stresstest af banker
3 deltagere
Side 1 af 1
stresstest af banker
Lidt i forlængelse af de mange tilsyn som er blevet postet de sidste par dage (lyt fra 32 til 44min)
Jeg ved sku ikke hvad der er op og ned i disse stresstest, men som en lille dum mand syntes jeg at der er meget lort der lugter for tiden. Jeg håber dælme at de stresstest er noget værd og ikke bare en gang glimmer for at det hele skal blinke og se godt ud og dermed drøne lige ind i en ny kæmpe øretæve. Jesper Rangvid er dælme også lige rigelig tåget i sit svar på om han tror de er noget værd.
http://arkiv.radio24syv.dk/video/8184492/millionaerklubben-22-05-2013
Jeg ved sku ikke hvad der er op og ned i disse stresstest, men som en lille dum mand syntes jeg at der er meget lort der lugter for tiden. Jeg håber dælme at de stresstest er noget værd og ikke bare en gang glimmer for at det hele skal blinke og se godt ud og dermed drøne lige ind i en ny kæmpe øretæve. Jesper Rangvid er dælme også lige rigelig tåget i sit svar på om han tror de er noget værd.
Aarhus78- Antal indlæg : 41
Geografisk sted : Kolding
Sv: stresstest af banker
Aarhus78 skrev:Lidt i forlængelse af de mange tilsyn som er blevet postet de sidste par dage (lyt fra 32 til 44min)
De stress tests giver jeg intet for - det er rent skønmaleri. Dels bygger de på bankernes oplysninger - og de er notorisk usandfærdige. Dels smager det lidt for meget af 1. årsprøve på revisoruddannelsen.
I Finanstilsynets rapporter skal man afgjort læse mellem linierne. Det mest forstemmende er, så ensartet dårligt, det ser ud.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Jeg kan heller ikke se at man skulle have nogen større tiltro til stress testene. Historisk har de været helt forkerte og p.t. antager de implicit massiv statsstøtte via Centralbankerne.
Storebror skrev:Jeg kan heller ikke se at man skulle have nogen større tiltro til stress testene. Historisk har de været helt forkerte og p.t. antager de implicit massiv statsstøtte via Centralbankerne.
Det er desværre ikke så lidt af en joke.
Østrig
I hovedsagen enig.
Problemet består deri, at kommer der gang i økonomien, så vil renten stige, fordi investorerne vil finde veje til at finansiere uden om banker.
Det vil så betyde, at en hoben af disse lån, der hverken betaler renter eller afdrag bliver ganske dyre at finansiere.
I øjeblikket så leder investorerne med lys og lygte efter papirer, der ikke nødvendigvis er tab. På et eller andet tidspunkt vil investorerne have samlet op, hvad der med god tilnærmelse kan siges at give et afkast. Det betyder så, at finansieringen af de tabte fordringer bliver stadig dyrere, hvorfor låne penge til bankerne, når man kan have et afkast - beskedent, ja; men det må man så regulere udbetalingen af pensioner efter.
I det hele taget er al den snak om "egenkapital" lidt af et mummespil. Det værste ved stresstest er, at knap kan man lave dem og offentliggøre resultaterne, så eksploderer skidtet - alle andre steder end dér, hvor man har peget.
Lehman Brothers er bare et eksempel.
Det er lidt patetisk, at man fastholder at lave disse papirøvelser på baggrund af, hvad man véd er forkerte forudsætninger.
Problemet består deri, at kommer der gang i økonomien, så vil renten stige, fordi investorerne vil finde veje til at finansiere uden om banker.
Det vil så betyde, at en hoben af disse lån, der hverken betaler renter eller afdrag bliver ganske dyre at finansiere.
I øjeblikket så leder investorerne med lys og lygte efter papirer, der ikke nødvendigvis er tab. På et eller andet tidspunkt vil investorerne have samlet op, hvad der med god tilnærmelse kan siges at give et afkast. Det betyder så, at finansieringen af de tabte fordringer bliver stadig dyrere, hvorfor låne penge til bankerne, når man kan have et afkast - beskedent, ja; men det må man så regulere udbetalingen af pensioner efter.
I det hele taget er al den snak om "egenkapital" lidt af et mummespil. Det værste ved stresstest er, at knap kan man lave dem og offentliggøre resultaterne, så eksploderer skidtet - alle andre steder end dér, hvor man har peget.
Lehman Brothers er bare et eksempel.
Det er lidt patetisk, at man fastholder at lave disse papirøvelser på baggrund af, hvad man véd er forkerte forudsætninger.
Lignende emner
» Stresstest 2 kv 2012
» Nationalbankens stresstest for optimistisk
» Så er det Sydbank
» Spanske Banker ligner Danske Banker
» "Kernesunde" Danske Banker
» Nationalbankens stresstest for optimistisk
» Så er det Sydbank
» Spanske Banker ligner Danske Banker
» "Kernesunde" Danske Banker
Side 1 af 1