Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Lars Nielsen har set lyset

+4
dkguy66
Thomas
klogeaage 35
Plyds
8 deltagere

Go down

Lars Nielsen har set lyset Empty Lars Nielsen har set lyset

Indlæg af Plyds Lør Feb 25, 2012 11:11 am

Langt om længe - det tog sørme sin tid - men bedre sent end aldrig. Velkommen i de oplystes rækker - amen!

http://blogs.jp.dk/aconto/2012/02/24/vi-betaler-for-bankernes-selvskabte-krise/

Mon Lars kender nogen, der skal til at betale lidt mere?

Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Lars Nielsen har set lyset Empty Sv: Lars Nielsen har set lyset

Indlæg af klogeaage 35 Lør Feb 25, 2012 11:48 am

Plyds skrev:Langt om længe - det tog sørme sin tid - men bedre sent end aldrig. Velkommen i de oplystes rækker - amen!

http://blogs.jp.dk/aconto/2012/02/24/vi-betaler-for-bankernes-selvskabte-krise/

Mon Lars kender nogen, der skal til at betale lidt mere?



Lyset har før ramt ham,uden effekt Sad Razz
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Lars Nielsen har set lyset Empty Flemming Rickfors · INSEAD

Indlæg af klogeaage 35 Lør Feb 25, 2012 12:18 pm

Finansfolk har fra tidernes morgen haft den uløselige problemstilling at dem man gerne vil låne til, fordi sandsynligheden for at få pengene hjem antages at være god, hverken behøver pengene eller ønsker at låne. Og dem man ikke vil låne til (byggeri, brugtvognsforhandlere, landbrug), fordi man fra arilds tid har erfaring der siger at her kommer til altid til at gå galt, er bundløse pengeslugere der låner alt hvad de kan.

Derfor har man bestyrelse, aktionærer, eksternt opsyn og lovgivning til at holde tingene på ret køl. Og når Venstre's planøkonomer med venner og bekendte så politisk griber ind med lovgivning, og manipulerer et velfungerende marked ved at tillade kort gæld til lange aktiver, og variabel rente hvor fast før var tilfældet, så står det skrevet i runer at det vil ende galt. Og det gør det så.

Lad være med at give bankerne skylden - de gør hvad de kan kan slippe afsted med. Og da den eneste konsekvens er fyring, kan selv en handelsskoleelev forstå hvorfor uansvarligheden er en indbygget del af en ansat adminstrerende direktør's handlemåde, når denne er hverken stor- eller hovedaktionær i det foretagende han/hun leder.

Hovedårsagen er ekstremt dårligt politisk håndværk i lovgivning, og endnu værre overvågning af de dårlige love man fik vedtaget. Dette er sandt i New York, London og København.

Sket er sket, og vi har et ejendomsmarked der vil ligge underdrejet i mindst en generation frem. Det har allerede forværret en allerede utålelig lav mobilitet på det danske arbejdsmarked. Jeg har to forslag til hvorledes man strategisk hjælpe, uden at gøre ondt værre, på denne situation:

1. Indfør den engelske lejelovgivning rub og stub på det danske marked. Denne fungerer fortrinligt og har gjort det meget længe. Den beskytter ejer og lejer lige vel. Dette vil stærkt forøge mobiliteten på arbejdsmarkedet, og vil måske flade kurven af forudsigelige tvangsauktioner ud.

2. De tusindevis af usælgelige sommerhusgrunde som Venstre's planøkonomer fik omzonet i forsøget på at manilpulere ejendomspriserne ned, omzones tilbage til landsbrugsjord og forbliver så i en generation. Dette vil hjælpe til med at ligge en bund på de prisfald, der ellers ser ud til at kunne vare ved i længere end min levetid.


Denne sortseer ville få sit hyr på ethvert bank/bolig mægler finanseret debatforum worldwide Wink
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Lars Nielsen har set lyset Empty Sv: Lars Nielsen har set lyset

Indlæg af Plyds Lør Feb 25, 2012 12:22 pm

klogeaage 35 skrev:Lad være med at give bankerne skylden - de gør hvad de kan kan slippe afsted med. Og da den eneste konsekvens er fyring, kan selv en handelsskoleelev forstå hvorfor uansvarligheden er en indbygget del af en ansat adminstrerende direktør's handlemåde, når denne er hverken stor- eller hovedaktionær i det foretagende han/hun leder.

Banker er et sted, der udlåner paraplyer når solen skinner, og forlanger dem tilbage når det regner.

Citat - en klog mand jeg ikke kan huske hvem er!

Ovenstående har jeg haft in mente i mange år, og husker man lige det, så er der mulighed for at holde sig ud af de værste problemer.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Lars Nielsen har set lyset Empty Nå.....

Indlæg af Thomas Lør Feb 25, 2012 12:26 pm

ER han røget på tvang? Det var jeg ikke klar over........
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lars Nielsen har set lyset Empty Sv: Lars Nielsen har set lyset

Indlæg af dkguy66 Lør Feb 25, 2012 1:25 pm

Jeg læste også med undren LN's blog. For magen til vendekåbe skal man da lede længe efter. Det er ikke meget mere end et år siden, at samme Lars Nielsen, både i blog'en og i sine kommentar, hyldede flex m/u afdrag. Hans holdning var følgende : " Man kan bruge flexlån'ets lave rente til at afdrage andre lån, og/eller spare op til pension".

Det er næsten ordret den holdning LN gav udtryk for, for blot et års tid siden.

Og nu skla vi altså læse at samme LN pludselig har set lyset, både mht spørgsmålet om at afdrage på gæld, og flex-lånets lyksagligheder.

Beklager, men det kan jeg ikke tage særlig seriøst, når man kommer halsene bagefter alle andre, og pludselig råber HEUREKA, lang tid efter alle andre. Samtidig med man lige til det sidste holdt fast i flex'ens lyksaligheder.

Men det viser vel blot at ikke engang erhvervsjournalister, har den mindste fornemmelse for virkeligheden, ud over hvad de modtager af spin-pressemeddelser.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Lars Nielsen har set lyset Empty Sv: Lars Nielsen har set lyset

Indlæg af Thomas Lør Feb 25, 2012 3:18 pm

dkguy66 skrev:......
Men det viser vel blot at ikke engang erhvervsjournalister, har den mindste fornemmelse for virkeligheden, ud over hvad de modtager af spin-pressemeddelser.

SPECIELT ikke erhvervsjournalister!

Men igen er det en af de bloggere, der har banned mig - så jeg har kun grund til at være selvtilfreds.

Som en kammerat for mange, mange år siden sagde: "Det værste ved Thomas er ikke at han er bedrevidende! Nej, det er at han faktisk véd bedre...."
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lars Nielsen har set lyset Empty Sv: Lars Nielsen har set lyset

Indlæg af Benjamin Man Feb 27, 2012 7:04 pm

Thomas skrev:

Som en kammerat for mange, mange år siden sagde: "Det værste ved Thomas er ikke at han er bedrevidende! Nej, det er at han faktisk véd bedre...."


Klasse... hvis du ikke havde den ukuelige selvsikkerhed, havde vi nok ikke selt helt så mange gode indlæg.

/Benjamin

Benjamin

Antal indlæg : 37
Join date : 18/08/11

Tilbage til toppen Go down

Lars Nielsen har set lyset Empty Sv: Lars Nielsen har set lyset

Indlæg af SimpleMind Tirs Feb 28, 2012 7:58 pm

Lyset er slukket igen

SimpleMind

Antal indlæg : 276
Join date : 15/01/12

Tilbage til toppen Go down

Lars Nielsen har set lyset Empty Sv: Lars Nielsen har set lyset

Indlæg af Thomas Tirs Feb 28, 2012 9:28 pm

Benjamin skrev:
Thomas skrev:

Som en kammerat for mange, mange år siden sagde: "Det værste ved Thomas er ikke at han er bedrevidende! Nej, det er at han faktisk véd bedre...."


Klasse... hvis du ikke havde den ukuelige selvsikkerhed, havde vi nok ikke selt helt så mange gode indlæg.

/Benjamin

Tak skal du have!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lars Nielsen har set lyset Empty Sv: Lars Nielsen har set lyset

Indlæg af Schopenhauer Tirs Feb 28, 2012 11:12 pm

Jeps. Smile Meget enig med Benjamin. Altid en fornøjelse at følge med herinde, man gyser og bliver klogere...
nå, men iøvrigt er det mig en gåde at dette forum ikke er mere kendt/besøgt.
Tak til Thomas og co. for den store arbejdsindsats.
Schopenhauer
Schopenhauer

Antal indlæg : 49
Join date : 29/07/11

Tilbage til toppen Go down

Lars Nielsen har set lyset Empty Sv: Lars Nielsen har set lyset

Indlæg af Thomas Ons Feb 29, 2012 12:30 am

Schopenhauer skrev:Jeps. Smile Meget enig med Benjamin. Altid en fornøjelse at følge med herinde, man gyser og bliver klogere...
nå, men iøvrigt er det mig en gåde at dette forum ikke er mere kendt/besøgt.
Tak til Thomas og co. for den store arbejdsindsats.

Som Lars Nielsen bl.a. fiser og farer frem og tilbage, så er der noget, der tyder på, at der bag nogle kulisser lægges pres.

Jeg kan ikke få konsistens i Lars Nielsens holdninger og vurderinger.

Tilsvarende har vi også på boligdebatten oplevet aktiv indgriben fra "interesserede parter". Jeg er truet med politianmeldelse mm.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lars Nielsen har set lyset Empty Sv: Lars Nielsen har set lyset

Indlæg af Skyblue Tors Mar 01, 2012 2:22 pm

klogeaage 35 skrev:Finansfolk har fra tidernes morgen haft den uløselige problemstilling at dem man gerne vil låne til, fordi sandsynligheden for at få pengene hjem antages at være god, hverken behøver pengene eller ønsker at låne. Og dem man ikke vil låne til (byggeri, brugtvognsforhandlere, landbrug), fordi man fra arilds tid har erfaring der siger at her kommer til altid til at gå galt, er bundløse pengeslugere der låner alt hvad de kan.

Derfor har man bestyrelse, aktionærer, eksternt opsyn og lovgivning til at holde tingene på ret køl. Og når Venstre's planøkonomer med venner og bekendte så politisk griber ind med lovgivning, og manipulerer et velfungerende marked ved at tillade kort gæld til lange aktiver, og variabel rente hvor fast før var tilfældet, så står det skrevet i runer at det vil ende galt. Og det gør det så.

Lad være med at give bankerne skylden - de gør hvad de kan kan slippe afsted med. Og da den eneste konsekvens er fyring, kan selv en handelsskoleelev forstå hvorfor uansvarligheden er en indbygget del af en ansat adminstrerende direktør's handlemåde, når denne er hverken stor- eller hovedaktionær i det foretagende han/hun leder.

Hovedårsagen er ekstremt dårligt politisk håndværk i lovgivning, og endnu værre overvågning af de dårlige love man fik vedtaget. Dette er sandt i New York, London og København.

Generelt enig. Men flexlån blev altså indført i 98, af Nyrup.

Skyblue

Antal indlæg : 155
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lars Nielsen har set lyset Empty Sv: Lars Nielsen har set lyset

Indlæg af SimpleMind Tors Mar 01, 2012 6:52 pm

Thomas skrev:
Schopenhauer skrev:Jeps. Smile Meget enig med Benjamin. Altid en fornøjelse at følge med herinde, man gyser og bliver klogere...
nå, men iøvrigt er det mig en gåde at dette forum ikke er mere kendt/besøgt.
Tak til Thomas og co. for den store arbejdsindsats.

Som Lars Nielsen bl.a. fiser og farer frem og tilbage, så er der noget, der tyder på, at der bag nogle kulisser lægges pres.

Jeg kan ikke få konsistens i Lars Nielsens holdninger og vurderinger.

Tilsvarende har vi også på boligdebatten oplevet aktiv indgriben fra "interesserede parter". Jeg er truet med politianmeldelse mm.

Nu er der lys
Nu er der ikke lys
Nu er der lys
Nu er der ikke lys
...

Nogle kalder det et blinklys...

Blinklys har det imidlertid med at blive slukket helt i lange perioder. Det samme skete vist med LN sidste år, så hut jeg hvisker Twisted Evil

Nb. Mellem linjerne læser jeg dog, at det er i de mørke perioder LN er underlagt lysdæmperen. Måske tager jeg fejl.

SimpleMind

Antal indlæg : 276
Join date : 15/01/12

Tilbage til toppen Go down

Lars Nielsen har set lyset Empty Sv: Lars Nielsen har set lyset

Indlæg af Plyds Tors Mar 01, 2012 7:28 pm

Schopenhauer skrev:Jeps. Smile Meget enig med Benjamin. Altid en fornøjelse at følge med herinde, man gyser og bliver klogere...
nå, men iøvrigt er det mig en gåde at dette forum ikke er mere kendt/besøgt.
Tak til Thomas og co. for den store arbejdsindsats.

Sandheden er MEGET ilde hørt for tiden. Ja faktisk så holder de fleste sig for ørene.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Lars Nielsen har set lyset Empty Sv: Lars Nielsen har set lyset

Indlæg af Thomas Tors Mar 01, 2012 7:29 pm

SimpleMind skrev:
Thomas skrev:
Schopenhauer skrev:Jeps. Smile Meget enig med Benjamin. Altid en fornøjelse at følge med herinde, man gyser og bliver klogere...
nå, men iøvrigt er det mig en gåde at dette forum ikke er mere kendt/besøgt.
Tak til Thomas og co. for den store arbejdsindsats.

Som Lars Nielsen bl.a. fiser og farer frem og tilbage, så er der noget, der tyder på, at der bag nogle kulisser lægges pres.

Jeg kan ikke få konsistens i Lars Nielsens holdninger og vurderinger.

Tilsvarende har vi også på boligdebatten oplevet aktiv indgriben fra "interesserede parter". Jeg er truet med politianmeldelse mm.

Nu er der lys
Nu er der ikke lys
Nu er der lys
Nu er der ikke lys
...

Nogle kalder det et blinklys...

Blinklys har det imidlertid med at blive slukket helt i lange perioder. Det samme skete vist med LN sidste år, så hut jeg hvisker Twisted Evil

Nb. Mellem linjerne læser jeg dog, at det er i de mørke perioder LN er underlagt lysdæmperen. Måske tager jeg fejl.

Du mener lige op til terminen og de ubehagelige snakke i banken.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lars Nielsen har set lyset Empty Sv: Lars Nielsen har set lyset

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum