Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Den danske statsgæld stiger op som en raket

+2
ren_øko
peter777
6 deltagere

Go down

Den danske statsgæld stiger op som en raket Empty Den danske statsgæld stiger op som en raket

Indlæg af peter777 Tirs Aug 02, 2011 11:03 am

Det var i 2007 at vi var ved at være helt gældfrie. Det kan være vanskeligt at forstå, at gælden i løbet af 3 år er vokset til bugnende 386 milliarder. Det må være rystende for enhver skatteborger, at gældsætningen foregår i sådan et tempo. Der er tale om underskud på 130 milliarder om året. Det hænger heller ikke helt sammen med regeringens polerede budgetter, som taler om meget mindre underskud. Man får let det indtryk, at statsbudgettet / regnskabet ikke længere giver det sande billede af, hvad der foregår i forretningen Danmark.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Den danske statsgæld stiger op som en raket Empty Sv: Den danske statsgæld stiger op som en raket

Indlæg af ren_øko Tirs Aug 02, 2011 11:09 am

Det kan ikke være bankpakkerne vi har lånt til .. For dem tjener "Danmark GmbH" jo efter sigende tykt på

R

ren_øko

Antal indlæg : 60
Join date : 31/07/11

Tilbage til toppen Go down

Den danske statsgæld stiger op som en raket Empty Sv: Den danske statsgæld stiger op som en raket

Indlæg af Thomas Tirs Aug 02, 2011 11:36 am

Jamen kæreste venner!

Tror I det er gratis at holde en valutareserve på 450 mia.?

Indlånsoverskuddet i mindre banker skal jo også anbringes i statsobligationer - så de små banker ikke tvinges til at videreudlåne til dødsmærkede spekulantbanker! Når nu realkreditobligationer ikke længere kan bruges.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34093
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Den danske statsgæld stiger op som en raket Empty Sv: Den danske statsgæld stiger op som en raket

Indlæg af peter777 Tirs Aug 02, 2011 1:41 pm

Thomas skrev:Jamen kæreste venner!

Tror I det er gratis at holde en valutareserve på 450 mia.?

Nu forstår jeg ikke helt hvad du mener. Påstår du at det koster i området 40-50 mia kroner om året at have den valutareserve? Det lyder helt forkert !
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Den danske statsgæld stiger op som en raket Empty Sv: Den danske statsgæld stiger op som en raket

Indlæg af Marovingian Tors Aug 11, 2011 10:06 am

Det kunne være spændende at se hvilke poster der er braget opad (nedad) - mon ikke underskuddet skyldes en kombination af flere dagpenge + mindre personskat ind + mindre momsindtægter ?

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Den danske statsgæld stiger op som en raket Empty Sv: Den danske statsgæld stiger op som en raket

Indlæg af Lars_HH Tors Aug 11, 2011 10:19 am

Bare vent til Søvndahl og Sohn kommer til, så skal du se hvordan man satser butikken på de "rigtige" og "fremtidssikrede" investeringer.

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Den danske statsgæld stiger op som en raket Empty Sv: Den danske statsgæld stiger op som en raket

Indlæg af peter777 Tors Aug 11, 2011 10:28 am

Lars, jeg skal se det før jeg tror det. Det er rigtigt at den røde fløj hele tiden snakker om, hvor mange ekstra penge de vil bruge, men der er også en realitet der hedder, at der skal ryttes op og skabes balance. Jeg forudser et stigende skattetryk, men hellere det, og så at der er orden i økonomien.

Desforuden så hedder det sig, at Nyrup/Lykketoft regeringen fik ryttet godt op i sagerne. Historie kan jo altid diskuteres, men alligevel tror jeg at der er mange vælgere som simpelthen gerne vil prøve en ny (rød) regering af. Og med radikale som støtteparti, kan det jo gå hen og gå rigtig godt.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Den danske statsgæld stiger op som en raket Empty Sv: Den danske statsgæld stiger op som en raket

Indlæg af Marovingian Tors Aug 11, 2011 10:34 am

Jeg tror det er mere ny end rød der er vigttigt for folk. VKO ved man jo har klodset i det ... så tror folk tænker der er en chance for at S-SF har noget bedre at komme med. Det er lidt a la at fyre træneren for et fodboldhold der spiller dårligt. Alle ved det nok ikke hjælper, men hey hvorfor ikke

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Den danske statsgæld stiger op som en raket Empty Sv: Den danske statsgæld stiger op som en raket

Indlæg af Skyblue Tors Aug 11, 2011 10:46 am

Så vidt jeg husker, så var det at statsgælden var væk et resultat af at man kiggede på sine værdier og investeringer i udlandet, samt hvad man skyldte væk. Den såkaldte nettogæld. Det gik nogenlunde lige op, så ...

I mellemtiden har man lånt en masse penge, men samtidig er værdien af investeringer mvd. faldet. Ergo stiger gælden meget hurtigt.

Skyblue

Antal indlæg : 155
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Den danske statsgæld stiger op som en raket Empty Sv: Den danske statsgæld stiger op som en raket

Indlæg af Marovingian Tors Aug 11, 2011 10:51 am

Dvs gælden var lav fordi staten lå inde med en masse boble-ting ?

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Den danske statsgæld stiger op som en raket Empty Sv: Den danske statsgæld stiger op som en raket

Indlæg af peter777 Tors Aug 11, 2011 11:01 am

Øhhh, kan værdier og investeringer i udlandet stå på det indenlandske regnskab? Jeg er forvirret. Troede den slags skulle være på udlandsregnskabet.

Anyway, jeg frygter at du har ret i det der Skyblue, især fordi jeg sådan halvt om halvt lægger bankpakkerne oveni den pålydende indlandsgæld. Ja, jeg har ikke meget tro på at de penge "kommer tilbage". Så er vi oppe på omkring 600 milliarder i gæld. Her går det godt.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Den danske statsgæld stiger op som en raket Empty Sv: Den danske statsgæld stiger op som en raket

Indlæg af Lars_HH Tors Aug 11, 2011 11:02 am

Nej, der bliver rodet rundt i statsgæld og udlandsgæld her, statsgælden er alene statens gældsætning udlændinge er dog velkomne til at købe statsobligationer. Ja, jeg tror godt du kan sige farvel til 200 milliarder i "ansvarlig" kapital Wink

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Den danske statsgæld stiger op som en raket Empty Sv: Den danske statsgæld stiger op som en raket

Indlæg af peter777 Tors Aug 11, 2011 3:41 pm

Så det vil sige, at rent faktisk ligger staten også og kører med ubogførte tab lige i øjeblikket. Det er jo næsten som en fortsættelse af min tråd om generationstyveriet. I stedet for at tage tabene, hvilket ville ramme pensionskasserne og dermed de ældre, så laver man bankpakker, hvilket effektivt vil sige, at det bliver fremtiden som skal tage tabet, altså de yngre generationer. Og under det hele er der blot en retorik af, at det er "nødvendigt".

Slemt svineri, egentlig. Et ord som kriminalitet kunne overvejes.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Den danske statsgæld stiger op som en raket Empty Tænk jer lige om!

Indlæg af Thomas Tors Aug 11, 2011 4:21 pm

Selvfølgelig stiger statsgælden!

Læs i øvrigt, hvad Lars HH skriver.

Det er - forhåbentlig - gået op for de fleste, at banker med indlånsoverskud ikke er voldsomt glade for at låne ud til andre banker - de små med fundingbehov, går på røven - hovedbankerne vil ikke betale renter (kan de ikke).

Hvad gør man så: Man er ikke lykkelig over store indskud på folio og andet i Nationalbanken - renten er også derefter. Derfor sælger man statsobligationer. Provenuet anvender man så til at købe f.eks. tyske statsobligationer: Danmark er under konstant pres for at revaluere. Et konstant handelsbalanceoverskud på 5 mia om måneden, det begynder at summe sig efter et par år.

Hvad ville der ske ved en revaluering (glem eksporten - vi har jaget de prisfølsomme kunder væk for længe siden).
Importpriserne vil falde - og vi går i deflation. Dernæst vil der spekuleres i yderligere en stigning af kronen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34093
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Den danske statsgæld stiger op som en raket Empty Sv: Den danske statsgæld stiger op som en raket

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum