Defender
Side 1 af 1
Defender
Det er noget af det, som billige propelfly er rigtigt gode til.
Både Merlin og Defender har en marsh-hastighed på 150 knob. Sagen er bare, at omkostningerne pr. flyvetime er væsentligt lavere for de fastvingede fly.
Man kan afsøge et større areal med Defendere - og ja, jeg mener, at alene det kan berettige til, at Flyverhjemmeværnet bringes op på fuld eskadrille størrelse.
I sin tid med S-55 var man nødt til at bruge Pembroke til eftersøgningen og S-55 til redning. Helikopteren havde så kort rækkevidde, at man var nødt til at udlægge depoter (bl.a. på Sjællands Odde) for at kunne gennemføre selve redningen. At man så også af sparehensyn havde motorer med reduceret effekt gjorde ikke sagen bedre. Heller ikke at Pembroken havde det med at falde ned - om det skyldtes flyet eller personellets inkompetence er vist næppe blevet fastslået. En ting er sikkert: Flyvevåbnet i 1950'erne havde slet ikke brug for en fjende, havarier mm. klarede man skam helt af egen drift - og ja, flyene var også rædselsfulde efter moderne standard.
Det var et problem, man fik løst med S-61 SeaKing, der havde ekstra store sideflydere med brændstof, så rækkevidden kom på plads.
Merlin er så igen en markant forbedring.
Både Merlin og Defender har en marsh-hastighed på 150 knob. Sagen er bare, at omkostningerne pr. flyvetime er væsentligt lavere for de fastvingede fly.
Man kan afsøge et større areal med Defendere - og ja, jeg mener, at alene det kan berettige til, at Flyverhjemmeværnet bringes op på fuld eskadrille størrelse.
I sin tid med S-55 var man nødt til at bruge Pembroke til eftersøgningen og S-55 til redning. Helikopteren havde så kort rækkevidde, at man var nødt til at udlægge depoter (bl.a. på Sjællands Odde) for at kunne gennemføre selve redningen. At man så også af sparehensyn havde motorer med reduceret effekt gjorde ikke sagen bedre. Heller ikke at Pembroken havde det med at falde ned - om det skyldtes flyet eller personellets inkompetence er vist næppe blevet fastslået. En ting er sikkert: Flyvevåbnet i 1950'erne havde slet ikke brug for en fjende, havarier mm. klarede man skam helt af egen drift - og ja, flyene var også rædselsfulde efter moderne standard.
Det var et problem, man fik løst med S-61 SeaKing, der havde ekstra store sideflydere med brændstof, så rækkevidden kom på plads.
Merlin er så igen en markant forbedring.
Thomas- Antal indlæg : 34544
Join date : 27/10/08
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum