Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Forskningsmidler i Gentofte???

3 deltagere

Go down

Forskningsmidler i Gentofte??? Empty Forskningsmidler i Gentofte???

Indlæg af Thomas Søn Aug 24, 2014 8:57 am

Den har jeg ventet på!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forskningsmidler i Gentofte??? Empty Sv: Forskningsmidler i Gentofte???

Indlæg af doctor Søn Aug 24, 2014 9:48 am

Der mangler helt klare regler for hvad pengene må gå til og tilsyneladende også bedre og mere præcise regnskaber.

Og så til forsvaret:
Herreste Gud: En Montana reol. Hvis I vidste, hvordan lægehjem og specielt forskerhjem flyder med papirer , bøger osv. for at kunne opretholde et højt flow i forskningen i FRITIDEN, så ville I måske forstå, at der ikke alene er behov for reoler, men også et betalt studerekammer!!!!!
Når man tænker på, produktionen af forskningsmateriale og alle de konferencer man er tvunget til at deltage i udenlands og som man IKKE får løn for , så ville I heller ikke blive så forargede over at de har holdt en sommerfest for forskningsmidler for at holde humøret og teamworket oppe. Det her er udgifter som man i det private erhvervsliv indregner som naturlige udgifter. Hvis I vidste, hvor mange timer en cardiolog har brugt af sin fritid for at overhovedet at komme så langt som at blive taget i betragtning til en uddannelsesstilling inden for området, så ville I stærkt fraråde ethvert familiemedlem at påtage sig udfordringen.

Nu blev jeg praktiserende læge af samme årsag. Mit hjem flyder desværre alligevel med papirer og bunker af materiale som det offentlige fremsender i en lind strøm i den forventning at jeg har tid og overskud til at læse det om natten. Jeg har en elendig grim reol der skæmmer . Den passer perfekt til alle de ulæste glitterede brochurer, som det offentlige bruger penge på. - Hvis jeg ville - kunne jeg købe den perfekte reol med låger der skjulte det hele. Det vil jeg ikke. Jeg sætter en ære i at fremvise det uperfekte hjem. hehehehe

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Forskningsmidler i Gentofte??? Empty Sv: Forskningsmidler i Gentofte???

Indlæg af doctor Søn Aug 24, 2014 10:01 am

Og så lige Gentofte. Sjældent har jeg været ansat et sted med så ringe lokaleforhold i en kælder og så travlt i vagterne og så dedikerede  cardiologer. Hvis de har fået en Montane reol, så skal jeg da lige love for at det også er det eneste der lyser op. Går man derimod til kommunekontorer og Christiansborg ser man den ene PH-lampe efter den anden og dyre arkitektmøbler pryde et almindeligt kontor.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Forskningsmidler i Gentofte??? Empty Sv: Forskningsmidler i Gentofte???

Indlæg af Cirb Søn Aug 24, 2014 10:15 am

@doctor. 
En to-stjernet Michelin restaurant med en kuvert pris på knap 2000 kr, en sommerfest til mere end 100 000 dKr og montana reolen havde (gud bedre det) indbygget køleskab......
Det er ikke bare korrupt, det er også snotdumt. De må have troet, de kunne gå på vandet.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Forskningsmidler i Gentofte??? Empty Sv: Forskningsmidler i Gentofte???

Indlæg af doctor Søn Aug 24, 2014 10:22 am

Nu er jeg ikke velbevandret i Michelinreautanter. Jeg ved bare at en kuvertpris på en ganske almindelig restaurant i Kbh. med ternede duge på bordet og tre retter med vin og kaffe bagefter let kommer op på 1000 - 1200 kr. pr kuvert. Ja de kunne have taget en billigere restaurant. Den sommerfest . Vi ved jo ikke om der var 13 eller 100 deltager. Jeg kan forestille mig at hele forskningsteamet med alle sygeplejersker , frivillige studerende og tidligere forskere på afd. var inviteret med. But I dont know.

Anyway: Jeg tror jeg er lidt overfølsom efterhånden som politikerne har holdt almen praksis ud i strakt arm og hånet og nedgjort os. Sidste skud på stammen var Nick, som mente at læger ikke kunne tale med deres patienter i et sprog som almindelige mennesker kunne forstå, så vi måtte have sygeplejersker til at oversætte!!!!!!! Eller nu skal vi også bare holde åbent til sent ud på aftenen hver dag og ikke kun den ene dag om ugen vi har aftenkonsultation.

Jeg tror snart jeg er moden til sådan en undersøgelse her.
http://www.gentoftehospital.dk/menu/afdelinger/kardiologisk_afdeling_p/film+om+undersoegelse+af+hjertets+kranspulsaarer/

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Forskningsmidler i Gentofte??? Empty Sv: Forskningsmidler i Gentofte???

Indlæg af Cirb Søn Aug 24, 2014 10:46 am

doctor skrev:Nu er jeg ikke velbevandret i Michelinreautanter. Jeg ved bare at en kuvertpris på en ganske almindelig restaurant i Kbh. med ternede duge på bordet og tre retter med vin og kaffe bagefter let kommer op på 1000 - 1200 kr. pr kuvert. Ja de kunne have taget en billigere restaurant. Den sommerfest . Vi ved jo ikke om der var 13 eller 100 deltager. Jeg  kan forestille mig at hele forskningsteamet med alle sygeplejersker , frivillige studerende og tidligere forskere på afd. var inviteret med. But I dont know.

Anyway: Jeg tror jeg er lidt overfølsom efterhånden som politikerne har holdt almen praksis ud i strakt arm og hånet og nedgjort os. Sidste skud på stammen var Nick, som mente at læger ikke kunne tale med deres patienter i et sprog som almindelige mennesker kunne forstå, så vi måtte have sygeplejersker til at oversætte!!!!!!!    Eller nu skal vi også bare holde åbent til sent ud på aftenen hver dag og ikke kun den ene dag om ugen vi har aftenkonsultation.  

Jeg tror snart jeg er moden til sådan en undersøgelse her.
http://www.gentoftehospital.dk/menu/afdelinger/kardiologisk_afdeling_p/film+om+undersoegelse+af+hjertets+kranspulsaarer/

Du har sikkert ret i prisniveauet omkring Michelin restauranter, hvilket formentlig er grunden til at de ikke er et sædvanligt mødested for offentligt/fondsbetalte begivenheder.

Mht til sommerfesten skal de vist op på en 300-400 deltagere for at prisniveauet bliver nogenlunden normalt for den sædvanlige standard for den slags arrangementer. Lyder som en meget, meget stor forskningsgruppe i mine ører. I min ende af landet er det sædvanlige iøvrigt at deltagerne selv bliver bedt spytte i kassen. Det kan man synes er fair eller ej - men det er sådan guidelines er.

For mig lyder det som om man har været meget lidt bekymrede for at skulle forklare sig overfor en (obligatorisk) ekstern revision. Måske fordi en sådan aldrig eller meget sjældent fandt sted ? I så fald er der tale om et graverende system svigt - ikke et par enkelte brådne kar.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Forskningsmidler i Gentofte??? Empty Sv: Forskningsmidler i Gentofte???

Indlæg af Thomas Søn Aug 24, 2014 10:47 am

doctor skrev:Nu er jeg ikke velbevandret i Michelinreautanter. Jeg ved bare at en kuvertpris på en ganske almindelig restaurant i Kbh. med ternede duge på bordet og tre retter med vin og kaffe bagefter let kommer op på 1000 - 1200 kr. pr kuvert. Ja de kunne have taget en billigere restaurant. Den sommerfest . Vi ved jo ikke om der var 13 eller 100 deltager. Jeg  kan forestille mig at hele forskningsteamet med alle sygeplejersker , frivillige studerende og tidligere forskere på afd. var inviteret med. But I dont know.

Anyway: Jeg tror jeg er lidt overfølsom efterhånden som politikerne har holdt almen praksis ud i strakt arm og hånet og nedgjort os. Sidste skud på stammen var Nick, som mente at læger ikke kunne tale med deres patienter i et sprog som almindelige mennesker kunne forstå, så vi måtte have sygeplejersker til at oversætte!!!!!!!    Eller nu skal vi også bare holde åbent til sent ud på aftenen hver dag og ikke kun den ene dag om ugen vi har aftenkonsultation.  

Jeg tror snart jeg er moden til sådan en undersøgelse her.
http://www.gentoftehospital.dk/menu/afdelinger/kardiologisk_afdeling_p/film+om+undersoegelse+af+hjertets+kranspulsaarer/

Jeg havde på et tidspunkt et perifert kendskab til hjerte-kar afdelinger.

Pointen er, at man starter med ét forskningsprojekt. Når det så er lavet, så søger man om penge til det. Det får man gerne; men pengene bruges reelt til næste forskningsprojekt. Når dette næste forskningsprojekt så er modent til ansøgning - og man har næste forskningsprojekt på bedding, så afslutter man det første regnskabsmæssigt - og sørger for at bruge alle pengene. Der er i virkeligheden tale om klare overtrædelser af forvaltningsloven og de betingelser bevillingen er givet under.

Problemet er bare, at man kan ikke skrive en ansøgning med mindre man har lavet forskningen. Bevillingsmæssigt vil man ikke give penge til forskning som allerede er lavet.
Systemet er komplet tåbeligt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forskningsmidler i Gentofte??? Empty Sv: Forskningsmidler i Gentofte???

Indlæg af Thomas Søn Aug 24, 2014 10:49 am

Cirb skrev:
doctor skrev:Nu er jeg ikke velbevandret i Michelinreautanter. Jeg ved bare at en kuvertpris på en ganske almindelig restaurant i Kbh. med ternede duge på bordet og tre retter med vin og kaffe bagefter let kommer op på 1000 - 1200 kr. pr kuvert. Ja de kunne have taget en billigere restaurant. Den sommerfest . Vi ved jo ikke om der var 13 eller 100 deltager. Jeg  kan forestille mig at hele forskningsteamet med alle sygeplejersker , frivillige studerende og tidligere forskere på afd. var inviteret med. But I dont know.

Anyway: Jeg tror jeg er lidt overfølsom efterhånden som politikerne har holdt almen praksis ud i strakt arm og hånet og nedgjort os. Sidste skud på stammen var Nick, som mente at læger ikke kunne tale med deres patienter i et sprog som almindelige mennesker kunne forstå, så vi måtte have sygeplejersker til at oversætte!!!!!!!    Eller nu skal vi også bare holde åbent til sent ud på aftenen hver dag og ikke kun den ene dag om ugen vi har aftenkonsultation.  

Jeg tror snart jeg er moden til sådan en undersøgelse her.
http://www.gentoftehospital.dk/menu/afdelinger/kardiologisk_afdeling_p/film+om+undersoegelse+af+hjertets+kranspulsaarer/

Du har sikkert ret i prisniveauet omkring Michelin restauranter, hvilket formentlig er grunden til at de ikke er et sædvanligt mødested for offentligt/fondsbetalte begivenheder.

Mht til sommerfesten skal de vist op på en 300-400 deltagere for at prisniveauet bliver nogenlunden normalt for den sædvanlige standard for den slags arrangementer. Lyder som en meget, meget stor forskningsgruppe i mine ører. I min ende af landet er det sædvanlige iøvrigt at deltagerne selv bliver bedt spytte i kassen. Det kan man synes er fair eller ej - men det er sådan guidelines er.

For mig lyder det som om man har været meget lidt bekymrede for at skulle forklare sig overfor en (obligatorisk) ekstern revision. Måske fordi en sådan aldrig eller meget sjældent fandt sted ? I så fald er der tale om et graverende system svigt - ikke et par enkelte brådne kar.

Mvh
Cirb
Som en EU-revisor fortalte mig, at dokumentation for tidsforbrug kunne evt. være en kalender - men husk nu ikke at skrive det hele med samme kuglepen!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forskningsmidler i Gentofte??? Empty Sv: Forskningsmidler i Gentofte???

Indlæg af doctor Søn Aug 24, 2014 11:36 am

Cirb: selvfølgelig har du ret, når man tænker på hvordan samfundet er administreret ned i mindste detalje med krav om dokumentation.

Jeg prøver bare at sætte udgifterne i relief i forhold til hvad de er gået til og det gratis arbejde forskningsfondene har fået. Fremtiden bliver betaling for hver en time der medgår til forskningsarbejde. Resultatet bliver at der skal betales skat af lønarbejde og at den totale mængde forskningsarbejde fondene får for deres penge falder. Det ved fondene naturligvis godt, så det er ikke dem der opponerer. De har sikkert også været inviteret med.


doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Forskningsmidler i Gentofte??? Empty Det er lige dér, den er!

Indlæg af Thomas Søn Aug 24, 2014 1:09 pm

doctor skrev:Cirb: selvfølgelig har du ret, når man tænker på hvordan samfundet er administreret ned i mindste detalje med krav om dokumentation.

Jeg prøver bare at sætte udgifterne i relief i forhold til hvad de er gået til og det gratis arbejde forskningsfondene har fået. Fremtiden bliver betaling for hver en time der medgår til forskningsarbejde. Resultatet bliver at der skal betales skat af lønarbejde og at den totale mængde forskningsarbejde fondene får for deres penge falder. Det ved fondene naturligvis godt, så det er ikke dem der opponerer. De har sikkert også været inviteret med.

Hospitalet burde have nægtet at betale.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forskningsmidler i Gentofte??? Empty Sv: Forskningsmidler i Gentofte???

Indlæg af Cirb Søn Aug 24, 2014 1:56 pm

doctor skrev: Fremtiden bliver betaling for hver en time der medgår til forskningsarbejde. Resultatet bliver at der skal betales skat af lønarbejde og at den totale mængde forskningsarbejde fondene får for deres penge falder. 


Ja -delvist. Forskning er oftest meget personlige og resultat orienterede projekter. Du måles på færdiggørelse (publikation) og tingene tager forskellig tid for forskellige mennesker. Hvis du bilder dig ind at det er et 8-16 job skal du holde dig væk - til gengæld er der stor frihed i tidsplanlægningen.

Men jeg synes at en øget "professionalisering" er fuldstændig rimeligt.
Som du selv er inde på er work/life balance skudt helt i hegnet for de forsknings tunge specialer.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Forskningsmidler i Gentofte??? Empty Sv: Forskningsmidler i Gentofte???

Indlæg af Thomas Søn Aug 24, 2014 2:14 pm

Cirb skrev:
doctor skrev: Fremtiden bliver betaling for hver en time der medgår til forskningsarbejde. Resultatet bliver at der skal betales skat af lønarbejde og at den totale mængde forskningsarbejde fondene får for deres penge falder. 


Ja -delvist. Forskning er oftest meget personlige og resultat orienterede projekter. Du måles på færdiggørelse (publikation) og tingene tager forskellig tid for forskellige mennesker. Hvis du bilder dig ind at det er et 8-16 job skal du holde dig væk - til gengæld er der stor frihed i tidsplanlægningen.

Men jeg synes at en øget "professionalisering" er fuldstændig rimeligt.
Som du selv er inde på er work/life balance skudt helt i hegnet for de forsknings tunge specialer.

Mvh
Cirb

Problemet er nok så meget, at forskning er blevet fuldstændig absurd. Et eksempel er Large Hadron Collider - et instrument, der dækker 3 lande - koster det hvide ud af øjnene og præsterer egentlig ikke noget resultat.

Normalt kan med så store forskningsudgifter ane et militært formål bagved, som den egentlige begrundelse. Herhjemme har vi brugt "olieefterforskning" på Grønland. Der samles også nogle skærver på land, som afslører noget der ikke alene er uddødt; men som med al rimelighed også burde forblive glemt.
Det har helt klart et militært formål.

Arkæologi kommer som regel, fordi man skal lave en vej herhjemme og så støder man på noget bevaringsværdigt. Tilsvarende i Italien - hvis folk dog bare kunne lade være med at grave huller i jorden! Men byggespekulanter er skam seriøse platugler.

Der er så også en tyrkertro på at mere forskning også betyder mere viden. Det er bestemt ikke tilfældet; men der er så dejlig mange stillinger i det at forske - og så er det også et dejligt sted at anbringe medarbejdere.

Jens Chr. Skou har selv anført, at det ville ikke være ham muligt i dag at lave den forskning, som han fik nobelprisen for. Selve forsøgopstillingen kostede ikke noget. Hvis han skulle have været igennem hele møllen i dag, så ville det have været så mange penge, at det ville han aldrig kunne have fået bevilget.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forskningsmidler i Gentofte??? Empty Sv: Forskningsmidler i Gentofte???

Indlæg af Cirb Søn Aug 24, 2014 4:53 pm

Thomas skrev:
Cirb skrev:
doctor skrev: Fremtiden bliver betaling for hver en time der medgår til forskningsarbejde. Resultatet bliver at der skal betales skat af lønarbejde og at den totale mængde forskningsarbejde fondene får for deres penge falder. 


Ja -delvist. Forskning er oftest meget personlige og resultat orienterede projekter. Du måles på færdiggørelse (publikation) og tingene tager forskellig tid for forskellige mennesker. Hvis du bilder dig ind at det er et 8-16 job skal du holde dig væk - til gengæld er der stor frihed i tidsplanlægningen.

Men jeg synes at en øget "professionalisering" er fuldstændig rimeligt.
Som du selv er inde på er work/life balance skudt helt i hegnet for de forsknings tunge specialer.

Mvh
Cirb

Problemet er nok så meget, at forskning er blevet fuldstændig absurd. Et eksempel er Large Hadron Collider - et instrument, der dækker 3 lande - koster det hvide ud af øjnene og præsterer egentlig ikke noget resultat.

Normalt kan med så store forskningsudgifter ane et militært formål bagved, som den egentlige begrundelse. Herhjemme har vi brugt "olieefterforskning" på Grønland. Der samles også nogle skærver på land, som afslører noget der ikke alene er uddødt; men som med al rimelighed også burde forblive glemt.
Det har helt klart et militært formål.

Arkæologi kommer som regel, fordi man skal lave en vej herhjemme og så støder man på noget bevaringsværdigt. Tilsvarende i Italien - hvis folk dog bare kunne lade være med at grave huller i jorden! Men byggespekulanter er skam seriøse platugler.

Der er så også en tyrkertro på at mere forskning også betyder mere viden. Det er bestemt ikke tilfældet; men der er så dejlig mange stillinger i det at forske - og så er det også et dejligt sted at anbringe medarbejdere.

Jens Chr. Skou har selv anført, at det ville ikke være ham muligt i dag at lave den forskning, som han fik nobelprisen for. Selve forsøgopstillingen kostede ikke noget. Hvis han skulle have været igennem hele møllen i dag, så ville det have været så mange penge, at det ville han aldrig kunne have fået bevilget.

Du aner ikke hvad der er genialt og ligegyldigt på nuværende tidspunkt. 
De forskere der virkeligt præsenterer noget banebrydene får ofte først deres anerkendelse adskillige dekader senere - Jens Chr. Skou feks. 

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Forskningsmidler i Gentofte??? Empty Sv: Forskningsmidler i Gentofte???

Indlæg af Cirb Søn Aug 24, 2014 5:54 pm

Forventelig politisk kø ved håndvasken.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/08/24/145337.htm

Helt klart et system svigt, hvor den øverste ledelse må ses som den primært ansvarlige, men den slags selv indsigt kommer man til at kigge i vejviseren efter.

Iøvrigt
DR nyheder skrev:Ifølge DR Nyheders oplysninger er det revisionsvirksomheden Deloitte, der har revideret regnskaberne på Gentofte Hospital.

Uuuuuups.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Forskningsmidler i Gentofte??? Empty Sv: Forskningsmidler i Gentofte???

Indlæg af Thomas Søn Aug 24, 2014 9:04 pm

Thomas skrev:
Cirb skrev:
doctor skrev: Fremtiden bliver betaling for hver en time der medgår til forskningsarbejde. Resultatet bliver at der skal betales skat af lønarbejde og at den totale mængde forskningsarbejde fondene får for deres penge falder. 


Ja -delvist. Forskning er oftest meget personlige og resultat orienterede projekter. Du måles på færdiggørelse (publikation) og tingene tager forskellig tid for forskellige mennesker. Hvis du bilder dig ind at det er et 8-16 job skal du holde dig væk - til gengæld er der stor frihed i tidsplanlægningen.

Men jeg synes at en øget "professionalisering" er fuldstændig rimeligt.
Som du selv er inde på er work/life balance skudt helt i hegnet for de forsknings tunge specialer.

Mvh
Cirb

Problemet er nok så meget, at forskning er blevet fuldstændig absurd. Et eksempel er Large Hadron Collider - et instrument, der dækker 3 lande - koster det hvide ud af øjnene og præsterer egentlig ikke noget resultat.

Normalt kan med så store forskningsudgifter ane et militært formål bagved, som den egentlige begrundelse. Herhjemme har vi brugt "olieefterforskning" på Grønland. Der samles også nogle skærver på land, som afslører noget der ikke alene er uddødt; men som med al rimelighed også burde forblive glemt.
Det har helt klart et militært formål.

Arkæologi kommer som regel, fordi man skal lave en vej herhjemme og så støder man på noget bevaringsværdigt. Tilsvarende i Italien - hvis folk dog bare kunne lade være med at grave huller i jorden! Men byggespekulanter er skam seriøse platugler.

Der er så også en tyrkertro på at mere forskning også betyder mere viden. Det er bestemt ikke tilfældet; men der er så dejlig mange stillinger i det at forske - og så er det også et dejligt sted at anbringe medarbejdere.

Jens Chr. Skou har selv anført, at det ville ikke være ham muligt i dag at lave den forskning, som han fik nobelprisen for. Selve forsøgopstillingen kostede ikke noget. Hvis han skulle have været igennem hele møllen i dag, så ville det have været så mange penge, at det ville han aldrig kunne have fået bevilget.

Njarhh... det jeg laver kommer kun frem, hvis det tjener et formål. Om det er godt eller skidt - aner det ikke, der er ikke nogen, jeg mener er kvalificerede til at vurdere det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Forskningsmidler i Gentofte??? Empty Sv: Forskningsmidler i Gentofte???

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum