Gummibånd til panser.
Side 1 af 1
Gummibånd til panser.
En reklame video; men...tag den for hvad den er.
Jeg er helt med på omkostningsreduktionen, den skal nok være der: Prissætningen vil - efter almindelige marketing praksis - være dyrere end det produkt man vil slå af pinden; men ved anvendelse kommer besparelsen. Så der er jeg ikke nervøs.
Der hvor jeg bliver betænkelig er: Hvilken vægtbegrænsning er der i praksis?
Nu prøver nordmændene løsningen på CV90 - og det lader til at gå nogenlunde - javel; men de prøver den ikke på Leopard 2, som også er den dobbelte vægt. Det nævnte køretøj på 45 tons tror jeg er Leopard 1, som faktisk er en udmærket medium kampvogn. Stadig tror jeg, at de "solgte" Leopard 1 i virkeligheden er et konsignationslager.
Hovedgevinsten ved gummibånd (selvom fabrikanten hader betegnelsen - så meget mere grund til at ærgre ham) er simpelt hen, at det mest rædselsfulde ved kampvogne er faktisk, at de forbandede bælter hopper af i utide og knækker ved enhver given lejlighed. Det er det, der for alvor får kampvognsfolk til at fortryde den karriere - de går altid i stykker på det mest ubelejlige tidspunkt: I regnvejr, i mudder og når de unge mennesker har leget racerløb.
Vægtbesparelsen og den bedre brændselsøkonomi (jeg tror 10% er nok mere realistisk i praktisk brug) - javel, det tager vi med.
Der nævnes M113, som er et udmærket køretøj; men har den svaghed, at som PMV er panseret ikke godt nok! Det er aluminium og som sådan brænder det. Det betyder ikke noget med granatsplinter og riffelkalibre. Det er ikke nok med de panserværnsvåben, der er på hylderne i dag - billige og tungt maskingevær.
Men anvender man M113 som lastbil, så får man mobiliteten til at følge med andre bæltekøretøjer i terræn - genladning sker hurtigere og nemmere jo kortere elefanterne skal bevæge sig.
For at sige det som det er: Jeg tror faktisk, at man har hugget min idé om at bruge M113 som logistisk køretøj. Det er der ikke nogen penge i for mit vedkommende; men hvis det kan få fjernet en håndfuld officerer i "Rockwool-laget", så vil det fryde mig.
Jeg er helt med på omkostningsreduktionen, den skal nok være der: Prissætningen vil - efter almindelige marketing praksis - være dyrere end det produkt man vil slå af pinden; men ved anvendelse kommer besparelsen. Så der er jeg ikke nervøs.
Der hvor jeg bliver betænkelig er: Hvilken vægtbegrænsning er der i praksis?
Nu prøver nordmændene løsningen på CV90 - og det lader til at gå nogenlunde - javel; men de prøver den ikke på Leopard 2, som også er den dobbelte vægt. Det nævnte køretøj på 45 tons tror jeg er Leopard 1, som faktisk er en udmærket medium kampvogn. Stadig tror jeg, at de "solgte" Leopard 1 i virkeligheden er et konsignationslager.
Hovedgevinsten ved gummibånd (selvom fabrikanten hader betegnelsen - så meget mere grund til at ærgre ham) er simpelt hen, at det mest rædselsfulde ved kampvogne er faktisk, at de forbandede bælter hopper af i utide og knækker ved enhver given lejlighed. Det er det, der for alvor får kampvognsfolk til at fortryde den karriere - de går altid i stykker på det mest ubelejlige tidspunkt: I regnvejr, i mudder og når de unge mennesker har leget racerløb.
Vægtbesparelsen og den bedre brændselsøkonomi (jeg tror 10% er nok mere realistisk i praktisk brug) - javel, det tager vi med.
Der nævnes M113, som er et udmærket køretøj; men har den svaghed, at som PMV er panseret ikke godt nok! Det er aluminium og som sådan brænder det. Det betyder ikke noget med granatsplinter og riffelkalibre. Det er ikke nok med de panserværnsvåben, der er på hylderne i dag - billige og tungt maskingevær.
Men anvender man M113 som lastbil, så får man mobiliteten til at følge med andre bæltekøretøjer i terræn - genladning sker hurtigere og nemmere jo kortere elefanterne skal bevæge sig.
For at sige det som det er: Jeg tror faktisk, at man har hugget min idé om at bruge M113 som logistisk køretøj. Det er der ikke nogen penge i for mit vedkommende; men hvis det kan få fjernet en håndfuld officerer i "Rockwool-laget", så vil det fryde mig.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum