Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Staten vælger udenlandske værfter.

Go down

Staten vælger udenlandske værfter. Empty Staten vælger udenlandske værfter.

Indlæg af Thomas Fre Jan 26, 2018 7:41 pm

Ja, selvfølgelig gør de da det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34595
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Staten vælger udenlandske værfter. Empty Som jeg husker tallene:

Indlæg af Thomas Fre Jan 26, 2018 8:11 pm

Så er kun 30 af kontraktsummen arbejde på værfterne. Resten er underleverandører. Som sådan betyder det arbejdspladser for så vidt som de danske underleverandører er konkurrencedygtige.

Karstensens er mestre i at ombygge og tilpasse - det kan de tjene penge på. F.eks. er skrogene til Knud Rasmussen-klassen bygget i Polen. Resten er aptering mm. som man kan foretage i Skagen.

Sagen er jo, at værfterne i lige så høj grad vælger de bedste og billigste underleverandører. Det giver så undertiden nogle mærkelige resultater: Når man prispresset går med til at bruge støbejernspumper til havvand, så ruster skidtet som ind i helvede - og man skal alligevel efter et par år skifte til bronze - samme pumpe, bare i bronze.
Man ville så aldrig vælge støbejern til brændstofpumpe - benzin fise lige ud af pumpen - støbejern er nemlig porøst.

Hvad skal man med mindre værfter? Tja... de kunne evt. være underleverandører og byde ind på det. Fidusen for et værft er at komme på "Makers-list" - det er de underleverandører, som kontraherende værft må bede om tilbud fra.
I "Gamle Dage" lavede værfterne alt selv - hvilket efterhånden fik en ende, når der var underleverandører, der f.eks. var bedre til at levere propeller. Mærsk propeller er lavet på Baltiskaya Zavod i Rusland - ingen andre kunne levere dem i den størrelse. Det er så ændret med MMM-klassen, der bruger flere propeller, hvorfor, der ikke er den samme efterspørgsel efter det russiske værft.

Jeg kunne have lyst til at sige til Jenny N. Braat: Lille stupide Puttegås! Det hedder konkurrence! Den der ikke rationaliserer ryger ud.
Det er jo ikke fordi, der mangler værftskapacitet på verdensplan. Søværnet er altså - omsider - kommet væk fra orlogsværftet. Da man i sin tid byggede skibe til søværnet, så destruerede man tegningerne bagefter for at den onde fjende i Stockholm eller London ikke kunne vedligeholde dem. Det var sådan set smart nok; men det gjorde, at man blev afhængig af værfterne og deres håndværkere.

Som Hesselberg forklarer: Den hopper vi ikke på igen.

Hendes ævl om det spanske værft. Det var et værft, der aldrig skulle have været prækvalificeret.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34595
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum