Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Harpoon

2 deltagere

Go down

Harpoon Empty Harpoon

Indlæg af Thomas Man Aug 10, 2020 2:39 am

Taiwan viser 47 F-16 med Harpoon.

Det er en af de ting, der viser hvilken papirtiger Kina er.

Når man betænker, HVOR vanskelig og risikabel en operation en invasion fra søen er - og hvor lidt, der skal til for at gøre det komplet håbløst - så er tanken om at erobre Taiwan helt enkelt vanvid.

Nu har et invasionsscenarie altid været en del af den danske forsvarsplan - og personellet (i hvert fald noget af det) er vel stadig indøvet?

En ældre artikel 20 år gammel? Bare man affyrer Harpoon fra under 2 km højde, så ser de gule skævøjede dem ikke før tidligst 3 minutter før de rammer. Vi ved - af erfaring - at de volder betydelig skade på et sommerhuskvarter. Det selvom sommerhusene manøvrerede voldsomt?

Det er nok en af årsagerne til at F-100 Super Sabre brugte ustyrede Zuni raketter så længe - foruden at man bibeholdt de tidlige Sidewinder B så længe (de kunne nok ikke ramme fly; men varmen fra en skibsmotor kunne de nok låse på?)

Nu er Harpoon ikke særligt dyre (nypris ca. 1½ mio USD/stk) - jeg kan godt garantere for at et transportskib koster mere end 10 mio. kr./stk.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Harpoon Empty Maverick AGM-65

Indlæg af Thomas Man Aug 10, 2020 4:02 am

Thomas skrev:Taiwan viser 47 F-16 med Harpoon.

Det er en af de ting, der viser hvilken papirtiger Kina er.

Når man betænker, HVOR vanskelig og risikabel en operation en invasion fra søen er - og hvor lidt, der skal til for at gøre det komplet håbløst - så er tanken om at erobre Taiwan helt enkelt vanvid.

Nu har et invasionsscenarie altid været en del af den danske forsvarsplan - og personellet (i hvert fald noget af det) er vel stadig indøvet?

En ældre artikel 20 år gammel? Bare man affyrer Harpoon fra under 2 km højde, så ser de gule skævøjede dem ikke før tidligst 3 minutter før de rammer. Vi ved - af erfaring - at de volder betydelig skade på et sommerhuskvarter. Det selvom sommerhusene manøvrerede voldsomt?

Det er nok en af årsagerne til at F-100 Super Sabre brugte ustyrede Zuni raketter så længe - foruden at man bibeholdt de tidlige Sidewinder B så længe (de kunne nok ikke ramme fly; men varmen fra en skibsmotor kunne de nok låse på?)

Nu er Harpoon ikke særligt dyre (nypris ca. 1½ mio USD/stk) - jeg kan godt garantere for at et transportskib koster mere end 10 mio. kr./stk.

Men det er jo kun den halve sandhed!

Med en smule planlægning kan man bruge begge - samtidig! Dermed opnår man det, som man forsøgte med begrænset held ved Midway: Nemlig at lade Dauntless styrtbombere angribe oppefra (hvilket lykkedes) og torpedobombende Devastator angribe under kimningen (hvilket ikke lykkedes - særlig godt).

Dvs. man spreder fjendens ild ved at de BÅDE skal bekæmpe en høj trussel og en LAV - samtidig i et meget kort tidsrum.

Derfor mener jeg stadig, at man skal have Taifun, fordi den har rækkevidden og farten - ikke fordi F-16 er et dårligt fly; men fordi den fjendtlige flåde skal sænkes så såre den forlader havnen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Harpoon Empty 2 Harpoon affyret samtidig

Indlæg af Thomas Lør Jun 05, 2021 11:03 am

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Harpoon Empty Sv: Harpoon

Indlæg af klogeaage 35 Lør Jun 05, 2021 11:16 am

Thomas skrev:Bortskydning af gammel ammunition?

Ramte de????

Link sender direkte til svar Cool
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2554
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Thomas synes godt om

Tilbage til toppen Go down

Harpoon Empty P-8 Poseidon.

Indlæg af Thomas Man Jun 07, 2021 3:04 am

En øvelse mere omfattende endsom  så!

Jeg tror så også, at flyvningerne med 4 B-52 samtidigt skal forstås i denne sammenhæng. Man gør i hvert fald sit bedste for, at russerne fatter pointen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Harpoon Empty Tør svagt antydes

Indlæg af Thomas Man Jun 07, 2021 3:41 am

Thomas skrev:En øvelse mere omfattende endsom  så!

Jeg tror så også, at flyvningerne med 4 B-52 samtidigt skal forstås i denne sammenhæng. Man gør i hvert fald sit bedste for, at russerne fatter pointen.

Noget tyder på en kraftig irettesættelse af Putin.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Harpoon Empty Storbritannien udfaser Harpoon.

Indlæg af Thomas Ons Jul 13, 2022 10:54 pm

Lad os gætte på to ting:

  1. Det bliver nok Kongsberg, der bliver den nye leverandør?
  2. Søværnet følger med, så der kommer en ordentlig ordre - og vi kan aflevere vores Harpoon til Ukraine.
  3. Det trækker mere og mere op til at Danmark skal have de britiske Sentinel (eller som vi kalder dem Challenger).


Nå, det blev tre ting; men pyt...

Fidusen er, at vi skal generelt have afløst de gamle våbensystemer - inden vi får for store problemer med vedligeholdet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Harpoon Empty Harpoon?

Indlæg af Thomas Lør Jul 16, 2022 12:38 am

Det, jeg hæfter mig ved, er den P-8 Poseidon, der var i nærheden.

Gad vide om vi får de Sentinel? Fidusen er, at orgamisationen er på plads, og man véd åbenbart, hvordan Harpoon bruges.....

Jeg kan ikke komme mig over den overraskelse Lloyd Austin havde..... Danmarks donation af Harpoon havde han ikke set komme.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Harpoon Empty Så er endnu en fregat sænket i Sortehavet.

Indlæg af Thomas Fre Jul 22, 2022 6:42 pm

Må indtil videre behandles som et forlydende.

Hvor informeret "Infinity" er og hvor sand reportagen er? Aner det ikke.

Det tyder bare på, at målet er den endelige og uigenkaldelige destruktion af den russiske Flåde. Hook, line and sinker.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Harpoon Empty De danske Harpoon virkede.

Indlæg af Thomas Søn Aug 28, 2022 9:50 am

Nu bekræftes det fra Ukrainsk side, at det ikke var Brimstone.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Harpoon Empty De danske Harpoon virkede.

Indlæg af Thomas Søn Aug 28, 2022 9:50 am

Nu bekræftes det fra Ukrainsk side, at det ikke var Brimstone.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Harpoon Empty Sv: Harpoon

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum