Aluminium???
2 deltagere
Side 1 af 1
Aluminium???
Hvorfor har Vietnam hamstret aluminium?
Der er jo masser aluminium i skrot - der er masser af gamle flyvemaskiner, der bare skal smeltes om - eventuelt raffineres en smule; men ikke noget, der koster det store.
Man kunne fint lave et aluminiums smelteri, der aftog overskudsstrømmen fra vindmøllerne. Når man tænker på alle de tomme øldåser?
Der er jo masser aluminium i skrot - der er masser af gamle flyvemaskiner, der bare skal smeltes om - eventuelt raffineres en smule; men ikke noget, der koster det store.
Man kunne fint lave et aluminiums smelteri, der aftog overskudsstrømmen fra vindmøllerne. Når man tænker på alle de tomme øldåser?
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
Sv: Aluminium???
Thomas skrev:Hvorfor har Vietnam hamstret aluminium?
Der er jo masser aluminium i skrot - der er masser af gamle flyvemaskiner, der bare skal smeltes om - eventuelt raffineres en smule; men ikke noget, der koster det store.
Man kunne fint lave et aluminiums smelteri, der aftog overskudsstrømmen fra vindmøllerne. Når man tænker på alle de tomme øldåser?
Har ikke set din video, men Vietnam har store planer med aluminiumskabler til offshore-vindparker!
klogeaage 35- Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn
Sv: Aluminium???
klogeaage 35 skrev:Thomas skrev:Hvorfor har Vietnam hamstret aluminium?
Der er jo masser aluminium i skrot - der er masser af gamle flyvemaskiner, der bare skal smeltes om - eventuelt raffineres en smule; men ikke noget, der koster det store.
Man kunne fint lave et aluminiums smelteri, der aftog overskudsstrømmen fra vindmøllerne. Når man tænker på alle de tomme øldåser?
Har ikke set din video, men Vietnam har store planer med aluminiumskabler til offshore-vindparker!
Det kunne være en forklaring! Tak for oplysningen.
Det vil jo så ydermere forbedre Vietnams konkurrenceevne - hvis de bliver mere uafhængig af olieprisen.
Ydermere er havvindmøller udmærket som spærreballoner. En noget moderniseret form for elektriske hegn.
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
klogeaage 35 synes godt om
Jeg mener bare:
Thomas skrev:klogeaage 35 skrev:Thomas skrev:Hvorfor har Vietnam hamstret aluminium?
Der er jo masser aluminium i skrot - der er masser af gamle flyvemaskiner, der bare skal smeltes om - eventuelt raffineres en smule; men ikke noget, der koster det store.
Man kunne fint lave et aluminiums smelteri, der aftog overskudsstrømmen fra vindmøllerne. Når man tænker på alle de tomme øldåser?
Har ikke set din video, men Vietnam har store planer med aluminiumskabler til offshore-vindparker!
Det kunne være en forklaring! Tak for oplysningen.
Det vil jo så ydermere forbedre Vietnams konkurrenceevne - hvis de bliver mere uafhængig af olieprisen.
Ydermere er havvindmøller udmærket som spærreballoner. En noget moderniseret form for elektriske hegn.
Vietnameserne husker så ganske udmærket, hvad der skete sidste gang B-52 Stratofortress "kom forbi". Haiphong blev mineret. Vietnamesere husker godt.
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
klogeaage 35 synes godt om
Sv: Aluminium???
Thomas skrev:Thomas skrev:klogeaage 35 skrev:Thomas skrev:Hvorfor har Vietnam hamstret aluminium?
Der er jo masser aluminium i skrot - der er masser af gamle flyvemaskiner, der bare skal smeltes om - eventuelt raffineres en smule; men ikke noget, der koster det store.
Man kunne fint lave et aluminiums smelteri, der aftog overskudsstrømmen fra vindmøllerne. Når man tænker på alle de tomme øldåser?
Har ikke set din video, men Vietnam har store planer med aluminiumskabler til offshore-vindparker!
Det kunne være en forklaring! Tak for oplysningen.
Det vil jo så ydermere forbedre Vietnams konkurrenceevne - hvis de bliver mere uafhængig af olieprisen.
Ydermere er havvindmøller udmærket som spærreballoner. En noget moderniseret form for elektriske hegn.
Vietnameserne husker så ganske udmærket, hvad der skete sidste gang B-52 Stratofortress "kom forbi". Haiphong blev mineret. Vietnamesere husker godt.
Så går Vietnam igang !
klogeaage 35- Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn
Sv: Aluminium???
klogeaage 35 skrev:
Så går Vietnam igang !
Det giver faktisk udmærket mening i forbindelse med aluminium - og i øvrigt også kobber. Produktion af aluminium kræver en djævlens masse strøm. Det kan så reguleres, at når elektricitetsgenerationen er større end efterspørgslen, så kan man bare hælde den i aluminiumsproduktion.
Det ligner strategien for Danmark: Når elproduktionen ikke kan afsættes andet steds, så kan den smides i fjernvarmekedler (og dér er ikke noget drejestrømsproblem - man kan bare gøre det. Hvis et kul eller oliefyret kraftværk skal køre økonomisk optimalt skal belastningen være konstant. At køre op og ned giver rigeligt med problemer. Jeg ville forære driftsbestyreren de knaldede pærer som hans "regulering" skød ned. En glødelampe skal have en vis tolerance så den kan absorbere svingninger i forbruget. Nogle pærer har/havde 240 volt i stedet for 230. Helt fint; men under "normale" omstændigheder bruger de for meget strøm til produktion af lys.
Et af argumenterne for naturgas i Tyskland for 50 år siden var, at man kunne levere "Nattestrøm" til opvarmning. Det var så fint nok, fordi fabrikker og kontorer lukker ned i døgnrytmen. Danmark har med udbygget fjernvarme en strømsluger, der kan varme el-kedler op om natten, så kraftværker kan køre på maksimal virkningsgrad hele tiden. En dieselmotor bliver reelt kun slidt under start og stop. Kører en diesel med konstant omdrejningstal og optimal fyldningsgrad - så bliver motoren reelt ikke slidt: Dieselolie er nemlig - som udgangspunkt - smørende.
Det er derfor visse skibsmotorer kører med totaktsmotorer og elektriske skylleluftspumper.
Jeg er hverken for eller imod vindkraft, oliekraft, vandkraft eller kulkraft - hvad man bruger er et prisspørgsmål. Det giver derimod et behov for en overkapacitet i strømgenerationen, så man f.eks. kan lukke olieværker ned, når olien bliver for dyr.
Atomkraftværker er i princippet uegnede, fordi de kræver så stort et netværk til at aftage al den strøm. Det giver så også et større nettab.
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
klogeaage 35 synes godt om
Sv: Aluminium???
Thomas skrev:klogeaage 35 skrev:
Så går Vietnam igang !
Det giver faktisk udmærket mening i forbindelse med aluminium - og i øvrigt også kobber. Produktion af aluminium kræver en djævlens masse strøm. Det kan så reguleres, at når elektricitetsgenerationen er større end efterspørgslen, så kan man bare hælde den i aluminiumsproduktion.
Det ligner strategien for Danmark: Når elproduktionen ikke kan afsættes andet steds, så kan den smides i fjernvarmekedler (og dér er ikke noget drejestrømsproblem - man kan bare gøre det. Hvis et kul eller oliefyret kraftværk skal køre økonomisk optimalt skal belastningen være konstant. At køre op og ned giver rigeligt med problemer. Jeg ville forære driftsbestyreren de knaldede pærer som hans "regulering" skød ned. En glødelampe skal have en vis tolerance så den kan absorbere svingninger i forbruget. Nogle pærer har/havde 240 volt i stedet for 230. Helt fint; men under "normale" omstændigheder bruger de for meget strøm til produktion af lys.
Et af argumenterne for naturgas i Tyskland for 50 år siden var, at man kunne levere "Nattestrøm" til opvarmning. Det var så fint nok, fordi fabrikker og kontorer lukker ned i døgnrytmen. Danmark har med udbygget fjernvarme en strømsluger, der kan varme el-kedler op om natten, så kraftværker kan køre på maksimal virkningsgrad hele tiden. En dieselmotor bliver reelt kun slidt under start og stop. Kører en diesel med konstant omdrejningstal og optimal fyldningsgrad - så bliver motoren reelt ikke slidt: Dieselolie er nemlig - som udgangspunkt - smørende.
Det er derfor visse skibsmotorer kører med totaktsmotorer og elektriske skylleluftspumper.
Jeg er hverken for eller imod vindkraft, oliekraft, vandkraft eller kulkraft - hvad man bruger er et prisspørgsmål. Det giver derimod et behov for en overkapacitet i strømgenerationen, så man f.eks. kan lukke olieværker ned, når olien bliver for dyr.
Atomkraftværker er i princippet uegnede, fordi de kræver så stort et netværk til at aftage al den strøm. Det giver så også et større nettab.
Man satser på Power2x inde på esplanaden!
Og sammen med
Ørsted .... DFDS, DSV, Københavns Lufthavne SASog flere andre danske virksomheder på Brint/ammoniak/Metanol som drivmiddel
klogeaage 35- Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn
Glem CO2 og Klima
Da det drejer sig om at tjene penge og kunderne skulle efterspørge det :
En brintfabrik på Avedøre kan kickstarte udviklingen Henrik Poulsen, nu fratrædende CEO i Ørsted, har netop sammen med A.P. Møller-Maersk, DSV, SAS og Københavns Lufthavn offentliggjort fælles planer om at bygge en brintfabrik til flere milliarder kroner. Fabrikken skal fyldt udbygget i 2030 kunne producere 250.000 ton grønne brændstoffer om året, og Ørsted og Danmark skal ifølge Henrik Poulsen rykke nu. Dels fordi man har adgang til den vigtigste råvare, elektricitet – billig og i store mængder fra havvind i Nord- og Østersøen
Og Indien 1-1-1 :
1 dollar for 1 kilo brint i løbet af 1 årti
En brintfabrik på Avedøre kan kickstarte udviklingen Henrik Poulsen, nu fratrædende CEO i Ørsted, har netop sammen med A.P. Møller-Maersk, DSV, SAS og Københavns Lufthavn offentliggjort fælles planer om at bygge en brintfabrik til flere milliarder kroner. Fabrikken skal fyldt udbygget i 2030 kunne producere 250.000 ton grønne brændstoffer om året, og Ørsted og Danmark skal ifølge Henrik Poulsen rykke nu. Dels fordi man har adgang til den vigtigste råvare, elektricitet – billig og i store mængder fra havvind i Nord- og Østersøen
Og Indien 1-1-1 :
1 dollar for 1 kilo brint i løbet af 1 årti
klogeaage 35- Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn
Sv: Aluminium???
klogeaage 35 skrev:Da det drejer sig om at tjene penge og kunderne skulle efterspørge det :
En brintfabrik på Avedøre kan kickstarte udviklingen Henrik Poulsen, nu fratrædende CEO i Ørsted, har netop sammen med A.P. Møller-Maersk, DSV, SAS og Københavns Lufthavn offentliggjort fælles planer om at bygge en brintfabrik til flere milliarder kroner. Fabrikken skal fyldt udbygget i 2030 kunne producere 250.000 ton grønne brændstoffer om året, og Ørsted og Danmark skal ifølge Henrik Poulsen rykke nu. Dels fordi man har adgang til den vigtigste råvare, elektricitet – billig og i store mængder fra havvind i Nord- og Østersøen
Og Indien 1-1-1 :
1 dollar for 1 kilo brint i løbet af 1 årti
Nu er det ikke brint, man vil lave - brint i de mængder er noget pjat - og højeksplosivt. Siger navnet Hindenburg nogen noget???
I min tid på Grønland ville man kikke på mulighederne for brintproduktion fra vandkraftværker - det skete der ingenting ved - altså helt rigtigt skete der INGENTING.
Elektrolyse er langt snarere noget med kobber, aluminium.
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
Sv: Aluminium???
Thomas skrev:klogeaage 35 skrev:Da det drejer sig om at tjene penge og kunderne skulle efterspørge det :
En brintfabrik på Avedøre kan kickstarte udviklingen Henrik Poulsen, nu fratrædende CEO i Ørsted, har netop sammen med A.P. Møller-Maersk, DSV, SAS og Københavns Lufthavn offentliggjort fælles planer om at bygge en brintfabrik til flere milliarder kroner. Fabrikken skal fyldt udbygget i 2030 kunne producere 250.000 ton grønne brændstoffer om året, og Ørsted og Danmark skal ifølge Henrik Poulsen rykke nu. Dels fordi man har adgang til den vigtigste råvare, elektricitet – billig og i store mængder fra havvind i Nord- og Østersøen
Og Indien 1-1-1 :
1 dollar for 1 kilo brint i løbet af 1 årti
Nu er det ikke brint, man vil lave - brint i de mængder er noget pjat - og højeksplosivt. Siger navnet Hindenburg nogen noget???
I min tid på Grønland ville man kikke på mulighederne for brintproduktion fra vandkraftværker - det skete der ingenting ved - altså helt rigtigt skete der INGENTING.
Elektrolyse er langt snarere noget med kobber, aluminium.
Jeg er klar over det er noget farligt skidt men det ved de nævnte ingeniørerne også hos de virksomheder!
citat :
Når projektet er fuldt udbygget i 2030, vil det årligt kunne levere mere end 250.000 ton bæredygtige brændstoffer til busser, lastbiler, skibe og fly. Produktionen vil potentielt være baseret på en samlet elektrolysator-kapacitet på 1,3 gigawatt, hvilket sandsynligvis vil gøre det til et af verdens største anlæg af sin art.
klogeaage 35- Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn
Sv: Aluminium???
Det man gør er, at bringe brintprocenten op på svær fuel-olie, så man får mere god diesel. Man skal bare passe lidt på, fordi svær fuelolie kan have crackningsrester (af jeg mener, det er vanadium?)klogeaage 35 skrev:Thomas skrev:klogeaage 35 skrev:Da det drejer sig om at tjene penge og kunderne skulle efterspørge det :
En brintfabrik på Avedøre kan kickstarte udviklingen Henrik Poulsen, nu fratrædende CEO i Ørsted, har netop sammen med A.P. Møller-Maersk, DSV, SAS og Københavns Lufthavn offentliggjort fælles planer om at bygge en brintfabrik til flere milliarder kroner. Fabrikken skal fyldt udbygget i 2030 kunne producere 250.000 ton grønne brændstoffer om året, og Ørsted og Danmark skal ifølge Henrik Poulsen rykke nu. Dels fordi man har adgang til den vigtigste råvare, elektricitet – billig og i store mængder fra havvind i Nord- og Østersøen
Og Indien 1-1-1 :
1 dollar for 1 kilo brint i løbet af 1 årti
Nu er det ikke brint, man vil lave - brint i de mængder er noget pjat - og højeksplosivt. Siger navnet Hindenburg nogen noget???
I min tid på Grønland ville man kikke på mulighederne for brintproduktion fra vandkraftværker - det skete der ingenting ved - altså helt rigtigt skete der INGENTING.
Elektrolyse er langt snarere noget med kobber, aluminium.
Jeg er klar over det er noget farligt skidt men det ved de nævnte ingeniørerne også hos de virksomheder!
citat :
Når projektet er fuldt udbygget i 2030, vil det årligt kunne levere mere end 250.000 ton bæredygtige brændstoffer til busser, lastbiler, skibe og fly. Produktionen vil potentielt være baseret på en samlet elektrolysator-kapacitet på 1,3 gigawatt, hvilket sandsynligvis vil gøre det til et af verdens største anlæg af sin art.
Der er ikke noget, der hedder bæredygtig brændsel - det hedder tyndtflydende asfalt.
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
klogeaage 35 synes godt om
EU lukker for stål og aluminium
fra Kina.
Kina kan ikke slippe af med deres stål og aluminium.
Der er ikke noget, som aluminium, der er afhængig af elprisen. Rent faktisk er det et udmærket produkt, at bruge overskudsstrøm fra f.eks. vindkraftværker til.
Kina kan ikke slippe af med deres stål og aluminium.
Der er ikke noget, som aluminium, der er afhængig af elprisen. Rent faktisk er det et udmærket produkt, at bruge overskudsstrøm fra f.eks. vindkraftværker til.
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|