Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Panik i finanskulissen

3 deltagere

Go down

Panik i finanskulissen Empty Panik i finanskulissen

Indlæg af klogeaage 35 Søn Nov 23, 2014 10:32 pm

Interessante tanker fra  EliotSpitzer her:

Panik i finanskulissen emne : 286783

Skulle nok havde været under Nordea tråden pirat
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Panik i finanskulissen Empty Det kan Du have ret i!

Indlæg af Thomas Man Nov 24, 2014 12:16 am

klogeaage 35 skrev:Interessante tanker fra  EliotSpitzer her:

Panik i finanskulissen emne : 286783

Skulle nok havde været under  Nordea tråden pirat

Der er jo et lille problem med Nordea, der er delvis ejet af den svenske stat - så vidt jeg husker.

Som jeg kan gennemskue det, så er der tale om, at Nordea har fået børsintroduceret OW Bunker, fordi de har haft betydelige udlån til OW Bunker, som de vidste hang og blafrede på et flosset renommé.

Det er præcis det samme nummer, som Nordea har lavet med Vattenfall og SAS. Her var det, at både Danmark og Norge stod fast: Ikke for vores penge!
Skal SAS gå ned, så går SAS ned. SAS er værdiløst! Rutenettet er intet værd - investere i svensk indenrigsflyvning? Den del af flyflåden SAS ejer er forældet og nedslidt - forældelsen er det værste, fordi det betyder personalestandarderne hører fortiden til og dermed en voldsom overbemanding, hvilket man ser på, at der bliver fyret svenskere så det er en fornøjelse.
Tilsvarende med Vattenfall's danske kraftværker: Amagerværket skal faktisk bygges op igen og Nordjyllandsværket vil Region Nordjylland ikke overtage om de så fik det foræret! Hvordan sagen står med Fynsværket - aner jeg ikke.


Men aktionærerne burde have set sig for og undladt at tegne - alene den omstændighed, at Nordea var involveret burde være mere end tilstrækkeligt faresignal.
Desuden var omsætningen helt ude af proportion med egenkapitalen. Sandheden er, at OW Bunker har været stråmand for Nordea's spekulationer i SWAP's og futures.

Det er nok ikke helt tilfældigt, at Rusland har sendt Backfire bombere mod Stockholm.

Man skal også lægge mærke til, at SEK har tabt godt 10% ifht. EUR i løbet af de to sidste år. Det har intet at gøre med, hvordan økonomien går i Sverrig.
Desuden har vi på vores sædvanlige dankort indikator kunnet observere store problemer med fundingen af spekulationerne - det være sig i flexlort og andet. Jeg gad egentlig godt vide, hvem der har finansieret Litauens "Independence".
Formentlig har Grybauskaité været så snu, at finansiere det skib med statsmidler, fordi som Nordea er syltet ind med den russiske mafia, så har de ikke været interesseret i at olieprisen faldt som konsekvens af at Litauen og de andre baltiske lande - inklusiv Finland - blev uafhængige af Gazprom. Norge har heller ikke villet spille med p.gr.a interesserne i den norske olieindustri.

Men bare rolig, hvor Nordea er involveret så kommer der flere af den slags sager - og nej, de holder aldrig op!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Panik i finanskulissen Empty Sv: Panik i finanskulissen

Indlæg af Cirb Tirs Nov 25, 2014 12:22 am

Det er lang tid siden jeg har været inde og kigge på euronivestor. Det her er rigtig godt indlæg - tak for link.

Iøvrigt et andet interessant link længere nede i diskussionen.

http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-74038365:pensionsk%C3%A6mper-kulegraver-ow-bunker.html?rss

De banker, der stod bag emissionen kan håbe at bagmandspolitiet drukner i sagstørrelsen og kompleksiteten - men ATP ?

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Panik i finanskulissen Empty Sv: Panik i finanskulissen

Indlæg af Thomas Tirs Nov 25, 2014 1:44 am

Cirb skrev:Det er lang tid siden jeg har været inde og kigge på euronivestor. Det her er rigtig godt indlæg - tak for link.

Iøvrigt et andet interessant link længere nede i diskussionen.

http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-74038365:pensionsk%C3%A6mper-kulegraver-ow-bunker.html?rss

De banker, der stod bag emissionen kan håbe at bagmandspolitiet drukner i sagstørrelsen og kompleksiteten - men ATP ?

Mvh
Cirb

Jeg kan ikke gennemskue sagen - og har heller ikke gjort mig den store umage.

Jeg hæfter mig bare ved, at APM på et tidspunkt gik over til Nordea som investeringsbank; men tilsyneladende er gået ud igen. Jeg formoder, at aktieopkøbet fra Fondens side og dermed en de facto indskrænkning af egenkapitalen skyldes, at der til MMM-klassen er skaffet billig finansiering i Korea (måske fra den Koreanske stat). Nu er KRW faldet ifht. USD på en måned med små 10% - hvilket vil sige, at gælden kan købes ret billigt. Det tror jeg så ikke, at Nordea er rodet ind i - tværtimod så holder APM sig nok langt væk fra Nordea.

Jeg har så min tvivl om, at en undersøgelse fører noget reelt sted hen. Jeg vil formode, at ATP i denne sammenhæng måske kommer til at æde, at de er blevet svindlet af Nordea. Det er så uklogt af Nordea!
Vi så jo, hvordan det gik Danske Bank, da de svindlede ATP - direktøren blev Nationalbankdirektør, hvilket nok var det dårligst tænkelige udfald for Danske Bank. Ikke nok med at Lars Løkke ikke længere er statsminister; men han er end ikke medlem af Nationalbankens bestyrelse.


Hmm.... Socialdemokratiets repræsentant er John Dyrby Paulsen, som er forsvarsordfører og medlem af udenrigsudvalget. Og ikke mindst næstformand for Nato's parlamentariske forsamling.... ja, så.... Nå, det var en mellemlanding - ca. 120 tons.

En anden ting er, at Nationalbankens mellemværender stadig ser mærkelig ud. Det kan så have den årsag, at Danske Banks eventyr på Cayman Islands skal sættes på plads - samtidig med Nordea's volter - hvilket kunne forklare skadedyrsinteressen herinde.

En tredje ting er at valutareserven ikke er kommet ned. Der er altså stadigvæk betydelige midler til at imødegå valuta spekulation med.

Altså der er mere i denne sag end almindelig svindel.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Panik i finanskulissen Empty Sv: Panik i finanskulissen

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum