Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Europæisk forsvarssamarbejde.

Go down

Europæisk forsvarssamarbejde. Empty Europæisk forsvarssamarbejde.

Indlæg af Thomas Ons Jan 03, 2018 2:59 am

Macron.

Jeg vender her tilbage til tanken om en tung transporteskadrille til Danmark. Her tror jeg, det har vist sig, at Condor simpelt hen ikke er pengene værd at gøre noget ved. Man kunne måske godt sætte nogle nye motorer på dem; men der er nok mere grundliggende problemer.

Det rejser så spørgsmålet om de Globemaster med "hvide haler". Der er desuden et spørgsmål om nogle af dem "solgt" til diverse arabiske småstater - jeg tror ikke de kan holdes operative. Sagen er jo, at med en rute over Island/Grønland, så har USA ikke behov for så meget - helt enkelt. Jeg har også svært ved at se, at Europa - isoleret set - har behovet for meget mere. Med en tilsvarende eskadrille i Canada og Storbritannien, så taler vi en masse som en Transport Command har.

Det, der taler imod Condor er, at jeg tvivler på, at den kan klare at lette fra så korte baner med fuld last (8.000'), som Wikipedia omtaler - forudsat man anvender nogenlunde sikkerhedsbevidste besætninger. Det er en kritisk længde landingsbane. Under den grænse er der MANGE flere landingsbaner. Jeg tror så også at udbedringen af Sdr. Strøm har en sammenhæng hermed.
Det kan godt være, at Condor løfter mere; men hvis de kun kan komme til meget få landingsbaner - ikke bare i Europa; men overalt.
og det har været et af de elementære design-kriterier for Globemaster, at den kan benytte de kortere startbaner.
Hvis man ikke kan bruge de eksisterende faciliteter, så opstår problemet, hvordan man får skidtet fra Kastrup (f.eks.) til Polen. Det kan lade sig gøre; men er kostbart og tager tid.

Der er med andre ord tale om en synergi. Penge er altid et argument.
Nu får vi se: Men, hvor usandsynligt, det end måtte være, så er det dumt at udelukke, at sund fornuft sejrer.

EU-haderne og NATO-haderne får stillet stolen for døren. Der er ikke tale om et enten eller; men et både og. Vi ser jo, hvor svært de svagt begavede i SF/Enhedslisten og Dansk Folkeparti har det med at sjoske og tygge tyggegummi samtidig.

Nu får vi se: Lars Løkke er den mest undervurderede leder i Europa. Han siger ikke ret meget; men når skrighalsene har flået struberne af hinanden, så bliver det som han hele tiden har tænkt sig.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum