Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Historisk velfærdsreform ?

3 deltagere

Go down

Historisk velfærdsreform ? Empty Historisk velfærdsreform ?

Indlæg af Gorrion Fre Mar 09, 2012 11:57 pm

Jeg har intet imod at man kigger hele velfærdsmodellen efter i sømmen, det er sikkert sundt med en hovedrengøring.
Jeg ville dog ønske at politikerne ligeledes fik ryddet op i den del af regningerne som deres egne dumheder har bidraget med....fadæser i milleardklassen, i it investeringer, infrastruktur, og kulturplatteri, beløb som LAAAAAAAAAANGT overstiger efterlønsreformen, og måske enda hele tilbagetrækningsreformens "såkaldte" besparelser.

Jeg hørte tale om at man ligefrem overvejer at se på en evt afskaffelse af folkepensionen om 30 år (hvilket er lige nøjagtig 1 år før jeg selv kunne have haft glæde af den (70 år))

En ting er at man har afskaffet efterlønnen for personer fra min generation, men jeg skal fortsat via skatten betale til ordningen for den MEGET STORE GENERATION der i disse år får glæde af den. Ligeledes er det vel med folkepensionen, den er vel finansieret af skatteindbetalinger fra det nutidige arbejdsmarked, og ikke en opsparing fra gamle tider....altså jeg skal betale til 2 slags pensioner som jeg muligvis aldrig selv får fornøjelsen af at kunne nyde lidt af. (med forbehold for at de dog besinder sig med folkepensionen).
Samtidig tyder det på at man (ved siden af man betaler til de to ovennævnte ordninger) via skatten mange år endnu, selv skal ligge ENDNU mere til side til sin egen pension, for den SKAL man SELV finansiere hvis man er så fræk og uforskammet at blive 80 år.

Er der nogen der med en fornuftig hånd kan få mit blodtryk ned igen......for jeg ser GENERATIONSTYVERI printet med blodrødt overalt!
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Historisk velfærdsreform ? Empty Sv: Historisk velfærdsreform ?

Indlæg af Thomas Lør Mar 10, 2012 12:18 am

Gorrion skrev:Jeg har intet imod at man kigger hele velfærdsmodellen efter i sømmen, det er sikkert sundt med en hovedrengøring.
Jeg ville dog ønske at politikerne ligeledes fik ryddet op i den del af regningerne som deres egne dumheder har bidraget med....fadæser i milleardklassen, i it investeringer, infrastruktur, og kulturplatteri, beløb som LAAAAAAAAAANGT overstiger efterlønsreformen, og måske enda hele tilbagetrækningsreformens "såkaldte" besparelser.

Jeg hørte tale om at man ligefrem overvejer at se på en evt afskaffelse af folkepensionen om 30 år (hvilket er lige nøjagtig 1 år før jeg selv kunne have haft glæde af den (70 år))

En ting er at man har afskaffet efterlønnen for personer fra min generation, men jeg skal fortsat via skatten betale til ordningen for den MEGET STORE GENERATION der i disse år får glæde af den. Ligeledes er det vel med folkepensionen, den er vel finansieret af skatteindbetalinger fra det nutidige arbejdsmarked, og ikke en opsparing fra gamle tider....altså jeg skal betale til 2 slags pensioner som jeg muligvis aldrig selv får fornøjelsen af at kunne nyde lidt af. (med forbehold for at de dog besinder sig med folkepensionen).
Samtidig tyder det på at man (ved siden af man betaler til de to ovennævnte ordninger) via skatten mange år endnu, selv skal ligge ENDNU mere til side til sin egen pension, for den SKAL man SELV finansiere hvis man er så fræk og uforskammet at blive 80 år.

Er der nogen der med en fornuftig hånd kan få mit blodtryk ned igen......for jeg ser GENERATIONSTYVERI printet med blodrødt overalt!

Hvad værre er: Det er dumt.
Du kan jo ikke afskaffe Folkepensionen! Hvad så med alle dem, der mister deres pension p.gr.a. pensionskassernes tåbelige dispositioner? FSP - de BANKANSATTES pensionskasse er et iøjnefaldende eksempel.

Problemet er, at jeg ikke tiltror Helle det overblik, der kræves for at lave en reform. Hun er lidt for meget en fra-hånden-i-munden politiker.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Historisk velfærdsreform ? Empty Sv: Historisk velfærdsreform ?

Indlæg af Uffe Lør Mar 10, 2012 11:53 am

Tag den med ro Gorridon - jeg forstår udmærket din frustration, jeg har den selv.

Men kig på fødselsraten i dag, den er igen rigtig lav, hvilket betyder at den generation af førstegangskøbere på boligmarkedet i dag har flertal når vores forældre går bort eller er for gamle til at stemme. Og så kan vi jo lige så godt frarøve vores børn deres penge, ligesom vores forældre gjorde mod os.

Det dummeste vi kan gøre, er at få for mange børn. Alt peger på at det sker ikke. Vi kopierer vores forældre og sender regningen videre. Stakkels børn...jeg planlægger selv at få nummer 3 om 2-3 år.

I øvrigt er efterlønnen ikke fjernet - jeg har 5 3 år på efterløn med nuværende regler. Jeg bliver blot modregnet i min rate/kapitalpension. Det er kun et udsnit af dem lige efter generation 68 der har fået barberet efterlønnen. Kommer du længere op i nærheden af generation 80 så er din efterløn stadig på 5 3 år dog med væsentligt nedsat værdi.

Jeg indbetaler til efterløn, fordi jeg altid kan trække pengene ud mod at betale skat af dem, samtidig med at jeg får friheden til at droppe arbejdsmarkedet når jeg er 64år (efter gældende regler...) og gå på efterløn. Det er nu rart nok som sikkerhed at have den, men jeg forventer absolut ikke et liv i sus og dus på efterløn med kæmpe bonus til mig selv - jeg håber blot på at få pengene igen og kunne trække mig før tid og vænne mig til et lavere forbrug ved at leve af pension.

Men planen er at blive så længe som muligt på arbejdsmarkedet, jeg har kontorarbejde, og bliver efter alt at dømme ikke nedslidt, og kan sikkert sagtens arbejde til jeg bliver 70. Men tanken om at have lidt frihed (hvis man kan kalde det det) er udmærket.

EDIT: Ovenstående postulat om at jeg har 5 år efterløn er en fejl. Jeg kan gå på efterløn som 64 årig hvis folkepensionsalderen er 67 - jeg havde blandet to tal sammen, mit efterlønsår som er 64 og min kones estimerede pensionsalder som er 69. Jeg beklager!


Sidst rettet af Uffe Lør Mar 10, 2012 8:46 pm, rettet i alt 2 gange
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Historisk velfærdsreform ? Empty Sv: Historisk velfærdsreform ?

Indlæg af Gorrion Lør Mar 10, 2012 2:07 pm

Det som er tilbage af efterlønnen for mig er kun en regning!.

Jeg ville kunne gå på efterløn (hvis den ikke bliver forringet endnu engang) i 2039 som 67 årig, med en VOLDSOMT reduseret udbetaling bla pga modregning af egne og arbejdsgiver pensioner.
Jeg får nu "tilbudt" at få udbetalt i omegnen af 67000 kroner skattefrit + at jeg ikke i MANGE år endnu skal indbetale til efterlønnen (447 kroner anno 2012) pr måned "-fradrag".
Jeg kan sagtens få de 67000 til at blive en større pulje end den "indtil videre" skattefrie "bonus" der skulle ligge og vente hvis jeg kun gør begrænset eller ingen brug af efterlønnen.
Jeg tror faktisk jeg kan få de 67000 kroner til at blive til ca 300.000 med en anden tilgang for opsparing på ca 27år....og måske enda langt før(=endnu højere beløb).
Det jeg dog ved med sikkerhed er at jeg end ikke holder til at blive på arbejdsmarkedet til jeg er 67 og 70 er totalt udelukket. Jeg har allerede i en alder af 40 problemer med sovende og snurrende hænder, og stive/ømme knæ. Har Astma og lider af MEGET højt blodtryk. (Jeg ryger ikke og drikker kun alcohol ved festlige lejligheder).
Jeg startede med avisruter da jeg var 13, og har været servicedreng samtidig i supermarkeder om aftenen. Jeg har 2 håndværkeruddanelser og har knoklet hårdt både i kulde og træk, og nogen gange også i ekstrem varme og ringe belysninger, ofte med dårlig udluftning.
Jeg vil faktisk mene at jeg allerede nu har flere skavanker end dem man på det seneste har set i fjernsynet der HAR fået tildelt førtidspension.
Jeg tror der er ret mange der har arbejdet som jeg, og det er sådan nogen som undertegnede der virkelig har spyttet i statskassen via skatten, men som nu må se at alle de gode ting vi troede at man kunne læne sig op af når vi må betale den ultimative pris i form af nedslidte kroppe.
Det er som om man bliver straffet, fordi man har været fornuftig at ligge penge til side til ens alderdom....penge som også har været beskattet først....hver en krone....og så skal man modregnes endnu engang!.

Mit håndklæde er ihvertfald kommet tættere på at ryge i ringen.....man står mere og mere med fornemmelsen....hvad nytter det.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Historisk velfærdsreform ? Empty Sv: Historisk velfærdsreform ?

Indlæg af Thomas Lør Mar 10, 2012 3:07 pm

Tja Gorrion: Vi skal nok tilbage til 1930'erne.

Der var pensionen jo også gået fuldstændig i hegnet. Gårdene kunne jo f.eks. ikke finansiere aftægt - for bare at tage et eksempel.

Vi har opbygget nogle formuer i pensionskasserne, der ikke er formuer...
En formue giver nemlig et afkast...

Jeg tror vi skal begynde forfra:
1) Hvornår skal folk på pension? I dag er alder ikke noget særlig godt kriterium for arbejdsevne.
2) Hvad er et "rimeligt" eksistensgrundlag?

Jeg mener faktisk, at vi skal indføre Folkepensionen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Historisk velfærdsreform ? Empty Sv: Historisk velfærdsreform ?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum