk/live/erhverv/ECE8333069/Nu-gør-det-rigtig-ondt-på-den-amerikanske-skiferolie-industri/?ctxref=ext
http://shippingwatch.dk/Offshore/article8332409.ece

Det er muligt "pumpe" omkostningerne er højere i USA (og Iran).
Men hvis Saudi skal indregne omkostningerne til at holde deres dårlige undskyldning for "et land" kørende i prisen på deres olie, er de så stadig konkurrence dygtige ?
Kan det ske de amerikanske skiffeproducenter vinder ?

Mvh
Cirb


_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Det er som jeg hele tiden har sagt! Der er masser af olie! MASSER - Page 2 Empty Sv: Det er som jeg hele tiden har sagt! Der er masser af olie! MASSER

Indlæg af Cirb Søn Jan 03, 2016 4:47 pm

Cirb skrev:
Cirb skrev:http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2015/07/saudis-solar-energy/395315/

Der er nogle interessant pointer i artiklen.
Saudi brænder selv 1/3 af deres producerede olie af (28 mill mennesker.....) og er på vej til inden for 20 år at øge dette til 3/3(....).

Saudi har intentioner om at benytte solenergi til nogle af deres mest energi krævende aktiviteter (vand fra saltvand og aircondition).
Ligner det en no-brainer i en ørkenstat ? Åbenbart ikke - Saudi er tilsyneladend så effektivt drevet at Rusland i 30erne ligner en model opsætning.

Jeg tror ikke de kan holde til selv en kortere periode (2-4 år) med lavere oliepriser. Kompetencer til selv "mildere" omstillinger er ikke til stede.

Mvh
Cirb

Låner lige 2 citater fra paralel tråd.
http://finans.dk/live/erhverv/ECE8333069/Nu-gør-det-rigtig-ondt-på-den-amerikanske-skiferolie-industri/?ctxref=ext
http://shippingwatch.dk/Offshore/article8332409.ece

Det er muligt "pumpe" omkostningerne er højere i USA (og Iran).
Men hvis Saudi skal indregne omkostningerne til at holde deres dårlige undskyldning for "et land" kørende i prisen på deres olie, er de så stadig konkurrence dygtige ?  
Kan det ske de amerikanske skiffeproducenter vinder ?

Mvh
Cirb


Fortsætter lige min monolog .....
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/sa.html
Saudi producerer omkring 10 millioner tønder råolie om dagen. Deres statsbudget er på omkring 294 milliarder dollars - alle de penge kommer i sidste ende fra olie. For at regnestykket skal gå op vil det ca kræve indtægter på 80 dollars pr tønde.....
Og så er der ikke betalt for filippinske stuepiger, en Rolls om måneden eller weekenden i Paris endnu.
Det er naturligvis en meget løs beregning, men retningen er næppe helt skæv - det land er på vej ned i et meget dybt hul med ekspres fart.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Det er som jeg hele tiden har sagt! Der er masser af olie! MASSER - Page 2 Empty Sv: Det er som jeg hele tiden har sagt! Der er masser af olie! MASSER

Indlæg af Thomas Man Jan 04, 2016 12:14 am

Cirb skrev: ......
Fortsætter lige min monolog .....
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/sa.html
Saudi producerer omkring 10 millioner tønder råolie om dagen. Deres statsbudget er på omkring 294 milliarder dollars - alle de penge kommer i sidste ende fra olie. For at regnestykket skal gå op vil det ca kræve indtægter på 80 dollars pr tønde.....
Og så er der ikke betalt for filippinske stuepiger, en Rolls om måneden eller weekenden i Paris endnu.
Det er naturligvis en meget løs beregning, men retningen er næppe helt skæv - det land er på vej ned i et meget dybt hul med ekspres fart.

Mvh
Cirb

Det har Du meget ret i - olieprisen, hvor overgang til alternative energikilder kan svare sig ligger omkring de 80 USD/brl. Dermed kommer alternative energikilder til at være et "låg" på olieprisen. Helt normal mikroteori.
Det betyder så, at der spildes nogle penge på alternativerne; men det kan man så leve med, fordi det trykker prisen på olie, som dannes i en form for kartel. Hvis man regner besparelsen fra den lavere oliepris ind, så kan alternativ energi være en udmærket idé ind.

Men krigen i Syrien er nok ikke uden forbindelse til de voldsomt faldende oliepriser.

Saudi smider iranske diplomater ud!
Dumme svin - pristrykkere!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det er som jeg hele tiden har sagt! Der er masser af olie! MASSER - Page 2 Empty Sv: Det er som jeg hele tiden har sagt! Der er masser af olie! MASSER

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum