Slut med landet med mælk og honning.
4 deltagere
Side 1 af 1
Slut med landet med mælk og honning.
Det ser da ud til, at de 7 plager er over os. Har I hørt om det her fænomen? Bierne forsvinder eller Colony Collapse Disorder.
http://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-4/AN4_2013bi.pdf
Mærkeligt at vi ikke har hørt noget mere om det noget før.
http://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-4/AN4_2013bi.pdf
Mærkeligt at vi ikke har hørt noget mere om det noget før.
doctor- Antal indlæg : 1673
Sv: Slut med landet med mælk og honning.
Kan I huske jeg skrev om en bi der var helt desorienteret og havde mistet kampgejsten forrige sommer? . .......... Nå ikke. ......... Uden at have forstand på bier, så så det bare ikke normalt ud. Det undrer mig, at et så vigtigt område ikke har fået mere opmærksomhed.
doctor- Antal indlæg : 1673
Nej, det er undgået min opmærksomhed.doctor skrev:Kan I huske jeg skrev om en bi der var helt desorienteret og havde mistet kampgejsten forrige sommer? . .......... Nå ikke. ......... Uden at have forstand på bier, så så det bare ikke normalt ud. Det undrer mig, at et så vigtigt område ikke har fået mere opmærksomhed.
Men sådan noget sker en gang i mellem.
F.eks. smager bananer ikke som i gamle dage. Det skyldes de gamle bananer blev ramt af en sygdom. Da bananer ikke formerer sig med frø, men ved podning - og dermed er alle bananer kloner af én banan. De frø, der er i en banan er golde.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Tak for indlægget Doctor.
Det er ret uhyggelig læsning.
Det er ret uhyggelig læsning.
SortKaffe- Antal indlæg : 1105
Geografisk sted : København
Jaa - det er vel sådan det går, når hele vores natur skal pølses ind i div. sprøjtemidler, for at opretholde en urentabel landbrugsproduktion.
Det har jævntligt været omtalt de sidste 20 år i mere økologiske orienterede kredse, at bierne var på retur. Det er langt fra ny vinden.
Men et konkret resultat af menneskets rovdrift på vores landskaber.
Det har jævntligt været omtalt de sidste 20 år i mere økologiske orienterede kredse, at bierne var på retur. Det er langt fra ny vinden.
Plyds- Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten
Som nævnt intet nyt i det.Plyds skrev:Jaa - det er vel sådan det går, når hele vores natur skal pølses ind i div. sprøjtemidler, for at opretholde en urentabel landbrugsproduktion.
Det som nok har fået problemet frem i lyset i løbet af de sidste 4 til 5 år er den her: Colony Collapse Disorder.
Det er nemlig i USA et meget stort økonomisk problem. Der har man professionelle "biavlere" med tusinder af mobile stader. De køres fra afgrøde til afgrøde (marker hele horisonten rundt) og gør deres bestøvning mod betaling. Der er så sket det, at mange af de der "biavlere" har mistet hundredvis af stader (bifamilier) bare på een sæson. Det er ligesom ikke til at overse. Det giver også et problem for planteavlerne, som ikke længere har adgang til tilstrækkeligt med bier.
Alt i alt milliardtab. Derudover en foruroligende biologisk fejlfunktion....
/BF
Gæst- Gæst
Lignende emner
» Overproduktion af mælk
» Kina i dybe problemer.
» Historien om Økonomidebatten
» PMs og e-mail
» Ukraine: Så kom silkehandskerne af!
» Kina i dybe problemer.
» Historien om Økonomidebatten
» PMs og e-mail
» Ukraine: Så kom silkehandskerne af!