Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Valuta Nationalbank og Renter

4 deltagere

Side 2 af 3 Forrige  1, 2, 3  Næste

Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty 3/5 - 13

Indlæg af Thomas Fre Maj 03, 2013 3:33 pm

Nationalbanken

Her skal vi nok lige kikke lidt på, hvad der sker omkring månedsafslutningerne.

Udsvingene ved månedsafslutning ligger på de ca. 40 mia. som er forståelige nok fordi månedens udbetalinger skal deponeres i Nationalbanken. Men sjovt nok er der hak i den kurve: Faldet i de 40 mia. kommer af to omgange á 20 mia.

Der er med andre ord en forsinkelse på en dags tid for de sidste 20 mia. Hvad det er, ved jeg ikke. Det kan have noget at gøre med, at man har fat i de interne clearinger i Nordea.

Det kan også være likviditetsmangel i Nordea, hvor man afgjort ikke fra Nationalbankens side agter at låne en svensk statsbank kontanter.

SEK

Vi kan i hvert fald se, at udover de store svingninger omkring "flexauktionerne", hvor SEK kommer godt op, så er der uro omkring månedsafslutningerne.

Det kan evt. være fordi Nordea Danmark skal have skaffet likviditet i Sverrig, som så skal veksles til DKK - for en dag senere at skulle veksles tilbage til SEK.

Det kunne godt tænkes - og det er faktisk rigtig, rigtig dyrt - for Nordea. De skal tilsyneladende sælge SEK til en kurs på 86,75 DKK/100 SEK (det er ikke mange DKK for SEK), hvorefter de dagen efter skal sælge DKK igen. Men nu til 87½ DKK/ 100 SEK.
Vi taler et tab på 1-2% af det sjov - hver måned på noget, der minder om 20 mia. DKK. Det må nok siges at være en porto, der vil noget.

Jeg tror nemlig IKKE på, at indlånet i Nordea er så forfærdelig meget bedre end i Danske Bank. Jeg tror ikke, at man fra pensionskasserne tør låne Nordea penge. Ultimo februar rørte indskuddet på folio sig stort set ikke. Det har det heller ikke gjort denne gang hvor det over månedsafslutningen ligger på 157 mia. Det er selvfølgelig også brandirriterende at månedsafslutningen denne gang IKKE ligger i en weekend, hvor der er løse penge om fredagen.

Jeg tror faktisk, at det er dét, der er sket!

Altså: Nordea Danmark kan hen imod månedsafslutningen - fredag 28/4 - se, at de kommer til at mangle likviditet, hvorfor de har feset rundt til diverse pensionskasser om de ikke havde lidt, de kunne undvære en uges tid. Det har der nok været; men ikke i normalt omfang.
Så hakker man af, hvad man har - det er ikke nok - så betalingerne bliver IKKE gennemført og nødforstrækningen fra Sverrig er ikke gået igennem Nationalbanken og ind på folio - men kommer først den 30/4, hvilket nok er for sent til at betalingerne kan cleares om tirsdagen.

Det må have været grinemorsomt at være Rohde den dag i telefonen.

".... Goddag Nordea, jeg skulle lige hente mig en kop kaffe! Du siger?"

"bla bla bla bla....."

".... Åh jeg glemte sukkeret!"

".... Der er heller ikke nogen fløde! Sådan er det altid, når man starter et nyt sted....."

".... Nå, Du siger Du ikke har nogen penge! Det ER gået op for os. Og......."

"bla bla bla bla....."

".... Du har galt nummer - det skulle have været den tørvetriller i Riksbanken. Nej, jeg har ved Gud ikke hans telefonnummer......så har man hørt den med - rensdyr med mobil ...."
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty 6/5 13

Indlæg af Thomas Tirs Maj 07, 2013 12:35 pm

SEK

Nå, det lader til at valutaen er stabiliseret for nu. Noget, man altid skal ytre med bævende stemmeføring - for der er mange fantaster i handelsafdelingerne, som ikke tager deres medicin.

Men, man har tilsyneladende fået det til at trænge ind i bolden på Nordea, at de ikke KAN sælge deres flexlort tilbage fra lighuset i Sverrig: Det kan godt være at valutakursen vil give sig en smule; men det er intet imod, hvad kurstabet på flexlortet bliver.
Der er kun én vej ud for Nordea (og de andre kridter) nemlig at få konverteret flexlort til fast forrentede annuiteter. Mellemløsningerne med afdragsfri fast er IKKE en løsning, for pantet kan skride i værdi - endog meget hurtigt.

Selv på udlejningsejendomme er der så store mængder nye og nyrenoverede ejendomme på bøgerne i Finansiel Stabilitet, at går der først hul på den byld, så er der MEGET langt ned til, hvor pensionskasser mm. melder sig som interesserede. Det er ikke fordi pengene ikke er der - for det er de skam - kontant endda. Det er, at bankerne IKKE kan betale tabene i f.eks. Finansiel Stabilitet.

Nej, det, der bekymrer mig her er YEN. Der sker INGENTING - det skulle der ellers, fordi nedskrivningen skulle have sat gang i eksporten; men det har det tilsyneladende ikke gjort. Nok er der billige Toyota; men ellers sælger Japan nogle af de varer, som også kineserne har svært ved at komme af med. Så hjælper en devaluering ikke ret meget.
En devaluering kan hjælpe i det omfang, at den samlede efterspørgsel er stigende på varer man eksporterer; men ikke når salget går ind i et surt marked.

Det andet er at fødevarepriserne ikke stiger noget videre - de ligger nogenlunde stabilt.
Kyllingeprisen stiger jævnt og pænt - men det er mere et forbrugerprisindex for Kina. Der er én ting, de fleste glemmer: Den afsindige produktivitet og underudnyttede kapacitet i USA's (og Canada's) landbrug: En anelse stigende priser, så har man al den majs mand og dyr kan æde.


Nationalbanken

Det jeg sidder og venter på her er den jubelmelding på erhvervssiderne om endnu en virksomhed, der har fået refinansieret sit lange udlån i Danske Bank til virksomhedsobligationer. Hvis en planmæssig afvikling skal komme, så er det ved at være tiden at 1½ mia. lån kommer med et stort smil og siger, at de også er gået over til Prince.
Jeg har lidt svært ved at se, at Nordea ikke skulle være interesseret i at genere Danske Bank og gennem lidt engageret salgsarbejde ringe til Danske Banks gode kunder og spørge om man kunne interessere dem i en fordelagtig langsigtet finansiering.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty 8/5 13

Indlæg af Thomas Ons Maj 08, 2013 5:56 pm

Valuta.Hmmm.

Gad vide hvor mange bondeknolde, der bliver reddet ud af deres SWAPS af forskellig art af den faldende CHF. OK, det er 2½% den er faldet, så det bliver nok ikke så mange; men alligevel.....


Nationalbank

Det, jeg venter på, er om der kommer et fald i det pengepolitiske udlån fordi en af Danske Banks kunder er gået over til virksomhedsobligationer. Det skulle være ved tiden! Jeg tror nemlig, at den tidsmæssige forskel på 14 dage skyldes almindelig ekspeditionstid.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty 13/5 13

Indlæg af Thomas Tirs Maj 14, 2013 2:58 am

Det jeg ser er:

Yen falder, hvorfor USD stiger.

Nu kender jeg ikke Japans gælds-/fordringsforhold; men det ser for mig ud som en måde at opskrive sine fordringer i fremmed mønt på. En måde at rekapitalisere de japanske banker?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty 14/5 13

Indlæg af Thomas Tirs Maj 14, 2013 4:01 pm

SEK

Se nu går det jo galt, fordi man ikke gør som jeg siger: Udlånsrenten skal op og indlånsrenten ned - ellers får vi aldrig gjort flexlortet så dyrt, at man kan få konverteret til fast forrentede annuiteter.

Nu vil Nordea benytte chancen til et tilbagesalg til Nordea Danmark af flexlort, fordi valutakursgevinsten opvejer renteudgiften.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty Sv: Valuta Nationalbank og Renter

Indlæg af Merkur Tirs Maj 14, 2013 5:39 pm

Ingen tvivl om at det ville være bedst for alle at få de mange flekslånere over på fast rente - men, jeg hæfter mig ved at der ikke sker den store aktive indsats for at få flyttet kunderne. Jeg tror simpelthen det skyldes, at mange ikke kan betale den - trods alt - relative beskedne rentestigning (der er ingen andre logiske forklaringer)

Merkur

Antal indlæg : 330
Join date : 09/10/12

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty Sv: Valuta Nationalbank og Renter

Indlæg af Thomas Tirs Maj 14, 2013 5:51 pm

Merkur skrev:Ingen tvivl om at det ville være bedst for alle at få de mange flekslånere over på fast rente - men, jeg hæfter mig ved at der ikke sker den store aktive indsats for at få flyttet kunderne. Jeg tror simpelthen det skyldes, at mange ikke kan betale den - trods alt - relative beskedne rentestigning (der er ingen andre logiske forklaringer)

Netop!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty 15/5 13

Indlæg af Thomas Ons Maj 15, 2013 5:56 pm

Der rokeres rundt i Nationalbanken:
Rasmus Kjeldahl fra Forbrugerrådet skiftes ud.

Nu er "180grader" næppe hele sandheden; men det er det eneste sted hvor der er en uddybning:

180grader

Rasmus Kjeldahl er direktør i Forbrugerrådet.

Men samtidig er han formand for DanWatch's bestyrelse. Dan Watch er en privat organisation til bekæmpelse af Israel, og han må så nøjes med at leve af Dan Watchs indtægter, og der bør ikke gives én eneste krone fra skatteyderne til den propagandaorganisation.

Endvidere i en kommentar:

Enig - stifterne af DanWatch er alle organisationer, som enten er offentlige eller modtager massiv offentlig støtte. Blandt dem er også Solhvervsfonden, som bestyres af Knud Foldschack, som jo udover sit usmagelige engagement i Ungdomshuset og driver advokatvirksomhed - www.ecolaw.dk .
I firmaet er bl.a. ansat Line Barfod fra Enhedslisten, som jo også er medlem af folketinget...

Det her, tror jeg, er en almindelig holdsætning.; men det andet tror jeg er en udrensning af forbindelse til Enhedslistens kriminelle bagland. Udskiftningen kom også meget abrupt.

Der ligger noget - ikke nødvendigvis interessant - bag.

Line Barfod var formand for Fælles Kurs Ungdom 1984-85 og faglig sekretær for Kommunistiske Studenter 1987-89.

Hun har været opstillet som kandidat for Enhedslisten i Frederiksborg Amtskreds 1996-98, i Århus Vestkredsen 1998-99 og i Nørrebrokredsen fra 1999. Hun sad første gang i Folketinget på midlertidig basis for Århus Amtskreds 8. oktober – 30. november 1998. Hun blev indvalgt som fast medlem af Folketinget for Østre Storkreds ved folketingsvalget 2001.

Hun har desuden været medlem af Enhedslistens hovedbestyrelse 1998-2002 og 2003-2005

Men det er da forbindelser, som man under ingen omstændigheder kan have i Nationalbanken.Line Barfod er en rigtig ulækker kommunist - Fælles kurs mm.


Eller venter jeg på evt. yderligere reduktion af det pengepolitiske udlån som følge af overgang til virksomhedsobligationer.; men det går ikke med den hast, jeg havde troet. Har Danske Bank lugtet lunten?

Valuta

Ok USD stiger - men det interessante er, at CHF falder voldsomt. Der er åbenbart ved at ske noget på skattesvigerfronten, hvor det måske ikke er så sikkert at have sine tilranede midler i Schweiz - ikke mere.

Det sjove er at guld tilsyneladende falder nu igen - efter gevinsthjemtagningen, der rullede halvdelen af 20% faldet tilbage. Det kunne være Bundesbank, der var i færd med at stoppe en nødudgang dér. Der har dog - ikke mig bekendt - været snak om guldsalg fra den kant. Hvis det var meningen at slå prisen ned, så havde man nok også gået rundt med truthorn og bekendtgjort det. (virker bedre på den måde)
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty Der sker ingenting

Indlæg af Thomas Fre Maj 17, 2013 12:51 pm

Men det burde der.

SEK
Nationalbanken
Det reelt faldende indskud på indskudsbeviser kunne forklares med at investorerne går til udlandet; men dér mangler jo også ordentlige papirer.
Og der hugges IKKE ind på de pengepolitiske udlån - hvor jeg stadig venter på, at virksomhedsobligationer skal slå mere igennem.

SEK: Problemet er ikke den nuværende kurs, men hvorfor røg den op i 90 DKK/ 100 SEK?
Javel USD steg! Men den er ikke efterfølgende falde nær så meget. Dvs. den simple forklaring dækker ikke.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty Sv: Valuta Nationalbank og Renter

Indlæg af Thomas Lør Maj 18, 2013 5:29 pm

17. maj 2013

Det 3 årige udlån viser en nedgang på 0,3 mia. (nærmere kommer vi det først, når vi får nogle decimaler på)
Jeg har prøvet at kikke lidt efter, hvem det dog kunne være; men det er lidt lille; men hvad - enhver virksomhed revet ud af Danske Banks kløer.


Udlån mod pant Mia.kr.
Ugentlige udlån 0,2
6 måneders udlån 0,0
3-årigt udlån 49,7
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty 27/5 13

Indlæg af Thomas Man Maj 27, 2013 8:40 pm

Nationalbanken

Det ser lidt pudsigt ud: Det lader til at der er forsvundet 10-15 mia i likviditet, nu får vi se ved månedsafslutningen - om der vitterligen stadig er det transaktionsbehov på 40 mia., som der har været tidligere.

Se hvordan indskudsbeviserne falder i den stakkede kurve. Hvor er de penge forsvundet hen?

1) Det er tilsyneladende ikke ind i statsobligationer.
Specielt de korte nulkupon har mistet 20 mia.

2) Udlandet? Det lyder usandsynligt, for der er ikke nævneværdigt med tyske stat at anbringe noget som helst i.

Kan det være, at man har fået konverteret nogle variable med afdrag til fast forrentede annuiteter? I den sammenhæng er 10 mia. jo ingenting - ikke på 2400 mia.


Sidst rettet af Thomas Lør Jun 01, 2013 10:07 pm, rettet i alt 2 gange
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty 29/5 13

Indlæg af Thomas Tors Maj 30, 2013 6:30 am

Valuta

Det væsentlige er jo EUR/USD forholdet RUB er jo for alle formål klinet op ad EUR - variationen ifht USD reguleres med olieprisen for 2/3 af Ruslands skatteindtægter er olieeksportafgifter.

Yen er skvattet sammen - og vi taler en devaluering på 30% fra toppen. Det er et meget stort velfærdstab fra et land, der ikke har rå- og fødevarer selv. Spørgsmålet er om Japan i det hele taget kan bære det. Det vil jo rasle igennem til prisstigninger på forbrugsvarer.
Det vil så også betyde, at boligerne i Japan heller ikke kan holde til det - folk vil simpelt hen ikke have råd til at betale for deres skotøjsæsker. Et i sandhed skræmmende perspektiv, hvis vi ikke kører frem mod banker og kreditforeninger med den fornødne brutalitet.
CHF er gledet. Det forholdsvis beskedne fald, som man troede, man kunne holde på 5% er nok ikke realistisk eftersom spekulantpengene vil stikke af - spørgsmål er bare: Hvorhen?
Råvarer er ikke en realistisk mulighed for de er under stadigt pres.
På fødevarer er der nogen, der står til nogle lagergevinster - problemet er at lagrene er forholdsvis små i sammenligning med det årlige forbrug. Jeg tvivler på, at det kan absorbere spekulationskapital.

Nationalbank

Så kom der et gæt på de 300 mio. i nedgang i pengepolitiske udlån. Det er en oprydning fra den ynkelige og rodede aflivning af Faaborg Sparekasse, som åbenbart er blevet "løst" ved at afhænde ejendommene via virksomhedsobligationer til APpension. Et handlingsforløb, der formentlig aldrig vil blive fuldt oplyst. Dels fordi ingen reelt har overblik og dels fordi der formentlig er foregået ting, som ikke tåler at blive set på med juridiske briller. Det man har undgået er, at 10 ejendomme (så vidt jeg har forstået) kommer på markedet og trykker prisen, hvorfor man på denne måde har kunnet handle til "ikke-markedspriser" og komme med den reelle pris - ellers går APpension nok ikke ind i det.

Det kan godt være ting er det værd som nogen vil give for det - bare det ikke er markedsprisen.

Men det er fantastisk, at man skal rode Nationalbanken ind i sådan noget svineri - og så på det plan.


Sidst rettet af Thomas Lør Jun 01, 2013 10:04 pm, rettet 1 gang
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty Her den 1/6 13 har vi brug for lidt let underholdning.

Indlæg af Thomas Lør Jun 01, 2013 10:01 pm

Valuta

Jeg har derfor inkluderet AUD i sortimentet. Indtil nu har den fulgt USD ifht EUR - nærmest slavisk.

Hernede blandt kænguruerne har vi det jo fint - det går så godt så godt! Blæse være med at vores lammekød ikke kan sælges fordi håndklædehovederne begynder at snitte maven op på hinanden i stedet for sagesløse europæere. Det går fremragende! For KINESERNE - verdens nye herskere - køber og køber vores grus og olie i stænger.

Det med at Kina rent faktisk sank sammen i Q3 12:
Læg mærke til jernmalm!Typisk en spekulationsboble, hvor investeringerne reddes af bankerne og spekulanterne får større lån med varelager som sikkerhed - ellers er bankerne nemlig fallit.
Helt forudsigeligt - og forudset!

Her i Australien er vi glade for at det buldrer derudaf i Kina - det går så godt, så godt -
joooh, vi havde godt nok undret os over hvad man dog kan bruge så meget grus til; men så længe de bare køber og betaler, så kan vi jo være ligeglade.

Nu er der bare det ved det, at nok synes de prisen er rigtig; men de KAN ikke bruge alt det jernmalm...... eller kul for den sags skyld.

Hvad sker der så med den australske dollar? jo....
.....
KLUNK
KLUNK
KLUNK
KLUNK

bestemt ikke rart! Fy!

Det er det værste ved at være økonom: Alle de gigantidioter, der er så klååååååge.

Bare rolig nu kommer Brasilien og Canada også.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty Ja ET eller andet er der sgu sket!

Indlæg af Thomas Søn Jun 02, 2013 12:57 pm

Udlån mod pant

Lange lån pr 31/5 2013 beløb i mia. kr
serie Åbnet forfald Beløb pr. 28/5 2013
3ÅR_1 30. mar 2012 27. mar 2015 0,90015,900
3ÅR_2 28. sep 201225. sep 2015 13,71 33,83
I alt 14,11 49,33

Her ligger historien nok!

"Hvis du gør investorer vrede over 1 mia. dollar når du kan stå overfor at skulle udstede 43 mia. kr., så kan det let vise sig at være et dårligt valg. Det er Danske meget opmærksomme på," siger Christian Hede til nyhedsbureauet med henvisning til Danskes kommende SIFI-kapitalkrav og fortsætter:

Jeg tror rent faktisk ikke, at det har noget med kapitalforhøjelsen at gøre.

Jeg tror faktisk det, der er sket er meget mere banalt!

1) De gode udlån for 35 mia. er pakket om og lavet til virksomhedsobligationer, som så er solgt direkte til investorerne.

2)
Banken betaler 7,25 pct. i kuponrente på gælden, der løber frem til 2037. En ændring af ratingen hos S&P var et af de centrale mål i Danske Banks kapitaludstedelse fra sidste efterår.
[quote]Dvs. vi taler her om et lån på 1 mia. seniorgæld til 7 1/4% - dvs 5,75 mia. DKK.

3) Det betyder 41 mia. Det passer nogenlunde med det beløb, der forsvinder fra indskuddene.

4) Der, hvor jeg har et problem er:
4a) Lånet i ECB på de 41 mia., hvor Nationalbanken garanterer. Det vil undre mig om der røres ved det lån, for det egentlige formål er at undgå valutauro omkring flekstumpe refinansieringen?
4b) De tilbageværende 14,6 mia. som nok er BRF obligationer (??????)
4c) Hvordan spiller Nordea's lån i Riksbanken ind her?

5) Ingen tvivl om at Danske Banks likviditet er forbedret med noget, der minder om 40-41 mia.; men det kommer til at koste 1½ mia. p.a. på indtjeningen.

6) Truslen har jo været til at tage og føle på: Enten pakker Danske Bank disse gode udlån om til virksomhedsobligationslån og sælger dem - eller Nationalbanken får Nordea til at lave de lån som så bliver trukket tilbage efterhånden som de bliver omlagt. Under alle omstændigheder vil Danske Bank miste de gode udlån.

7) Balancen er blevet slanket med de 35 mia., hvilket gør kapitalforhøjelseskravet 3 mia. mindre.

8 ) Likviditeten skulle være uændret, fordi det mindre udlån opvejes af et mindre lån i Nationalbanken. Det bliver spændende at se, hvad der sker i løbet af måneden - om noget, for BRF eller evt. DLR kan ikke blive ved med at sælge deres flexlort til sig selv.

9) Nu skulle det gunstige lån i ECB opveje det gunstige lån som Nordea har fået i Riksbanken.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty DDB / NOR

Indlæg af Thomas Søn Jun 02, 2013 2:28 pm

Med saneringen af udlånet over i virksomhedsobligationer, så er der åbnet for en gidseludveksling mellem Nordea og Danske Bank på 40 mia. (ca.).
Altså Danske Banks udlån vil efter operationen ikke være større i Danmark end før.
Til gengæld vil der være mindre udlån i Sverrig.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty 3/7 - 13

Indlæg af Thomas Man Jun 03, 2013 11:00 am

Nationalbanken.

De indbetalinger fra pensionskasserne til Nationalbanken vedr. virksomhedsobligationerne - de clearer IKKE ét sekund før man får bevis fra banken om hvilke lån der er tale om. Den 30 havde man IKKE oplysningerne. Derfor overføres pengene IKKE til Danske Banks folio! De er skam låst trygt og godt inde på en afregningskonto.

Valuta Det er dykket i CHF og AUD, der er interessant. Alle skattesvigerne flygter fra Schweiz - der gør måske nogle af de renteswaps lidt mindre giftige - dem bønderne har fået lavet af Anders Dum.

AUD er at eksporten til Kina af grus og snavs - den er gået i stå.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty 6/6 13

Indlæg af Thomas Tors Jun 06, 2013 5:21 pm

Valuta

Så er AUD ved at være faldet 20% ifth EUR. Det bliver sjovt at se hvordan kul og jernmalm kommer til at falde! Der er nogle kinesere, der begynder at svede! Tænk bare et helt bjerg af jernmalm, som må sælges til halv pris - banken bliver IKKE glad - slet ikke!

CHF (RUB) er noget præget af skattesvigere, der flygter over i EUR - og de går nok over i USD - det vil man heller ikke være glad for - slet ikke.

Så er der en 30 mia. der ryger ind på indskudsbeviser...........
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty 7/6 13

Indlæg af Thomas Fre Jun 07, 2013 5:21 pm

Valuta

Så tager Fanden ved AUD - der var ikke mange, der havde ventet knækket fra den kant; jeg har fulgt AUD de sidste par uger; men jeg havde troet at spekulanterne ville holde fast i gelænderet til jermalm og kul, men det har de nok ikke likviditet til at holde fast i mere.

EUR går op - relativt set er USD nok rolig nok.

Guld falder ret så meget 2% på 2 timer fra kl. 0800 New York tid. Så det er nok FED, der sælger for at trykke guldprisen og holde USD. Sølv bevæger sig den modsatte vej.

Det kommer til at knække nogle banker i Kina. Lidt afhængig af hvor lang tid de har råd til at glo på bjerge af grus.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty Tjaa, når bare man ved, hvor man skal kikke.....

Indlæg af Thomas Fre Jun 07, 2013 6:04 pm

Thomas skrev:Valuta

Så tager Fanden ved AUD - der var ikke mange, der havde ventet knækket fra den kant; jeg har fulgt AUD de sidste par uger; men jeg havde troet at spekulanterne ville holde fast i gelænderet til jermalm og kul, men det har de nok ikke likviditet til at holde fast i mere.

EUR går op - relativt set er USD nok rolig nok.

Guld falder ret så meget 2% på 2 timer fra kl. 0800 New York tid. Så det er nok FED, der sælger for at trykke guldprisen og holde USD. Sølv bevæger sig den modsatte vej.

Det kommer til at knække nogle banker i Kina. Lidt afhængig af hvor lang tid de har råd til at glo på bjerge af grus.


Så skal man ikke überraschen lassen....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty Rentero styrker EUR

Indlæg af Thomas Lør Jun 08, 2013 1:54 pm

Børsens sædvanlige pladder.

Valuta.

Det er AUD og YEN der går nedad - hiver til dels USD med sig; men overfor spekulantvalutaen CHF falder EUR (sådan da) - derfor må EUR stige.

Guldprisen stiger ikke, fordi den får med garanti sådan en på lampen af FED.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty 10/6 -13 Så opdagede DST det vi andre har vist igennem nogen tid.

Indlæg af Thomas Tirs Jun 11, 2013 1:50 pm

Nationalbanken

Så faldt det officielt på plads, at virksomhederne fik obligationer, indfriet deres lån i Danske Bank og pensionskassernes foliokonto klippet tilsvarende.
Efter en masse roden rundt på folio i maj, så er fuglene faldet tilbage på de grene, de nu sidder på med en nettostilling på 200 mia. som den skal være - indtil vi får lavet nogle ordentlige realkredit obligationer. Her slår banksvinene sig stadig gevaldigt i tøjret.

Det er 2½ % der skal åbnes, for så forsvinder der flextumper.
Nu er investorerne kommet dertil, at de får 3½% på sikre erhvervsudlån, så tror de, at de kan få det på fast forrentet realkredit - også?
Hvor dum kan man være? - Rent Dennis Kristensen - goddaw do!

Men hvad, her sker nok noget i løbet af måneden/sommeren.

Gevaldig flugt ind i EUR

Det tro da Fanden! Når japanske obligationer, der ikke har givet rente de sidste 20 år så OGSÅ bliver devalueret - for ikke at tale om USD! Bare rolig - den EUR skal nok komme ned igen - altså når obligationerne skal indfries.

Det ER dyrt at være DUM!

Reelt har EUR landene ikke brug for de "investeringer" vil har et problem med at holde overskuddet på handelsbalancen nede. Gad vide om det er kinøjserne, der er ude at powershoppe landbrugsvarer - de er jo blevet grimt dyre i USD?

Men mere hjemligt så tror jeg samme manøvre er i gang med Nordea's erhvervsudlån som Danske Bank lige har fået - jeg har meget svært ved at tro, at Riksbanken synes det er morsomt at låne danske flextumper penge til 1%.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty Vi kan godt se, hvad det er, der sker!

Indlæg af Thomas Tirs Jun 11, 2013 5:42 pm

Valuta.

Se både AUD og BRL ryger gennem gulvet!

Og det er LODRET ned.

Det skyldes jo naturligvis at Kina og formentlig også Indien ER brudt sammen.

Både Australien og Brasilien er storleverandører af råvarer til Kina - jernmalm, kul og alle mulige former for mærkelige sten.
Kina vil bare ikke købe, hvorfor fjolserne tror, at det er prisen, der er noget i vejen med, så de devaluerer på livet løs.
Det er ikke valutakursen, det er galt med (det er det så også); men fortrinsvis råvarepriserne, der er helt oppe og ringe.

Læg mærke til CAD sker der ikke det store med - selvom de er råvare-leverandør. Men Canada er OGSÅ en større fødevareleverandør - fortrinsvis korn.

USD falder, hvilket vi ser som DKK (EUR), der stiger; men ikke så meget. (jeg HAR indrettet akserne så de passer nogenlunde sammen).

Det, der kommer til at ske er at fødevarepriserne - specielt korn (hvede) kommer til at gå i vejret, fordi dollaren trods alt falder, hvorfor kornpriserne må gå op.

Det kniber virkelig for de små "nøjsere" for de prøver desperat at købe korn i Europa og afregne i EUR, hvilket naturligvis får EUR til at gå i vejret. Russerne er kolde i røven og afregner i EUR, hvorfor RUB falder ifht EUR.

Vi taler ikke (bare) bankernes handelsafdelinger der er fanget med underpermissionerne i uorden - det er nok mere alvorligt end som så. Både guld og sølv holder sig med en svagt faldende tendens - det er ikke dem, det drejer sig om.







Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty To mindre banker i farezonen

Indlæg af Thomas Ons Jun 12, 2013 1:01 pm

Berlingske

Det er rigtigt, at der i denne uge er korte pengepolitiske udlån på 1 mia., hvilket for 7 dages lån er meget.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty 13/6 13

Indlæg af Thomas Tors Jun 13, 2013 5:21 pm

Valuta

Det kan vel nærmest betegnes som en flugt over i EUR.

Spørgsmålet er hvor meget salget af japanske statsobligationer indbringer i YEN.

Guld

Hverken guld eller sølv reagerer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty Sv: Valuta Nationalbank og Renter

Indlæg af Thomas Fre Jun 14, 2013 4:02 pm

Thomas skrev:Valuta

Det kan vel nærmest betegnes som en flugt over i EUR.

Spørgsmålet er hvor meget salget af japanske statsobligationer indbringer i YEN.

Guld

Hverken guld eller sølv reagerer.
Så kom de Europæiske valutaer på plads, hvad svenskerne har haft gang i véd jeg ikke; men AUD og BRL - ja alle råstofproducenterne er tilsyneladende gået på weekend. Så vi får se i næste uge.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta Nationalbank og Renter - Page 2 Empty Sv: Valuta Nationalbank og Renter

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 3 Forrige  1, 2, 3  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum