Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Boligpriser jan 13

2 deltagere

Go down

Boligpriser jan 13 Empty Boligpriser jan 13

Indlæg af Thomas Fre Apr 05, 2013 1:23 pm

Der er noget raslende galt!

1) Tallene for hele 2012 er rettet bagud. Det er specielt salgspriserne i promille af ejendomsvurderingen, der er rettet NED. Dvs. sige man er inde og fumle i alle ejendomsværdi-vurderingerne.

Jeg tror det er Nykredit.

Finanstilsynet har på denne undersøgelse ikke foretaget en kontrol af de benyttede ejendomsværdier til brug for LTV-opgørelsen.

Finanstilsynet gennemførte besigtigelse af 15 af de udtagne ejendomme, der var værdiansat ved en fysisk besigtigelse og 20 af de udtagne ejendomme, der var værdiansat ved ejerboligmodellen. Finanstilsynet har påbudt Nykredit at regulere værdiansættelsen i 10 af de gennemgåede sager.

Det statistiske grundlag er ikke tilstrækkeligt sikkert til at træffe en endelig konklusion om, hvorvidt værdiansættelsen ved brug af den statistiske metode er mere eller mindre præcis end værdiansættelse på basis af fysisk besigtigelse.

Finanstilsynet har dog påbudt Nykredit at indsende en redegørelse om værdiansættelsen, herunder om hvilke tiltag, Nykredit vurderer, vil være relevante at igangsætte for at sikre den bedst mulige værdiansættelse af ejerboliger fremover.

Det er sgu alvorligt: Ministeren (Vestager) er sendt i byen til ECB med decideret forkerte tal (som jeg har haft en mistanke om).

Det holder realkreditinstitutterne IKKE til! Den meget pludselige afskedigelse af Engberg Jensen tyder på noget er rigtig, rigtig galt!

2) Man har fuldstændig opgivet sommerhusene. Det er en af indikationerne på, at det er tal til EU/ECB som er på tale her. De bruger jo ejerlejligheder og parcelhuse til at vurdere det private boligmarked. Det går igen for alle EU landenes statistikker.

Det andet hovedtema er:

Handlerne er HELT i bund: Vi er på niveau med det værste under selve "Finanskrisen" - jeg havde egentlig troet at decembertallene havde rettet sig - under en eller anden form for henvisning til "periodisering" - det er ikke tilfældet - januar er godt nok værre; men ikke noget, der har hjulpet på december i iøjnefaldende grad.

De voldsomt svingende priser tyder på, at man har været inde og justere de ejendomsvurderinger, der var "uheldige" - man har IKKE rettet i bund.

Ejerlejlighederne kan vi ikke bruge til så forfærdelig meget, fordi dels er antallet af tinglyste handler meget lille; men nok så meget er, at kun 70% af disse er medtaget i prisberegningen. Så... bob, bob, bob.

Omsætningsmæssigt er det de manglende handler, der slår igennem, for priserne postuleres jo konstante.

Det alvorlige er i denne sammenhæng at med et månedligt salg på 1900-2000 parcelhuse i hele landet - svarende til 23-24.000 handler på årsbasis (langt fra de "gode tider" med 50-60.000 handler på årsbasis) - så begynder vi at nærme os punktet hvor dødsboerne bliver prissættende. Dvs. så kan man ikke opretholde prisniveauet - og skrider det først, så glem alt om refinansiering over 80% af ejendomsværdien på realkreditten - vi taler så groteske overbelåninger, så guderne sig må forbarme.

Det holder realkreditten IKKE til.
Man vil IKKE kunne opretholde, at man - via diverse perverse krumspring lægger flexlort i Nationalbanken som sikkerhed for pengepolitiske udlån - og så bryder helvede først for alvor løs.


Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boligpriser jan 13 Empty Sv: Boligpriser jan 13

Indlæg af SimonJ Fre Apr 05, 2013 7:20 pm

Jeg bider specielt mærke i, at den tendens til et mindre fald i handlerne som altid er i månederne november, december og januar nærmest er i frit fald nu, i forhold til tidligere års sammenligning. Der sker nærmest ingen handler; boligmarkedet er stendødt; hvis der ikke sker mere her i foråret, så tør jeg slet ikke tænke på den finansielle holocaust, som kommer når vi rammer den kritiske masse på de afdragsfri lån i 2015/2016.

SimonJ

Antal indlæg : 57
Join date : 09/01/13

Tilbage til toppen Go down

Boligpriser jan 13 Empty Sv: Boligpriser jan 13

Indlæg af Thomas Fre Apr 05, 2013 9:27 pm

SimonJ skrev:Jeg bider specielt mærke i, at den tendens til et mindre fald i handlerne som altid er i månederne november, december og januar nærmest er i frit fald nu, i forhold til tidligere års sammenligning. Der sker nærmest ingen handler; boligmarkedet er stendødt; hvis der ikke sker mere her i foråret, så tør jeg slet ikke tænke på den finansielle holocaust, som kommer når vi rammer den kritiske masse på de afdragsfri lån i 2015/2016.

Jeg er meget enig.

Jeg tror faktisk, at kreditforeningerne har lukket for nyudlån.

Det, der er solgt er de dyre huse - og eftersom vurderingssummerne er rettet opad, så er de solgt til langt under værdien - det kan bare ikke ses i index endnu, fordi det jo kører på den almindelig vurdering.


Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boligpriser jan 13 Empty Sv: Boligpriser jan 13

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum