Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Den danske model er en skøn ung kvinde

+4
doctor
Thomas
Jomsviking
peter777
8 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af peter777 Tirs Jul 24, 2012 3:32 pm

http://www.business.dk/arbejdsmarked/politikere-vil-bremse-3f-blokader

Ja, V LA og DF vil så fjerne fagforeningernes magt. Selvfølgelig vil det da føre til løndumpning det er der ingen tvivl om. Tilsyneladende en lille sommerføler for, hvordan stemningen er på arbejdsmarkedet. Er tiden moden til, at danskerne vil arbejde mere for færre penge? De gule fagbevægelser har jo slet ikke samme slagkraft som den landsdækkende LO. Men så kan efterkommende generationer jo få noget at kæmpe for.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af Jomsviking Tirs Jul 24, 2012 7:04 pm

Jeg tror at det store tavse flertal er på LO's side i dette her - de kommer det i hvert fald hurtigt når konsekvenserne af det som V, DF og LA foreslår, går op for dem.

Man kan så undre sig over at 3F slet ikke kan kommunikere det der burde være ret enkelt:

A) Ubehagelig blodsugende krofatter, tror han kan udnytte sine medarbejdere ved at tegne overenskomst med hans egne venner - det går ikke
B) Han lader sine arbejdere arbejde mere end norm, uden betaling
m.m. - det går ikke
C) At narresutten fra Saxo bank blander sig og "nogen" hacker vores systemer understreger at vi er i en situation hvor en faglig kamp er nødvendig
D) Vi stopper når krofatter har tegnet overenskomst med os, eller han ikke har en forretning længere.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Jeg er ikke sikker på det er god idé

Indlæg af Thomas Tirs Jul 24, 2012 9:13 pm

Lønniveau kan vi altid diskutere; men hvis bare fagbevægelsen holdt sig væk fra 2 ting, de ikke har forstand på: Pension og investering.
Men de faggrænser er der nok af en grund: De men mange kokke er også tjenere og omvendt.

Når man først kommer ind på strukturen i overenskomster, så er det lidt svært at gå ind i diskussionerne for "gule".
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af Jomsviking Ons Jul 25, 2012 7:40 pm

Det var jo lidt uheldigt for krifa, så kort sagt (udover at 3F har al ret i verden til at konflikte sig til en OK) 3F har også ret i spørgsmålet om dumping.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af Thomas Ons Jul 25, 2012 10:00 pm

Jomsviking skrev:Det var jo lidt uheldigt for krifa, så kort sagt (udover at 3F har al ret i verden til at konflikte sig til en OK) 3F har også ret i spørgsmålet om dumping.
Det, der er fidusen er, at er der ikke nok arbejde til en tjener, så de rammer mindstelønnen, så fyrer man indtil de tjener penge.
Kokken vurderes på køkkenprocenten.

Det er detaljer, som en faglig organisation skal være helt hundrede på.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af doctor Fre Jul 27, 2012 9:12 am

Og tider skifter, og sæder mildnes,
men kunst og kamp kræver stadig stål,
det alterbål, hvor vor sjæl skal ildnes
det flammer hedest i Bjarkemål.

Nu taler jeg som arbejdsgiver.

De overenskomster som fagforeningerne indgår passer godt til kæmpe store virksomheder specielt de offentlige kvindearbejdspladser. Her deler man solidarisk de mange omsorgsdage 2 pr barn pr år og barns første sygedag samt barselsorlov.
Imidlertid føler man sig snarere som en pater familias som lille selvstændig, når man skal ansætte en ung kvinde i den fødedygtige alder. Pludselig er det mit overskud i virksomheden der tæres på, når disse familieforpligtigelser bliver læsset over på arbejdsgiveren. Det kan mange små virksomheder slet ikke klare.

Et andet problem er når vi ser på det globalt. Fagforeningerne har ikke været deres opgave voksen mhp at bevare arbejdspladser i Danmark. I udkantsdanmark lukkes virksomheder og sendes til lavtlønslande, alt imens skatteborgerne i de rige forstadskommuner til København må se flere og flere af deres skattekroner blive overført til selvsamme udkants Danmark.

Et tredje problem er, at selv om man har samme uddannelse, så har man absolut ikke samme kvalifikationer til at varetage et bestemt arbejde og bestemt heller ikke samme arbejdskapacitet. Det udelukker en stor del af Danmarks befolkning fra arbejdsmarkedet. De er simpelthen for dyre i forhold til deres arbejdsindsats.

Vi sidder alle sammen og hytter vores skind, specielt fagforeingerne.
Den dag fagforeningerne begynder at tage fat på ovenstående problemer, så vi kan få alle i arbejde, den dag tager jeg med respekt hatten af for dem.

Indtil videre synger jeg videre på "Tider skifter og sæder mildnes. "

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af doctor Fre Jul 27, 2012 9:27 am

Til dem der ikke er så stive i "Saxo Grammaticus" og hvad Bjarkemål betyder, kan jeg supplere med følgende indsigt:

http://da.wikipedia.org/wiki/Bjarkem%C3%A5l

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af Jomsviking Fre Jul 27, 2012 10:10 am

Sol er oppe, skovens toppe
glimre alt som Gimles tag.
Bud os bringer hanevinger,
hanegal om klaren dag.
Vågner, vågner, danske helte!
springer op og spænder bælte!
dag og dåd er kæmperim,
dag og dåd er kæmperim.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af Thomas Fre Jul 27, 2012 10:18 am

doctor skrev:
Og tider skifter, og sæder mildnes,
men kunst og kamp kræver stadig stål,
det alterbål, hvor vor sjæl skal ildnes
det flammer hedest i Bjarkemål.

Nu taler jeg som arbejdsgiver.

De overenskomster som fagforeningerne indgår passer godt til kæmpe store virksomheder specielt de offentlige kvindearbejdspladser. Her deler man solidarisk de mange omsorgsdage 2 pr barn pr år og barns første sygedag samt barselsorlov.
Imidlertid føler man sig snarere som en pater familias som lille selvstændig, når man skal ansætte en ung kvinde i den fødedygtige alder. Pludselig er det mit overskud i virksomheden der tæres på, når disse familieforpligtigelser bliver læsset over på arbejdsgiveren. Det kan mange små virksomheder slet ikke klare.

Et andet problem er når vi ser på det globalt. Fagforeningerne har ikke været deres opgave voksen mhp at bevare arbejdspladser i Danmark. I udkantsdanmark lukkes virksomheder og sendes til lavtlønslande, alt imens skatteborgerne i de rige forstadskommuner til København må se flere og flere af deres skattekroner blive overført til selvsamme udkants Danmark.

Et tredje problem er, at selv om man har samme uddannelse, så har man absolut ikke samme kvalifikationer til at varetage et bestemt arbejde og bestemt heller ikke samme arbejdskapacitet. Det udelukker en stor del af Danmarks befolkning fra arbejdsmarkedet. De er simpelthen for dyre i forhold til deres arbejdsindsats.

Vi sidder alle sammen og hytter vores skind, specielt fagforeingerne.
Den dag fagforeningerne begynder at tage fat på ovenstående problemer, så vi kan få alle i arbejde, den dag tager jeg med respekt hatten af for dem.

Indtil videre synger jeg videre på "Tider skifter og sæder mildnes. "

Vi kommer det nok nærmere her.

Altså vi må se, hvad fagforeningens opgave rent faktisk er.
Som jeg ser det, er det at finde ud af hvad arbejdskraft er værd - og hvordan den værdi bevares/udbygges.

Det har så ikke været nok for dem.
De ville jo absolut blande sig pensionsspørgsmål f.eks.
De vil blande sig i ligelønsproblematikken. At kvinder får børn (nogen af dem) kan jeg se er et fagligt problem.
Man kan aftale sig til måder, hvorpå det kan afvikles; men i sidste ende er det er spørgsmål om den kvindelige arbejdskrafts værdi.

I den foreliggende sag - på det grundlag jeg har (gidet) få opløst - så rammer den lige ned i fagbevægelsens spidskompetence: Nemlig målingen af arbejdet og dets værdi.

Jeg er ikke nogen tilbeder af fagbevægelsen; men de kan altså nogle ting, som ikke enhver platugle, der kommer ind fra gaden med en anden opskrift på tilværelsen kan.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af Thomas Fre Jul 27, 2012 10:20 am

Jomsviking skrev:
Sol er oppe, skovens toppe
glimre alt som Gimles tag.
Bud os bringer hanevinger,
hanegal om klaren dag.
Vågner, vågner, danske helte!
springer op og spænder bælte!
dag og dåd er kæmperim,
dag og dåd er kæmperim.
Så opfandt man vækkeuret - siden er alt gået den forkerte vej.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af Jomsviking Fre Jul 27, 2012 10:22 am


De overenskomster som fagforeningerne indgår passer godt til kæmpe store virksomheder specielt de offentlige kvindearbejdspladser. Her deler man solidarisk de mange omsorgsdage 2 pr barn pr år og barns første sygedag samt barselsorlov.
Imidlertid føler man sig snarere som en pater familias som lille selvstændig, når man skal ansætte en ung kvinde i den fødedygtige alder. Pludselig er det mit overskud i virksomheden der tæres på, når disse familieforpligtigelser bliver læsset over på arbejdsgiveren. Det kan mange små virksomheder slet ikke klare.

Det er jo et godt eksempel på hvorfor vi skal have en stærk fagforening, Det er sådan i dette land at at der er noget der hedder barsel, der er noget der hedder omsorgs dage og barnets 1&2 sygedage (men det er vist kun i det offt,?) , og hvis virksomheden ikke kan klare det, så må den jo lukke, og give plads til folk der kan finde ud af at drive virksomhed.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af doctor Fre Jul 27, 2012 10:54 am

Ja - men de lukker så også i stort antal de små virksomheder i udkantsdanmark med de konsekvenser det får for lokalsamfundene´der, og med massearbejdsløshed til følge. Udkantsdanmark er blevet et mikrokosmos af Spanien bare meget værre mange steder. Lige til lejligheden dukker denne artikel op:

http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/237799/hver_fjerde_spanier_mangler_et_job.html

Hurra: Suvival of the fittest
Desværre bliver vi samlet set alle fattige af den strategi.

I øvrigt er der ikke logik i din tankegang Jomsviking. Du går ind for fri konkurrence hos arbejdsgiverne. Dem der ikke kan klare mosten må lukke.
Men på lønmodtagersiden står store MODER STAT og garanterer for brød på bordet til alle dem der ikke passer ind i mønstermodellen fra fagforeningerne.

Det er lissom ideologien med liberal tankegang ikke er fuldført hele vejen igennem.
I virkeligheden har langt de fleste danskere lønmodtagermentalitet.
Problemet er så bare: Hvem skal skabe de arbejdspladser som hovedparten af Danmarks befolkning skal arbejde hos?

Og så kan jeg iøvrigt oplyse, at man som lille arbejdgiver uden en stor omsætning eller kapital i ryggen ansætter dem der ikke er i risiko for at pådrage en så store omkostninger. Kvindesagen er først lige begyndt. Selvfølgelig skal kvinder have børn og blive hjemme når børnene er syge eller skal til den årlige Luciaopvisning i skolen. Men hvem skal betale?
Thomas mener at kvindefagene generelt skal aflønnes laves.
Det bliver de så også allerede Thomas, og det er uretfærdigt specielt overfor de kvinder der ikke har satset på familie.
Faktisk kunne jeg godt tænke mig at se en landsopgørelse over, hvor mange barns sygedage og omsorgsdage kvinder tager i forhold til mændene.
Jeg tror håndværkerbranchen kommer ind med et meget lavt tal. Det er meget bedre at deres hustruer, som er ansat i det offentlige tager fri til dette.
Der mangler i den grad helikoptersyn på hele den problematik.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af doctor Fre Jul 27, 2012 11:08 am

HEr er så nogle arbejdsgivere der helt åbent annoncerer efter en bestemt målgruppe mhp alder og om de er hjemmeboende.

http://epn.dk/brancher/turisme/hotel/article4790539.ece

Det mås man bare ikke officielt. Altså bliver selektionen foretaget i det skjulte, når alle de uselekterede ansøger med den forkerte alder er siet fra. Det må man godt.

Man har spildt en masse menneskers tid på at ansøge om job som de ikke har en KINAMANDS chance for at få, selv om de så stod på hovedet.

Fagforeningerne har den grad brug for at anskue verden som den er og ikke ud fra en eller anden idealistisk model, som kun fungerer in vitro.


Sidst rettet af doctor Fre Jul 27, 2012 11:44 am, rettet 1 gang (Reason for editing : glemte link)

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af Thomas Fre Jul 27, 2012 11:19 am

doctor skrev:HEr er så nogle arbejdsgivere der helt åbent annoncerer efter en bestemt målgruppe mhp alder og om de er hjemmeboende.

Det mås man bare ikke officielt. Altså bliver selektionen foretaget i det skjulte, når alle de uselekterede ansøger med den forkerte alder er siet fra. Det må man godt.

Man har spildt en masse menneskers tid på at ansøge om job som de ikke har en KINAMANDS chance for at få, selv om de så stod på hovedet.

Fagforeningerne har den grad brug for at anskue verden som den er og ikke ud fra en eller anden idealistisk model, som kun fungerer in vitro.
hmmmm

Jeg snakkede engang med en 3F - kaldet "Rotten" af fjenderne - der sagde at indenfor byggefagene var man ikke særlig interesserede i omsorgsdage mm. fordi en uforholdsmæssig stor del af hans kvindelige medlemmer var lebbere.

Jeg mener bare ikke det kan være arbejdsmarkedets opgave at betale børnepasning og graviditet. Så skulle man jo også betale for behandlingen af andre former for alkoholskader.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af Jomsviking Fre Jul 27, 2012 1:38 pm

I øvrigt er der ikke logik i din tankegang Jomsviking. Du går ind for fri konkurrence hos arbejdsgiverne. Dem der ikke kan klare mosten må lukke.
Men på lønmodtagersiden står store MODER STAT og garanterer for brød på bordet til alle dem der ikke passer ind i mønstermodellen fra fagforeningerne.

Hvad er det du mener der ikke er logisk?
Hvad har social politik at gøre med urentable virksomheder?



Og så kan jeg iøvrigt oplyse, at man som lille arbejdgiver uden en stor omsætning eller kapital i ryggen ansætter dem der ikke er i risiko for at pådrage en så store omkostninger

Jeg er fuldstændig enig i at barsel bør betales fra en fælles kasse (der f.eks. fyldes via skatter på virksomhederne).
Børns syge dage: det må virksomheden nok selv stå for, lige som virksomheden selv står for alm. fravær.

Men så vidt jeg husker så synes V jo ikke at det var en god ide.

Men hvis det er så hårdt at være virksomhedsejer doktor - jeg mener der er jo ingen der ligefrem tvinger dig til det, du kan jo bare lade være hvis det er så hårdt at se sine penge forsvinde ned i uduelige medarbejdere og deres snottede børn?

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af doctor Fre Jul 27, 2012 5:20 pm

Du må da gerne være fornærmet Jomsviking.
Jeg er ikke fornærmet.
Jeg handler såmænd bare profitmaximerende. Kynisk og kontant. Shocked

Angående barselorlov: arbejdsgiveren får refusion fra dagpengekontoret og barsel.dk.

http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/atp/atp.dk/erhverv/sik/barsel.dk/refusion/saa-meget-faar-du/saa_meget_faar_du.htm

Arbejdsgiveren kan dog maksimalt få 159,75 kr. pr. time..

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af Jomsviking Fre Jul 27, 2012 6:02 pm

doctor skrev:Du må da gerne være fornærmet Jomsviking.
Jeg er ikke fornærmet.
Jeg handler såmænd bare profitmaximerende. Kynisk og kontant. Shocked

Angående barselorlov: arbejdsgiveren får refusion fra dagpengekontoret og barsel.dk.

http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/atp/atp.dk/erhverv/sik/barsel.dk/refusion/saa-meget-faar-du/saa_meget_faar_du.htm

Arbejdsgiveren kan dog maksimalt få 159,75 kr. pr. time..

Jeg er skam ikke fornærmet.
Din medarbejdere handler også profitmaximerende ifht. til dig - de lader sig repræsentere af fagforeninger og politiske partier og derfor er der nogle helt bassale regler for hvordan man driver virksomhed her i landet.
Og det jeg egentlig bare prøvede at sige til dig var at hvis man ikke kan lide det, kan man jo droppe sin virksomhed og give plads for dem der kan finde ud af det/ lide det.
Jeg har meget lidt tilovers for den der holdning om at barsel, børn m.m. er noget man ikke gider.

Der ud over, tror jeg at mange selvstændige kæmper under det problem at de tror, at fordi man har en blomsterstand, at man skal køre i Volvo. Og det er jo tildels rigtigt - hvilket er overraskende, for mig.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af doctor Fre Jul 27, 2012 9:57 pm

Jomsviking skrev:
doctor skrev:Du må da gerne være fornærmet Jomsviking.
Jeg er ikke fornærmet.
Jeg handler såmænd bare profitmaximerende. Kynisk og kontant. Shocked

Angående barselorlov: arbejdsgiveren får refusion fra dagpengekontoret og barsel.dk.

http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/atp/atp.dk/erhverv/sik/barsel.dk/refusion/saa-meget-faar-du/saa_meget_faar_du.htm

Arbejdsgiveren kan dog maksimalt få 159,75 kr. pr. time..

Jeg er skam ikke fornærmet.
Din medarbejdere handler også profitmaximerende ifht. til dig - de lader sig repræsentere af fagforeninger og politiske partier og derfor er der nogle helt bassale regler for hvordan man driver virksomhed her i landet.
Og det jeg egentlig bare prøvede at sige til dig var at hvis man ikke kan lide det, kan man jo droppe sin virksomhed og give plads for dem der kan finde ud af det/ lide det.Jeg har meget lidt tilovers for den der holdning om at barsel, børn m.m. er noget man ikke gider.

Der ud over, tror jeg at mange selvstændige kæmper under det problem at de tror, at fordi man har en blomsterstand, at man skal køre i Volvo. Og det er jo tildels rigtigt - hvilket er overraskende, for mig.

Netop. Du har fattet det. Der er færre og færre selvstændige i Danmark.
Jeg har til gengæld fattet, at du ikke ønsker at diskutere årsagerne, og om man kunne gøre noget ved det bl.a. fra fagforeningernes side.



doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af Thomas Lør Jul 28, 2012 12:26 am

doctor skrev:
Jomsviking skrev:
doctor skrev:Du må da gerne være fornærmet Jomsviking.
Jeg er ikke fornærmet.
Jeg handler såmænd bare profitmaximerende. Kynisk og kontant. Shocked

Angående barselorlov: arbejdsgiveren får refusion fra dagpengekontoret og barsel.dk.

http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/atp/atp.dk/erhverv/sik/barsel.dk/refusion/saa-meget-faar-du/saa_meget_faar_du.htm

Arbejdsgiveren kan dog maksimalt få 159,75 kr. pr. time..

Jeg er skam ikke fornærmet.
Din medarbejdere handler også profitmaximerende ifht. til dig - de lader sig repræsentere af fagforeninger og politiske partier og derfor er der nogle helt bassale regler for hvordan man driver virksomhed her i landet.
Og det jeg egentlig bare prøvede at sige til dig var at hvis man ikke kan lide det, kan man jo droppe sin virksomhed og give plads for dem der kan finde ud af det/ lide det.Jeg har meget lidt tilovers for den der holdning om at barsel, børn m.m. er noget man ikke gider.

Der ud over, tror jeg at mange selvstændige kæmper under det problem at de tror, at fordi man har en blomsterstand, at man skal køre i Volvo. Og det er jo tildels rigtigt - hvilket er overraskende, for mig.

Netop. Du har fattet det. Der er færre og færre selvstændige i Danmark.
Jeg har til gengæld fattet, at du ikke ønsker at diskutere årsagerne, og om man kunne gøre noget ved det bl.a. fra fagforeningernes side.


Nu ved jeg ikke, hvad du skal bruge.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af doctor Lør Jul 28, 2012 12:39 pm

Jeg vil gerne en anden dag prøve at specificere de opgaver man pålægger arbejdsgiverne iht. overenskomsterne Opgaver som i de "gode gamle dage" naturligt og indiskutabelt var en opgave for pater familias.

Specielt for de små erhvervsdrivende i kvindefagene er det en ekstrem risikofaktor for et en-mandsfirma.

For fanden jeg har jo ikke engang selv haft råd til at få mange børn, og slet ikke at tage sygedage og feriefridage til alt det mine medarbejdere skal have fri/orlov til. (Tak til min altid hjælpsomme og selvopofrende mor).

Jomsviking bliver fornærmet, når jeg siger det. Han har nok ikke være ansat som risc-manager i et forsikringsfirma Cool , og han har slet ikke stået og skulle køre et firma, så det ikke går konkurs. Moralsk bryder han sig ikke om min indstilling, men på den anden side mener han at jeg er udygtig, hvis jeg ikke kan få firmaet til at køre rundt. Det er den sædvanlige indstilling til ansvarsfraskrivelse fra en stor lønmodtagergruppe i Danmark. Selvmodsigende af H............ til.

Der mangler i den grad en anden finansiering af de omkostninger til at være syg, være syg pga graviditet, barsel, omsorgsdage og barns første sygedag.

Sygedagpenge dækker jo slet slet ikke, og har man flere ansatte i den fødedygtige alder, ja så gambler man med sin egen økonomi og firmaets overlevelse.
HERRE GUD - sådan er det.

Samfundet har simpelthen ikke fundet en opskrift i kvindefagene for at fordele de udgifter rimeligt. DESVÆRRE.
Fagforeningerne har været ekstremt dygtige til at pålægge arbejdsgiverne disse tidligere naturlige "pater familias" udgifter.

Det er en sag der haster, for ikke overraskende er det ekstremt dyrt at have børn, og kvindernes motivation er også ringe , når arbejdsløsheden stiger og arbejdstager kan sortere alt efter forgodtbefindende i det skjulte.

DEMOGRAFI har vi diskuteret meget. Et problem som ingen rigtig gider beskæftige sig med.

http://epn.dk/okonomi2/global/europa/article4790875.ece

Jeg vil gerne sætte fokus på det problem, og jeg håber da også selv at få nogle børnebørn indenfor de næste 10-20 år, og jeg håber da for min datter, at hun ikke skal lide under den frasortering, som jeg mødte når de så mig, da jeg var ung. AHA hun skal snart have børn. Jeg har da også masser af gange fået at vide af overlæger, at jeg skulle satse på almen praksis for jeg var sikkert sådan en der gerne ville have børn. Idag siger vi det ikke højt, når vi hyrer, og på store arbejdspladser med såvel mænd og kvinder bliver udgifterne jo udjævnet, men på små arbejdspladser kan det værre dråben der får glasset til at flyde over. Jeg kender ikke éen praktiserende læge eller tandlæge der ikke tænker i de baner.
Forøvrigt er antallet af selvstændige kvinder ekstremt lille .
Vi mangler at fordele de økonomiske forpligtigelser som pater familias retfærdigt..........................





doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af peter777 Lør Jul 28, 2012 1:24 pm

Det er ikke for at fornærme, men i og med at vi har fået kvinderne ud på arbejdsmarkedet, så har vi jo dybest set fået medarbejdere ud som har en personlighedsspaltning. På den ene side vil de gerne gøre en solid karriere ligesom mændene, på den anden side vil de også gerne udnytte deres gudgivne potentiale til at få børn, og det kan koste 5-10 år af karrieren.

Personligt forstår jeg ikke, hvorfor man ikke skaber et samfund, hvor kvinderne kan få børnene inden de starter på deres karriere, dvs. under deres uddannelse. Eller måske endog før deres uddannelse. Så kan de jo starte deres uddannelse op, mens de passer børnene. Er det urealistisk?

Men derudover er jeg helt enig i, at det med barsel m.v. bør være en regning som samfundet betaler snarere end den enkelte virksomhed.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af Jomsviking Lør Jul 28, 2012 2:19 pm

Jeg medgiver at der er problemer med barslen, og at man burde have en generel "pulje" hvor virksomhederne fordelte byrden ligeligt - eller at man gjorde det lige mellem kønnene.

Men der ud over er jeg forholdsvis kold over for klagesangen om alle de hindringer som fagforeninger, samfund og hvad har man - ligger i vejen for "små virksomheder". Måske skulle disse virksomheder spørge sig selv om, om de i virkeligheden er konkurrencedygtige? Om det er en hensigtsmæssig erhvervsstruktur vi har?

Som jeg ser det, er rigtig mange at disse små virksomheder over hoved ikke udsat for reel konkurrence og er stærkt beskyttede af reguleringer.

Hvis vi starter hvor jeg selv er, så ligger prisen for en fakturerbar time på mellem 900kr og 2000kr i timen. Tager man en, objektivt set, god, men det er jo ikke rocket science vi arbejder med, freelancer, vil denne sandsynligvis kræve i nærheden af 1000kr pr time: 1800 timer om året, 80% faktureringsgrad a 1000kr det giver i nærheden af en omsætning 1.4 mil. Det nødvendige Kapitalapparat er en bærbar computer. Så der løber langt over en million ind på kontoen om året - tjaa det er 2-3 gange en gymnasielærer - og de her folk er ikke særlig dygtige sammenlignet med så mange andre brancher.

Det er jo bare absurd, og grunden til at det for lov til at foregå er at branchen er defacto beskyttet og medarbejderne går freelance når de kan (dvs. når de har forbindelserne/kundeflowet).

Så har vi klassen af små handlende m.m. Lad os tage en indehaver af en lille tøjbutik - hvorfor skal denne have en indkomst, der for dem der kan finde ud af at lægge to og to sammen, ligger rigtigt, rigtig godt i svinget? (man kan jo blot se på bilen og adressen for at vide at der er god profit på de der skjorter - det tror fanden! Den samme t-shirt koster jo 4 gange hvad den koster i andre lande)
Her er vi jo så heldige at kommunen effektivt stopper et hvert forsøg på at få udkonkurreret disse ineffektive småhandlende - da det åbenbart er "snyd" at lave store butikker.

Og man kan jo fortsætte.

Det er jo ikke dem her, der bliver morgendagens Vestas, Novo eller Mærsk. Med et billede fra Matador: Det er jo hverken grisehandler Larsen eller Agnes' systue i baglokalet, der løfter landet - det er Mads Skjern, der er entreprenøren, det er ham der skaber værdi (og derfor selvfølgelig også skal belønnes).


_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af doctor Søn Jul 29, 2012 8:16 am

Jomsviking skrev:
Så har vi klassen af små handlende m.m. Lad os tage en indehaver af en lille tøjbutik - hvorfor skal denne have en indkomst, der for dem der kan finde ud af at lægge to og to sammen, ligger rigtigt, rigtig godt i svinget? (man kan jo blot se på bilen og adressen for at vide at der er god profit på de der skjorter - det tror fanden! Den samme t-shirt koster jo 4 gange hvad den koster i andre lande)
Her er vi jo så heldige at kommunen effektivt stopper et hvert forsøg på at få udkonkurreret disse ineffektive småhandlende - da det åbenbart er "snyd" at lave store butikker.

Og man kan jo fortsætte.

Det er jo ikke dem her, der bliver morgendagens Vestas, Novo eller Mærsk. Med et billede fra Matador: Det er jo hverken grisehandler Larsen eller Agnes' systue i baglokalet, der løfter landet - det er Mads Skjern, der er entreprenøren, det er ham der skaber værdi (og derfor selvfølgelig også skal belønnes).


Jeg kan kun indrømme, at du er langt mere main-stream end jeg er Jomsviking.
Trenden går helt sikkert på, at vi alle sammen sidder som ansatte i store globale firmaer eller er ansat i det offentlige.
Befolkningen ønsker ikke at være selvstændige med de attraktive og ansvarsfri forhold der tilkommer en som lønmodtager.
De økonomiske og praktiske fordele ved stordelsdrift skal udnyttes.
Jeg tror da også, at f.eks. lægepraksisser bliver offentligt ejede eller overtaget af finansmafiaen. Vi får store lægehuse med 20-30 ansatte læger centralt i de store byer. De unge gider ikke jobbet som selvstændige. Jeg ville såmænd også helst være fri, hvis det på nuværende tidspunkt var muligt.

Hvor bringer det os så hen:
Jo hele det offentlige budget bliver 100 % afhængig af, at store globale firmaer bliver i Danmark.
Pater familias bliver de globale firmaer og befolkningen mater familias.

Når vi kommer dertil og det ene efter det andet globale firma kræver skilsmisse fra moder Danmark og flytter til udlandet, hvor står vi så?

Jeg siger bare tak for kaffe - det var et meget risikabelt projekt, som jeg nødigt vil deltage i.
Men er det det som vi vil, ja som kom ikke bag efter og klag over, at vi er blevet underlagt kapitalens profitmaximerende effekt.

Jeg har ikke løsningen, men det er helt klart at fagforeningerne og det offentlige gør livet umådeligt tungt rent administrativt for de små firmaer.


doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af SortKaffe Søn Jul 29, 2012 10:43 am

Det er et mangehovedet uhyre I er gået i gang med at diskutere her.

På den ene side er vi nok alle interesserede i at vi selv har ordnede arbejdsforhold til en anstændig løn, og vi må derfor også gå ind for at andre skal have samme vilkår.

Men allerede her hopper kæden jo af. For alle, både arbejdsgivere og lønmodtagere, køber (importerer) tonsvis af produkter der er fremstillet af arbejdskraft som langtfra har hverken ordnede arbejdsforhold eller en anstændig løn. Arbejdet er bare ikke udført i vores egen lille andedam.

Dernæst er der jo nytteværdi betragtningen at tage hensyn til. Aktuelt gør den jo at det eer en meget svær opgave at drive restaurant, køre taxi m.v. Hvorfor: Jo, skal en familie ud og spise, så koster det i omegnen af 1000 kroner, hvis arbejdet udføres efter fagforeningernes regler og restauratøren betaler moms og afgifter efter dansk lovgivning. Det er der ikke mange der vil betale ret mange gange om året, så de fleste restauranter tvinges til at "fifle" hvis de vil have kunder i butikken. Det samlede resultat er også, at der er langt færre virksomheder og ansatte i branchen end der ville være, hvis prisforskellen mellem selv at lave maden og at lade andre lave den var mindre.

Det samme gælder taxikørsel. Når prisen for en tur på 4 til 5 kilometer overstiger 200 kroner, så bliver antallet af privatbetalte ture stærkt begrænset.

Så det omkostningsniveau som overenskomster, moms, skatter og afgifter udvirker, er stærkt medvirkende til at begrænse antallet af arbejdspladser. Og dermed øge behovet for offentlig forsørgelse.

Endelig synes Jomsviking at overse, at det er de færreste virksomheder der starter op som internationale koncerner. Langt de fleste virksomheder er historisk set startet som ganske små, og har så med tiden vokset sig store. Når Doctor derfor beskriver en lille virksomheds udfordringer med at have ansatte er det en meget relevant problematik. For er det for besværligt / farligt at hyre ansatte, så vil mange nystartede virksomheder forblive små, evt. enmandsfirmaer, og et kæmpe vækstpotentiale for samfundet som sådan gå tabt.

Flere af mine bekendte har startet små "konsulentfirmaer" op, hvor de selv er eneste medarbejder. Og det går ofte godt. Når omsætningen kan holdes på et par millioner om året, og omkostninger holdes på et minimum, ja så er der basis for fest. Men det går galt for dem, hvis efterspørgslen efter deres ydelser vokser og de fristes til at hyre en ekstra "mand". Omkostningerne til administration, forsikringer m.m. af personale er simpelthen for store. Så enten lukker firmaet, eller de går tilbage til enmandsstørrelse igen.

Fint nok, så kan andre bare starte op som "freelancere". Men det er jo ikke alle der har potentiale hertil.

Så min konklusion er, at konflikter som den i Vejle, er med til at hindre der skabes arbejdspladser og vækst. Til skade for de mange uden arbejde, men til fordel for de som har arbejde og hvis rettigheder sikres.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af Thomas Søn Jul 29, 2012 12:28 pm

SortKaffe skrev:Det er et mangehovedet uhyre I er gået i gang med at diskutere her.

På den ene side er vi nok alle interesserede i at vi selv har ordnede arbejdsforhold til en anstændig løn, og vi må derfor også gå ind for at andre skal have samme vilkår.

Men allerede her hopper kæden jo af. For alle, både arbejdsgivere og lønmodtagere, køber (importerer) tonsvis af produkter der er fremstillet af arbejdskraft som langtfra har hverken ordnede arbejdsforhold eller en anstændig løn. Arbejdet er bare ikke udført i vores egen lille andedam.

Dernæst er der jo nytteværdi betragtningen at tage hensyn til. Aktuelt gør den jo at det eer en meget svær opgave at drive restaurant, køre taxi m.v. Hvorfor: Jo, skal en familie ud og spise, så koster det i omegnen af 1000 kroner, hvis arbejdet udføres efter fagforeningernes regler og restauratøren betaler moms og afgifter efter dansk lovgivning. Det er der ikke mange der vil betale ret mange gange om året, så de fleste restauranter tvinges til at "fifle" hvis de vil have kunder i butikken. Det samlede resultat er også, at der er langt færre virksomheder og ansatte i branchen end der ville være, hvis prisforskellen mellem selv at lave maden og at lade andre lave den var mindre.

Det samme gælder taxikørsel. Når prisen for en tur på 4 til 5 kilometer overstiger 200 kroner, så bliver antallet af privatbetalte ture stærkt begrænset.

Så det omkostningsniveau som overenskomster, moms, skatter og afgifter udvirker, er stærkt medvirkende til at begrænse antallet af arbejdspladser. Og dermed øge behovet for offentlig forsørgelse.

Endelig synes Jomsviking at overse, at det er de færreste virksomheder der starter op som internationale koncerner. Langt de fleste virksomheder er historisk set startet som ganske små, og har så med tiden vokset sig store. Når Doctor derfor beskriver en lille virksomheds udfordringer med at have ansatte er det en meget relevant problematik. For er det for besværligt / farligt at hyre ansatte, så vil mange nystartede virksomheder forblive små, evt. enmandsfirmaer, og et kæmpe vækstpotentiale for samfundet som sådan gå tabt.

Flere af mine bekendte har startet små "konsulentfirmaer" op, hvor de selv er eneste medarbejder. Og det går ofte godt. Når omsætningen kan holdes på et par millioner om året, og omkostninger holdes på et minimum, ja så er der basis for fest. Men det går galt for dem, hvis efterspørgslen efter deres ydelser vokser og de fristes til at hyre en ekstra "mand". Omkostningerne til administration, forsikringer m.m. af personale er simpelthen for store. Så enten lukker firmaet, eller de går tilbage til enmandsstørrelse igen.

Fint nok, så kan andre bare starte op som "freelancere". Men det er jo ikke alle der har potentiale hertil.

Så min konklusion er, at konflikter som den i Vejle, er med til at hindre der skabes arbejdspladser og vækst. Til skade for de mange uden arbejde, men til fordel for de som har arbejde og hvis rettigheder sikres.
Det er også derfor, det er indenfor restauration og frisør, det går galt.
Er man en dygtig frisør, så kan man - som selvstændig - sagtens lave penge: Bare man ikke ansætter folk.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Den danske model er en skøn ung kvinde Empty Sv: Den danske model er en skøn ung kvinde

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum