Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Danske Bank og Nordea.

Go down

Danske Bank og Nordea. Empty Danske Bank og Nordea.

Indlæg af Thomas Lør Jun 08, 2013 5:30 pm

Som regelmæssige læsere vil vide til kvalme.

Det er formentlig noget af en EU prioritet at få splittet Nordea og Danske Bank ad i atomer.

Der nævnes Irland; men nok så alvorligt er - især Nordeas - engagement i Finland, Estland, Letland og Litauen. Så roder vi med grimme sager og stærke kræfter i EUR-zonen.

Så er det urimeligt at stille tilsvarende krav til de danske SIFIer, hvor den største - Danske Bank - udgør 180 pct. af dansk BNP? Det mener jeg ikke. Danske Bank er faktisk den næststørste bank i forhold til lokalt BNP i EU. Den største er en cypriotisk bank. Den er det ikke gået så godt for, og da Cypern ikke i tilstrækkelig grad har forebygget sådanne kriser, har det resultatet i, at den lokale økonomi er blevet voldsomt påvirket. Det må ikke ske i Danmark, sagde Anette Vilhelmsen på en konference forleden ifølge Berlingske Business.

Liikanen-rapporten udpegede ti banker, heriblandt Danske Bank og Nordea, som bør splittes op i en retailbank og en kommerciel bank. Rapporten åbner dog for, at de enkelte dele godt kan ejes af det samme holdingselskab.

Jeg kan ikke se, hvordan man kommer uden om, at Nordea trækker sig ud af Danmark og Danske Bank skrubber af fra Sverrig.

Der hvor humlen er: Sverrig vil hæfte for de tab Nordea har i Danmark - og de kan bla. som følge af realkreditten blive af en størrelsesorden som Sverrig ganske enkelt ikke kan tage - og specielt ikke de sammen med tabene i de 4 baltiske lande.

Jeg tror så bare ikke at snittet bliver detail-/forretningsbank opdelingen - det er strukturen alt for kompleks til i Danmark - eller rettere, der er mere påtrængende risici, der må prioriteres højere. Liikanen er jo meget inspireret af Finske forhold, hvor det nok er det snit (som i England), der er påtrængende.

Om man kan redde realkreditobligationerne ud af den pestkule - det er sgu tvivlsomt!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34090
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Danske Bank og Nordea. Empty Ministeren har fået skrevet en kronik for sig.

Indlæg af Thomas Lør Jun 08, 2013 5:45 pm

Politiken 29/5 13

pdf

Den største danske bank – Danske Bank – udgør 180 pct. af dansk BNP. Danske Bank er faktisk den næststørste bank i EU i forhold til nationalt BNP, altså i forhold til landets størrelse. Også Nykredit er med på top 20-listen.

Se den havde jeg hidtil overset - Nykredit står helt klart på dødslisten!

Mon Engberg Jensens afløser fra Nordea skal lave et hug, der konverterer de fast forrentede annuiteter fra Nordea, Nykredit og Totalkredit? Lyder unægtelig ambitiøst.

Jeg er opmærksom på, at højere kapitalkrav kan udgøre en særlig udfordring for foreningsejede realkreditinstitutter, fordi de ikke i samme omfang som børsnoterede institutter har mulighed for at rejse kapital. Jeg er åben over for at finde en løsning her.

"Særlig udfordring" = komplet umuligt.

Men her må menes NYK/TOT og BRF - evt. DLR.

Dvs. - som før nævnt - dødsstødet til Nykredit - og en konstatering af at BRF ER afgået ved døden for længe siden. Det er vel kun med DLR, at der kan tænkes at være en løsning.

Vi skal ikke forvente, at det samme vil blive resultatet af nye finansielle kriser, hvis vi undlader at handle i tide.
Dvs. vi står umiddelbart over for et endnu værre kollaps!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34090
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum