Den kinesiske J-20 jager
Side 1 af 1
Den kinesiske J-20 jager
En stor misforståelse?
En F-35 motor har et liv på 12.000 timer.
Regner vi med, at flyet skal holde 30 år, så siger det, at det årlige antal flyvetimer er 400, hvilket nok passer til uddannelse og fredstids indsats. Jet motorer er som alle motorer noget, man ikke skal pille for meget ved. Her er den J-57 der sad på F-100 Super Sabre (og til dels J-79 på F-104 Starfighter) et skræmmende eksempel. På et tidspunkt skvattede Super Sabre ned med chokerende regelmæssighed. Grunden var - realistisk betragtet dårlig vedligehold.
Hvis man kan klare et helt liv uden at motoren skal have et større eftersyn, så er meget nået. Ikke noget med at pille lortet fra hinanden for at se, hvorfor det virker. Det gør vedligeholdet meget lettere.
Hvis man så disponerer så de første maskiner bruges mest intensivt, så får man en kontrol på om brugsmønstret er mere belastende end forudsat - evt. mindre.
Det er derfor, jeg mener, at vi skal have nogle flere F-35 og så får man samtidig en større mulighed for at tage tab og holde uddannelsen.
Indtil videre er det klogeste nok at holde disse ekstra F-35 solidt forankret i ordrebogen. Holde produktionen oppe og så anskaffe supplement hen ad vejen.
Taifun er ønsket af operative grunde. Man ser også, at når RAF starter Typhoon, så bruger de kun efterbrænder lige inden hjulene slipper jorden - nærmest for at have fart og højde nok - i tilfælde af motor- eller anden svigt.
En F-35 motor har et liv på 12.000 timer.
Regner vi med, at flyet skal holde 30 år, så siger det, at det årlige antal flyvetimer er 400, hvilket nok passer til uddannelse og fredstids indsats. Jet motorer er som alle motorer noget, man ikke skal pille for meget ved. Her er den J-57 der sad på F-100 Super Sabre (og til dels J-79 på F-104 Starfighter) et skræmmende eksempel. På et tidspunkt skvattede Super Sabre ned med chokerende regelmæssighed. Grunden var - realistisk betragtet dårlig vedligehold.
Hvis man kan klare et helt liv uden at motoren skal have et større eftersyn, så er meget nået. Ikke noget med at pille lortet fra hinanden for at se, hvorfor det virker. Det gør vedligeholdet meget lettere.
Hvis man så disponerer så de første maskiner bruges mest intensivt, så får man en kontrol på om brugsmønstret er mere belastende end forudsat - evt. mindre.
Det er derfor, jeg mener, at vi skal have nogle flere F-35 og så får man samtidig en større mulighed for at tage tab og holde uddannelsen.
Indtil videre er det klogeste nok at holde disse ekstra F-35 solidt forankret i ordrebogen. Holde produktionen oppe og så anskaffe supplement hen ad vejen.
Taifun er ønsket af operative grunde. Man ser også, at når RAF starter Typhoon, så bruger de kun efterbrænder lige inden hjulene slipper jorden - nærmest for at have fart og højde nok - i tilfælde af motor- eller anden svigt.
Thomas- Antal indlæg : 34107
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» F-22 Raptor
» Nedskudt/havareret drone.
» Kinesiske banker.
» Den kinesiske bankkrise
» Dansk Kinesisk forsvarssamarbejde.......
» Nedskudt/havareret drone.
» Kinesiske banker.
» Den kinesiske bankkrise
» Dansk Kinesisk forsvarssamarbejde.......
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|