Stealth
Side 1 af 1
Lad os se på sammenhængen.
Citerer Deptula, som måske er et begreb for læseren?
F-35 er blevet solgt på sin "stealth", hvilket jeg kun mener er en del af historien - og en noget overvurderet del.
Langt vigtigere er den lange rækkevidde. Det sammen med våben, der rammer præcist.
Det har russerne fundet ud af, hvorfor de prøver at forstyrre GPS signalerne.
Når man sammenligner med F-15 og B-52, så er det altså ikke svært at nå væsentlige forbedringer. Disse to fly er omtrent de ideale radarreflektorer. Taifun sælger sig ikke på "stealth"; men er faktisk ikke specielt synlig på radar: Bl.a. er højderoret en løftende flade, hvilket giver noget.
Jeg har bragt tallene før (efter hukommelsen):
Vi sætter B-1 til at have 1 enhed i radarreflektion:
Da strålingen spredes med kvadratet på afstanden, er den energi, der når målet proportional med kvadratroden på den udsendte effekt. Men for at komme tilbage igen, vil energien blive spredt (igen med kvadratet på afstanden): Altså vi skal når vi måler effekt tage kvadratroden af kvadratroden.
Dér, hvor problemet ligger for russerne er: Deres jetmotorer er ikke gode nok!
De kan godt få motorkraft nok; men det koster i vedligehold, fordi lortet smelter. Det er derfor civile fly forsøger at bruge hele startbanen - også når de ikke er fuldt lastede. At starte med fuldt skrald er virkelig noget, der slider på motoren.
Desuden bruger efterbrænder mm. vanvittig meget brændstof, så nok kan de komme godt op i fart; men ikke ret længe - for så løber den tør for brændsel.
F-104G Starfighter (J79 motor) kunne sagtens nå fra Ålborg til Bornholm på 5 minutter; men ikke ret meget længere, for så smeltede motoren. Faktisk var det sådan, at rækkevidden af Starfighter var tæt på at være den samme - uanset hastighed: Fløj den langsommere, så tog det bare længere tid.
Starfighter kunne løbe hvad det skulle være op - den manøvrerede så som en ko; men det gjorde ikke så meget, fordi de på daværende tidspunkt moderne "swing-wing" kunne heller ikke dreje særlig godt - specielt ikke lastet med noget af betydning.
Det medfører så, at russerne forsøger at klare problemerne med at kunne manøvrere aerodynamisk - det må de så gøre; men så hænger de vinkelret på flyveretningen - som ubeslutsomme lerduer. Typhoon bruger ikke smarte udstødninger; men drejer hele flyet, hvilket kan lade sig gøre, hvis man har motorkraft nok og "afslappet" stabilitet.
Det samlet gør, at russerne ikke kan påregne, at bruge fly til luftforsvar. Derfor er de henvist til at bruge missiler.
Når man således bliver nødt til et snævert taktisk sortiment, så åbner man samtidig for, at modstanderen finder metoder til at komme udenom.
Summen af kardemommen er:
For et lille land - som Danmark - giver det langt større muligheder for at dække et væsentligt større areal.
Det er ikke tilfældigt, at jeg siger, at Danmark ejer Østersøen. Danmark kan forsvare Østersøen for langt færre penge end andre.
F-35 er blevet solgt på sin "stealth", hvilket jeg kun mener er en del af historien - og en noget overvurderet del.
Langt vigtigere er den lange rækkevidde. Det sammen med våben, der rammer præcist.
Det har russerne fundet ud af, hvorfor de prøver at forstyrre GPS signalerne.
Når man sammenligner med F-15 og B-52, så er det altså ikke svært at nå væsentlige forbedringer. Disse to fly er omtrent de ideale radarreflektorer. Taifun sælger sig ikke på "stealth"; men er faktisk ikke specielt synlig på radar: Bl.a. er højderoret en løftende flade, hvilket giver noget.
Jeg har bragt tallene før (efter hukommelsen):
Vi sætter B-1 til at have 1 enhed i radarreflektion:
Fly____ | Radarreflektion___ | (Radarreflektion)(-4) |
B-52 | 10.000 | 10 |
B-1 | 1 | 1 |
B-2 | 0,0001 | 0,1 |
Da strålingen spredes med kvadratet på afstanden, er den energi, der når målet proportional med kvadratroden på den udsendte effekt. Men for at komme tilbage igen, vil energien blive spredt (igen med kvadratet på afstanden): Altså vi skal når vi måler effekt tage kvadratroden af kvadratroden.
Dér, hvor problemet ligger for russerne er: Deres jetmotorer er ikke gode nok!
De kan godt få motorkraft nok; men det koster i vedligehold, fordi lortet smelter. Det er derfor civile fly forsøger at bruge hele startbanen - også når de ikke er fuldt lastede. At starte med fuldt skrald er virkelig noget, der slider på motoren.
Desuden bruger efterbrænder mm. vanvittig meget brændstof, så nok kan de komme godt op i fart; men ikke ret længe - for så løber den tør for brændsel.
F-104G Starfighter (J79 motor) kunne sagtens nå fra Ålborg til Bornholm på 5 minutter; men ikke ret meget længere, for så smeltede motoren. Faktisk var det sådan, at rækkevidden af Starfighter var tæt på at være den samme - uanset hastighed: Fløj den langsommere, så tog det bare længere tid.
Starfighter kunne løbe hvad det skulle være op - den manøvrerede så som en ko; men det gjorde ikke så meget, fordi de på daværende tidspunkt moderne "swing-wing" kunne heller ikke dreje særlig godt - specielt ikke lastet med noget af betydning.
Motor___ | Fly f.eks. _____ | Thrust/weight (N/kg) ____ | specifikt brændselsforbrug (kg/kN * t) |
J79 | Phantom | 45,4 | 87 |
F100 | F-16 | 77,5 | 78 |
EJ200 | Typhoon | 61 | 22 |
F135 | F-35 | ? | ? |
Det medfører så, at russerne forsøger at klare problemerne med at kunne manøvrere aerodynamisk - det må de så gøre; men så hænger de vinkelret på flyveretningen - som ubeslutsomme lerduer. Typhoon bruger ikke smarte udstødninger; men drejer hele flyet, hvilket kan lade sig gøre, hvis man har motorkraft nok og "afslappet" stabilitet.
Det samlet gør, at russerne ikke kan påregne, at bruge fly til luftforsvar. Derfor er de henvist til at bruge missiler.
Når man således bliver nødt til et snævert taktisk sortiment, så åbner man samtidig for, at modstanderen finder metoder til at komme udenom.
Summen af kardemommen er:
For et lille land - som Danmark - giver det langt større muligheder for at dække et væsentligt større areal.
Det er ikke tilfældigt, at jeg siger, at Danmark ejer Østersøen. Danmark kan forsvare Østersøen for langt færre penge end andre.
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum