Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Huse uden restgæld

+6
Hugaffen
Uffe
tommyjo
peter777
wh
Thomas
10 deltagere

Go down

Huse uden restgæld Empty Huse uden restgæld

Indlæg af Thomas Lør Jan 05, 2013 12:44 am

Huse fra 1960'erne og 1970'erne

De mest populære huse er mellem 100 og 150 kvadratmeter, og vælger man dem fra 1960'erne og 1970'erne får man mest for pengene.

Kvadratmeterprisen på boliger fra den periode holder sig under 14.000 kr. pr kvadratmeter, og det er afgørende for mange boligkøbere, viser en ny analyse, som Realkredit Danmark og Home har foretaget. Over 40 pct. af alle huse, der blev solgt i 2012 var fra 1960'erne eller 1970'erne.
Dvs. det er dødsboer og plejehjemsflytninger: Huse uden restgæld.

Så er der kun én vej for gode huse med beliggenhed, beliggenhed og beliggenhed! NED med prisen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af wh Lør Jan 05, 2013 1:09 pm

Morsomt...

Så alle de 60'er og 70'er huse der sælges har aldrig været solgt før??!! Javel ja...

Og så lidt morsomt at du linker til en artikel der oplyser en m2-pris på 14K når nu gennemsnitsprisen for en villa ligger på 11K Very Happy

Så disse huse sælges altså til en pris der ligger 21% over gennemsnittet. Tak for dit link alien

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af peter777 Lør Jan 05, 2013 2:08 pm

150m2 til 14K per m2, det vil sige at folk køber op til 2 mio kr. Efter min mening, så må det stadig være de forholdsvis velbeslåede som køber. Det ville jeg stadig heller ikke have råd til, heller ikke selvom jeg regnede venindens indtægt med.

Bortset fra det, lægger jeg fra mit eget barndomsområde Farum mærke til, at villaerne stadig udbydes til mellem 3 til 4 mio kr. Men i Farum er man ikke holdt op med at betragte sig selv som et rigmandsområde. Der er jo også Farum sø, Farum bådklub, Farum-Lynge Drive In bio m.v. ...
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af tommyjo Lør Jan 05, 2013 2:50 pm

wh skrev:Morsomt...

Så alle de 60'er og 70'er huse der sælges har aldrig været solgt før??!! Javel ja...

Og så lidt morsomt at du linker til en artikel der oplyser en m2-pris på 14K når nu gennemsnitsprisen for en villa ligger på 11K Very Happy

Så disse huse sælges altså til en pris der ligger 21% over gennemsnittet. Tak for dit link alien
HøHø ja og nu hvor mange afdragfrie boligejere står i en hvis prekær situation med deres forgyldte drømmebolig uden guldhåndtag mon så ikke at de 11K Very Happy snart bliver 10K Very Happy for derefter at sigte på 9K Very Happy spændende bliver de næste år med udløb af afdragsfrihed, stigende arbejdsløs, faldende realløn de næste 5-6 år, tænkte på om DR's program Hammerslag ikke nærmere i de næste år skulle bruges til at finde bedste slagtilbud cheers

tommyjo

Antal indlæg : 377
Join date : 25/07/11

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af Thomas Søn Jan 06, 2013 2:47 am

tommyjo skrev:
wh skrev:Morsomt...

Så alle de 60'er og 70'er huse der sælges har aldrig været solgt før??!! Javel ja...

Og så lidt morsomt at du linker til en artikel der oplyser en m2-pris på 14K når nu gennemsnitsprisen for en villa ligger på 11K Very Happy

Så disse huse sælges altså til en pris der ligger 21% over gennemsnittet. Tak for dit link alien
HøHø ja og nu hvor mange afdragfrie boligejere står i en hvis prekær situation med deres forgyldte drømmebolig uden guldhåndtag mon så ikke at de 11K Very Happy snart bliver 10K Very Happy for derefter at sigte på 9K Very Happy spændende bliver de næste år med udløb af afdragsfrihed, stigende arbejdsløs, faldende realløn de næste 5-6 år, tænkte på om DR's program Hammerslag ikke nærmere i de næste år skulle bruges til at finde bedste slagtilbud cheers

Nej, der hvor fidusen er, er at priserne SKAL stabiliseres på index 80. Det skyldes simpelt hen, at det er en forudsætning for, at man kan gøre noget for at redde realkreditten. Du har set at man igennem hele 2012 har rettet priserne OP - BAGUD. Selvfølgelig er det svindel.

Man har evt. gjort det ved at inddrage nogle af de misliebige handler i beregningsgrundlaget for at få virkeligheden til at passe i æsken.

Boligmarkedet som sådan er lige meget - om folks live er på stand-by et år mere eller mindre - lige meget.

Det, der IKKE må ske LIGE nu er, at hele lortet skvatter sammen, for det vil umuliggøre en ordning, hvor man kan komme med en styret afvikling af flexlortet. Den ordning skal komme nu, fordi bankgarantierne udløber fra 2013 og fremefter på skiven 60-80%. Det betyder administrationsbidraget fremover kan bruges til det, det skal, nemlig afvikling af fallenter. Så længe størstedelen af administrationsbidraget tilfalder bankerne er der ikke noget at gøre godt med.

Men der er en mulighed nu for at gå ind og pille realkreditten fra bankerne og hænge bankerne til tørre på deres boligudlån oveni.

Det interessante ved artiklen er, at det er med den allerstørste møje, at man kan manipulere de officielle tal op. Det er som jeg hele tiden har sagt umuligt at holde de ejendomspriser oppe, fordi antallet af lavt forgældede ejendomme er så stort, at de vil sætte markedsprisen. Man kan forsøge - og det gør man helt tydeligt - fra kreditforeningernes at stritte imod ved IKKE at finansiere billige ejendomme.

Det går så også kun med betinget succes.
Læg mærke til region Sjælland

Går vi ind og ser på landsdelene i stedet for regioner, så melder alvoren sig:

Gældsslavekysten

Se det alvorlige er ikke at priserne skrider: Bornholm - lige meget. Lolland Falster - lige meget; men det alvorlige er, at det er Østsjælland og Nordsjælland. Det betyder, at der skal gøres noget med realkreditten og det skal gøres NU. Det skal der, fordi de områder er dels indenfor kystbane rækkevidde, dels har de en befolkning der dør:

At priserne falder på Østsjælland - det har ikke noget med dødeligheden at gøre - der dør ganske enkelt ikke nok til at frigøre særlig mange huse.

Vest og Sydsjælland - det er lige meget, det er lidt for langt væk; MEN NORDSJÆLLAND - jeg havde egentlig forstillet mig at det ville være Roskilde og omegn, der ville knække parcelhusmarkedet; men det bliver Københavns omegn og Nordsjælland.

Det er unægtelig alvorlig, for brister bankernes/kreditforeningernes dæmning dér, så rasler det hele: Det er områder med relative høje priser og høj gæld. Områderne har en mindre antal døde omkring hovedstaden; men konsekvenserne af at priserne skrider der er afgjort større - set fra finanssektorens synspunkt.

Altså igen: Boligmarkedet er lige meget - det man satser på er at redde realkreditten (altså ikke de bestående institutter); men princippet om realkredit - og dermed at bruge fast ejendom som sikkerhed.

En anden ting er Sydjylland: Her kunne det godt være, at posekiggeriet hos den lille uhæderlige Frösig skyldes, at de ejendomspriser kan ikke holde! Både Tønder Bank og Broager Sparekasse har svindlere - det overrasker ikke: Problemet er de kunder, der ligger NEDENUNDER.
Det ser så heller ikke ud til at Århus holder ret meget længere - der dør for mange.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af wh Søn Jan 06, 2013 10:29 am

peter777 skrev:150m2 til 14K per m2, det vil sige at folk køber op til 2 mio kr. Efter min mening, så må det stadig være de forholdsvis velbeslåede som køber. Det ville jeg stadig heller ikke have råd til, heller ikke selvom jeg regnede venindens indtægt med.

2,1 mio helt præcist hvilket uden forudgående opsparing kræver 2 indkomster á 29-30.000 kr/md.

Ja, så har du også en løn godt under middel og så kan du jo heller ikke forvente at få en bolig i mellemklassen eller derover.

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af Thomas Søn Jan 06, 2013 11:20 am

wh skrev:....r derover.
ja, ja Mavse - eller Klinkby.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af Uffe Man Jan 07, 2013 6:54 pm

wh skrev:
peter777 skrev:150m2 til 14K per m2, det vil sige at folk køber op til 2 mio kr. Efter min mening, så må det stadig være de forholdsvis velbeslåede som køber. Det ville jeg stadig heller ikke have råd til, heller ikke selvom jeg regnede venindens indtægt med.

2,1 mio helt præcist hvilket uden forudgående opsparing kræver 2 indkomster á 29-30.000 kr/md.

Ja, så har du også en løn godt under middel og så kan du jo heller ikke forvente at få en bolig i mellemklassen eller derover.

Arrhh...faktor 3?? Er det ikke mere realistisk med faktor 2,5 så? For alle tilfældes skyld - det køber stadig et hus til 1.8mio.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af peter777 Man Jan 07, 2013 7:42 pm

wh skrev:så kan du jo heller ikke forvente at få en bolig i mellemklassen eller derover.

Jeg kender ikke inddelingen lavklasse, mellemklasse, topklasse, hvad angår boliger. Hvad mener du udgør en mellemklasse bolig, og mener du virkelig at de gamle (nedrivningsmodne) 60/70 villaer er i mellemklassen?
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af wh Man Jan 07, 2013 9:29 pm

peter777 skrev:Jeg kender ikke inddelingen lavklasse, mellemklasse, topklasse, hvad angår boliger. Hvad mener du udgør en mellemklasse bolig, og mener du virkelig at de gamle (nedrivningsmodne) 60/70 villaer er i mellemklassen?

Åh jo du kender såmænd godt inddelingen. Du ved fx. godt, at huse på Frederiksberg, Gentofte mv. er i topklassen og derfor uopnåelige for menigmand.

Hvad jeg mener en mellemklasse bolig er? Jo, det er en bolig i middel stand med en gennemsnitlig størrelse og i et gennemsnitligt område. Specielt det fremhævede er jo vigtigt fordi en ussel nedrivningsmoden rønne godt kan være meget værd i fx. Holte eller Hellerup alene fordi grundprisen er høj.

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af Thomas Tirs Jan 08, 2013 5:46 am

wh skrev:
peter777 skrev:Jeg kender ikke inddelingen lavklasse, mellemklasse, topklasse, hvad angår boliger. Hvad mener du udgør en mellemklasse bolig, og mener du virkelig at de gamle (nedrivningsmodne) 60/70 villaer er i mellemklassen?

Åh jo du kender såmænd godt inddelingen. Du ved fx. godt, at huse på Frederiksberg, Gentofte mv. er i topklassen og derfor uopnåelige for menigmand.

Hvad jeg mener en mellemklasse bolig er? Jo, det er en bolig i middel stand med en gennemsnitlig størrelse og i et gennemsnitligt område. Specielt det fremhævede er jo vigtigt fordi en ussel nedrivningsmoden rønne godt kan være meget værd i fx. Holte eller Hellerup alene fordi grundprisen er høj.
Nå, nå Mavse.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af Hugaffen Tirs Jan 08, 2013 6:57 pm

wh skrev:
peter777 skrev:Jeg kender ikke inddelingen lavklasse, mellemklasse, topklasse, hvad angår boliger. Hvad mener du udgør en mellemklasse bolig, og mener du virkelig at de gamle (nedrivningsmodne) 60/70 villaer er i mellemklassen?

Åh jo du kender såmænd godt inddelingen. Du ved fx. godt, at huse på Frederiksberg, Gentofte mv. er i topklassen og derfor uopnåelige for menigmand.

Hvad jeg mener en mellemklasse bolig er? Jo, det er en bolig i middel stand med en gennemsnitlig størrelse og i et gennemsnitligt område. Specielt det fremhævede er jo vigtigt fordi en ussel nedrivningsmoden rønne godt kan være meget værd i fx. Holte eller Hellerup alene fordi grundprisen er høj.

Så 140kvm (villa) og 110kvm (Rækkehus) hvorhenne er en mellemklasse bolig?

2,1 millioner giver lige akkurat en villa i f.eks Viby Sjælland eller Albertslund - ikke ligefrem gennemsnitsområder eller hvad?
Hugaffen
Hugaffen

Antal indlæg : 105
Join date : 04/08/11
Geografisk sted : Københavns Vestegn

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af wh Ons Jan 09, 2013 12:48 am

Albertslund er nok er meget godt bud på et middelområde og 140 m2 koster ganske rigtigt lige omkring 2,1 mio. I Viby Sjælland derimod koster 140 m2 gennemsnitligt små 1,8 mio og er derfor under middel.

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af dkguy66 Ons Jan 09, 2013 2:20 am

wh skrev:Morsomt...

Så alle de 60'er og 70'er huse der sælges har aldrig været solgt før??!! Javel ja...

Og så lidt morsomt at du linker til en artikel der oplyser en m2-pris på 14K når nu gennemsnitsprisen for en villa ligger på 11K Very Happy

Så disse huse sælges altså til en pris der ligger 21% over gennemsnittet. Tak for dit link alien

Det er faktisk utrolig hvor mange fra krigsgenerationen der fortsat bor i deres forstadsvillaer fra ultimo 60' og primo 70'. Alene på den lille vej jeg voksede op i 70' ligger 9 huse, og ud af de oprindelige indflyttere bor 4 fortsat i deres parcelhus, og resten er primært solg en enkelt gang alene pga dødsfald eller alderdomssvækkelse.

Det med at flytte i tide og utide er mere et nyere begreb end man måske regner med. Og fælger meget godt familiemønstrene, hvor krigsgenerationen jo i langt højere grad end i dag bestod af kernefamilien, og når man købte hus, blev man boende også efter ungerne var blevet store og flyttet.
Så der er derfor rigtig mange af disse boliger der er optaget af hr og fru pensionist i dag.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af wh Ons Jan 09, 2013 11:33 am

@dkguy66

Jeg elsker jo at trække data fra DST så det gør jeg så også her så vi kan få nogle tal:

Parcelhuse opført 1960-1979:

Personer <49 år: 53%
Personer >49 år: 47%

Din iagtagelse er nok ikke helt skæv idét den største aldersgruppe af ejere af huse bygget 1970-1979 er 60-69 år, men stadig er der jo en mindre overvægt at beboere under 49 år der derved må formodes at have købt huset af nogle "gamle" beboere. Andelen af personer >70 år udgør 13% af det samlede antal beboere så det er dog trods alt ikke mange pensionister der bebor disse huse.

Kilde: DST, BOL201

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af Skizo Ons Jan 09, 2013 12:07 pm

wh skrev:Jeg elsker jo at trække data fra DST så det gør jeg så også her så vi kan få nogle tal:

Parcelhuse opført 1960-1979:

Personer <49 år: 53%
Personer >49 år: 47%

Top interessant statestik, kan den granuleres yderligere? (ja jeg er for doven / har for travlt til at checke DST...sorry)

_________________
They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

http://www.økonomidebatten.dk/
Skizo
Skizo

Antal indlæg : 174
Join date : 01/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af wh Ons Jan 09, 2013 12:11 pm

Skizo skrev:Top interessant statestik, kan den granuleres yderligere? (ja jeg er for doven / har for travlt til at checke DST...sorry)

Ja, værsgod (rå copy/paste så beklager layoutet):

Personer i boliger efter ejerforhold, udlejningsforhold, anvendelse,
område, tid, alder og opførelsesår
1960-1969 1970-1979
Privatpersoner inkl I/S
Beboet af ejer
Parcel/Stuehuse
Hele landet
2012
0-5 år 29 114 33 275
6-11 år 34 670 44 149
12-17 år 37 362 50 097
18-24 år 21 938 29 441
25-29 år 10 050 10 378
30-39 år 46 849 54 146
40-49 år 67 819 84 281
50-59 år 58 684 93 000
60-69 år 71 675 120 570
70-79 år 57 435 45 722
80-89 år 19 012 11 447
90+ år 1 889 1 227

Første tal i alderskategorien er for huse bygget 1960-1969 og andet tal gælder for 1970-1979

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af peter777 Ons Jan 09, 2013 4:55 pm

Var det ikke smartere, hvis man belyste ejerforholdene, end bare hvilke personer som bor i husene? De kan jo være børn af husets ejere, eller folk som lejer overetagen m.v. Så vil der være en bias, og den kan jeg se at du har regnet med i dine tal. Altså, personer 0-24 år kan næppe antages at være ejere.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af Skizo Ons Jan 09, 2013 11:57 pm

peter777 skrev:Var det ikke smartere, hvis man belyste ejerforholdene, end bare hvilke personer som bor i husene? De kan jo være børn af husets ejere, eller folk som lejer overetagen m.v. Så vil der være en bias, og den kan jeg se at du har regnet med i dine tal. Altså, personer 0-24 år kan næppe antages at være ejere.

Helt enig - spørgsmålet er om sådan en statestik findes? (jeg er itte en dst haj).

Men derfor gir tallene jo stadig et rimeligt fingerpej om hvordan fordelingen er

_________________
They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

http://www.økonomidebatten.dk/
Skizo
Skizo

Antal indlæg : 174
Join date : 01/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af wh Tors Jan 10, 2013 12:12 am

peter777 skrev:Var det ikke smartere, hvis man belyste ejerforholdene, end bare hvilke personer som bor i husene? De kan jo være børn af husets ejere, eller folk som lejer overetagen m.v. Så vil der være en bias, og den kan jeg se at du har regnet med i dine tal. Altså, personer 0-24 år kan næppe antages at være ejere.

Det er lige præcis også belyst i tallene. Hvis du kigger på mit tidligere indlæg vil du se:

"Beboet af ejer"

hvilket betyder, at tallene dækker lige præcis de personer hvor villaen beboes af ejeren. Evt. lejere er ikke inkluderet (den statistik kan også trækkes i samme tabel)

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af doctor Tors Jan 10, 2013 1:41 am

Dejligt at se dkguy66 tilbage på linjen. Smile
Du har været savnet.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af Jomsviking Tors Jan 10, 2013 3:37 pm

wh skrev:
peter777 skrev:Var det ikke smartere, hvis man belyste ejerforholdene, end bare hvilke personer som bor i husene? De kan jo være børn af husets ejere, eller folk som lejer overetagen m.v. Så vil der være en bias, og den kan jeg se at du har regnet med i dine tal. Altså, personer 0-24 år kan næppe antages at være ejere.

Det er lige præcis også belyst i tallene. Hvis du kigger på mit tidligere indlæg vil du se:

"Beboet af ejer"

hvilket betyder, at tallene dækker lige præcis de personer hvor villaen beboes af ejeren. Evt. lejere er ikke inkluderet (den statistik kan også trækkes i samme tabel)

Hvordan kan 5 årige børn eje huse?

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af Thomas Tors Jan 10, 2013 7:23 pm

Jomsviking skrev:
wh skrev:
peter777 skrev:Var det ikke smartere, hvis man belyste ejerforholdene, end bare hvilke personer som bor i husene? De kan jo være børn af husets ejere, eller folk som lejer overetagen m.v. Så vil der være en bias, og den kan jeg se at du har regnet med i dine tal. Altså, personer 0-24 år kan næppe antages at være ejere.

Det er lige præcis også belyst i tallene. Hvis du kigger på mit tidligere indlæg vil du se:

"Beboet af ejer"

hvilket betyder, at tallene dækker lige præcis de personer hvor villaen beboes af ejeren. Evt. lejere er ikke inkluderet (den statistik kan også trækkes i samme tabel)

Hvordan kan 5 årige børn eje huse?
Det er jo i forudsætningerne bedragere lægger svindlen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Huse uden restgæld Empty Sv: Huse uden restgæld

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum