Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Realkreditten på knæ - så er planen:

Go down

Realkreditten på knæ - så er planen: Empty Realkreditten på knæ - så er planen:

Indlæg af Thomas Tors Feb 21, 2013 6:20 am

Med skyldig reference til Lars HH

Det, jeg tror - jeg ved det ikke; men jeg tror, der sker bliver:

1) Realkreditten bliver opsplittet i en Blå Bank/Rød Bank, hvor de fast forrentede konvertible annuiteter udskilles i selvstændige selvejende enheder. Resten får lov at tumle videre i bankerne.
Nu lader kridterne til at være ved at være møre, så nu er tiden til at være brutal og ondskabsfuld mod bankerne altså.
»Det er kompliceret sag, da der er risiko for, at den foreslåede omlægning fastholder en belåningsprocent på over 80 i længere perioder og dermed svække sikkerhedsgrundlaget bag realkreditobligationerne,« siger Annette Vilhelmsen og inviterer i samme åndedrag realkreditorganisationerne til en drøftelse i ministeret.
Vestager er da ligeglad med, hvad bankerne mener. "Sektoren" kan bare holde kæft, så skal de nok få fortalt, hvad de skal mene.

2) Flexrenten kommer til at stige - ret så meget endda, hvilket sammen med stigende bidrag på både flexrente og afdragsfrihed vil gøre det interessant for dem, der har flex med afdrag, at skifte over NU. Det kommer antagelig til at ske ved, at Nationalbankens udlånsrente hæves betydeligt og indlånsrenten og diskontoen forbliver i bund.
Der ligger nemlig en 600 mia. flex med afdrag, hvor der kun ligger 500 mia. rigtige lån. Så har vi 1100 mia. ud af 2500 mia. Det skulle nok kunne absorberes af de 170 mia. der ligger på indskudsbeviser i Nationalbanken.
Realkreditudlånet
De kan nemlig flyttes ret hurtigt:
Støttet byggeri: 74 mia. Udlejningsbyggeri: 40 mia. Landbrug: 82 mia. hvilket er små 200 mia.

Her før jul kom et prøvesalg af statsobligationer på snoldede 10 mia. - de blev revet væk til stigende priser, så pengene sidder løst - bare der er sikkerhed bag lånet, så er investor ligeglad med afkastet.

Det hjælper ikke flextumperne? Nej, det er så sandelig heller ikke meningen! Det er realkreditobligationen, det drejer sig om. Pengene til omlægningen ligger klar.

Den svenske krone står højt: De er på to uger steget fra 86,41 DKK/100 SEK til 88,3.
Så der kan godt komme en renteforhøjelse på 0,2% inden månedens udgang - eller marts udgang. Jeg tror ikke helt på en 1/4%, det bliver for meget. Men det skal være lige op til flex-"auktionen", så Nordea ikke kan stryge en spekulationsgevinst.

3) Jeg vil ikke være skeptisk overfor en separat forhøjelse af administrationsbidraget på flexrente på ret så meget. Vi taler ½-1% på over 60% af ejendomsværdien. Noget skal Vilhelmsen jo snakke om. Vi ser allerede en flugt fra F1 til F3 og F5.

4) Efter auktionen vil der så komme en grim stigning på adm. bidrag for afdragsfrihed - på hele lånet.
Vi skal nemlig have F3 og F5 til at betale afdrag, så dem, der er både pensionssparere og flextumper bliver klemt.

5) Jeg har svært ved at se nogen lempelser for flextumperne. De grimme af dem er ejerlejligheder i København; men her er ikke sparet nogen særlige pensionsmidler op - de er for unge.

6) Dem, der vil begære tvangsauktionen bliver ikke kridterne - det bliver bankerne - efterhånden som bankgarantierne udløber. De trækker nemlig proppen i samme sekund deres tab formindskes fra 40% af ejendomsværdien til 20% (Sydbank er allerede i gang med nedskrivninger, så de kan sende de første sværm af sted) - eller rettere noget mere, fordi de har jo moret sig med at lave renteoprulning.

7) Flextumperne ryger på tvang, hvor kridte køber ind på deres pant. Folk skal såmænd nok blive boende, for de boliger bliver udskilt i særlige ejendomsselskaber, hvor huslejen svarer til et fast forrentet lån - som det i øvrigt er belånt med. Bankerne skal nok holde kleptomanpølserne væk - de skal ikke nyde noget af at byde over kridterne.


Men summen af kardemommen er, at jeg kan ikke se realkreditinstitutterne overleve som i dag.
Den lange obligationsrente skal nok holde sig nede - der er for mange løse penge i omløb. Kommer der flere ordentlige obligationer, så vil de blive samlet op - omgående.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum