Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Det bliver danskernes pensioner der skal redde bankerne og kridt'erne

2 deltagere

Go down

Det bliver danskernes pensioner der skal redde bankerne og kridt'erne Empty Det bliver danskernes pensioner der skal redde bankerne og kridt'erne

Indlæg af donkstar Man Jun 11, 2012 1:14 am

Jeg har flere steder herinde læst, at man mener at de danske pensioner skal redde bankerne og kridterne?
Hvordan? Vil gerne at emnet bliver belyst, af de kloge hoveder som der er en del af herinde. Jeg vil gerne have det belyst fordi jeg ikke helt forstår HVORDAN det skal ske. Om man kan undgå at deltage i redningen og så er det også kommet tættere på, efter jeg har undersøgt en pårørendes pensionsdepot.

Jeg har flere gange opfordret en pårørende som er sidst i 60'erne, til at nedbringe risikoen i hans pensionsopsparing.
A) Jeg tror ikke at der er de store fortjenester i den nærmeste fremtid i aktier, men at man derimod kan tabe en del. (Min fornemmelse, andre kan have en anden)
B) Jeg er også bekymret for danskernes evne til at betale deres alt for dyre huse. (Min fornemmelse, andre mener at der ikke er problemer)

Han har nu fået ændret pensionen således at han nu ejer 1500 investeringsbeviser i Jyske Invest Pensionspleje stabil.
Han går ikke så meget op i det, men han har den opfattelse at han ikke kan tabe på beholdningen. Men som jeg ser det ser på det har han investeret i 1,5 mio i en investeringsforening der ligger MEGET tungt i danske flexlånsobligationer og SDO's. Er det dette man mener med at pensioner skal redde kridterne eller er det når ATP skal til at drive en nødlidende bank?

Jeg har klippet de øverste på listen af Jyske Invest Pensionspleje. Den fortsætter på samme måde henover 9 sider.

Navn Andel(%)
Jyske Invest Virksomhedsobligationer 4,21
2,00% Nykredit 2E B ok nc 2015 3,90
Jyske Invest Nye Obligationsmarkeder 3,46
4,00% Dansk Statslån st. 2019 2,81
2,00% Realkredit Danmark 10S SA 2015 2,80
2,00% Nykredit 12EBapnc 2016 2,78
3,00% Nordea Kredit INK okt 2016 2,74
2,00% Nykredit (TK) 12HBok 2016 2,71
4,00% Totalkredit 111 CS 2035 2,53
.......

Spørgsmålet kort: Hvordan kommer danskernes pensioner til at redde bankerne og ville de kloge hoveder nedbringe beholdningen i Jyske Invest Pensionspleje - Stabil. Hvor stabil er den?

donkstar

Antal indlæg : 74
Join date : 08/12/11

Tilbage til toppen Go down

Det bliver danskernes pensioner der skal redde bankerne og kridt'erne Empty Sv: Det bliver danskernes pensioner der skal redde bankerne og kridt'erne

Indlæg af Thomas Man Jun 11, 2012 7:19 pm

donkstar skrev:Jeg har flere steder herinde læst, at man mener at de danske pensioner skal redde bankerne og kridterne?
Hvordan? Vil gerne at emnet bliver belyst, af de kloge hoveder som der er en del af herinde. Jeg vil gerne have det belyst fordi jeg ikke helt forstår HVORDAN det skal ske. Om man kan undgå at deltage i redningen og så er det også kommet tættere på, efter jeg har undersøgt en pårørendes pensionsdepot.

Jeg har flere gange opfordret en pårørende som er sidst i 60'erne, til at nedbringe risikoen i hans pensionsopsparing.
A) Jeg tror ikke at der er de store fortjenester i den nærmeste fremtid i aktier, men at man derimod kan tabe en del. (Min fornemmelse, andre kan have en anden)
B) Jeg er også bekymret for danskernes evne til at betale deres alt for dyre huse. (Min fornemmelse, andre mener at der ikke er problemer)

Han har nu fået ændret pensionen således at han nu ejer 1500 investeringsbeviser i Jyske Invest Pensionspleje stabil.
Han går ikke så meget op i det, men han har den opfattelse at han ikke kan tabe på beholdningen. Men som jeg ser det ser på det har han investeret i 1,5 mio i en investeringsforening der ligger MEGET tungt i danske flexlånsobligationer og SDO's. Er det dette man mener med at pensioner skal redde kridterne eller er det når ATP skal til at drive en nødlidende bank?

Jeg har klippet de øverste på listen af Jyske Invest Pensionspleje. Den fortsætter på samme måde henover 9 sider.

Navn Andel(%)
Jyske Invest Virksomhedsobligationer 4,21
2,00% Nykredit 2E B ok nc 2015 3,90
Jyske Invest Nye Obligationsmarkeder 3,46
4,00% Dansk Statslån st. 2019 2,81
2,00% Realkredit Danmark 10S SA 2015 2,80
2,00% Nykredit 12EBapnc 2016 2,78
3,00% Nordea Kredit INK okt 2016 2,74
2,00% Nykredit (TK) 12HBok 2016 2,71
4,00% Totalkredit 111 CS 2035 2,53
.......

Spørgsmålet kort: Hvordan kommer danskernes pensioner til at redde bankerne og ville de kloge hoveder nedbringe beholdningen i Jyske Invest Pensionspleje - Stabil. Hvor stabil er den?

Det, jeg kort kan se er ikke det værste - elendigt afkast; men nogenlunde sikkert.

Men til besvarelsen.

Prøv at se, hvad der er sket i Spanien her i weekenden.

ECB er gået ind og har lånt de spanske banker (via deres Finansiel Stabilitet) 100 mia. Euro til 3% - (en tysk statsobligation betaler 1%).
Betingelsen er, at de spanske banker kommer under opsyn af den Fælleseuropæiske Bankinspektion.
Man har ikke villet stramme den spanske økonomiske politik yderligere, for det kan den ikke holde til. Derfor går lånet udenom den spanske regering.
Hvis spanierne ikke holder, hvad de lover, så er det en gennemgang på en formiddag, så kommer et hæsligt tab i den ønskede størrelsesorden, som den spanske stat så skal betale - så de skal nok være artige.

En af de ting, som Spanien har lovet at gennemføre er en arbejdsmarkedsreform og en pensionsreform - og en skattereform (så folk endog skal betale skat).

Tabene i bankerne bliver så ganske enkle at få udlignet: Man tager blot og beskatter pensionsopsparingerne efter en eller anden formel. Helt enkelt. I takt med at de penge kommer i kassen vil de spanske banker få tab, som den spanske stat så indbetaler ved kasse 1.
Det betyder nogle mursten efterhånden kan sælges - til f.eks. pensionskasser, der har fået friseret deres opsparing.

Man kan også forestille sig - lidet sandsynligt - at pensionskasserne får lov til at købe murstenene til overpris - og gennem lavere pensioner på den måde tage tabet.

Investorerne de kommer så sandelig til at lide tab - de sætter jo deres penge i tyske statsobligationer (uden rente), penge som tyskerne låner ud med 2% i administrationsbidrag. Sådan.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det bliver danskernes pensioner der skal redde bankerne og kridt'erne Empty Sv: Det bliver danskernes pensioner der skal redde bankerne og kridt'erne

Indlæg af donkstar Man Jun 11, 2012 11:01 pm

Kommer til at se jeg skrevet 1500 beviser istedet for 15000 som er beholdningen. De er steget ca 8 pct på 14 måneder på en eller anden måde. Er flexlåns-obligationer lige så sikre som amen i kirken, eller skal man holde øje med tvangsauktionerne?

donkstar

Antal indlæg : 74
Join date : 08/12/11

Tilbage til toppen Go down

Det bliver danskernes pensioner der skal redde bankerne og kridt'erne Empty Sv: Det bliver danskernes pensioner der skal redde bankerne og kridt'erne

Indlæg af Thomas Man Jun 11, 2012 11:11 pm

donkstar skrev: Er flexlåns-obligationer lige så sikre som amen i kirken, eller skal man holde øje med tvangsauktionerne?
Ja det er jo det, der er spørgsmålet. Investorerne mener det i almindelighed ikke, fordi kreditforeningerne er nødt til at købe dem selv.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det bliver danskernes pensioner der skal redde bankerne og kridt'erne Empty Sv: Det bliver danskernes pensioner der skal redde bankerne og kridt'erne

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum