Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Kina MÅ være knækket.

3 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Kina MÅ være knækket.

Indlæg af Thomas Lør Jun 15, 2013 10:48 pm

MMM sejler fuldt lastet og raterne er faldet med 2/3 siden marts!
Så kan de andre ikke have ret meget at sejle med! Shipping markedet har i forvejen i snart sagt årevis været trykket.

Jernmalm priserne er 10 gange højere end i 2003 (+/- 20%), kulpriserne er gledet ned det sidste 1½ års tid til ½. Det hænger IKKE sammen!

Samtidig falder AUD - indrømmet fra et højt niveau - voldsomt (om det lykkes at stabilisere - hvem ved?) men der har været små hak fra profit taking hele vejen ned.

Fru Reinhart (australsk mine magnat) siger at regeringen [OK Julia Gillard er socialdemokrat] er nogle dumme svin og holdes kun oppe af råstofindtægterne - nå! Hvor meget længere?

Det har ikke været muligt at få priser på stål det sidste år!

Jeg tror faktisk det er brudt sammen!

Når man ikke vil købe med rabat og der ikke er noget at sejle med - uanset prisen, så må man vidst siges at være gået i koma!

Verden største kobbermine i Indonesien er lukket (officielt p.gr.a. ulykker).

Mærsk vil overtage havn i Kina.

Skal vi gætte på, at de andre ikke får nogen trafik?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Sv: Kina MÅ være knækket.

Indlæg af Lars_HH Søn Jun 16, 2013 12:52 pm

http://www.demetra.dk/finansblog/de-kinesiske-dag-til-dag-renter-viser-kraftig-stigning/

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Så er kreditten frosset helt til i KINA

Indlæg af Thomas Ons Jun 19, 2013 10:21 pm

SHIBOR

Med de spring i SHIBOR 7dg 7% og 3mdr. 5½% - skide så være med en inflation på 10% - pengene KAN IKKE skaffes.

Det er så ikke mig, der siger det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Så for satan, så ser det ud som om guld ryger ned - igen.

Indlæg af Thomas Ons Jun 19, 2013 11:00 pm

Guldprisen var ellers "stabiliseret" på 1400-1350 USD/troy ounce. Men lige nu går det lodret ned - det kunne være, at nogen skal skaffe likviditet - koste, hvad det koste vil. kl.22.00 - 19/6 - 2013
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Sv: Kina MÅ være knækket.

Indlæg af Plyds Ons Jun 19, 2013 11:04 pm

Og hvordan vil et Kinesisk finansielt sammenbrud / krise så påvirke f.eks. EU
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Sv: Kina MÅ være knækket.

Indlæg af Plyds Ons Jun 19, 2013 11:05 pm

Thomas skrev:Guldprisen var ellers "stabiliseret" på 1400-1350 USD/troy ounce. Men lige nu går det lodret ned - det kunne være, at nogen skal skaffe likviditet - koste, hvad det koste vil. kl.22.00 - 19/6 - 2013


Ja - jeg var jo lige nødt til at reducere kraftigt i beholdningen. pirat
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Sv: Kina MÅ være knækket.

Indlæg af Thomas Ons Jun 19, 2013 11:41 pm

Plyds skrev:
Thomas skrev:Guldprisen var ellers "stabiliseret" på 1400-1350 USD/troy ounce. Men lige nu går det lodret ned - det kunne være, at nogen skal skaffe likviditet - koste, hvad det koste vil. kl.22.00 - 19/6 - 2013

Ja - jeg var jo lige nødt til at reducere kraftigt i beholdningen. pirat

Har Du nu været på det skumle værtshus og få ryddet kæften igen??????
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Sv: Kina MÅ være knækket.

Indlæg af Thomas Ons Jun 19, 2013 11:49 pm

Plyds skrev:Og hvordan vil et Kinesisk finansielt sammenbrud / krise så påvirke f.eks. EU

Det er svært at sige; men i øjeblikket stiger EUR. Spørgsmålet er hvor mange arbejdspladser, der rent faktisk hænger på Kina.

Det sidste tror jeg netto er færre end man tror.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Valuta og Nationalbank 20/6 - 13

Indlæg af Thomas Tors Jun 20, 2013 1:55 pm

Ikke noget her i ikke har fået at vide før

Men Guld og Sølv dykker lodret ved lukningen af Asien. Der er dæleme nogen, der lider alvorlig af pengenød: Der SKAL skaffes likviditet - koste hvad det vil. Nu fyrer man med kinesiske spekulanter!

Opdateret kl 1232 20/6 - 13

Hvor det ender? Det har jeg ved Gud ikke den fjerneste anelse om!

Men forudset, forudsagt og forhånet.

Vi så i efteråret, at sølv tydeligt var knækket; men "hentede" sig. Nu bliver det sateme spændende om guld kan genvinde de 8% det har tabt de sidste 24 timer.

Nej venner - alt det børsmæhhhhler pladder og banksludder om "støttelinier" og hvad ved jeg (jeg prøver at holde mig uvidende om nonsens). De gælder under ingen omstændigheder - det er rent paniksalg for at skaffe likviditet! I den situation er finansieringen ikke den store overvejelse - og bankerne er end ikke begyndt at tænke på at redde fallenter ved at spekulere priserne op igen.

Det sjove bliver om Weidmann i Bundesbank vil af med noget af stadset - eller han er mere bekymret for -10% i rente på statsobligationerne?

En ting alle de hjernedøde har glemt at se efter: I det periodiske system står cobber, sølv og kobber over hinanden (hvorfor sølv ikke er en diskret pink er en af de ting min rudimentære uorganiske kemi ikke fortæller mig). Dvs. alt andet lige ligner de hinanden i kemisk temperament - så mon ikke de til en vis grad findes sammen?

Rent faktisk kommer en ikke uvæsentlig del af sølv og guld produktionen fra kobberudvinding - for slet ikke at tale om svovl! Svovlsyre er det i tons mest brugte kemikalie - overhovedet.
Dvs. produktionsomkostningerne har ikke en hujende fis med malmpriserne at gøre - der er i sandhed tale om forbunden produktion; men det gider jeg ikke fortælle "bankøkonomer" om, fordi det eneste de burde have kunnet få papir på var, at de er psykopater - åndsamøber.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Fortsat 20/6 13

Indlæg af Thomas Tors Jun 20, 2013 4:22 pm

Valuta

Ganske rigtigt: Alle råvareleverandørerne falder.

AUD genoptager dykningen - nu med ny styrke
BRL fortsætter sin skæve gang.
Endog CAD bevæger sig modsat USD - og det skyldes at kineserne ikke er kommet til frokost endnu - og ikke har opdaget, at sådan noget findes IKKE - mere.

SEK? Ikke en hujende fis, det har man da aftalt over en fadbamse.

og ganske rigtigt - her efter frokost genoptog både guld og sølv salget den dyrkning af lavpunkter de var sat ud på: Begge er nu under hhv. 1300 USD/oz og 20 USD/oz - igen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty For den teoretisk interesserede

Indlæg af Thomas Tors Jun 20, 2013 8:38 pm

Guld

Læg mærke til at alle tre mineraler er ved at ramme index 400. Dvs. at for alle tre er det indbyrdes prisforhold ved at være det samme som gennemsnittet fra 1999-2003.

Det skal det også være - givet produktionsprocessen i den forbundne produktion er den samme.

Her er møntfod og vægtenhed (forudsat at de er de samme) ligegyldige - forholdet mellem kobber, sølv og guldpriserne er:

1 : 94 : 5800

Der er ikke noget specielt ved guld.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Her kl. 20 d. 20/6 2013

Indlæg af Thomas Tors Jun 20, 2013 9:29 pm

Efter Europa lukkede så fortsætter Amerika og her på eftermiddagen i NY, så fortsætter faldet også med fald på 6% i døgnet for guld og 8% for sølv. Det er endda sådan, at man kan se frokostpausen mellem kl. 12 og 13 - der skete IKKE noget; men lidt småbøvsende fortsætter man, hvor man slap.

Kik vel efter venner: Det er ikke sandsynligt, at I igen bliver vidne til et finansielt kollaps af de dimensioner (Lehman Brothers var en fodfejl sammenlignet med dette) nogen sinde igen.

Det er ikke valutaspekulation dette her: Kyllingeprisen er oppe på 1,0575 USD/lb og flæskeprisen er 1,0249 USD/lb - de to skal følges nogenlunde ad. Seneste pris på lammekød er 1,0574 efter det arabiske dyk.
Fødevarer stiger.

Som jeg så vittigt og vist siger: Kina sidder på pengekassen; men USA sidder på madkassen.

Lad mig ønske vore kinesiske læsere: Velbekomme!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Sv: Kina MÅ være knækket.

Indlæg af Thomas Tors Jun 20, 2013 11:19 pm

Thomas skrev:Efter Europa lukkede så fortsætter Amerika og her på eftermiddagen i NY, så fortsætter faldet også med fald på 6% i døgnet for guld og 8% for sølv. Det er endda sådan, at man kan se frokostpausen mellem kl. 12 og 13 - der skete IKKE noget; men lidt småbøvsende fortsætter man, hvor man slap.

Kik vel efter venner: Det er ikke sandsynligt, at I igen bliver vidne til et finansielt kollaps af de dimensioner (Lehman Brothers var en fodfejl sammenlignet med dette) nogen sinde igen.

Det er ikke valutaspekulation dette her: Kyllingeprisen er oppe på 1,0575 USD/lb og flæskeprisen er 1,0249 USD/lb - de to skal følges nogenlunde ad. Seneste pris på lammekød er 1,0574 efter det arabiske dyk.
Fødevarer stiger.

Som jeg så vittigt og vist siger: Kina sidder på pengekassen; men USA sidder på madkassen.

Lad mig ønske vore kinesiske læsere: Velbekomme!
Så lukkede New York for i dag.

Det spændende bliver når Kina kommer i gang om et par timer. Det springende punkt er hvor stor likviditetsklemmen er. Det er HELT sikkert, der er nogen, der skal skaffe penge - og bare at forlænge lån med guld som sikkerhed - den går ikke. Altså guld er mange småsparers likviditetsreserve i den 3 verden - og i Indien. Det er hylesvært at køre det marked illikvidt - ikke som jernmalm, hvor blot et nogenlunde beløb begynder at blive svært at opbevare i madrassen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Sv: Kina MÅ være knækket.

Indlæg af Thomas Tors Jun 20, 2013 11:46 pm

Thomas skrev:
Så lukkede New York for i dag.


Goddaw do!!!

Da det startede knalde Bernanke brikker : Det var kl. 2 om natten New York.
Det kan godt være, at det eneste tydelige, han siger, bliver mumlet i søvne - men at pressen skulle være til stede?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Sv: Kina MÅ være knækket.

Indlæg af Plyds Fre Jun 21, 2013 12:20 am

Vi må ser hvad der sker. Jeg tror, at der er en masse spekulant penge (hidrørende fra QE) som har været sat i råvarekontrakter m.v. af de store US banker. De tager nu profit - eller prøver på at gøre det, men der er som sædvanlig kø ved udgagen, og derfor kan det meget vel ende med tab.

Jeg fik som sagt læsset guldet af i tide, om end det nok ikke har påvirket markedet sønderligt, så er der de spekulanter der lå/ligger med mere ned jeg, som førsøger at få det smidt inden de ender i tab.

Om det er en afledt effekt af Kina, Bernake eller bare spekulanter der panikker, eller alle tre ting i en uskøn blanding er ikke til at sige med sikkerhed.

Men godt, at vi får punkteret boblerne. Der var så der, at QE pengene var endt, og desværre ikke til gavn ude i samfundet.

Dvs. at Bernankes QE operation, i virkeligheden kun har haft til formål at fede US bankerne op, på bekostninger af den brede befolkning.

Ufatteligt tyveri - nok engang!
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Sv: Kina MÅ være knækket.

Indlæg af Thomas Fre Jun 21, 2013 12:45 am

Plyds skrev:Vi må ser hvad der sker. Jeg tror, at der er en masse spekulant penge (hidrørende fra QE) som har været sat i råvarekontrakter m.v. af de store US banker. De tager nu profit - eller prøver på at gøre det, men der er som sædvanlig kø ved udgagen, og derfor kan det meget vel ende med tab.

Jeg fik som sagt læsset guldet af i tide, om end det nok ikke har påvirket markedet sønderligt, så er der de spekulanter der lå/ligger med mere ned jeg, som førsøger at få det smidt inden de ender i tab.

Om det er en afledt effekt af Kina, Bernake eller bare spekulanter der panikker, eller alle tre ting i en uskøn blanding er ikke til at sige med sikkerhed.

Men godt, at vi får punkteret boblerne. Der var så der, at QE pengene var endt, og desværre ikke til gavn ude i samfundet.

Dvs. at Bernankes QE operation, i virkeligheden kun har haft til formål at fede US bankerne op, på bekostninger af den brede befolkning.

Ufatteligt tyveri - nok engang!

Ja, der har været noget guld shorting hele dagen; men ikke noget seriøst.

Det er en del alvorligere end som så!

Tilsyneladende var det New Delhi tidlig i går morges. Og i Kina er der nogen, der SKAL skaffe kontanter.

Dit scenarie passer ikke med faldende AUD OG BRL, hvilket er en af grundene til, at jeg laver dem.
Det er ganske enkelt et fuldt stop for råvarekøb i Kina (og til dels Indien).
Samtidig er kylling, flæsk og lam ved at finde sammen om kg prisen - en stigende kg pris - vel at mærke.
Der er ikke noget at se på kornpriserne - hvilket ikke er så mærkeligt, fordi der er så store lagre i USA - om ikke andet så til bio-brændsel.

Det er svineproduktionen og kyllingeproduktionen i Kina, der knækker, for bønderne gider ikke til de priser, de får - så må man jo importere. Kyllingeprisen er specielt svær at styre.

Der kommer aldrig gang i forbruget i Kina - med mindre fødevarepriserne går i vejret så bønderne har noget at forbruge med. Det sker bare ikke, fordi byboerne ikke har råd til fødevarerne - og får det endnu mindre efterhånden som arbejdsløsheden griber om sig.
Derfor er styret nød til at importere, for ellers er det et spørgsmål om 1-2 måneder før der kan komme sultoptøjer i byerne - og/eller flugt ud af byerne - for dem, der stadig har familie på landet - og så kommer der IKKE fødevarer til byerne.
Samtidig vil bybefolkningen begynde at bruge af opsparingen - og den reserve er i et vist omfang guld/evt. sølv.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Sv: Kina MÅ være knækket.

Indlæg af Plyds Fre Jun 21, 2013 1:01 am

""Dit scenarie passer ikke med faldende AUD OG BRL, hvilket er en af grundene til, at jeg laver dem.
Det er ganske enkelt et fuldt stop for råvarekøb i Kina (og til dels Indien).""

Jooe - hvorfor ikke - hvis ikke de sælger noget, er der vel ikke grund til at ligge i de valutater, og de veksles til noget andet, og det presser kurserne. Jeg tror ikke det behøver at være modstridende.

Anyway  vi får se hvad der sker i den kommende uge. Lige nu holder alle udsalg, og mange bliver klemt alovrligt ved udgangen, så det får en langsigtet effekt.

Men sjovt at se QE pengene blive tabt på spekulation. De kunne nok have været brugt bedre?
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Sv: Kina MÅ være knækket.

Indlæg af Thomas Fre Jun 21, 2013 8:48 am

Plyds skrev:""Dit scenarie passer ikke med faldende AUD OG BRL, hvilket er en af grundene til, at jeg laver dem.
Det er ganske enkelt et fuldt stop for råvarekøb i Kina (og til dels Indien).""

Jooe - hvorfor ikke - hvis ikke de sælger noget, er der vel ikke grund til at ligge i de valutater, og de veksles til noget andet, og det presser kurserne. Jeg tror ikke det behøver at være modstridende.

Anyway  vi får se hvad der sker i den kommende uge. Lige nu holder alle udsalg, og mange bliver klemt alovrligt ved udgangen, så det får en langsigtet effekt.

Men sjovt at se QE pengene blive tabt på spekulation. De kunne nok have været brugt bedre?

Det er det, jeg har sagt hele tiden: QE pengene erstatter udelukkende tab - ellers havde vi haft en inflation.

Brugt bedre - tja, det er det, man prøver i Europa ved at lade skattesvigere og pensionskasser tage tabet.

Problemet er i sit fundament, at penge, der er tabt - de kan ikke bruges!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Det spændende er nu

Indlæg af Thomas Fre Jun 21, 2013 9:22 am

hvor meget det kan lade sig gøre at bremse faldet. Indien forsøger på livet løs ; at banke priserne op. Men der er vanskeligheder med at komme over 1300 USD/oz - sølv kommer ikke over 20 USD/oz.

Nu åbner Europa - og så ..... om der er interesse i stigende råvarepriser blandt bankerne? Måske; men råvarer betyder ikke så meget i Europa.

Men ellers er der blot tale om en nedadgående trend for sølvs vedkommende siden 2011, hvor Kinas forsøg på at vækste sig ud af krisen gennem investeringer slog fejl.
Guld egentlig også. Forskellen er bare, at der ikke er nogen årsag til at sølv ikke hurtigt skulle komme ned på 10 USD/oz - meget hurtigt.

Det er bankernes sammenbrudshastighed, der giver tempoet i øjeblikket.

Lehman Brothers gav et voldsomt sammenbrud, som man kun med stor anstrengelse forhindrede bredte sig eksplosivt. det betyder så at man tager flere successive fald over længere tid. Nu har det varet i 5 år. Der er ikke nogen grund til at det ikke skulle vare i 10-20 år til.

Spørgsmålet er om Kina er organiseret nok? Jeg tvivler.
De radikale politiske strømninger er jo under en helt anden kontrol i Vesten - det tror jeg ikke at hverken Kina eller Indien magter.

Europa og USA er helt anderledes økonomisk og politisk avanceret.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Der frøs de kinesiske pengemarkeder til

Indlæg af Thomas Fre Jun 21, 2013 1:53 pm

Shibor på 25%

Problemet er bare at man på guld - dvs. likviditet i Kina/Indien - ser stigende bund og faldende topnoteringer - mere end almindeligt labilt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty FAZ deler min opfattelse.

Indlæg af Thomas Fre Jun 21, 2013 2:38 pm

Hovsa!

Die Bank of China hat Gerüchte über Zahlungsunfähigkeit dementiert. Nachdem massive Liquiditätsengpässe zu Aufruhr an Chinas Finanzmärkten geführt hatten, unterstrich die große Staatsbank, dass sie nicht in Verzug geraten sei und alle Verpflichtungen zeitgemäß erfüllt habe, wie Staatsmedien am Freitag zitierten. Eine Wirtschaftszeitung hatte berichtet, die Bank of China habe ihre Zahlungen um eine halbe Stunde hinausschieben müssen, weil ihr das Geld ausgegangen sei. Zuvor waren die Zinsen am sogenannte Interbankenmarkt dramatisch in die Höhe geschnellt. Experten sagten, der Handel sei wie nach der Lehmann-Pleite in den USA „eingefroren“.

......Bank of China habe ihre Zahlungen um eine halbe Stunde hinausschieben müssen, weil ihr das Geld ausgegangen sei.
Hvorfor kommer jeg nu til at tænke på Danske Bank ????

Die Bewertungsagentur Fitch sieht eine Bankenkrise aufziehen, erstmals hat auch wieder jemand das Wort „Crash“ in den Mund genommen: Der ehemalige amerikanische Schachgroßmeister und heutige Hedgefonds-Manager Patrick Wolff warnte gegenüber Reuters, dass die Anlegerwelt zu sehr nach Amerika starre und dahinter die Gefahren in China vergesse. „Wir haben immer gesagt, dass die Vereinigten Staaten der sicherste Ort für Investitionen sind, während in China die Zeichen auf Krach stehen.“
Nu er det ikke bare mig, der siger sjofle ord.

Es ist deshalb sehr unwahrscheinlich, dass dieses Boot kentern wird. Notfalls, das hat China in der Vergangenheit schon vorgemacht, werden notleidende Banken und Unternehmen vom Staat gerettet, dem sie ja ohnehin gehören. Chinas Untergang ist schon mehrfach besungen worden, ohne dass er eintrat. Es steht zu hoffen, dass die Schwarzseher auch diesmal irren. Ausgemacht ist das allerdings nicht.
Javel; men hvad så med det store pengemarked udenom bankerne?
Her skal vi nok se på guldprisen.

En anden ting er også, at nok har en likviditetsklemme ikke så meget med en kreditklemme at gøre; men den vil betyde, at lån hjemkaldes - og de kan ikke betale. Så kan man låne hos centralbanken - fint nok; men debitor betaler stadig ikke. Så går det på kreditmarkedet udenfor bankerne.
Her er kontanter en hel del værd - al den stund at de kan købe guld billigt.

Men nu får vi se, når platuglerne i Europa lukker - for de aner ikke op eller ned.
Det bliver dyrt for importørerne, når de skal afregne importerede fødevarer - gad vide om man ikke forlanger forudbetaling?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Hvad skete der så her fredag med guldprisen i USA

Indlæg af Thomas Fre Jun 21, 2013 9:51 pm

Ikke en hujende fis. 1300 USD/oz. Sølv 20 USD/oz.

Men det er måske heller ikke så mærkeligt, det er jo ikke amerikanerne, der skal skaffe likviditet.

Men det er en besynderlig måde kineserne har valgt at opskrive på.
Altså lade kineserne låne penge, som de så lægger i guld, som de så køber USD for - og presser prisen på fødevarer op - målt i RMB.

Kineserne kan jo ikke lade fødevarepriserne stige direkte, hvilket havde været det nemmeste. Det ville jo have betydet at bønderne tjente penge på deres varer, hvilket bybefolkningen ikke har råd til.

Det er så indviklet gjort som vel tænkeligt.

Nu får vi se om nogle timer, når Kina åbner - om pengeudpumpningen giver resultat - fordi den går også listigt. Indskydere er der jo ikke nogen tilbage af; men kan de komme af med deres investeringsbeviser, som de så køber guld for? Men alt vil nok blive prøvet for ikke at virkeligheden skal komme tæt på.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty fredag 21/6 13 Dér var den.

Indlæg af Thomas Fre Jun 21, 2013 11:59 pm

Guld, sølv og kobber.

Nu kikkede jeg på kobberprisen (katode kobber) - dér var den.

Kobber er nemlig faldet 7-8% siden månedsafslutningen i dag. Dvs. det er kobberet de ikke kan slippe af med. Så stabler guld og sølv sig også, så vi vil se et tryk på guld og sølv priserne i Asien - lidt afhængig af lagerpuklen, energipriserne og malmpriserne.
Malmpriserne vil være meget lave, da de lukker miner i Indonesien i stort omfang.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Kina sammenbrud.

Indlæg af Thomas Tors Jun 27, 2013 5:43 pm

Handelsblatt Hvad gør Bank of China?

Tjoo... som de plejer; men det er ikke nok - de har allerede pumpet voldsomt med penge i omløb - til banker, der aldrig ser dem igen; men årets ration strækker ikke.


Også Handelsblatt

Selvfølgelig vil det kinesiske marked falde væk for tysk industri!

Det gør nu heller ikke så meget, for der er store overhængende investeringer, der skal foretages i Tyskland - af samfundsmæssig karakter - og så kommer der Rusland, som skal forsynes med noget tidssvarende teknologi - i transport bla.

Nu har tyskerne jo fået betalt udviklingsomkostningerne af Kina - så nu skulle det være til at få skidtet til en hæderlig pris, når vi selv skal bruge det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Vi ser det som forudsagt.

Indlæg af Thomas Fre Jun 28, 2013 4:43 pm

Råvarer falder - dvs. metaller - mens korn stiger i future pris. Da der ikke er nogen rente, så skulle der ikke være den store forskel på spot og future.

Flæsk er steget gennem nogen tid.

Guld og sølv skrider sammen.

Vi vil også komme til at se at "sjældne jordarter" kommer til at falde grimt i pris. Der er nogen, der skal have realiseret lagre, fordi banken begynder at blive ubehagelig.

Frokost optimisterne i USA er begyndt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kina MÅ være knækket. Empty Sv: Kina MÅ være knækket.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum