Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Det ser værre ud end i 2008

+3
Shintai
Storebror
klogeaage 35
7 deltagere

Go down

Det ser værre ud end i 2008 Empty Det ser værre ud end i 2008

Indlæg af klogeaage 35 Tors Sep 08, 2011 1:49 pm


Finanskrisen blev aldrig løst, men regningen for årtiers overforbrug må og skal betales.



http://epn.dk/okonomi2/global/article2538629.ece


klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Det ser værre ud end i 2008 Empty Sv: Det ser værre ud end i 2008

Indlæg af Storebror Tors Sep 08, 2011 2:20 pm

Det er rart med lidt sandhedsserum i massemedierne. Desværre er der nok ikke mange der lytter til budskabet.

Eneste kritikpunkt ved hurtig gennemlæsning er at JBM ikke differentiere mellem stigning i BNP som følge af gæld (= tidsforskydning af forbrug) og stigning i BNP som følge af effektiviseringer ( = reel vækst).

Det er den løse brug af ordet vækst (hvor den kun beskriver stigning i BNP) der gør det utroligt svært at nå ud til mening mand med JBM's budskab, tror jeg.


Sidst rettet af Storebror Tors Sep 08, 2011 2:22 pm, rettet 1 gang

Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Det ser værre ud end i 2008 Empty Sv: Det ser værre ud end i 2008

Indlæg af Shintai Tors Sep 08, 2011 2:21 pm

Ja, de samtale køkkener og spa bade, både osv med tilhørende jobs kom jo ikke fra optjente penge. Smile
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Det ser værre ud end i 2008 Empty Sv: Det ser værre ud end i 2008

Indlæg af mkof Tors Sep 08, 2011 2:22 pm

Det kan ikke passe, at jeg er den eneste, der har været tæt på at sende en sky af opkast ud i lokalet, hver gang ministre og økonomer har snakket om, at "nu er vi på den anden side af finanskrisen". Og nogen begyndte at ævle om Finanskrise 2.0 .. Vorherre til hest. Hvad med at fikse 1.0 først?

mkof

Antal indlæg : 119
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Det ser værre ud end i 2008 Empty Man bliver sommetider helt nostalgisk

Indlæg af SortKaffe Tors Sep 08, 2011 3:10 pm

Når m,an læser JBM indlæg fra idag, og sammenligner det med hvad jeg skrev for et år siden, præcis den 4. september 2010:

http://www.boligdebatten.dk/okonomi/11431-storste-okonomiske-krise-siden-anden-verdenskrig-version-21-a-3.html

For de der ikke gider gå ind på den "gamle" debat har jeg lige klippe klistret:

"Ja, artiklen skriver eksakt det som blev skrevet i denne tråd for 1½ til 2 år siden. Næsten med de samme ord. Dengang skrev vi: "At løse krisen ved at trykke nye penge er som at hælde benzin på et bål" og "krisen opstod som følge af at nogen (private og firmaer) har lånt alt for mange penge, nu forsøges krisen løst ved at det bare er nogle andre (stater og nationer) der låner.

Resultatet af den form for kriseløsning er i den grad forudsigeligt. Det kan kun gå galt, og 2. gang bliver værre end den først, hvis man i løsningen ikke sørger for at fjerne de faktorer der udløst den første krise.

Og status lige nu er at man ikke har taget fat på at fjerne de ubalancer der udløste krise nummer 1. USA har stadig et forrygende underskud på handelsbalancen. Den offentlige gæld i USA stiger med raketfart, og Kina akkumulerer stadig grønne gældsbeviser.

Det eneste nye er, at lande som bl.a. Dk nu også er begyndt at opbygge en enorm offentlig gæld. Afviklingen af den private gæld sker næsten udelukkende som afskrivning af tab, og boligpriserne er stadig over hvad den underliggende økonomi kan supporterer
."
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Det ser værre ud end i 2008 Empty Set på EI

Indlæg af klogeaage 35 Tors Sep 08, 2011 3:23 pm

Lur lige reklamen 1.35 inde study

Røvfuld på første parket

https://www.youtube.com/watch?v=M_alFCeNk8Y
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Det ser værre ud end i 2008 Empty Ikke overraskende

Indlæg af Thomas Tors Sep 08, 2011 6:08 pm

klogeaage 35 skrev:
Finanskrisen blev aldrig løst, men regningen for årtiers overforbrug må og skal betales.



http://epn.dk/okonomi2/global/article2538629.ece



er jeg meget enig med Jacob Brøchner Madsen - der for nye læsere blev chikaneret væk fra Københavns Universitet - sammen med Jens Kjær Sørensen tilbage i 2007/8 stykker.
Vi havde nogle forsøg på boliga med at få skabt noget med Jens Kjær Sørensen - noget som efter hans eksil løb ud i sandet.

JBM fastholder den fundamentale analyse fra dengang - og den mellemliggende tids viften fluer væk har ikke ændret i de basale forudsætninger.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det ser værre ud end i 2008 Empty Sv: Det ser værre ud end i 2008

Indlæg af Thomas Tors Sep 08, 2011 6:22 pm

SortKaffe skrev:Når m,an læser JBM indlæg fra idag, og sammenligner det med hvad jeg skrev for et år siden, præcis den 4. september 2010:

http://www.boligdebatten.dk/okonomi/11431-storste-okonomiske-krise-siden-anden-verdenskrig-version-21-a-3.html

For de der ikke gider gå ind på den "gamle" debat har jeg lige klippe klistret:

"Ja, artiklen skriver eksakt det som blev skrevet i denne tråd for 1½ til 2 år siden. Næsten med de samme ord. Dengang skrev vi: "At løse krisen ved at trykke nye penge er som at hælde benzin på et bål" og "krisen opstod som følge af at nogen (private og firmaer) har lånt alt for mange penge, nu forsøges krisen løst ved at det bare er nogle andre (stater og nationer) der låner.

Resultatet af den form for kriseløsning er i den grad forudsigeligt. Det kan kun gå galt, og 2. gang bliver værre end den først, hvis man i løsningen ikke sørger for at fjerne de faktorer der udløst den første krise.

Og status lige nu er at man ikke har taget fat på at fjerne de ubalancer der udløste krise nummer 1. USA har stadig et forrygende underskud på handelsbalancen. Den offentlige gæld i USA stiger med raketfart, og Kina akkumulerer stadig grønne gældsbeviser.

Det eneste nye er, at lande som bl.a. Dk nu også er begyndt at opbygge en enorm offentlig gæld. Afviklingen af den private gæld sker næsten udelukkende som afskrivning af tab, og boligpriserne er stadig over hvad den underliggende økonomi kan supporterer
."

Ja i den mellemliggende periode har man flyttet lidt rundt på gælden mellem realkreditgæld og bankudlånet; men der er selvfølgelig ikke blevet betalt noget af.

Det, der er sket er, at man endegyldigt har ødelagt realkreditsystemet - OK, det kan genopbygges - men næste levende døde billede bliver en statslig overtagelse af gælden - og så er vi i det japanske scenarie med 20 års depression. Gabriel Garcia Marques: "100 års ensomhed"!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det ser værre ud end i 2008 Empty Sv: Det ser værre ud end i 2008

Indlæg af Gæst Tors Sep 08, 2011 6:34 pm

klogeaage 35 skrev:
Finanskrisen blev aldrig løst, men regningen for årtiers overforbrug må og skal betales.



http://epn.dk/okonomi2/global/article2538629.ece




Boligdebatten / Økonomidebatten i en nøddeskal. I alt fald fra "pessimisternes" side.

Jeg forstår dog stadig ikke, hvordan relativt kloge folk som f.eks. AFR overhovedet intet galt kunne se. Een ting er i praksis at føre socialdemokratisk politik - en helt anden er aktiv at sælge sine og naboens børns fremtid.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Det ser værre ud end i 2008 Empty Sv: Det ser værre ud end i 2008

Indlæg af Shintai Tors Sep 08, 2011 6:38 pm

Han håbede vel historien udviklede sig anderledes. At han blev husket som en af de som fik Danmark langt frem. Og så at en anden regering efterfølgende ødelagde landet.

Der er jo ikke noget at sige til, at han fik så travlt med at komme væk.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Det ser værre ud end i 2008 Empty Sv: Det ser værre ud end i 2008

Indlæg af Thomas Tors Sep 08, 2011 7:20 pm

Shintai skrev:Han håbede vel historien udviklede sig anderledes. At han blev husket som en af de som fik Danmark langt frem. Og så at en anden regering efterfølgende ødelagde landet.

Der er jo ikke noget at sige til, at han fik så travlt med at komme væk.

Der er det ved det, at man som politiker er bundet af sine tidligere beslutninger - og dem man skylder noget.

På et tidspunkt er kagekassen tom - og så bliver støtterne sure: En amerikansk præsident og en romersk kejser holdt i gennemsnit nogenlunde lige lang tid.

Inka-riget var i en lidt anden situation: Inkaen døde aldrig, hvorfor familierne i hans støttegruppe bare fortsatte.
Det betød så, at de nye inkaer måtte erobre stadig mere marginal jord - Atacama-ørkenen f.eks.

Poul Nyrup var der bare ikke nogen, der ville have.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det ser værre ud end i 2008 Empty Sv: Det ser værre ud end i 2008

Indlæg af Gorrion Tors Sep 08, 2011 9:22 pm

Fejbehandlingen af krisen, og det at forstå hvad der grundlæggende er skyld i denne igangværende historiske krise er især udslagsgivende nu.
Ligesom jeg advarede om at vi den 10 Aug 2007 var trådt ind i den værste økonomiske krise siden Anden Verdenskrig, har jeg løbende advaret om den fejbehandling man i historiske målestok har hældt direkte ned i infektionen, og ovenikøbet gjort den smitsom til dele af landes økonomier der ikke burde have været indblandet.
Jeg er meget enig med Jakob Brøchner Madsen, "tja jeg kan jo ikke være andet" for det er nøjagtig det jeg har sagt igennem mange år, ikke mindst på Boligdebatten.
Og jeg er især glad for at han også nævner pyramidespil og matadorpenge/pengetrykkeri. for det er lige nøjagtig hvad det er.
Det er også tydeligt at der ikke er tale om en ny krise....det er nøjagtig den samme, blot at den på grund af total fejlbehandling trækker langt flere med sig i problemer....hvis ikke i graven.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det ser værre ud end i 2008 Empty Humor på højt plan

Indlæg af klogeaage 35 Fre Sep 09, 2011 1:34 pm

Hvad med at få styr på egen hule Idea

http://epn.dk/tema/gaeldskrise/article2540778.ece
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Det ser værre ud end i 2008 Empty Sv: Det ser værre ud end i 2008

Indlæg af Shintai Fre Sep 09, 2011 1:37 pm

Det kan de ikke. Derfor han jo lidt ydmygt be'r Europa om at løse deres. Så Japan kan blive hjulpet den vej. Manden er jo meget ærlig og høflig.

USA tog også endnu et skridt i nat til at efterligne Japan. Jeg tror blot vi skal omstille os til det. Det bliver fremtiden, incl. her.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Det ser værre ud end i 2008 Empty Netop

Indlæg af klogeaage 35 Fre Sep 09, 2011 1:48 pm

Shintai skrev:Det kan de ikke. Derfor han jo lidt ydmygt be'r Europa om at løse deres. Så Japan kan blive hjulpet den vej. Manden er jo meget ærlig og høflig.

USA tog også endnu et skridt i nat til at efterligne Japan. Jeg tror blot vi skal omstille os til det. Det bliver fremtiden, incl. her.

Kan Vi ??
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Det ser værre ud end i 2008 Empty Sv: Det ser værre ud end i 2008

Indlæg af Shintai Fre Sep 09, 2011 1:50 pm

Naturligvis ikke. Derfor den vestlige verden ender på smalkost de næste mange mange år.

Med mindre vi ændre mening og er villige til at tage krakket nu. Fremfor over 20-30år.

Mon ikke det er det bedste for alle på sigt alligevel med den japanske udgave. Regnignen skal jo betales og vi kan ende i borgerkrige med et krak.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Det ser værre ud end i 2008 Empty Sv: Det ser værre ud end i 2008

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum