Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Venstres rolle efter valget.

+2
dkguy66
abbaratet
6 deltagere

Go down

Venstres rolle efter valget. Empty Venstres rolle efter valget.

Indlæg af abbaratet Tors Sep 15, 2011 11:19 pm

Som mandaterne falder nu ser det ud til at der ikke kan føres økonomisk ansvarlig politik medmindre venstre hopper med på vognen. A + B + I + C giver simpelthen ikke 90 mandater. Så et evt samarbejde hen over midten mht økonomi forudsætter at V er indstillet på ikke at føre benhård oppositionspolitik.

hmmm.

Under antagelsen af at lykke må gå som formand for V efter valgnederlaget vil en ny formand så være indstillet på at stille mandater til de af Helles forslag som hun ikke kan få Ø og F med på? - for B går ikke med til at lade Ø og F få ret meget at skulle have sagt på det økonomiske område med de konjukturer vi har nu. Og jeg tvivler på at A+B+F+C+I eller A+B+Ø+I+C er sandsynlige måder at tælle til 90 på. Eller vil han lade Helle chrashe under påskud af ikke at få indrømmelser nok, og udstille rød bloks manglende samarbejdsevne med et hurtigt valg til følge der kan forventes at gå i blå bloks favør i forhold til dette valg - hvilket vil betyde en pæn chance for at indtage statsministerposten for ham?

Med det vi har set fra Christiansborg de sidste 10 år, tror jeg mest på det sidste. desværre.
abbaratet
abbaratet

Antal indlæg : 110
Join date : 02/09/11
Geografisk sted : Hadsund

Tilbage til toppen Go down

Venstres rolle efter valget. Empty Sv: Venstres rolle efter valget.

Indlæg af dkguy66 Fre Sep 16, 2011 1:19 am

Min egen filosofi var at stemme taktisk på EL, for at reducere S og SF, og på den måde øge muligheden for at Helle T måtte samarbejde med VK for at få gennemført en politik.

At jeg så i sidste øjeblik ikke turde overlade magten til Helle T og blev ved blå stue, på trods af min utilfredshed med mange af ders gerninger, er så en anden sag.

Men ser vi på mandatfordelingen p.t. Så er det jo nok det mest mudret FT vi længe har set. Og med EL 12 mandater, kan hverken K eller LA sikre flertallet, og derfor er Helle T pine død nød til at føre en meget bred politik, hvis hun ønsker at sidde i stolen længere end 100 dage.

Og til alle dem, der har brokket sig over at 2/3 af danskerne der "forsørges" på den ene eller anden måde, kan man jo hilse og sige, at selv forsørgede danskere trods alt har andre ting at forholde sig til politisk end at se på egen fordele og ulemper. For valget var jo mere eller mindre dødt løb. Og det skulle det jo ikke være hvis de "forsørgede" valgte rødt alle som en.

Men mit gæt er at der snart bliver valg igen. For Løkke har al mulig ret til at at føre præcis samme hårde oppositionspolitik, som S har gjort de sidste 10 år.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Venstres rolle efter valget. Empty Sv: Venstres rolle efter valget.

Indlæg af dkguy66 Fre Sep 16, 2011 1:22 am

Men der er da et lyspunkt, og det er da at mange af de konservative tågehorn i div ministerier forsvinder.

At de så sikkert udskiftes med andre tågehorn er så også sikkert. Men nu og da er nyt blod ikke en dårlig ide.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Venstres rolle efter valget. Empty Sv: Venstres rolle efter valget.

Indlæg af Skyblue Fre Sep 16, 2011 2:33 am

dkguy66 skrev:Men der er da et lyspunkt, og det er da at mange af de konservative tågehorn i div ministerier forsvinder.

At de så sikkert udskiftes med andre tågehorn er så også sikkert. Men nu og da er nyt blod ikke en dårlig ide.

De konservative er godt nok ikke savnet. De blev så også stemt mindre end enhedslisten. Jeg håber for dem og blå blok at de finder sig en ny formand. Personligt håber jeg på Rasmus Jarlov på længere sigt. Smile

Skyblue

Antal indlæg : 155
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Venstres rolle efter valget. Empty Sv: Venstres rolle efter valget.

Indlæg af dkguy66 Fre Sep 16, 2011 3:52 am

skyblue

Jeg tror at de konservative lagde sidste sten til graven ved at lave den aftale med de radikale lige før valget. Hvor er så incitamentet for at stemme K, hvis de alligevel samarbejder med R.

Og enig. de er ikke savnet.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Venstres rolle efter valget. Empty Sv: Venstres rolle efter valget.

Indlæg af dkguy66 Fre Sep 16, 2011 3:57 am

Men det er da utroligt at medierne udråber Helle T som valgets "store sejrherre"

Hun fik det værste resultat for S i mange år, mistede et mandat, partneren SF fik en gedigen røvfuld, og havde det ikke været for EL og R så kunne hun sidde og surmule.

Så at kalde hende for sejrherre er vist årets overdrivelse. Tværtimod får hun nok de allerstørste problemer som nogen statsminister de sidste 40 år, i og med at hun skal starte med et regeringsgrundlag, som både R og EL kan godkende. Det er ikke let.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Venstres rolle efter valget. Empty Nu tager jeg sokkerne af!

Indlæg af Thomas Fre Sep 16, 2011 4:21 am

Socialdemokratiet 44 mandater + Venstre 47 mandater =91

S-SF-R kan reelt ikke røre den økonomiske politik (44+16+17=77), som ligger i et uopsagt forlig med R.

Man kan pibe eller synge men intet kan gennemføres uden om S og V. Staunings situation.
Det er denne fordeling af kortene, som man ikke kommer uden om. S og V har flertal.
Lars Løkke er ikke længere Statsmedister! Nå ikke?

Lars Løkke har sat DF, Enhedslisten, SF og de konservative pat. De kan ikke flytte en brik.

Kan Helle T komme med en regering, der ikke er afhængig af Venstre?
Kan Søvndal gøre andet end at lægge stemmer til - lige gyldigt hvad? Nej.

Har Venstre veto overfor alt? Ja.

Problemet er, at Vestager peger på en ny regering. Jeps - og hvad så?

Hertil kommer så, at den økonomiske politik nok er boltet fast; men det afgørende stridspunkt bliver finanssektorens sammenbrud. Kan man skaffe flertal uden at både S og V er involveret? Nej.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Venstres rolle efter valget. Empty Sv: Venstres rolle efter valget.

Indlæg af Thomas Fre Sep 16, 2011 4:33 am

S + SF + Ø + R = 44+16+12+17 + (3 Nordatlant) = 92
S + V = 91 + evt. 4 nordatlantiske.

Der regeres altid med det snævrest mulige flertal mellem færrest mulige partier.

Altså regeringen vil måske hedde S og V. Statsmedisteren er ligegyldig. Den har Løkke set - for længe siden: Han ved mindst lige så meget om politik, som jeg gør. Han skal ikke sige noget nu: Vi ved IKKE hvem de nordatlantiske mandater er.

Det er det, jeg har sagt hele tiden. S og V.
Løkke har boltet det hele sammen, så det bliver ham og Helle, der kører det show.
Fagbevægelsen og Finansrådet er sat mat.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Venstres rolle efter valget. Empty Sv: Venstres rolle efter valget.

Indlæg af Sune Fre Sep 16, 2011 7:58 am

Hvis en SV regering er en våd drøm for dig behøver du ikke gå i seng, for det kommer ikke til at ske. Med det udfald vi har set er det eneste åbne spørgsmål vist om R skal med i den kommende S-SF regering eller ej.

Sune

Antal indlæg : 114
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

Venstres rolle efter valget. Empty Sv: Venstres rolle efter valget.

Indlæg af Skyblue Fre Sep 16, 2011 11:12 am

Jeg må tage hatten af for Løkke. Helle var noget stram i ansigtet da hun stod i nat og ikke svarede på hvad hun synes om at det første der sker er at efterlønsreformen bliver vedtaget.. Virkelig godt tænkt. Smile

Skyblue

Antal indlæg : 155
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Venstres rolle efter valget. Empty Sv: Venstres rolle efter valget.

Indlæg af dkguy66 Fre Sep 16, 2011 3:31 pm

skyblue

Helle T sidder uden tvivl med en gordisk knude. Det er muligt hun bliver statsminister i en periode, og kan skrive det på sit CV.

Men nu er alle jo i gang ved håndvasken vedr. efterlønnen. LO anerkender at efterlønsreformen vedtages, og afviser så enhver tale om 12 min ekstra. Det var så den Fair plan.

Og det ved Helle T også godt. Og har hele tiden vidst.

Jeg tror at Helle T kommer til at rive sig i håret over de kommende forhandlinger, og forsøget på at trække EL og R sammen om et regeringsgrundlag.

Politisk strategisk vil det ikke være smart for R at gå med i en regering. Alene af den grund at de dermed binder sig for meget til en rød regering. Og det er jo noget som R ikke altid bryder sig om. Og hvis det samtidig bliver på EL nåde, kan det blive rigtig svært at deltage i en regering.

På den anden siden vil Helle T gøre hvad hun kan for at få R ind i folden, da det er R der kan sikre en holdbar regering - ud over 100 dage - det kræver dog at EL giver grønt lys, og giver køb på en meget stor del af sine ønsker.

Uanset hvad, så vil det koste disse partier en meget stor opbakning ved et kommende valg, for hverken EL eller R kan leve op til sin store fremgang.

Og da det hovedsaglig er SF vælgere der ikke stoler på SF, og derfor gik et skridt til venstre, og det er borgerlige - primært konservative - vælgere der er gået til R, så er afstanden ret stor mellem de to fløje i det nye flertal.
Og vi har jo tidligere set at hvad der kommer let går let. Særligt, når man er radikal.

Når Helle T, efter en uge, allerede har fået de første grå hår, i forsøget på at samle trådene, så kan det snildt ende med en S SF regering, med EL og R som parlamentarisk grundlag. En sådan regering vil få det mere end svært, og kan hurtigt komme i en situation hvor SF smider håndklædet i ringen, på grund af pres fra baglandet. Man skal ikke glemme at både EL og SF har et meget stærkt bagland, der skal deltage i, og godkende de store beslutninger. Og efter den røvfuld SF nu har fået, er der mange af de stenhårde SF'ere der er bekymret. Og et kendetegn for både SF og EL, er at de i langt højere grad tør sige nej, og sige fra, og tage konsekvensen, for at være tro mod sine principper.

Og så er det store spørgsmål hvordan V vil reagere. For hvorfor være det største parti, opleve en fremgang ved valget, og så skulle falde til patten, med en S statsminister. Nu er luften renset, de konservative er slagtet, og Løkke sidder trygt og godt som det største oppositionsparti.

Men da det grundlæggende er S'ernes våde drøm, og en hævdvundet ret, mener de, at sidde i spidsen for en regering, så ender det nok med at Helle T vil gøre alt for at forblive i sit nye kontor, hvis hun kommer så langt, og det kan ende med at koste endnu mere. Modsat kan hun håbe på en statsministereffekt, og ret hurtigt udskrive et nyt valg, om et år eller 18 mdr.

Så det bliver utrolig spændende at følge de næste dage. Og den næste tid.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Venstres rolle efter valget. Empty Sv: Venstres rolle efter valget.

Indlæg af Skyblue Lør Sep 17, 2011 3:06 pm

Godt indlæg dkguy66 Smile

Ja det bliver spændende.. Smile

Faktisk synes jeg lige vil fremhæve en enkelt ting som du også gjorde: Løkke gik et mandat FREM! Altså et bedre valg end Foghs!!

Skyblue

Antal indlæg : 155
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Venstres rolle efter valget. Empty Hårdt ramt af et 14 dages kursus, her hen over valget

Indlæg af klogeaage 35 Lør Sep 17, 2011 4:35 pm

Skyblue:
Løkke gik et mandat FREM! Altså et bedre valg end Foghs!!.


Opgraderingskursus af værste skuffe, med ligestillede Sleep

Der sidder et utal af forhåbningsfyldte insolvente (bolig/aktieejere) og nu arbejdspladstruet/ramt,der blindt stirrer efter de gode tider ,før "finanskrisen "uretfærdigt" ramte lille DK.

Mantraet:

Det er de borgerlige der skal få Os tilbage i himlen . Twisted Evil

Mine observationer/postulater ramte ikke god jord.

I sortseere er alle nævnt.



klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Venstres rolle efter valget. Empty Sv: Venstres rolle efter valget.

Indlæg af dkguy66 Lør Sep 17, 2011 5:33 pm

Hvis jeg skal komme med en opdateret betragtning, så kunne de igangværende drøftelser mellem S og R, der allerede fredag fandt sted, tyde på at det kan ende med en SR regering. Med SF og EL som parlamentarisk grundlag.

Eftersom "fair plan" er lagt i graven allerede, I ved de 12 min osv., og efter SF's gedigen røvfuld, så sidder der en masse SF'ere både de, der røg ud af tinget, og "ærkerøde" medlemmer ude i landet, der nok allerede er lidt knotten over at det lige nu handler om R frem for SF. Og som jeg skrev tidligere, så har SF et meget stærkt bagland, der ofte foretrækker at holde fanen højt frem for at gå på kompromis med sine politiske principper.

Og er der én ting som SF ikke bryder sig om, så er det at skulle lade R diktere en økonomisk politik, der er borgerlig, frem for selv at diktere politikken. Og tro ikke at SF får opbakning af Helle T. For hende og de nærmeste, er der faktisk et ret godt historisk samarbejde mellem S og R, når man ser ud over landet.

Man skal ikke glemme hvor betydningsfuld et personligt kendskab til hinanden kan være i politik. Og der skal man ikke glemme at både Morten Østergaard og den nyvalgte Uffe Elbæk tidligere har arbejdet tæt sammen med Nicolai Wammen i Århus byråd. Uffe Elbæk som kulturudvalgsformand, og Morten Østergaard som mangeårig forhandlingsdeltager i de årlige budgetforhandlinger.

Og hvis jeg var en radikal, skulle jeg nok hurtigt sørge for at fortælle S og Helle T at hun da kan forsøge at føre politik med SF og EL, men det bliver uden R stemmer, og så kan hun jo se hvor langt hun kommer. Og i den situation er de radikale ret hårde i forhandlinger, når de har fat i den lange ende.

Omvendt, så ved Helle T også at der skal meget til før SF og EL fjerner tæppet under Helle T. Alene det at have en "rød" statsminister er alt andet lige bedre end at en Lars Løkke fortsætter med parlamentarisk støtte fra hhv. DF, K, LA og evt radikale. Igen, det var kun 8000 stemmer der afgjorde valget.

Og med det in mente, så kunne det tyde på at S, hvis de vil beholde magten, og det er der meget der historisk tyder på, er til salg for den konstellation, der både sikrer det parlamentariske flertal bag Helle T, OG sikre den økonomiske politik som R (og de borgerlige) ønsker.

Dette kan jo så netop gennemføres ved brede forlig, mens EL og SF får lov til at undlade at stemme for, eller imod, og får lov at holde fanen højt i disse sager.

Spørgsmålet er så bare, hvordan V, DF og LA stiller sig. Hvis man får et tilbud man ikke kan sige nej til, så stemmer man jo nok for, undtagen hvis man vil føre en benhård opp. politik. Den mulighed er der også. Og så er det at Helle T får sine store problemer.

Og blå stue vil ved enhver lejlighed huske at fortælle Helle T at hun gik tilbage, og mistede et mandat.

Så umiddelbart handler det vist mest om at sikre S for bordenden længst muligt, og det sker bedst ved en S-R regering.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Venstres rolle efter valget. Empty Det var det,

Indlæg af Thomas Lør Nov 19, 2011 3:30 pm

han sagde til hende under valgkampen:
Lad være med at love noget, du ikke kan holde! Putte!

Folketingsmedlem Martin Geertsen

"Venstre er et medlemsbåret parti. Vi er ikke et korps af klakører eller statister."

Det er da utroligt som det udtryk er blevet populært!
Da jeg startede med at bruge det, så var der ikke en sjæl, der havde været på de sider af ordbogen i en menneskealder.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Venstres rolle efter valget. Empty Sv: Venstres rolle efter valget.

Indlæg af Thomas Man Nov 18, 2013 1:17 pm

Sune skrev:Hvis en SV regering er en våd drøm for dig behøver du ikke gå i seng, for det kommer ikke til at ske. Med det udfald vi har set er det eneste åbne spørgsmål vist om R skal med i den kommende S-SF regering eller ej.
En SV regering? Næppe. En S+R regering med V som parlamentarisk grundlag er nok en mulighed; men jeg tror nærmere på en S+R mindretalsregering.

Venstre kommer nok ikke i regering i meget lang tid.

Det er så vidt heller ikke det, jeg har skrevet. Jeg skriver at S+V+R har et rimelig solidt flertal - det er ikke det samme som, at de vil være i regering sammen; men det er et spørgsmål om hvilken lovgivning, der kan gennemføres!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Venstres rolle efter valget. Empty Sv: Venstres rolle efter valget.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum