Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

FFL 2013

3 deltagere

Go down

FFL 2013 Empty FFL 2013

Indlæg af Thomas Tirs Aug 28, 2012 9:31 am

Ventre: Tja, hvorfor ikke?

Jeg tror ikke den gode Enhedsliste får noget som helst igennem, der ikke allerede er indbudgetteret.

Men det var som jeg sagde ved sidste forlig - jeg har svært ved at se alvorlige problemer med Finansloven.

Næste folketingssamling kommer til at dreje sig om bankerne og kreditforeningerne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34099
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

FFL 2013 Empty Sv: FFL 2013

Indlæg af Anders Tors Aug 30, 2012 11:24 am

Fremrykningen af skatten på kapitalpensioner kan i bedste fald give staten i omegnen af 100 mia. i 2013 (Jeg mener at der ligger ca. 300 mia. i kapitalpensioner), men der er kun indregnet 5 mia. herfra i FL13.

Der er en økonomisk fordel ved at konvertere kapitalpensionen til den nye ordning i 2013 så man må formode, at mange vil benytte sig af muligheden så 5 mia. virker meget forsigtigt.

Er der noget jeg overser her?

Anders

Antal indlæg : 10
Join date : 08/08/11
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

FFL 2013 Empty Sv: FFL 2013

Indlæg af Thomas Tors Aug 30, 2012 11:37 am

Anders skrev:Fremrykningen af skatten på kapitalpensioner kan i bedste fald give staten i omegnen af 100 mia. i 2013 (Jeg mener at der ligger ca. 300 mia. i kapitalpensioner), men der er kun indregnet 5 mia. herfra i FL13.

Der er en økonomisk fordel ved at konvertere kapitalpensionen til den nye ordning i 2013 så man må formode, at mange vil benytte sig af muligheden så 5 mia. virker meget forsigtigt.

Er der noget jeg overser her?

Fint indlæg!

Det passer jo som fod i hose! Der ligger en 100 mia. og venter! Dvs. det er dem man skal bruge til en rekapitalisering af bankerne! Spørgsmålet er om det kan indarbejdes i FL 2013 - eller vi skal frem til ÆF 2013.

Det vigtige er at rekapitaliseringen af bankerne IKKE river resten af økonomien i stykker. Det behøver det så heller ikke at gøre.

Men beløbsstørrelsen tyder på, at man enten kan nationalisere kridterne eller Danske Bank - jeg tror det er det vadested, man står i: Egenkapitalerne skal jo væk - man vil IKKE gentage socialhjælpen i Bankpakke 1.

Men tak for indlægget!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34099
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

FFL 2013 Empty Sv: FFL 2013

Indlæg af Anders Tors Aug 30, 2012 12:17 pm

"Det passer jo som fod i hose! Der ligger en 100 mia. og venter! Dvs. det er dem man skal bruge til en rekapitalisering af bankerne!"

Ret fiffig løsning i grunden - er det virkelig vores politikere, som har udtænkt det? Smile

Anders

Antal indlæg : 10
Join date : 08/08/11
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

FFL 2013 Empty Sv: FFL 2013

Indlæg af Thomas Tors Aug 30, 2012 12:32 pm

Anders skrev:"Det passer jo som fod i hose! Der ligger en 100 mia. og venter! Dvs. det er dem man skal bruge til en rekapitalisering af bankerne!"

Ret fiffig løsning i grunden - er det virkelig vores politikere, som har udtænkt det? Smile

Ja det kan jeg garantere dig for! Tror Du virkelig man er henrykt over, at bankerne sviner med skattemidlerne (udskudt skat) i de kapitalpensionsordninger?

Tror du ikke man har set hvordan nogle tager flextumpelån i huset og sætter dem på kapitalpension og slipper i skat? Det skal holde op - gerne i går.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34099
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

FFL 2013 Empty Sv: FFL 2013

Indlæg af Anders Tors Aug 30, 2012 1:09 pm

Thomas skrev:
Anders skrev:"Det passer jo som fod i hose! Der ligger en 100 mia. og venter! Dvs. det er dem man skal bruge til en rekapitalisering af bankerne!"

Ret fiffig løsning i grunden - er det virkelig vores politikere, som har udtænkt det? Smile

Ja det kan jeg garantere dig for! Tror Du virkelig man er henrykt over, at bankerne sviner med skattemidlerne (udskudt skat) i de kapitalpensionsordninger?

Tror du ikke man har set hvordan nogle tager flextumpelån i huset og sætter dem på kapitalpension og slipper i skat? Det skal holde op - gerne i går.

Jeg tror ikke den "fidus" er blevet brugt med kapitalpensioner hvor man jo kun kan indskyde ca. 45.000 årligt.


Anders

Antal indlæg : 10
Join date : 08/08/11
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

FFL 2013 Empty Sv: FFL 2013

Indlæg af dkguy66 Tors Aug 30, 2012 9:14 pm

Det er netop ikke kapitalpensioner der er blevet brugt med den model. Netop som Anders skriver, så er grænsen for indskud lav, og kapitalpensioner er kun fradragsberettiget i den skattepligtige indkomst, i modsætning til en ratepension/livrente, der er fradragsberettiget i topskatten.

Sagen er nok nærmere at man har set at mængden af pengeindskud på kapitalpensioner er faldende, og at visse arbejdsmarkedspensioner stadig benytter disse, hertil kommer at de beskattes med 40 %, når skattefradraget for de fleste kun er 37%, så en dårlig forretning, efter PAL-skatten er indført.

Men det er dog interessant, at man lader hånt om alt og alle, når det kommer til ændringer i pensioner eller efterløn.
Da alle danskere fik SP pengene udbetalt, blev der virkelig bon'et skat for alle.

Men efterlønspengene får man da skattefrit, på trods af at man har nydt godt af fradraget år efter år. Ergo et direkte tab for staten.
Og nu med kapitalpensionerne, lav skat ved ændring, så de der tidligere har været nødt til at førtidsindfri pensioner af økonomiske grunde, får endnu en røvfuld af systemet, og en hånlig latter.

Men mon ikke der er mange der flytter sine kapitalpensioner over på en ratepension ? Og fastholder fradagsreglerne? Det vil da være naturligt at gøre. Og så falder det beregnede skatteprovenue.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

FFL 2013 Empty Sv: FFL 2013

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum