Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

+4
k.pedersen
Marovingian
Thomas
Shintai
8 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af Shintai Lør Okt 08, 2011 5:44 pm

http://dagbladetringskjern.dk/ritzau/forsker-riv-faldefaerdige-landsbyer-ned

Rigtig mange landsbyer i Udkantsdanmark er præget af faldefærdige ruiner, der ikke kan sælges, og en overvægt af ældre og folk på overførselsindkomster.

Nu kommer en af landets mest vidende forskere i landsbyernes udvikling med en kontroversiel opfordring: Vi bør jævne disse uddøende landsbyer med jorden.

Manden har jo ret. Landsbyer er ofte en enorm udgiftspost for en kommune og infrastruktur.

Politikerne lukker øjnene. De tør ikke tale om det, og de gør ingenting, siger forskeren.

Jørgen Møller er overbevist om, at disse byer om ganske få år vil have endnu flere tomme huse, og at de, som bor der, får svært ved at komme væk

Folk bliver stavnsbundet. Vi kan vel alle huske ham træhusmanden på Flaster med heste osv.

Sats på de gode og dem der er relativt tæt på storbyer. Og så jævn resten med jorden.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af Thomas Lør Okt 08, 2011 5:59 pm

Så stort er det nedrivningsbehov altså heller ikke.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34088
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af Shintai Lør Okt 08, 2011 6:01 pm

Måske ikke, men hver landsby er stadig en stor udgift. Veje der skal vedligeholdelse og ryddes for sne osv. Vi snakker jo om steder hvor døden er indtrådt. Patienten er bare ikke erklæret død endnu.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af Thomas Lør Okt 08, 2011 6:07 pm

Shintai skrev:Måske ikke, men hver landsby er stadig en stor udgift. Veje der skal vedligeholdelse og ryddes for sne osv. Vi snakker jo om steder hvor døden er indtrådt. Patienten er bare ikke erklæret død endnu.
De fleste landsbyer har en gennemgående vej, der fører fra et sted til et andet. Der bliver ingen besparelser dér.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34088
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af Marovingian Søn Okt 09, 2011 12:29 am

Kan man ikke bare lade dem ligge som Ghost Towns? Der er en masse af de i Frankrig i forskellige egne ... det skulle være muligt at erhverve sig en hel landsby af gamle huse for en billig penge Smile

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af Shintai Søn Okt 09, 2011 12:31 am

Marovingian skrev:Kan man ikke bare lade dem ligge som Ghost Towns? Der er en masse af de i Frankrig i forskellige egne ... det skulle være muligt at erhverve sig en hel landsby af gamle huse for en billig penge Smile

Jeg tror de er magneter på alt muligt skidt og kravl. Sigøjnere og andet møg.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af Thomas Søn Okt 09, 2011 2:27 am

Marovingian skrev:Kan man ikke bare lade dem ligge som Ghost Towns? Der er en masse af de i Frankrig i forskellige egne ... det skulle være muligt at erhverve sig en hel landsby af gamle huse for en billig penge Smile

Ja, hvorfor bruge penge på det. Argumentet er jo, at de vil hive ejendomspriserne ned - det skulle så rydde Amager.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34088
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af Marovingian Søn Okt 09, 2011 3:02 am

Hvis han foresestiller sig det er bistandklienter og sådan der vil leje dem er det vel næppe dem der vil rykke boligmarkedet op? de køber jo ikke alligevel

Ser det mere som en underlig form for statsstøtte af realkreditinstitutter etc. Staten skal købe usælgelige huse og bulldoze dem så staten mister pengene i stedet for banken

Som et led i den generelle vidunderlige strategi om at flytte al boblegælden over i staten for så at lade DEN gå konkurs

Møller foreslår, at hver kommune udvælger landsbysamfund, hvor husejere for eksempel inden for en tiårig periode forpligtes til at sælge deres uønskede huse til ejendomsværdien eller en smule mindre. Resten kan så overlades til bulldozere.

- Folk i de her byer vil jo hellere end gerne sælge, men ligesom i Afghanistan er man nødt til at lokke med en exitstrategi, så de slipper væk med æren og økonomien i behold, siger forskeren.

- På den måde sikrer man også, at kreditforeningerne ikke mister alting, siger Jørgen Møller og tilføjer, at besparelserne så kan samles i en fond, der støtter udvikling af de landsbyer, folk gerne vil bo i.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af Thomas Søn Okt 09, 2011 3:21 am

Marovingian skrev:Hvis han foresestiller sig det er bistandklienter og sådan der vil leje dem er det vel næppe dem der vil rykke boligmarkedet op? de køber jo ikke alligevel

Ser det mere som en underlig form for statsstøtte af realkreditinstitutter etc. Staten skal købe usælgelige huse og bulldoze dem så staten mister pengene i stedet for banken

Som et led i den generelle vidunderlige strategi om at flytte al boblegælden over i staten for så at lade DEN gå konkurs


Ren og skær subsidiering af banker og kreditforeninger.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34088
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af k.pedersen Man Okt 10, 2011 5:55 am

Marovingian skrev:Hvis han foresestiller sig det er bistandklienter og sådan der vil leje dem er det vel næppe dem der vil rykke boligmarkedet op? de køber jo ikke alligevel

Ser det mere som en underlig form for statsstøtte af realkreditinstitutter etc. Staten skal købe usælgelige huse og bulldoze dem så staten mister pengene i stedet for banken

Som et led i den generelle vidunderlige strategi om at flytte al boblegælden over i staten for så at lade DEN gå konkurs


Af hjerte er alle byplanlæggere kommunister, hvis våde drøm er topstyrede 5 års planer. Passer gaden der er intet at se Very Happy
k.pedersen
k.pedersen

Antal indlæg : 11
Join date : 25/09/11

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af Gæst Man Okt 10, 2011 8:11 pm

Sydkorea har gjort netop sådan. Alle landsbyer er nu væk. Der står et drivhus eller en rismark i stedet.

Der er heller ingen sydkoreaner, der vil indrømme at stamme fra sådan en landsby. Man bliver jo mudret, hvis man hopper ud af bilen sådan et sted...

I Danmark kan problemet nemt løses uden udgifter til det off. - eller subsidiering af bank og realkredit:

Tving folk til at sætte huset i stand / få nogen til at flytte ind - eller ryd og rens grunden og overdrag derefter jorden til kommunen. Simpelt og effektivt.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af Thomas Man Okt 10, 2011 8:21 pm

BamsesFar skrev:Sydkorea har gjort netop sådan. Alle landsbyer er nu væk. Der står et drivhus eller en rismark i stedet.

Der er heller ingen sydkoreaner, der vil indrømme at stamme fra sådan en landsby. Man bliver jo mudret, hvis man hopper ud af bilen sådan et sted...

I Danmark kan problemet nemt løses uden udgifter til det off. - eller subsidiering af bank og realkredit:

Tving folk til at sætte huset i stand / få nogen til at flytte ind - eller ryd og rens grunden og overdrag derefter jorden til kommunen. Simpelt og effektivt.

/BF

Hvorfor rive dem ned? Der er masser af udmærkede tomme boliger.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34088
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af Shintai Man Okt 10, 2011 8:25 pm

Thomas skrev:Hvorfor rive dem ned? Der er masser af udmærkede tomme boliger.

Som ingen vil bo i.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af Thomas Man Okt 10, 2011 8:29 pm

Shintai skrev:

Som ingen vil bo i.

Det skal jeg garantere for de vil: Det er spørgsmål om pris. Hvorfor tror du, der kommer flere førtidspensionister til Lolland.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34088
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Det er jo et spørgsmål om at bevare det frie valg

Indlæg af SortKaffe Man Okt 10, 2011 8:40 pm

Det er direkte dumt at rive de små landsbyer ned.

Så længe de er der har vi jo frit valg.

Et typisk "danmarkshus" koster i nordsjælland ca. 6 mill
I Københavns forstæder (Valby, Vanløse, Brønshøj) 4,5 mill
I Næstved, Slagelse ect. 2 mill
I Herning, Randers, Aabenraa ect 1½ mill
I en landsby på Kreten Tyndskids Mark ½ til 1 mill.

Man kan leve længe for prisforskellen, hvis man altså kan leve uden glæden ved at være topskatteyder
pirat
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af Crumar Man Okt 10, 2011 9:42 pm

Hvor jeg er ganske enig med dit overordnede argument om, at man principielt bør have valget, så synes jeg nu, du overdriver det aktuelle prisniveau på et Danmarkshus i i alle tilfælde nogle af områderne. Så vidt jeg erindrer, så defineres Danmarkshuset (var det ikke af EDC?) som et parcelhus på 135 kvm opført i 1980 og i delvist/rimelig "opdateret" stand.

Det er under alle omstændigheder kun i ganske ganske få områder af Nordsjælland, et sådant hus ville kunne presses op i omegnen af 6 millioner (umiddelbart tænker jeg 2920, 2930, 2960) sådanne huse relativt enkelt findes for noget under 4½ mio. indenfor Københavns Kommune og 2 mio. i Slagelse/Næstved - jeg har også flere gange set dem solgt for under en ½ ude i det 'rigtige' Udkantsdanmark.


SortKaffe skrev:Det er direkte dumt at rive de små landsbyer ned.

Så længe de er der har vi jo frit valg.

Et typisk "danmarkshus" koster i nordsjælland ca. 6 mill
I Københavns forstæder (Valby, Vanløse, Brønshøj) 4,5 mill
I Næstved, Slagelse ect. 2 mill
I Herning, Randers, Aabenraa ect 1½ mill
I en landsby på Kreten Tyndskids Mark ½ til 1 mill.

Man kan leve længe for prisforskellen, hvis man altså kan leve uden glæden ved at være topskatteyder
pirat
Crumar
Crumar

Antal indlæg : 41
Join date : 10/08/11

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af dkguy66 Tirs Okt 11, 2011 2:08 am

Det viser jo blot at nogen er klar til at brug mere end nødvendigt på et hus, blot fordi det skal ligge i det rigtige postnummer.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af huspålandet Tirs Okt 11, 2011 7:42 pm

Dvs at vi, der gerne vil væk fra Kbh og bo i en lille landsby på Sjælland, hvoraf nogle af områderne må betegnes som Udkantsdanmark, kan risikere at blive eksproprieret indenfor de næste 10 år? Han går automatisk ud fra, at alle gerne vil væk fra disse landsbyer. Hvad skal man så gøre, når man bliver tvunget til at sælge billigt og bliver nødt til at købe noget nærmere en by, hvor priserne er steget, fordi sælgerne ved, at man er tvunget til at flytte?
Nu er de landsbysamfund, vi har kigget på huse i, som regel aktive landsbyer, hvor beboerne gør meget for deres lokalsamfund, men der er næsten altid 1-2 "tomter" i byen, der godt kunne rives ned.
Som Thomas skriver, er vejene som regel nogle, der går fra en større by til en anden, så man vinder ikke noget på den konto. Den off trafik kan man så diskutere, men den er jo allerede skåret ind til benet.

huspålandet

Antal indlæg : 110
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af Gæst Tirs Okt 11, 2011 8:06 pm

huspålandet skrev:Dvs at vi, der gerne vil væk fra Kbh og bo i en lille landsby på Sjælland, hvoraf nogle af områderne må betegnes som Udkantsdanmark, kan risikere at blive eksproprieret indenfor de næste 10 år? Han går automatisk ud fra, at alle gerne vil væk fra disse landsbyer. Hvad skal man så gøre, når man bliver tvunget til at sælge billigt og bliver nødt til at købe noget nærmere en by, hvor priserne er steget, fordi sælgerne ved, at man er tvunget til at flytte?
Nu er de landsbysamfund, vi har kigget på huse i, som regel aktive landsbyer, hvor beboerne gør meget for deres lokalsamfund, men der er næsten altid 1-2 "tomter" i byen, der godt kunne rives ned.
Som Thomas skriver, er vejene som regel nogle, der går fra en større by til en anden, så man vinder ikke noget på den konto. Den off trafik kan man så diskutere, men den er jo allerede skåret ind til benet.

Jeg går ud fra, at du kigger på noget i pendlerafstand fra Rådhuspladsen - ie. maks. 70 km.?

Det er næppe i den afstand fra Danmarks navle, at der skal rives ned. De "døde" landsbyer ligger længere væk og er typisk meget små: f.eks. 5 til 50 huse.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af Thomas Tirs Okt 11, 2011 8:21 pm

Crumar skrev:Hvor jeg er ganske enig med dit overordnede argument om, at man principielt bør have valget, så synes jeg nu, du overdriver det aktuelle prisniveau på et Danmarkshus i i alle tilfælde nogle af områderne. Så vidt jeg erindrer, så defineres Danmarkshuset (var det ikke af EDC?) som et parcelhus på 135 kvm opført i 1980 og i delvist/rimelig "opdateret" stand.

Det er under alle omstændigheder kun i ganske ganske få områder af Nordsjælland, et sådant hus ville kunne presses op i omegnen af 6 millioner (umiddelbart tænker jeg 2920, 2930, 2960) sådanne huse relativt enkelt findes for noget under 4½ mio. indenfor Københavns Kommune og 2 mio. i Slagelse/Næstved - jeg har også flere gange set dem solgt for under en ½ ude i det 'rigtige' Udkantsdanmark.

Problemet er netop, at de kan IKKE handles. Men ja, man får meget for ½ mio. i "Udkantsdanmark" - problemet er, at det ikke kan finansieres.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34088
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af dkguy66 Tirs Okt 11, 2011 8:42 pm

BamsesFar skrev:

Jeg går ud fra, at du kigger på noget i pendlerafstand fra Rådhuspladsen - ie. maks. 70 km.?

Det er næppe i den afstand fra Danmarks navle, at der skal rives ned. De "døde" landsbyer ligger længere væk og er typisk meget små: f.eks. 5 til 50 huse.

/BF

Hvis man som jeg bor i Jylland, så skal jeg da hilse og sige, at man med en radius på 70 km fra en stor eller større by, næsten dækker hele Jylland. Så er da stadig lidt uforstående overfor tanken.

Et helt andet spørgsmål er jo, hvad der så skal ske med de områder der jævnes med jorden. Skal de bare braklægges, så nogen kan få sugerøret yderligere ned i EU's kasse ? Eller skal det være nationalparker, som kun er for de heldige bilejere, der nu og da skal brige poderne ud på landet, så de kan se en rigtig gris eller ko ?

Hvis folk vælger at bosætte sig på landet, i naturen og pendle til job, eller har job i "udkantsDK" så er det vel forhåbentlig stadig et frit land, hvor alt udenfor Valby Bakke stadig er en del af fædrelandet?

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af huspålandet Tirs Okt 11, 2011 9:21 pm

BamsesFar skrev:

Jeg går ud fra, at du kigger på noget i pendlerafstand fra Rådhuspladsen - ie. maks. 70 km.?

Det er næppe i den afstand fra Danmarks navle, at der skal rives ned. De "døde" landsbyer ligger længere væk og er typisk meget små: f.eks. 5 til 50 huse.

/BF
Det ville vi da gerne, men der synes vi ikke, vi får nok for pengene, så vi har bla kigget i nærheden af Køng ved Lundby, Jenstrup ved Næstved osv. Mit drømmehus pt ligger i nærheden af Ll. Skensved, det er ikke udkantsDK, men det er stadig for dyrt. De landsbyer, vi har kigget i er på typisk 30-40 huse.

huspålandet

Antal indlæg : 110
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af huspålandet Tirs Okt 11, 2011 9:26 pm

dkguy66 skrev:

Hvis man som jeg bor i Jylland, så skal jeg da hilse og sige, at man med en radius på 70 km fra en stor eller større by, næsten dækker hele Jylland. Så er da stadig lidt uforstående overfor tanken.

Et helt andet spørgsmål er jo, hvad der så skal ske med de områder der jævnes med jorden. Skal de bare braklægges, så nogen kan få sugerøret yderligere ned i EU's kasse ? Eller skal det være nationalparker, som kun er for de heldige bilejere, der nu og da skal brige poderne ud på landet, så de kan se en rigtig gris eller ko ?

Hvis folk vælger at bosætte sig på landet, i naturen og pendle til job, eller har job i "udkantsDK" så er det vel forhåbentlig stadig et frit land, hvor alt udenfor Valby Bakke stadig er en del af fædrelandet?
Det første, vi har tænkt os at gøre, er naturligvis at søge nyt job i nærheden. Jeg har aftalt hjemmearbejdsplads 2 dage om ugen, når jeg flytter og det vil jeg naturligvis arbejde for, bliver mere, mens min bedre halvdel arbejder i en landsdækkende koncern, så han vil naturligvis prøve at blive overflyttet til noget mere lokalt.
Jeg synes at kunne erindre, at nogle regeringer ville arbejde for at styrke lokalsamfundene, bla for at forhindre, at alle klumper sig sammen i storbyerne, men skal dette udspil tages til efterretning, bliver alle landområder naturreservater for de rige i byerne at se på, intet andet.

huspålandet

Antal indlæg : 110
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af huspålandet Tirs Okt 11, 2011 9:29 pm

dkguy66 skrev:

Hvis man som jeg bor i Jylland, så skal jeg da hilse og sige, at man med en radius på 70 km fra en stor eller større by, næsten dækker hele Jylland. Så er da stadig lidt uforstående overfor tanken.

Et helt andet spørgsmål er jo, hvad der så skal ske med de områder der jævnes med jorden. Skal de bare braklægges, så nogen kan få sugerøret yderligere ned i EU's kasse ? Eller skal det være nationalparker, som kun er for de heldige bilejere, der nu og da skal brige poderne ud på landet, så de kan se en rigtig gris eller ko ?

Hvis folk vælger at bosætte sig på landet, i naturen og pendle til job, eller har job i "udkantsDK" så er det vel forhåbentlig stadig et frit land, hvor alt udenfor Valby Bakke stadig er en del af fædrelandet?
Gad vide, om denne professor har købt sig en forkrampet lejl i Indre By i 2006 til total overpris, siden han nu mener, at byer, hvor man kan bo billigt, nu skal jævnes med jorden?

huspålandet

Antal indlæg : 110
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af Thomas Tirs Okt 11, 2011 9:38 pm

huspålandet skrev:
Gad vide, om denne professor har købt sig en forkrampet lejl i Indre By i 2006 til total overpris, siden han nu mener, at byer, hvor man kan bo billigt, nu skal jævnes med jorden?

Nej det er da bestilt arbejde fra kreditforeningerne. De gør jo hvad de kan for at holde priserne oppe - og det involverer at rive de billige alternativer ned.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34088
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned Empty Sv: Forsker: Riv faldefærdige landsbyer ned

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum