Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

5 deltagere

Go down

Billigt kursus i VBA og evt. SQL? Empty Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

Indlæg af JoachimJ Tors Jan 31, 2013 12:26 am

Hej.

Er der nogen der ved hvor man kan få billigt kursus i VBA programmering og evt. SQL.

Jeg læser HA Almen Erhvervsøkonomi på 2. år og leder derfor efter et kursus i VBA og evt. SQL relateret til erhvervsøkonomiske/finansielle opgaveløsninger.

Jeg kan se at en del af de fremtidige jobs jeg kigger på, gerne ser at ansøgerne har kendskab til VBA og nogen gange SQL.

Jeg er som sagt studerende og leder efter den billigste løsning.

Det eneste alternativ til et decideret betalingskursus jeg har fundet, er valgfaget Datamatik på Københavns universitet hvor man kommer forbi det grundlæggende i VBA og lidt SQL.

Et andet alternativ er at købe bogen "VBA PROGRAMMING IN BUSINESS ECONOMICS" og selvstudere. (http://www.djoef-forlag.dk/da/boeger/v/vba-programming-in-business-economics)

Jeg ser dog helst gerne at tage et decideret kursus grundet det også giver lidt på CV'et/formentligt er mere troværdigt at man har lært det af "professionelle", og ikke bare er selvlært.

vh Joachim

JoachimJ

Antal indlæg : 4
Join date : 29/01/13

Tilbage til toppen Go down

Billigt kursus i VBA og evt. SQL? Empty Sv: Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

Indlæg af Storebror Tirs Feb 05, 2013 1:16 pm

VBA (simpel programering) og SQL (database) - det kunne tyde på automatiske udtræk/rapporter gennem f.eks. Excel.

Jeg kan godt se fordelen i at kunne skrive i en ansøgning/CV at du har haft et sådant kursus.

Men for dig personligt ville det måske være mere ideelt med et egentligt kursus i programering hvis du ikke kan finde et dedikeret kursus. Kan man først et sprog og forstår ideerne bag programering så er udfordringerne du kommer ud for i VBA og SQL til at overse.




Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Billigt kursus i VBA og evt. SQL? Empty Sv: Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

Indlæg af Jomsviking Tors Feb 07, 2013 12:40 am

Jeg vil være helt ligeglad med VBA, men SQL og forståelse for database design kan være særdeles nyttigt for en lang række af de jobfunktioner som en med din uddannelse kan ende med at varetage.
Hvis du absolut vil, og vi taler MS-platformen, så er det C#. Men det mener jeg ikke at en mand med din uddannelse bør kunne (og hvis man ikke er rigtig god så er det kommercielt ligegyldigt).
Igen på MS-platformen, som værktøjer til understøttelse af en økonomi funktion, Er yderst relevant viden på superbruger niveau:
SQL (det er det sprog man bruger til at tale med RDBMS systemer (relationel database mangement systems)
MDX (det er det sprog man bruger op mod OLAP ("kuber"))
DAX (sprog op mod tabular models/Powerpivot)
Og selvfølgelig grundliggende forståelse af database design og hvad RDBMS, OLAP og Tabular databaser er.

Kan du det på superbruger niveau, er du dækket meget fint ind på Microsofts BI-platform. Men der er selvfølge andre pushere (eksempl. Oracle).

MSSQL2012 er gratis i developer edition, så det er jo bare at købe en bog og gå i gang: og som alt andet tager det en 5000-10000 timer at blive rigtig god til det Smile


_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Billigt kursus i VBA og evt. SQL? Empty Sv: Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

Indlæg af Jomsviking Tors Feb 07, 2013 1:05 am

Hvis du har mod på det med SQL&RDBMS, så vil jeg give dig en lille headstart:
Relational betyder ikke at der er relationer mellem tabellerne, som 99% af alle danske IT folk tror, nej, navnet kommer af at på engelsk hedder det man i DK kalder for "naiv mængdelære" Set theory, mens det man i DK kalder "Mængdelære" hedder "Relational set theory", vi har altså at gøre med noget hvor tuplerne(rækkerne) er ordnet i relationer (tabeller).

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Billigt kursus i VBA og evt. SQL? Empty Sv: Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

Indlæg af Cirb Tirs Feb 12, 2013 11:26 pm

Okay, et noob spørgsmål - jeg roder på begynder stadiet lidt med Stata , både database management og analyser.
Jeg har bemærket at storebror kan gøre de samme analyser fra samme dataset 100 gange smartere udfra (formoder jeg..) programmering.

Hvad er egentlig fordelen ved Stata, spss, sas etc. frem for de programmer i beskriver ? Tilgængelighed/brugervenlighed ?

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Billigt kursus i VBA og evt. SQL? Empty Sv: Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

Indlæg af Jomsviking Ons Feb 13, 2013 12:06 am

Man kan sige at RDBMS, SSAS m.m. er database teknologi - hvordan lagrer og viser man data. Et emne indenfor det er BI (business intelligence) der handler om at kunne levere integreret data på på en forretningsrelevant måde. Det kan både være til slutbruger eller til brug for videre analyse i andre programmer.

C# lige som C,C++ java m.m. er "ægte" programeringssprog. Med dem kan man alt (næsten og hvis man har tid).

Nu kender jeg kun SAS af dem du nævner og kun overfladisk, det tror jeg er mere over i en statistisk analyse af data.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Billigt kursus i VBA og evt. SQL? Empty Sv: Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

Indlæg af Cirb Ons Feb 13, 2013 12:22 am

Jomsviking skrev:Nu kender jeg kun SAS af dem du nævner og kun overfladisk, det tror jeg er mere over i en statistisk analyse af data.

Meget, men først skal data jo lige pakkes og gøres klar, derefter er den egentlige analyse ofte forbløffende simpel...
Men statistik er altså `bøvlet` i de egentlige programmeringssprog?

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Billigt kursus i VBA og evt. SQL? Empty Sv: Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

Indlæg af Jomsviking Ons Feb 13, 2013 12:31 am

At lave en statistisk analyse i C++ vil jo kræve at du kan programmere hele svineriet fra bunden (eller ved nok til at du ved hvor du kan hente klasser m.m. der kan hjælpe dig). Så er det jo ulige nemmere med SAS eller lign hvor du har de funktioner/algoritmer du skal bruge og grafiske værktøjer, her under præsentation m.m.

Og som du siger, først skal man lige have data. Det der SQL/RDBMS kommer ind i billedet. De ovenfor nævnte høj-niveau programmeringssprog (eller hvad man skal kalde dem) MDX, DAX osv.kan udføre megen statistisk og talbehandling i den almindelige genre - men det er ikke velegnet til komplekse algebraiske operationer.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Billigt kursus i VBA og evt. SQL? Empty Sv: Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

Indlæg af JoachimJ Fre Feb 15, 2013 3:55 pm

1)
Jomsviking, du lyder til at have styr på programmering og kan relatere det til erhvervsøkonomiske job-funktioner. Må man spørge hvilken uddannelsesbaggrund du har og hvad du beskæftiger dig med nu?

Som du hentyder til, er det korrekt at jeg IKKE skal være nogen som helst IT/programmeringsekspert, men "blot" søger kendskab til hvordan jeg bedst muligt "opgraderer" mine IT færdigheder i forbindelse med senere job-funktioner.

Det er som sagt økonom jeg læser til men vil også gerne lære hvilke computerfunktioner der kan kan lette arbejdet.

Er ikke stødt på følgende nogle steder og har ingen ide om hvad det er udover din ovenstående beskrivelse; MDX, DAX, RDBMS, OLAP og Tabular.

2)
SQL skriver du er gratis tilgængeligt og kan læres ved at købe en bog. Er dette en fornuftig metode for en som mig der overhovedet intet kendskab har til det? Det er altså muligt at lære det ordenligt uden at gå alt for meget i stå...... hvis tiden "bare" sættes af til det

3)
Hvis du har uddannelse inden for SQL, ved du så hvor man evt. kan stifte bekendtsskab med SQL i form af gratis kurser eller lignende, og hvis ikke, hvilke betalingskurser der vil være "bedst" hvis man skal tænke på at SQL-læren helst skal relateres til erhvervsøkonomiske problemstillinger?

4)
Du skriver ligeledes at det er yderst relevant at have kendskab til blandt andet SQL. Kan det tolkes rigtigt at et betalingskursus på lad os sige 5000 kr. for SQL for begyndere, så vil være pengene værd ?

JoachimJ

Antal indlæg : 4
Join date : 29/01/13

Tilbage til toppen Go down

Billigt kursus i VBA og evt. SQL? Empty Sv: Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

Indlæg af HenningK Fre Feb 15, 2013 11:33 pm

JoachimJ skrev:1)
Er ikke stødt på følgende nogle steder og har ingen ide om hvad det er udover din ovenstående beskrivelse; MDX, DAX, RDBMS, OLAP og Tabular.

Jeg kan hjælpe med et par stykker af dem:
RDBMS: Relationelt DataBase Management System - betegnelse for database-systemet, som man gemmer sine data i. Populære, kommercielle systemer: Oracle, Microsoft SQL Server. Populære gratis-løsninger: MySQL, Postgresql.

OLAP: Online analytical processing - for at forstå hva' det er, så skal man forstå at man har mulighed for at strukturere databaser på forskellige måder. Man kan strukturere den efter at være hurtig til at gennemføre transaktioner (OLTP) - hvilket gi'r en fordel i svartiden for brugere, der laver transaktioner (lægger en ordre, spørger på et varenummer). Eller man kan strukturere den til at være hurtigere til analyse (OLAP).
Tit ender større firmaer op med et data-varehus, som er tunet til analyse og så et antal databaser, som er tunet til at kunne afvikle transaktioner hurtigt. Det lyder som om at du ku' ende med at sidde med næsen i sådan et data-varehus. Tillykk' med det ;-)

JoachimJ skrev:2)
SQL skriver du er gratis tilgængeligt og kan læres ved at købe en bog. Er dette en fornuftig metode for en som mig der overhovedet intet kendskab har til det? Det er altså muligt at lære det ordenligt uden at gå alt for meget i stå...... hvis tiden "bare" sættes af til det

3)
Hvis du har uddannelse inden for SQL, ved du så hvor man evt. kan stifte bekendtsskab med SQL i form af gratis kurser eller lignende, og hvis ikke, hvilke betalingskurser der vil være "bedst" hvis man skal tænke på at SQL-læren helst skal relateres til erhvervsøkonomiske problemstillinger?

4)
Du skriver ligeledes at det er yderst relevant at have kendskab til blandt andet SQL. Kan det tolkes rigtigt at et betalingskursus på lad os sige 5000 kr. for SQL for begyndere, så vil være pengene værd ?

Jeg har været på SQL-kursus i tidernes morgen og aldrig rigtigt fået det brugt. Jeg kan godt skrive helt banal, simpel SQL, men når det begynder at blive mere langhåret så må jeg gi' fortabt. Det var nu heller ikke pensum på det korte, kommercielle SQL-kursus, som jeg tog...

På den gamle Datanom-uddannelse var der et database-kursus, og jeg har googlet lidt... Det hedder vist Akademi-uddannelsen i informationsteknologi nu. Faget hedder Database og Modellering. Det ta'r 3-6 måneder - en gang om ugen. 10 ECTS-points. Umiddelbart vil jeg tro at det kunne være interessant for dig (også i forhold til dit budget). Det er dog nok ikke specielt rettet mod erhvervsøkonomi.

Jeg vil tro at du kommer fra sådan et kursus med en forståelse af hvad man kan bruge sådan nogen databaser til, og et grundlæggende kendskab til SQL.

Det handler jo meget om at ha' behovet for at bruge det i praksis. Umiddelbart vil jeg tro at mange af de modeller og opgaver, som du kommer til at håndtere på din uddannelse, er designet til at kunne løses i Excel... På den anden side: Hvis du nu havde en grundviden om SQL, så ku' du jo måske også bedre gå efter et afsluttende projekt på uddannelsen, hvor analyse af større datamængder krævede brug af analytisk SQL.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Billigt kursus i VBA og evt. SQL? Empty Sv: Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

Indlæg af Jomsviking Fre Feb 15, 2013 11:47 pm

(Nu kom henning ind i mellem, og svarede på det meste, men du får denne alligevel)

Add 1) Jeg er civilingeniør, oprindelig uddannet indenfor numerisk analyse/anvendt matematik. Jeg arbejder med business intelligence/datawarehousing, mest inden for det statslige område.

Man skal skelne mellem teknologien/databasen og de sprog man taler med databasen med. RDBMS (relationel database management system) er en almindelig relationær database (den består af tabeller), som man taler med vha. SQL (Structured query lanquage)

Hvis du nu er ansat i en økonomi funktion eller forretningsanalytikker. Så kan det være at din chef en dag kommer og vil have at du skal finde ud af hvor mange penge kontoret egentlig bruger på at købe frimærker (eller forestil dig noget mere avanceret) og ikke er så heldig at en som mig allerede har lavet noget rapportering der kan vise resultatet. Så må du jo selv finde det frem fra datavarehuset eller ERP systemet (økonomi systemet, navision/Axapta ell. andet) og det vil typisk betyde at man skal kunne noget SQL (til en start Wink ). Personligt tror jeg at det man kalder "BI self service" bliver en stor ting i fremtiden, men det vil afhænge af at forretningen selv kan tumle teknologien på et eller andet niveau, og derfor tror jeg at en vist kendskab til "the name of the game" vil være en fordel for dig, som økonom

Add 2-4

Problemet er at programmering ikke er en videnskab, men et håndværk (der er så nogen der siger det ikke er et håndværk, men at det bare er let Smile )
Og som "håndværk" antyder så betyder det at man skal arbejde (hele tiden) med det for at kunne det. Men selvfølge kan man da gøre sig bekendt med det basale.
Jeg ved at f.eks. 4D konsulenterne udbyder kurser (men prisen ligger nok lidt ud over et SU-budget) og jeg synes egentlig ikke det er pengene værd hvis man selv skal betale.
SQL er ret let at gå til, det kræver ikke så meget for at være funktionel (men for at blive rigtig god kræver det både teknisk viden og matematisk sans - i langt højre grad en procedural programming). SQL er et deklarativt sprog, du fortæller ikke maskinen hvad den skal gøre, du fortæller den hvad du gerne vil have.


_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Billigt kursus i VBA og evt. SQL? Empty Sv: Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

Indlæg af Jomsviking Lør Feb 16, 2013 12:44 am

OLAP

RDBMS, er jo til at have med at gøre, her er data ordnet i tabeller.

I OLAP, forestil dig at vi har data for (firmaets) sælgere (peter, jakob, tine), kunder(FirmaA, FirmaB ...), Dato (2012,2011,2010..) det er dimensionerne eller den kontekst data-målet haves i og salget i kroner (det er measuret).

Placer dimensionerne på x,y og z aksen og målet/meausret på koordinaterne. Så ud a X-aksen har du (peter, jakob, tine) ud af y-aksen fimaA, B, og på z-aksen har du årene ud af. men i hver af dimensionerne inkludere du et særligt medlem: Alle.

Nu, på koordinaterne: (Peter, FimaB, 2011) har du peters salg til FirmaB i 2011. Lige så på koordinaterne (Peter, FirmaB, Alle) har du Peters salg til firmaB i alle år.
Pointen i OLAP (populært kaldet en kube) er at alle/et udvalg af disse data punkter er preberegnede (pre-aggregerede). Kuben (databasen) skal ikke beregne Perters salg til FimaB i 2011, den har allerede beregnet dette salg på disse koordinater og resulatet findes ved et opslag i en højt optimeret bagvedliggende datamodel. Dette kan under visse omstændigheder (stærkt aggregerbart data) give meget høj query-performance.




_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Billigt kursus i VBA og evt. SQL? Empty Sv: Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

Indlæg af Storebror Man Feb 18, 2013 2:28 pm

Cirb skrev:Okay, et noob spørgsmål - jeg roder på begynder stadiet lidt med Stata , både database management og analyser.
Jeg har bemærket at storebror kan gøre de samme analyser fra samme dataset 100 gange smartere udfra (formoder jeg..) programmering.

Hvad er egentlig fordelen ved Stata, spss, sas etc. frem for de programmer i beskriver ? Tilgængelighed/brugervenlighed ?

Mvh
Cirb

Det jeg bruger er PHP scripts og SQL database (simpel programering). Den primære årsag til valget er at det skulle fungere og opdatere automatisk på internettet.

Personligt ville jeg lave analyser som omtalt i denne tråd med python (pylab) eller matlab. Excel og VBA har primært en fordel ved små datasæt hvor man ønsker at laver en standardiseret analyse eller præsentation af data.

Jeg har ikke erfaringer med de programmer Cirb nævner.

Jomsviking ser ud til at tænke på opbygningen af databaser og dermed indirekte hvor hurtigt/nemt man kan tilgå data. Ved store datasæt er dette vigtigt, men jeg tror der er udover hvad man forventer en økonom kan håndtere.

Som jeg forstår trådstarer så drejer det sig og udtræk af data fra database og simpel dataanalyse med EXCEL og VBA. På det niveau betyder opbygningen af databasen ikke alverden. Man skal "bare" lære nogle få kommandoer. Hvis det er korrekt forstået er det bedste et generelt programerings kursus og google.dk.





Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Billigt kursus i VBA og evt. SQL? Empty Sv: Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

Indlæg af HenningK Man Feb 18, 2013 2:47 pm

Storebror skrev:Personligt ville jeg lave analyser som omtalt i denne tråd med python (pylab) eller matlab.

+1 til Python herfra - jeg har lavet en del sysadm-web-programmering i Python, og fundet at det er et ganske fantastisk programmeringssprog. Jeg har også kun hørt godt om NumPy / matplotlib / pandas / ipython.

Ka' du evt. fortælle mere om hvad du bruger Python til?

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Billigt kursus i VBA og evt. SQL? Empty Sv: Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

Indlæg af Jomsviking Man Feb 18, 2013 2:55 pm

Storebror

Det er et spørgsmål om hvad fremtiden bringer. Tror man på at økonomi-funktionen i højere grad kommer til at inkludere et vist niveau af "selvkørenhed" i forhold til organisations data, så tror jeg at et basalt kendskab til de teknologier der knytter sig til området, vil være fordelagtigt.

Omvendt så sker der også en bevægelse mod at teknologien bliver "lettere" at interagerer med og at man kan komme længere med brug af lidt sund fornuft og en smule interesse, som kunne trække den anden vej.


Hvad jeg ikke er i tvivl om: Krydsfeltet mellem "forretningen" og "IT-infrastrukturen" er et interessant område, hvor der kan opnås stor produktivitetsforøgelse og derved arbejde.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Billigt kursus i VBA og evt. SQL? Empty Sv: Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

Indlæg af Storebror Man Feb 18, 2013 3:11 pm

Jomsviking skrev:Storebror

Det er et spørgsmål om hvad fremtiden bringer. Tror man på at økonomi-funktionen i højere grad kommer til at inkludere et vist niveau af "selvkørenhed" i forhold til organisations data, så tror jeg at et basalt kendskab til de teknologier der knytter sig til området, vil være fordelagtigt.

Omvendt så sker der også en bevægelse mod at teknologien bliver "lettere" at interagerer med og at man kan komme længere med brug af lidt sund fornuft og en smule interesse, som kunne trække den anden vej.


Hvad jeg ikke er i tvivl om: Krydsfeltet mellem "forretningen" og "IT-infrastrukturen" er et interessant område, hvor der kan opnås stor produktivitetsforøgelse og derved arbejde.

Jeg er enig. Og jeg er faktisk overrasket over at basal viden om programering og databaser ikke er pensum eller i det mindste udbudt på økonomiuddannelsen. Det er en fordel at man kan snakke med specialisten og der må være uddannelsesinstitutioner der udbyder kurser der kan bruges.

Normalt anser man specialisering for at være produktivitetsforøgende så der må være en gylden middelvej. Hvor den ligger ved jeg ikke.

Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Billigt kursus i VBA og evt. SQL? Empty Sv: Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

Indlæg af Storebror Man Feb 18, 2013 3:29 pm

HenningK skrev:
Storebror skrev:Personligt ville jeg lave analyser som omtalt i denne tråd med python (pylab) eller matlab.

+1 til Python herfra - jeg har lavet en del sysadm-web-programmering i Python, og fundet at det er et ganske fantastisk programmeringssprog. Jeg har også kun hørt godt om NumPy / matplotlib / pandas / ipython.

Ka' du evt. fortælle mere om hvad du bruger Python til?

Alt, men prmært til diverse databehandling, dataanalyser og præsentation (som alternativt til matlab). Fordelen i forhold til matlab er at det er et egentligt programeringsprog som kan bruges i mange sammenhænge.

P.S.
Hvis nogen af dem der læser med har lyst at snuse til python så mener jeg den nemmeste tilgang er PhytonXY. Til databehandling kan man starte Spyder og finde eksempler på syntaks på nettet.

Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Billigt kursus i VBA og evt. SQL? Empty Sv: Billigt kursus i VBA og evt. SQL?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum