Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

+8
erikkp
Lars_HH
runefrandsen
Plyds
SortKaffe
HenningK
klogeaage 35
Thomas
12 deltagere

Side 1 af 3 1, 2, 3  Næste

Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af Thomas Lør Jul 06, 2013 2:07 pm

Sommerhuse

Det er formentlig bankerne, der forsøger at skaffe sig af med usolide udlån og vil have folk til at skille sig af med de overbelånte sommerhuse.

Det går nu ringere end dårligt. Dels er Danmarks Statistik holdt op med det månedlige prisindex som følge af manglende handler, dels er priserne også her skruet afsindigt i vejret.

De sommerhuse, der kan sælges, går for lave priser.

Problemet er at noget så vanvittigt som sommerhuse er ved at knuse bankerne, fordi de faldende priser underminerer sikkerheden i totalengagementerne med flextumperne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Storspekulant på tvang

Indlæg af Thomas Ons Jul 10, 2013 4:17 pm

Hvem mon dog kan købe?
Et vildt gæt: BRF?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Hvad sagde JEG?

Indlæg af Thomas Man Jul 15, 2013 1:07 pm

Læg mærke til, at det er BRF - den svageste på plejehjemmet for retarderede kriminelle!

Der skal INTET til at vælte BRF, om det så er en dør, der binder i en feriehytte, så er det nok.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af klogeaage 35 Man Jul 15, 2013 1:47 pm

Thomas skrev:Læg mærke til, at det er BRF - den svageste på plejehjemmet for retarderede kriminelle!

Der skal INTET til at vælte BRF, om det så er en dør, der binder i en feriehytte, så er det nok.


Katten ligger begravet  her :



Antallet af ledige sommerhuse i den sidste uge i juli ligger på nogenlunde samme niveau. Danske Sommerhusudlejere kalder tallene "katastrofale" - og det er de også for nogle udlejere

Hvis man har brug for lejeindtægter fra sommerhuset for at få økonomien til at løbe rundt, og pludselig ikke længere har udsigt til samme indtægter, er det jo en kedelig tendens. Så kan man føle sig nødsaget til at sælge," siger han og fortæller, at en stor del af de danske sommerhusejere har købt deres sommerhus med henblik på at kunne udleje det i hvert fald i perioder af året.


Crying or Very sad
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af HenningK Man Jul 15, 2013 2:44 pm

Og jeg som troede at BRF tjente penge når et hus blev solgt og køber sku' ud og financiere købet?

Mikkel Høeg, BRF skrev:"Dem, der ikke kan få det til at hænge sammen, bør se på, hvad de ellers har af muligheder. Måske kan de omlægge deres lån, mens de får reddet stormen af."

Jeg ku' da godt forestille mig at rigtigt mange sommerhuse, købt med udlejning for øje, allerede er belånt med den type lån, der er allerbilligst i månedlig ydelse... Men det kan da være at Mikkel Høeg forestiller sig at der er lommer af friværdi i afdragsgratisternes helårshuse, som kan belånes?

Ulrikke Ekelund, BRF skrev:"Det er vanskeligt at sige, hvornår bunden er nået, men kigger man på tallene for markedet, ser det ud til, at bunden er ved at nærme sig,," siger Ulrikke Ekelund, cheføkonom i BRFkredit, til børsen.dk. (17.03.13)

Fra forsigtig forårs-optimisme til sommer-panik... De dyre, luxeriøse sommerhuse la'r sig ikke udleje, og det er så også de dyre, nyere sommerhuse, som ikke kan sælges til prisen. Av-av...

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af SortKaffe Man Jul 15, 2013 5:02 pm

Hytten kan ikke sælges, og den kan heller ikke lejes ud.

Til gengæld stiger skatterne hele tiden, sommerhuskommunerne fattes penge grundet udsultningen af "vandkantsdanmark". Vedligeholdelse er heller ikke billig, forsikring ej heller da indbruddene bare bliver flere og flere i de mennesketomme sommerhusområder. og så snakker vi slet ikke om bidragene til kridte, som stiger i takt med de andre må give op.

Ak ja, glæderne er mange for feriehus folket. Læsning af kontoudtog fra bankerne må være en af de største
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af Thomas Man Jul 15, 2013 6:42 pm

SortKaffe skrev:Hytten kan ikke sælges, og den kan heller ikke lejes ud.

Til gengæld stiger skatterne hele tiden, sommerhuskommunerne fattes penge grundet udsultningen af "vandkantsdanmark". Vedligeholdelse er heller ikke billig, forsikring ej heller da indbruddene bare bliver flere og flere i de mennesketomme sommerhusområder. og så snakker vi slet ikke om bidragene til kridte, som stiger i takt med de andre må give op.

Ak ja, glæderne er mange for feriehus folket. Læsning af kontoudtog fra bankerne må være en af de største

Summa summarum er, at det er som jeg siger: Sommerhusene kommer til at knække BRF uopretteligt - efter man har sat hele boligmarkedet aldeles i stå p.gr.a. BRF's sindssyge spekulationer i ejerlejlighedsbaroner, friværdi entusiaster og nu med sommerhusfantaster.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af Plyds Man Jul 15, 2013 6:44 pm

Tjja - sommerhusejerne har mange glæder. Den største er dog nok værditabet, for her i vandkantsdanmark, kunne man let, da festen var bedst, sælge et sommerhus til 1½ x prisen for en helårsbolig.

Selv udsle træskuere lavet som hjemmebyg i 60'erne og 70'erne på en lille koteletgrund i et uinteressant område, har kunnet handles til mellem 3 - og 500.000 DKK.

Det er endnu mere ude i hampen, end boblen for ejerlejligheder og villaer. Helt ude i overdrevet, så så lidt til, for de huse er reelt ikke noget værd, og grundene heller ikke - det er jo det rene sand!
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af runefrandsen Man Jul 15, 2013 7:57 pm

Tror i ikke at den bliver taget op igen at lade tyskerene købe. Vi kan jo ikke have at folk fra 68 generationen har troet at de havde vundet 2 millioner på deres skur fra 1980, men kun har vundet 500.000. At det så kommer til at koste de yngre generationers mulighed for at få det samme som deres forældre er ligemeget. Alt skal sættes ind for at sikre græshoppe-generationens profitoptimering.

runefrandsen

Antal indlæg : 18
Join date : 14/08/12

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af Thomas Man Jul 15, 2013 8:08 pm

runefrandsen skrev:Tror i ikke at den bliver taget op igen at lade tyskerene købe. Vi kan jo ikke have at folk fra 68 generationen har troet at de havde vundet 2 millioner på deres skur fra 1980, men kun har vundet 500.000. At det så kommer til at koste de yngre generationers mulighed for at få det samme som deres forældre er ligemeget. Alt skal sættes ind for at sikre græshoppe-generationens profitoptimering.

Ork jo, den har været fremme flere gange. Men den tror jeg nu ER lukket, fordi det vil kræve en ophævelse af et forbehold som vi kæmpede med næb og klør for at indføre - da vi ikke vil ophæve de forbehold, som er en gene, så kan vi heller ikke ophæve de andre.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af SortKaffe Man Jul 15, 2013 9:21 pm

runefrandsen skrev:Tror i ikke at den bliver taget op igen at lade tyskerene købe. Vi kan jo ikke have at folk fra 68 generationen har troet at de havde vundet 2 millioner på deres skur fra 1980, men kun har vundet 500.000. At det så kommer til at koste de yngre generationers mulighed for at få det samme som deres forældre er ligemeget. Alt skal sættes ind for at sikre græshoppe-generationens profitoptimering.

Forsøget vil helt sikkert blive gjort. Om det så lykkes er en anden sag. Men Betjentsen vil helt sikkert gøre sit for det lykkes.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af Thomas Man Jul 15, 2013 10:10 pm

SortKaffe skrev:
runefrandsen skrev:Tror i ikke at den bliver taget op igen at lade tyskerene købe. Vi kan jo ikke have at folk fra 68 generationen har troet at de havde vundet 2 millioner på deres skur fra 1980, men kun har vundet 500.000. At det så kommer til at koste de yngre generationers mulighed for at få det samme som deres forældre er ligemeget. Alt skal sættes ind for at sikre græshoppe-generationens profitoptimering.

Forsøget vil helt sikkert blive gjort. Om det så lykkes er en anden sag. Men Betjentsen vil helt sikkert gøre sit for det lykkes.
Så har man da gjort sit for at sikre en fiasko, hvilket jeg fornemmer på Dit forbehold.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af Lars_HH Man Jul 15, 2013 11:34 pm

runefrandsen skrev:Tror i ikke at den bliver taget op igen at lade tyskerene købe. Vi kan jo ikke have at folk fra 68 generationen har troet at de havde vundet 2 millioner på deres skur fra 1980, men kun har vundet 500.000. At det så kommer til at koste de yngre generationers mulighed for at få det samme som deres forældre er ligemeget. Alt skal sættes ind for at sikre græshoppe-generationens profitoptimering.

Helt enig!!

Problemet er at omkostningsniveauet er så højt i Danmark at tyskerne og hollænderne svigter massivt, så giver man DF skylden og håber at staten vil holde hånden under sommerhusene.

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af Lars_HH Man Jul 15, 2013 11:37 pm

P.S.

Man kan da godt ophæve tysker forbuddet, men hvis du sammenligner med priserne i Tyskland og på Costa Del Sol, så ved jeg godt hvor 95% af tyskerne vil købe.

Jeg køber på i hvert fald her:
"Når solen den forsvinder fra de hjemlige himmelstrøg
ja så forsvinder jeg også
sydpå til Spanien og mit luksuseksil
for at te mig som en tosse
på Costa del Sol hvor solen den danser
en inciterende flamenco i min swimmingpool
keep cool har altid været mit motto...."

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af erikkp Man Jul 15, 2013 11:44 pm

Jeg mødte dr på vejen hjem i dag fordi de havde interviewet en af mine naboer i sommerhusområdet, Brian Mikkelsen. Han har et hus til 6 og jeg har et til 2, men når i dømmer sommerhusmarkedet dødt er jeg bange for i glemmer et sted som dette. Der er indenfor de sidste tre måneder solgt fem huse indenfor 300 meter herfra, alle til ca 1 million, de er heller ikke mere værd. Men der sælges meget her på sjællands nordkyst

erikkp

Antal indlæg : 29
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af Lars_HH Tirs Jul 16, 2013 12:17 am

Jeg er ligeglad med hvad sommerhusene koster i Danmark, jeg køber aldrig noget, så stop motivanalysen med det samme Smile

Men at der er problemer for mange sommerhusejere i forhold til lejere og potentielle købere kan afløses i alle statistikker.
Derfor kan udvalgte liebhaver-områder godt stige og det er da kun dejligt for dem der bor der.


Sidst rettet af Lars_HH Tirs Jul 16, 2013 9:17 am, rettet 1 gang

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af Thomas Tirs Jul 16, 2013 1:40 am

erikkp skrev:Jeg mødte dr på vejen hjem i dag fordi de havde interviewet en af mine naboer i sommerhusområdet, Brian Mikkelsen. Han har et hus til 6 og jeg har et til 2, men når i dømmer sommerhusmarkedet dødt er jeg bange for i glemmer et sted som dette. Der er indenfor de sidste tre måneder solgt fem huse indenfor 300 meter herfra, alle til ca 1 million, de er heller ikke mere værd. Men der sælges meget her på sjællands nordkyst

Der jo løgn!

Det hænger ikke sammen med de tal, som fremgår af statistikkerne.

Så jeg synes Du skulle drive Din uhæderlige forretning andetsteds.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af erikkp Tirs Jul 16, 2013 10:11 am

Selvfølgelig er det ikke løgn når jeg siger det. Ammekær 51, 130, 132, 157 og der er et til der også er solgt på ammekær. Birkene 5, allesammen 3250

Priserne er ikke så voldsomme, men solgt er de sgu, og det er også rigtige familier der flytter ind, jeg har jo selv snakket med en del af dem.

Det kan da være rent tilfældigt, jeg påstår ikke andet, men løgn er det ikke

erikkp

Antal indlæg : 29
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af Merkur Tirs Jul 16, 2013 10:48 am

Og hvor meget er det nu at en håndfuld eksempler ændrer "the Big picture"

Merkur

Antal indlæg : 330
Join date : 09/10/12

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af HenningK Tirs Jul 16, 2013 10:53 am

Det er jo så i hvert fald ikke løgn at Brian Mikkelsen + kone har et sommerhus på Udsholt Strandvej 12 B - hvor grunden på 5500 kvm er vurderet til 3.8 mill. og hele herligheden til 6.2. Det er så lige ud til vandet og Gilleleje og hva' har vi. Købt for knapt 6 mill. i 2002. Godt for dem. (Damn, jeg er bare pjattet med tinglysning.dk)

Der er også 57 handler i Gilleleje i 2013 og Boliga's kortsøgning viser da med al ønskelig tydelighed at der er blevet handlet sommerhuse i området, og at adskillige af dem er gået til under en mill - specielt naturligvis hvis de ligger på den forkerte side af Strandvejen. Den gennemsnitlige liggetid i Gribskov kommune er så 285 dage, og det ser ud til at halvdelen af de 191 udbudte sommerhuse i Gillleleje har ligget i et halvt år eller mere.

Så lige netop Gilleleje er jo nok ikke så tosset endda mht. omsætning og salgsmuligheder?

Mon ikke at lige netop de her sommerhus-områder rider højt på Austerity-bølgen. At trendsetterne nu ikke længere har råd til har kastet konsumerismens tyngene åg af sig og fornægter de ekstravagante udlandsferier på eksotiske strande - for i stedet at kaste sig over det nære, det trygge, det hyggelige. Duften af tang, rævepis og champagnebrus.

Nå, la' os da for sjov kigge på handler på Ammekær:

Ammekær 51, købt for 125 i 1996, solgt for 1.400 i 2013
Ammekær 132, købt for 1.070 i 2003, solgt for 850 i 2013
Ammekær 157, købt for 2.450 i 2007, solgt for 1.700 i 2013
Ammekær 113, købt for 1.695 i 2008, solgt for 1.200 i 2012
Ammekær 45, købt for 2.050 i 2005, solgt for 1.000 i 2012

Plus så er der yderligere nogen familie-overdragelser i 2012.

Men altså... Punktnedslag på Ammekær i Gilleleje synes at indikere at der er nogen, der taber gustent mange penge på sommerhuse i øjeblikket. Selv i Gilleleje.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af Thomas Tirs Jul 16, 2013 11:28 am

erikkp skrev:Selvfølgelig er det ikke løgn når jeg siger det. Ammekær 51, 130, 132, 157 og der er et til der også er solgt på ammekær. Birkene 5, allesammen 3250

Priserne er ikke så voldsomme, men solgt er de sgu, og det er også rigtige familier der flytter ind, jeg har jo selv snakket med en del af dem.

Det kan da være rent tilfældigt, jeg påstår ikke andet, men løgn er det ikke

Indenfor 300 m?

Dvs en cirkel på 3*0,3*0,3 kvadratkilometer = ca. 1/3 kvadratkilometer. Med et kvartalmæssigt salg på 200-300 stk. (lidt efter, hvor mange stråmandshandler, man medregner), så skulle sommerhus områderne i hele Nordsjælland efter Dine oplysninger fylde 10 gange 10 km.

Det hænger ikke sammen.

Decideret postuleret for at vildlede.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af Thomas Tirs Jul 16, 2013 11:31 am

Merkur skrev:Og hvor meget er det nu at en håndfuld eksempler ændrer "the Big picture"
Det er en gang plat mæglervrøvl.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af Thomas Tirs Jul 16, 2013 11:33 am

HenningK skrev:...

...
Nå, la' os da for sjov kigge på handler på Ammekær:

Ammekær 51, købt for 125 i 1996, solgt for 1.400 i 2013
Ammekær 132, købt for 1.070 i 2003, solgt for 850 i 2013
Ammekær 157, købt for 2.450 i 2007, solgt for 1.700 i 2013
Ammekær 113, købt for 1.695 i 2008, solgt for 1.200 i 2012
Ammekær 45, købt for 2.050 i 2005, solgt for 1.000 i 2012

Plus så er der yderligere nogen familie-overdragelser i 2012.

Men altså... Punktnedslag på Ammekær i Gilleleje synes at indikere at der er nogen, der taber gustent mange penge på sommerhuse i øjeblikket. Selv i Gilleleje.

Et vildt gæt: Kreditforeningen er BRF?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af erikkp Tirs Jul 16, 2013 3:36 pm

Det kan jo ikke nytte noget ikke at ville acceptere virkeligheden Thomas. Jeg er sgu ikke mægler og har aldrig været det. Jeg påstår heller ikke at det er statistisk signifikant, men det er et faktum at ud af de cirka 160 sommerhuse der er på Ammekær er 5 blevet solgt indenfor de sidste 3 måneder, som det er dokumenteret ovenfor til stærkt reducerede priser. Jeg kommer der dagligt så jeg kan se det er almindelige mennesker der flytter ind. De 4 har haft home som mægler og det femte realmæglerne. Der er nu 4 til salg, et med realmæglerne som mægler og 3 med Bergerud og Krogh. Det er muligt at det er lykkedes home at forklare sælgerne at de skal sætte priserne ned, hvad ved jeg.

Dine matematiske udregninger er decideret latterlige. Der er sgu da aldrig nogen der har påstået at salget er jævnt fordelt over areal. De oplysninger jeg er kommet med her er jo ikke særligt svære at tjekke, og ved hjælp af tinglysning.dk skulle det heller ikke være særlig svært at se hvem køberne er.

Hvad det er der sker ved jeg da heller ikke, men det kunne eventuelt være at priserne er kommet så langt ned at køberne dukker op igen

erikkp

Antal indlæg : 29
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af Gæst Tirs Jul 16, 2013 5:10 pm

erikkp skrev:Det kan jo ikke nytte noget ikke at ville acceptere virkeligheden Thomas. Jeg er sgu ikke mægler og har aldrig været det. Jeg påstår heller ikke at det er statistisk signifikant, men det er et faktum at ud af de cirka 160 sommerhuse der er på Ammekær er 5 blevet solgt indenfor de sidste 3 måneder, som det er dokumenteret ovenfor til stærkt reducerede priser. Jeg kommer der dagligt så jeg kan se det er almindelige mennesker der flytter ind. De 4 har haft home som mægler og det femte realmæglerne. Der er nu 4 til salg, et med realmæglerne som mægler og 3 med Bergerud og Krogh. Det er muligt at det er lykkedes home at forklare sælgerne at de skal sætte priserne ned, hvad ved jeg.

Dine matematiske udregninger er decideret latterlige. Der er sgu da aldrig nogen der har påstået at salget er jævnt fordelt over areal. De oplysninger jeg er kommet med her er jo ikke særligt svære at tjekke, og ved hjælp af tinglysning.dk skulle det heller ikke være særlig svært at se hvem køberne er.

Hvad det er der sker ved jeg da heller ikke, men det kunne eventuelt være at priserne er kommet så langt ned at køberne dukker op igen

Kan vi ikke bare konstatere, at Thomas har styr på trenden i området?

Du har omvendt styr på een enkelt lokal vej eller to?

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Sommerhuse kommer til at knække bankerne. Empty Sv: Sommerhuse kommer til at knække bankerne.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 3 1, 2, 3  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum