Seahawk MH-60R
Side 1 af 1
Seahawk MH-60R
Til Grækenland.
for 4 stk.???
for 4 stk.???
- Antallet undrer mig sådan set ikke, for det betyder, at én vil være på beredskab hele tiden.
- Formålet med dem - sådan set heller ikke: Det er de russiske ubåde, som man formentlig kan finde med moderne undervandsudstyr.
- Det er mig så lidt mere mystisk, hvis man ikke anvender alle de græske øer til landingsplads for tankning. Alene ud fra den betragtning, at det vil være billigere - eller man kan få en større dækning med færre midler/skibe.
- Det, der for alvor får mig til at spidse øren er: Prisen.
- 600 mio. USD for 4 er 150 mio. USD/stk. Inderne fik 24 for 2.600 mio. USD - eller 108 mio. USD/stk.
Der lader ikke til at være rationelle begrundelser for differencen: Teknisk vedligehold skulle være på plads al den stund de har S-70B i forvejen. Nok er der tale om bestikkelse; men inderne er mindst lige så korrupte. - Wikipedia giver en pris på 43 mio. USD/stk.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Indien anskaffer 24
Det betyder 3 eskadriller á 8 stk.
Det lyder rimelig fornuftigt al den stund, at det betyder en eskadrille til:
Det passer også med, at Singapore får 8 til at lukke den anden ende af Malacca-strædet.
Hvad der ikke passer er:
Et Nato-land som Grækenland regner som regel med 7 stk/eskadrille.
Danmark regner med 9 stk. til én eskadrille (723) - det passer nogenlunde med hvad der har været af Lynx - to blev anskaffet til erstatning for to havarerede.
Hvorfor man så skal bruge 9 er lidt af en gåde. Det kan være for at have en nedslidningsreserve; men det kan også være p.gr.a. at man skal bruge ekstra til Grønland, hvor man vil bruge Knud Rasmussen-klassen som "trædesten".
Det giver imidlertid også ræson i forbindelse med aftalen omkring Grønlands lufthavne. Dvs. at der permanent vil være én ekstra landbaseret.
Hvad der imidlertid også fremgår er: Man regner ikke Østersøen for velegnet til SeaHawk, hvilket er forståelig, fordi farvandet er så lægt.
Samtidig giver det et skub til idéen om at Grønlandsfly har SuperPuma under anskaffelse og vil som sådan nok få brug for 8-10 stykker ialt.
Man skal hele tiden være opmærksom på, at man anvender udskrevent materiel - dvs. materiel, som ikke åbenlyst figurerer i aktuelle styrketal: men har civile ejere - hvis materiel og personel, man så kan lægge sin klamme hånd på.
Ikke alene fly har man formentlig den ordning med (her tænker jeg på Cimbers Challenger); men også Ark Projektet, hvor der er bygget to færger på Volkswerft i Stralsund - de ejes officielt af DFDS; men er formentlig i full-time charter af Forsvaret.
Det er så et kunstigt lavt forsvarsbudget, hvorfor man ikke rigtigt gider høre på, at man bruger for få penge på forsvaret.
Det lyder rimelig fornuftigt al den stund, at det betyder en eskadrille til:
- Vestkysten
- Østkysten
- Adaman og Nicobar Øerne til at lukke for Malacca-strædet.
Det passer også med, at Singapore får 8 til at lukke den anden ende af Malacca-strædet.
Hvad der ikke passer er:
Et Nato-land som Grækenland regner som regel med 7 stk/eskadrille.
Danmark regner med 9 stk. til én eskadrille (723) - det passer nogenlunde med hvad der har været af Lynx - to blev anskaffet til erstatning for to havarerede.
Hvorfor man så skal bruge 9 er lidt af en gåde. Det kan være for at have en nedslidningsreserve; men det kan også være p.gr.a. at man skal bruge ekstra til Grønland, hvor man vil bruge Knud Rasmussen-klassen som "trædesten".
Det giver imidlertid også ræson i forbindelse med aftalen omkring Grønlands lufthavne. Dvs. at der permanent vil være én ekstra landbaseret.
Hvad der imidlertid også fremgår er: Man regner ikke Østersøen for velegnet til SeaHawk, hvilket er forståelig, fordi farvandet er så lægt.
Samtidig giver det et skub til idéen om at Grønlandsfly har SuperPuma under anskaffelse og vil som sådan nok få brug for 8-10 stykker ialt.
Man skal hele tiden være opmærksom på, at man anvender udskrevent materiel - dvs. materiel, som ikke åbenlyst figurerer i aktuelle styrketal: men har civile ejere - hvis materiel og personel, man så kan lægge sin klamme hånd på.
Ikke alene fly har man formentlig den ordning med (her tænker jeg på Cimbers Challenger); men også Ark Projektet, hvor der er bygget to færger på Volkswerft i Stralsund - de ejes officielt af DFDS; men er formentlig i full-time charter af Forsvaret.
Det er så et kunstigt lavt forsvarsbudget, hvorfor man ikke rigtigt gider høre på, at man bruger for få penge på forsvaret.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum