Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Som jeg har sagt så tit!

3 deltagere

Go down

Som jeg har sagt så tit! Empty Som jeg har sagt så tit!

Indlæg af Thomas Lør Mar 23, 2013 10:28 pm

Pensionsopsparing er bare et andet ord for skat!

Eller: Det er ikke smart at låne sine egne penge.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34413
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Som jeg har sagt så tit! Empty Sv: Som jeg har sagt så tit!

Indlæg af SortKaffe Lør Mar 23, 2013 10:49 pm

Ja, de rigtigt smarte sparer op i penge som allerede er beskattede. Det bliver ikke til så meget her og nu, men med årene kan det nu alligevel godt blive til en del. Og man bestemmer helt selv hvor meget der er tilbage, og hvorledes det er placeret, når folkepensionsalderen nærmer sig.

Frihed er ikke det værste man har
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Som jeg har sagt så tit! Empty Sv: Som jeg har sagt så tit!

Indlæg af Thomas Lør Mar 23, 2013 11:42 pm

SortKaffe skrev:Ja, de rigtigt smarte sparer op i penge som allerede er beskattede. Det bliver ikke til så meget her og nu, men med årene kan det nu alligevel godt blive til en del. Og man bestemmer helt selv hvor meget der er tilbage, og hvorledes det er placeret, når folkepensionsalderen nærmer sig.

Frihed er ikke det værste man har

Det er en ting!
Men man har ikke nogen opfattelse af priserne på de ydelser, man skal bruge om 20-30 år.

Levealderen stiger med 3 år pr. 10 år. Men helbredstilstanden er bedre.

På den ene side er der ikke nogen tvivl om det deflationære tryk fra årlige rationaliseringer på 1-2% - det er på både føde- og industrivarer. Dernæst vil boliger p.gr.a. overbyggeriet fremover blive billige - det bliver billigere at holde dem i stand end at rive dem ned.
Priserne vil - alt andet lige falde.
På den anden side er de ydelser man efterspørger som 70 årig nogle ganske andre (og færre) end dem, man har brug for som 30 årig.
Mine bedsteforældre døde 75-80 års alderen; men de havde også gennemlevet 1. og 2. verdenskrig - godt nok uden krigsdeltagelse. Det var en helt anden verden.

Alene det, at det ser ud til, at vi slipper for de enorme rustningsudgifter. At forsvaret reelt udvider kraftigt - set i relation til vore allierede: Det er da fordi vi har politiopgaver i Østersøen og Nordatlanten: Dem skal vi nok blive betalt for.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34413
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Som jeg har sagt så tit! Empty Sv: Som jeg har sagt så tit!

Indlæg af Gorrion Man Mar 25, 2013 1:40 pm

Jeg er enig i at det til enhver tid skal kunne betale sig at afdrage sin gæld.
Men jeg er også en fortaler for opsparing, men må indrømme at jeg selv har fået en lektion de senere år, og at en desideret pensionsopaspring i konstruktion ligner en ala ebberød-bank ordning hvor man reelt mister penge for hver krone man spare op.
Så jeg er enig med Sortkaffe.

Der hvor jeg slår bremsen lidt i, når Kim Valentin bringer pensionsopsperingen i spil, er udsigten til at opsparingen skal gå til at redde realkreditten og bankernes alt for store udlån til boligmarkedet, hvor de overhovedet ikke har kreditvuderet, men blot slynget 10 årige afdragsfrie multi-million lån i nakken på alle der kunne sætte et X på et stykke papir.
(det er den skjulte dagsorden jeg ser her)


Sidst rettet af Gorrion Man Mar 25, 2013 4:04 pm, rettet 1 gang
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Som jeg har sagt så tit! Empty Sv: Som jeg har sagt så tit!

Indlæg af Thomas Man Mar 25, 2013 1:49 pm

Gorrion skrev:Jeg er enig i at det til enhver tid skal kunne betale sig at afdrage sin gæld.
Men jeg er også en fortaler for opsparing, men må indrømme at jeg selv har fået en lektion de senere år, og at en desideret pensionsopaspring i konstruktion ligner en ala ebberød-bank ordning hvor man reelt miste penge for hver krone man spare op.
Så jeg er enig med Sortkaffe.

Der hvor jeg slår bremsen lidt i, når Kim Valentin bringer pensionsopsperingen i spil, er udsigten til at opsparingen skal gå til at redde realkreditten og bankernes alt for store udlån til boligmarkedet, hvor de overhovedet ikke har kreditvuderet, men blot slynget 10 årige afdragsfrie multi-million lån i nakken på alle der kunne sætte et X på et stykke papir.
(det er den skjulte dagsorden jeg ser her)

Selvfølgelig er det det!

Nej, den måde, det skal gøres på er at overtage realkreditterne (så får bankerne lov til at syde i eget fedt). Udskille de gode papirer - de skal nok klare sig.
Flextumperne, ja det er tab - og derfor kræver de kapital. Dvs. den skat, som man alligevel skulle betale af opsparingen bliver tilført til rekapitalisering af realkreditternes tabende serier.

Valget er jo enkelt: Enten taber spareren penge på et slet afkast eller gennem beskatning.

Men som det ser ud i øjeblikket, så nægter pensionskasserne at røre ved flexlortet, derfor køber bankerne dem selv.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34413
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Som jeg har sagt så tit! Empty Sv: Som jeg har sagt så tit!

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum