Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF

3 deltagere

Go down

Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF Empty Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF

Indlæg af Thomas Tirs Feb 21, 2012 11:46 am

Bisætninger er som regel de mest væaentlige.......
Jyske Bank årsregnskab
Jyske Bank og BRFkredit har i februar 2012 indgået en
aftale, der giver adgang til langfristet finansiering af
Jyske Banks boliglånsprodukter gennem udstedelse af
særligt dækkede obligationer (SDO) i BRFkredit.

Den forstår jeg ikke helt.....

Jooo, jeg er godt klar over, at Jyske Bank dumper sine dårlige boligudlån; men læg mærke til, at det er ikke realkredit udlån.

Sker det ud fra en betragtning om, at BRF alligevel er parat til at blive skyllet ud i toilettet? Men hvordan vil man så slippe af med at skulle garantere......
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF Empty Sv: Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF

Indlæg af Newfido Tirs Feb 21, 2012 12:12 pm

Som jeg har hørt aftalen omtalt, så er det nye boliglån - prioritetslån - der skal fundes via BRF Kredit. Eksisterende lån forbliver i Jyske Bank.

Sydbank har indgået samme aftale med BRF Kredit og der er muligvis andre pengeinstitutter på vej ind i aftalen.

Newfido

Antal indlæg : 68
Join date : 12/08/11

Tilbage til toppen Go down

Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF Empty Sv: Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF

Indlæg af Newfido Tirs Feb 21, 2012 12:13 pm

Og her var en artikel omkring samarbejdet:

http://borsen.dk/nyheder/finans/artikel/1/225049/brf_i_historisk_samarbejde_med_storbanker_om_boliglaan.html

Newfido

Antal indlæg : 68
Join date : 12/08/11

Tilbage til toppen Go down

Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF Empty Tak, den havde jeg overset.

Indlæg af Thomas Tirs Feb 21, 2012 1:17 pm

Newfido skrev:Og her var en artikel omkring samarbejdet:

http://borsen.dk/nyheder/finans/artikel/1/225049/brf_i_historisk_samarbejde_med_storbanker_om_boliglaan.html

Spørgsmålet er nu bare, hvem der vil købe de SDO-obligationer?

Nu er hverken Jyske Bank, Sydbank eller Arbejdernes Landsbank ejere af et realkreditinstitut. Derfor kommer beholdninger i disse banker ikke til at belaste "tilsynsdiamanten".
Men umiddelbart ser jeg ikke noget til hinder for at eksisterende bankboligudlån - mod passende sikkerhed ikke kan overføres til den ordning. Det vil jo også omgå begrænsningerne på administrationsbidragene.

Gad vide hvor mange katastrofer som BRF kan få lempet over i ordningen via et større banklån med sikkerhed i platugleejendomme? Altså først laver man et banklån på beløbet - herefter fundes det banklån fra den nye ordning via et SDO lån - disse obligationer opkøbes så af de associerede banker.

Hvilke ejendomsværdier lægges til grund?
Hvor er pantet i givet fald placeret?


Det synes mig at være rigeligt frem og tilbage.

Det minder mig om den omvendte finansiering af nybyggeri inden forhåndsbelåning kom til.
Først finansierede banken, hvorefter - efter færdiggørelsen - belånte man 80% i realkredit.

Jeg kan stadig ikke gennemskue konstruktionen og finde liget.

Der er lusk i det:
1) Jyske Bank har jo langt fra en uplettet attest.
2) Sydbank har jo måttet lukke sin Schweitz afdeling ned.
3) AL forstår jeg ikke heller ikke. De har - så vidt jeg husker - ikke det store... Men de har måske problemer med TOT?


Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF Empty Sv: Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF

Indlæg af Thomas Tirs Feb 21, 2012 1:21 pm

Newfido skrev:Som jeg har hørt aftalen omtalt, så er det nye boliglån - prioritetslån - der skal fundes via BRF Kredit. Eksisterende lån forbliver i Jyske Bank.

Sydbank har indgået samme aftale med BRF Kredit og der er muligvis andre pengeinstitutter på vej ind i aftalen.

Åh jo, nu forstår jeg AL:
Man vil udenom kridternes banning af udlån til billige ejendomme: Hvis det laves som et banklån, så fundes de banklån via SDO. Det kan være fornuftigt nok....?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF Empty Sv: Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF

Indlæg af Plyds Tirs Feb 21, 2012 1:45 pm

Der er vel reelt bare tale om, at banken udlåner penge til boligformål, som den så igen har lånt i BRF?

BRF sælger så obligationer for at skaffe pengene, og overtager pantet, men lånet ligger i Banken, og det er også den der skal afdrages til.

Så banken låner måske til 2-3% i BRF og låner så videre til 6 eller 8% til kunden.

Hvad der sker, når kunden ikke længere kan betale, og pantet ikke længere er dækket, da friværdien er væk pga. faldende huspriser - ja det melder historien ikke noget om.


Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF Empty Sv: Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF

Indlæg af Thomas Tirs Feb 21, 2012 2:13 pm

Plyds skrev:Der er vel reelt bare tale om, at banken udlåner penge til boligformål, som den så igen har lånt i BRF?

BRF sælger så obligationer for at skaffe pengene, og overtager pantet, men lånet ligger i Banken, og det er også den der skal afdrages til.

Så banken låner måske til 2-3% i BRF og låner så videre til 6 eller 8% til kunden.

Hvad der sker, når kunden ikke længere kan betale, og pantet ikke længere er dækket, da friværdien er væk pga. faldende huspriser - ja det melder historien ikke noget om.



Ja, så langt er jeg med.
BRF sælger obligationerne? til HVEM?

Og det er lige det, jeg ikke kan gennemskue.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF Empty Sv: Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF

Indlæg af Plyds Tirs Feb 21, 2012 2:27 pm

Nej det kan jeg så heller ikke. men hvis banken køber, sååå...... Jeg ved ikke om pensionskasserne er købere til den slags, og det fremgår ikke om det er variabel eller fast rente.

Men det skal blive interessant at følge.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF Empty Sv: Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF

Indlæg af Thomas Tirs Feb 21, 2012 2:33 pm

Plyds skrev:Nej det kan jeg så heller ikke. men hvis banken køber, sååå...... Jeg ved ikke om pensionskasserne er købere til den slags, og det fremgår ikke om det er variabel eller fast rente.

Men det skal blive interessant at følge.

RD <-> NYK

Så er de i totterne på hinanden.

Ja så, har Onkel Nils hvisket ECB noget i ørerne omkring muligheden for at anvende egne udstedelser som sikkerhed?

Det RD lægger op til er formentlig, at RD køber NYK lort og NYK køber RD flexlort - så ormer man sig uden om bestemmelsen om egne udstedelser?
Men NYK lortet er vel presset ned i halsen på nødlidende banker - mod likviditet?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF Empty Hvad er nu det?

Indlæg af Thomas Tirs Feb 21, 2012 3:02 pm

Dam ved ikke hvad han gør?

Skulle det vitterligen være sådan, at han planlægger at købe de sunde dele af BRF? Ikke at der er nævneværdigt meget af det!

Det vil jo kræve en opsplitning af BRF - debitor for debitor; men det kunne være det, man har lavet det sidste års tid.
Det kan være det er det, der er panikken i de kredse - at nu knækker BRF og går i Finansiel Stabilitet - at BRFBank ikke er der allerede, det savner - henset til Finanstilsynets tilsynsrapport - en blot rimelig fornuftig forklaring. Regnskab 2010 var bestemt ikke fremtidsorienteret.

Er man nået så langt i obduktionen, at man har stumperne til salg - under hånden naturligvis - ???

Stryger BRF, så falder hele ejerlejligheds bestanden i København..... Betalingsring eller ej.

Nykredits manøvre (med to lags belåning) tyder på, at man bestemt ikke har til sinds at overtage noget som helst der!
Et dødsbo efter BRF vil jo kræve samtlige lån konverteret.
RD - har ganske enkelt ikke råd til det. De kan ikke finansiere yderligere flexlort.

DLR har problemet omkring landbruget. Så Jyske banks interesse kunne også være et rundbarberet DLR for at komme ud af nogle af landbrugslånene....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF Empty Sv: Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF

Indlæg af Plyds Tirs Feb 21, 2012 6:23 pm

Thomas skrev:
Plyds skrev:Nej det kan jeg så heller ikke. men hvis banken køber, sååå...... Jeg ved ikke om pensionskasserne er købere til den slags, og det fremgår ikke om det er variabel eller fast rente.

Men det skal blive interessant at følge.

RD <-> NYK

Så er de i totterne på hinanden.

Ja så, har Onkel Nils hvisket ECB noget i ørerne omkring muligheden for at anvende egne udstedelser som sikkerhed?

Det RD lægger op til er formentlig, at RD køber NYK lort og NYK køber RD flexlort - så ormer man sig uden om bestemmelsen om egne udstedelser?
Men NYK lortet er vel presset ned i halsen på nødlidende banker - mod likviditet?

"Hele ideen med det her er jo at skabe et robust værdiansættelsessystem, hvor vi kan undgå de meget store udfald på ejendomsmarkedet, hvor priserne går meget voldsomt op eller ned," siger administrerende direktør i Realkredit Danmark, Carsten Nøddebo, til Dagbladet Børsen.

Hvis de vendte tilbage til de gamle annuiteter, så svingede priserne ikke så meget. HVOR svært kan det være?

Det er ganske enkelt: Flex skal væk - og afdragsfri ligeså!
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF Empty Sv: Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF

Indlæg af Thomas Tirs Feb 21, 2012 6:43 pm

Plyds skrev:

"Hele ideen med det her er jo at skabe et robust værdiansættelsessystem, hvor vi kan undgå de meget store udfald på ejendomsmarkedet, hvor priserne går meget voldsomt op eller ned," siger administrerende direktør i Realkredit Danmark, Carsten Nøddebo, til Dagbladet Børsen.

Hvis de vendte tilbage til de gamle annuiteter, så svingede priserne ikke så meget. HVOR svært kan det være?

Det er ganske enkelt: Flex skal væk - og afdragsfri ligeså!

Hvor svært: Det er umuligt for flextumper hverken kan eller vil betale.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF Empty Sv: Hvad er nu det for noget med Jyske Bank og BRF

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum