Så er det jernbanenettet...
+5
SortKaffe
dkguy66
Marovingian
Thomas
Cirb
9 deltagere
Side 2 af 2
Side 2 af 2 • 1, 2
Sv: Så er det jernbanenettet...
Det jernbane er god til er store og tunge mængder langt. På kortere stræk er biler langt bedre.BamsesFar skrev:dkguy66 skrev:doctor skrev:For fanden da, hvor jeg elsker jyderne:Vi skal altså huske at standse togene, så passagerne kan komme af og på Søren Peschardt (S), 1. viceborgmester i Vejle
http://jyllands-posten.dk/politik/article5228181.ece
Et elitært kjøbenhavnerprojekt, som går ud fra at alle bor 5 min gang fra the main station i de 4 store byer, hvor man ikke engang kan komme til at parkere en trehjulet cykel pga pladsmangel.
Det er transporten til og fra hovedlinjerne der er problemet i Danmark. Det er det der stjæler tid, og så skal der være mange afgange. DET betyder noget.
Det jernbane er god til er at transportere store og tunge mængder - langt. På kortere stræk med mindre mængder er biler meget bedre.
HAHA så sandt så sandt doctor. Hørte her til morgen Helle T i tv2 news, tale om "at nu bliver det hurtigt at komme til OD, AAR og AAL, " IKKE ET ORD OM KBH. Så jeg sad virkelig og tænkte, at det er så tydeligt at dette er et kbh projekt, - som jeg skrev før, en god DJØF skitse - der glemmer at tænke ud af boksen ( eller ud over Valby Bakke ) og igen kapper "udkantsdanmark" af udviklingen.
Konklusionen må igen være, at bor du udenfor de store byer - og nu indskrænker man de store byer fra 6-8 til de 4 største - så kan du ikke klare dig uden bil. Og denne plan ændrer ikke på dette.
Elektricificering af hele jernbanen er smart mht. at slippe af med de gamle dieselsøer fra 50'erne, som pt. trækker, og skaffe mere elektrisk belastning, som kan aftage kommende grøn strøm.
Derudover er vi vist alle sammen enige om, at urbanisering er kommet for at blive? Dvs. ultimativt Øresundsregionen og Storhamborg.
Jeg tror, at tiden med kæmpe villakvarterer fra Gedser til Skagen er forbi. Det er en anakronisme baseret på et forureningsparadigme, som simpelthen er forbi. De næste generationer vil bo tættere i lejligheder eller rækkehuse i gennemtænkte (radielt opbygget omkring en fjerntogstation evt. i flere niveauer: lyntog, S-tog, sporvogn) byer med flere sporvogne og stort set ingen privatbilisme.
Det er det, som vi ser begyndelsen på nu. De her tog skal erstatte indenrigsflyvning.
/BF
Selvfølgelig vil villakvartererne bestå! Hvor vil Du ellers parkere bilerne?
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
Sv: Så er det jernbanenettet...
Problemet med jernbanen som godsbefragter, er det lille problem, at togene kun kører der hvor skinnerne ligger.
I flere år arbejdede vi på problemet og det politiske ønske om mere gods på bane på Århus Havn.
Men uanset hvordan man vender og drejer det, så vil jernbanen ikke være praktisk nok, ikke fleksibel nok til dagens samfund når det kommer til at fragte store mængder gods via banen.
Eks. en container. : Fint nok, ankommer til en havn, fragtes derefter over på tog. Toget stopper i nærmeste store fragtterminal, OG SKAL SÅ FRAGTES MED BIL TIL KUNDE. Tidsforbruget, og udgifterne er alt for store, i forhold til at en lastbil havde fragtet denne container fra A til B.
Hvorfor gik Post Dk fra posttoget og over til ren lastbil fragt ? Mon det ikke indikerer at tog ikke er optimalt og flexibel nok, til at møde dagens samfund ?
I flere år arbejdede vi på problemet og det politiske ønske om mere gods på bane på Århus Havn.
Men uanset hvordan man vender og drejer det, så vil jernbanen ikke være praktisk nok, ikke fleksibel nok til dagens samfund når det kommer til at fragte store mængder gods via banen.
Eks. en container. : Fint nok, ankommer til en havn, fragtes derefter over på tog. Toget stopper i nærmeste store fragtterminal, OG SKAL SÅ FRAGTES MED BIL TIL KUNDE. Tidsforbruget, og udgifterne er alt for store, i forhold til at en lastbil havde fragtet denne container fra A til B.
Hvorfor gik Post Dk fra posttoget og over til ren lastbil fragt ? Mon det ikke indikerer at tog ikke er optimalt og flexibel nok, til at møde dagens samfund ?
dkguy66- Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus
Sv: Så er det jernbanenettet...
Jomsviking skrev:Thomas skrev:Cirb skrev:Thomas skrev:
2. Passagertrafikken skal (VEST terminere i Hamborg ØST Berlin) - Så er der slet ikke brug for SAS.
http://jyllands-posten.dk/indland/trafik/article5228231.ece
Mvh
Cirb
Ja - men hvad skal jyder også i København? Eller Fynboer for den sags skyld? Vi har problemer nok med at holde Skåningene i deres del af landet.
Hvad har København, som Århus ikke har?
Pigerne er f.eks. mere fikse end køerne på marken (og lettere at forstå).
Ja, og konkurrencen var i hvertfald tidligere ret overskuelig.
Mvh
Cirb
_________________
Sapere Aude
Cirb- Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus
Sv: Så er det jernbanenettet...
Jeg tror ikke på, at Ålborgenserne tager af sted hjemme fra kl. 4 om morgenen for at være på stationen kl. 5 og i København kl. 8 og på udrejsedestinationen kl. 9.
Nej man kører familiefamiliemedlemmet til lufthavnen på vej til arbejde/skole og så er de i Kastrup 1 time efter, hvorfra der er et udbygget tognet.
Og den tur er der INGEN der har råd eller tid til dagligt. Det bliver hjem på weekend basis.
Og hvad er der egentlig galt med færgerne. Ålborg/København var en dejlig færge, hvor man kunne sove en hel nat og vågne frisk og veludhvilet.
Lav dog en bil/lastvognsfærge Ålborg/København.
Men selvfølgelig, så vil SFerne få alle de kedelige jyder med deres vogne med anhængere lige ind i deres elskede by.
En by for eliten, hvor en trehjulet cykel med plads til børn og en nettopose er den tungeste fragt, man kan komme i tanke om.
De aner ikke hvordan alle varerne ender på Nettos hylder, og de er også ligeglade.
Og så ved jeg, at de unge med børn kun drømmer om hus og have i en forstad/ provinsby.
New Yorker lejlighed drømmen er på retur.
Forudsætningen er, at de kan komme frem og tilbage.
Nej man kører familiefamiliemedlemmet til lufthavnen på vej til arbejde/skole og så er de i Kastrup 1 time efter, hvorfra der er et udbygget tognet.
Og den tur er der INGEN der har råd eller tid til dagligt. Det bliver hjem på weekend basis.
Og hvad er der egentlig galt med færgerne. Ålborg/København var en dejlig færge, hvor man kunne sove en hel nat og vågne frisk og veludhvilet.
Lav dog en bil/lastvognsfærge Ålborg/København.
Men selvfølgelig, så vil SFerne få alle de kedelige jyder med deres vogne med anhængere lige ind i deres elskede by.
En by for eliten, hvor en trehjulet cykel med plads til børn og en nettopose er den tungeste fragt, man kan komme i tanke om.
De aner ikke hvordan alle varerne ender på Nettos hylder, og de er også ligeglade.
Og så ved jeg, at de unge med børn kun drømmer om hus og have i en forstad/ provinsby.
New Yorker lejlighed drømmen er på retur.
Forudsætningen er, at de kan komme frem og tilbage.
doctor- Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11
Sv: Så er det jernbanenettet...
doctor skrev:Jeg tror ikke på, at Ålborgenserne tager af sted hjemme fra kl. 4 om morgenen for at være på stationen kl. 5 og i København kl. 8 og på udrejsedestinationen kl. 9.
Nej man kører familiefamiliemedlemmet til lufthavnen på vej til arbejde/skole og så er de i Kastrup 1 time efter, hvorfra der er et udbygget tognet.
Og den tur er der INGEN der har råd eller tid til dagligt. Det bliver hjem på weekend basis.
Og hvad er der egentlig galt med færgerne. Ålborg/København var en dejlig færge, hvor man kunne sove en hel nat og vågne frisk og veludhvilet.
Lav dog en bil/lastvognsfærge Ålborg/København.
Men selvfølgelig, så vil SFerne få alle de kedelige jyder med deres vogne med anhængere lige ind i deres elskede by.
En by for eliten, hvor en trehjulet cykel med plads til børn og en nettopose er den tungeste fragt, man kan komme i tanke om.
De aner ikke hvordan alle varerne ender på Nettos hylder, og de er også ligeglade.
Og så ved jeg, at de unge med børn kun drømmer om hus og have i en forstad/ provinsby.
New Yorker lejlighed drømmen er på retur.
Forudsætningen er, at de kan komme frem og tilbage.
Fra Ålborg skal man da kun til Århus?
Du tror da ikke, at man i Skåne tager til Stockholm?
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
Sv: Så er det jernbanenettet...
Måske er den forbindelse først og fremmest lavet for at få fragtet folketingspolitikerne fra Nordjylland til Folketinget.
En nordjyde uden sin bil er som en kjøbenhavner uden en cafe latte i hånden.
En nordjyde uden sin bil er som en kjøbenhavner uden en cafe latte i hånden.
doctor- Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11
Sv: Så er det jernbanenettet...
https://www.youtube.com/watch?v=c2Hd_aJAGAk
doctor- Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11
Sv: Så er det jernbanenettet...
Det er så ikke engang løgn!doctor skrev:Måske er den forbindelse først og fremmest lavet for at få fragtet folketingspolitikerne fra Nordjylland til Folketinget.
En nordjyde uden sin bil er som en kjøbenhavner uden en cafe latte i hånden.
Man var på et tidspunkt nød til i DSB at få en sovevogn på et tog til Vestjylland - fordi der var et folketingsmedlem derfra, der skulle bruge faciliteten hver weekend. Det var IKKE gratis.
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
Sv: Så er det jernbanenettet...
doctor skrev:Jeg tror ikke på, at Ålborgenserne tager af sted hjemme fra kl. 4 om morgenen for at være på stationen kl. 5 og i København kl. 8 og på udrejsedestinationen kl. 9.
Nej man kører familiefamiliemedlemmet til lufthavnen på vej til arbejde/skole og så er de i Kastrup 1 time efter, hvorfra der er et udbygget tognet.
Og den tur er der INGEN der har råd eller tid til dagligt. Det bliver hjem på weekend basis.
Og hvad er der egentlig galt med færgerne. Ålborg/København var en dejlig færge, hvor man kunne sove en hel nat og vågne frisk og veludhvilet.
Lav dog en bil/lastvognsfærge Ålborg/København.
Men selvfølgelig, så vil SFerne få alle de kedelige jyder med deres vogne med anhængere lige ind i deres elskede by.
En by for eliten, hvor en trehjulet cykel med plads til børn og en nettopose er den tungeste fragt, man kan komme i tanke om.
De aner ikke hvordan alle varerne ender på Nettos hylder, og de er også ligeglade.
Og så ved jeg, at de unge med børn kun drømmer om hus og have i en forstad/ provinsby.
New Yorker lejlighed drømmen er på retur.
Forudsætningen er, at de kan komme frem og tilbage.
Et meget søgt eksempel. Du kunne lige så godt klage over, at det er svært at komme fra Nakskov til København, fra Bornholm til København, fra Ringkøbing etc.
Det kan godt være, at Ålborg er en af de større provinsbyer i Danmark, men den er og forbliver langt ude i Udkantdanmark. Sådan et sted tager ting tid. Og det bliver sikkert en interessant tid derude, når privat biltransport / energiomkostninger kommer længere op i pris. Det vil omvendt helt sikkert ske.
/BF
Gæst- Gæst
Sv: Så er det jernbanenettet...
doctor skrev:Måske er den forbindelse først og fremmest lavet for at få fragtet folketingspolitikerne fra Nordjylland til Folketinget.
En nordjyde uden sin bil er som en kjøbenhavner uden en cafe latte i hånden.
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
Sv: Så er det jernbanenettet...
Vrøvl!BamsesFar skrev:doctor skrev:Jeg tror ikke på, at Ålborgenserne tager af sted hjemme fra kl. 4 om morgenen for at være på stationen kl. 5 og i København kl. 8 og på udrejsedestinationen kl. 9.
Nej man kører familiefamiliemedlemmet til lufthavnen på vej til arbejde/skole og så er de i Kastrup 1 time efter, hvorfra der er et udbygget tognet.
Og den tur er der INGEN der har råd eller tid til dagligt. Det bliver hjem på weekend basis.
Og hvad er der egentlig galt med færgerne. Ålborg/København var en dejlig færge, hvor man kunne sove en hel nat og vågne frisk og veludhvilet.
Lav dog en bil/lastvognsfærge Ålborg/København.
Men selvfølgelig, så vil SFerne få alle de kedelige jyder med deres vogne med anhængere lige ind i deres elskede by.
En by for eliten, hvor en trehjulet cykel med plads til børn og en nettopose er den tungeste fragt, man kan komme i tanke om.
De aner ikke hvordan alle varerne ender på Nettos hylder, og de er også ligeglade.
Og så ved jeg, at de unge med børn kun drømmer om hus og have i en forstad/ provinsby.
New Yorker lejlighed drømmen er på retur.
Forudsætningen er, at de kan komme frem og tilbage.
Et meget søgt eksempel. Du kunne lige så godt klage over, at det er svært at komme fra Nakskov til København, fra Bornholm til København, fra Ringkøbing etc.
Det kan godt være, at Ålborg er en af de større provinsbyer i Danmark, men den er og forbliver langt ude i Udkantdanmark. Sådan et sted tager ting tid. Og det bliver sikkert en interessant tid derude, når privat biltransport / energiomkostninger kommer længere op i pris. Det vil omvendt helt sikkert ske.
/BF
Udkantsdanmark hedder Göteborg! Evt. Christiansstad.
Biltransport kommer NED i pris og energiomkostningerne kommer NED! Det er det, der er problemet.
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
Sv: Så er det jernbanenettet...
Thomas skrev:Vrøvl!BamsesFar skrev:doctor skrev:Jeg tror ikke på, at Ålborgenserne tager af sted hjemme fra kl. 4 om morgenen for at være på stationen kl. 5 og i København kl. 8 og på udrejsedestinationen kl. 9.
Nej man kører familiefamiliemedlemmet til lufthavnen på vej til arbejde/skole og så er de i Kastrup 1 time efter, hvorfra der er et udbygget tognet.
Og den tur er der INGEN der har råd eller tid til dagligt. Det bliver hjem på weekend basis.
Og hvad er der egentlig galt med færgerne. Ålborg/København var en dejlig færge, hvor man kunne sove en hel nat og vågne frisk og veludhvilet.
Lav dog en bil/lastvognsfærge Ålborg/København.
Men selvfølgelig, så vil SFerne få alle de kedelige jyder med deres vogne med anhængere lige ind i deres elskede by.
En by for eliten, hvor en trehjulet cykel med plads til børn og en nettopose er den tungeste fragt, man kan komme i tanke om.
De aner ikke hvordan alle varerne ender på Nettos hylder, og de er også ligeglade.
Og så ved jeg, at de unge med børn kun drømmer om hus og have i en forstad/ provinsby.
New Yorker lejlighed drømmen er på retur.
Forudsætningen er, at de kan komme frem og tilbage.
Et meget søgt eksempel. Du kunne lige så godt klage over, at det er svært at komme fra Nakskov til København, fra Bornholm til København, fra Ringkøbing etc.
Det kan godt være, at Ålborg er en af de større provinsbyer i Danmark, men den er og forbliver langt ude i Udkantdanmark. Sådan et sted tager ting tid. Og det bliver sikkert en interessant tid derude, når privat biltransport / energiomkostninger kommer længere op i pris. Det vil omvendt helt sikkert ske.
/BF
Udkantsdanmark hedder Göteborg! Evt. Christiansstad.
Biltransport kommer NED i pris og energiomkostningerne kommer NED! Det er det, der er problemet.
Vrøvl!
Omkostningerne til transport og energi i det hele taget vil gå meget op over de kommende år.
Jeg skal ikke gøre mig klog på produktionsomkostningerne på energien. Men afgifterne og dermed Hansens og Jensens slutomkostning vil gå op, op, op...
/BF
Gæst- Gæst
Sv: Så er det jernbanenettet...
BamsesFar skrev:
Vrøvl!
Omkostningerne til transport og energi i det hele taget vil gå meget op over de kommende år.
Jeg skal ikke gøre mig klog på produktionsomkostningerne på energien. Men afgifterne og dermed Hansens og Jensens slutomkostning vil gå op, op, op...
/BF
Det er altid fristende at få finansieret investeringer ved forbrugsafgifter - det er så dumt; men det er noget andet.
Begrænser man forbruget af f.eks. el ved en punktafgift, så skal det være for at udnytte rationeringseffekten i prismekanismen.
Jeg husker endnu, hvordan man på Grønland skulle spare på vandet - uden nogen rimelig begrundelse: Ledningsnettet var bygget - ligesom de andre faste installationer. Vand var der masser af.
I det hele taget er argumentet bag offentlige investeringer, at de skal bruges til at øge den almindelige produktivitet i samfundet - den giver sig udslag i højere indtægter og overskud i virksomheder.
Beskatter man indtægter og overskud til finansiering af offentlige arbejder, så beskatter man dem, der har haft mest gavn af investeringen.
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
Sv: Så er det jernbanenettet...
BamsesFar skrev:dkguy66 skrev:doctor skrev:For fanden da, hvor jeg elsker jyderne:Vi skal altså huske at standse togene, så passagerne kan komme af og på Søren Peschardt (S), 1. viceborgmester i Vejle
http://jyllands-posten.dk/politik/article5228181.ece
Et elitært kjøbenhavnerprojekt, som går ud fra at alle bor 5 min gang fra the main station i de 4 store byer, hvor man ikke engang kan komme til at parkere en trehjulet cykel pga pladsmangel.
Det er transporten til og fra hovedlinjerne der er problemet i Danmark. Det er det der stjæler tid, og så skal der være mange afgange. DET betyder noget.
HAHA så sandt så sandt doctor. Hørte her til morgen Helle T i tv2 news, tale om "at nu bliver det hurtigt at komme til OD, AAR og AAL, " IKKE ET ORD OM KBH. Så jeg sad virkelig og tænkte, at det er så tydeligt at dette er et kbh projekt, - som jeg skrev før, en god DJØF skitse - der glemmer at tænke ud af boksen ( eller ud over Valby Bakke ) og igen kapper "udkantsdanmark" af udviklingen.
Konklusionen må igen være, at bor du udenfor de store byer - og nu indskrænker man de store byer fra 6-8 til de 4 største - så kan du ikke klare dig uden bil. Og denne plan ændrer ikke på dette.
Elektricificering af hele jernbanen er smart mht. at slippe af med de gamle dieselsøer fra 50'erne, som pt. trækker, og skaffe mere elektrisk belastning, som kan aftage kommende grøn strøm.
Derudover er vi vist alle sammen enige om, at urbanisering er kommet for at blive? Dvs. ultimativt Øresundsregionen og Storhamborg.
Jeg tror, at tiden med kæmpe villakvarterer fra Gedser til Skagen er forbi. Det er en anakronisme baseret på et forureningsparadigme, som simpelthen er forbi. De næste generationer vil bo tættere i lejligheder eller rækkehuse i gennemtænkte (radielt opbygget omkring en fjerntogstation evt. i flere niveauer: lyntog, S-tog, sporvogn) byer med flere sporvogne og stort set ingen privatbilisme.
Det er det, som vi ser begyndelsen på nu. De her tog skal erstatte indenrigsflyvning.
/BF
De der gamle 50'er dieselsøer, er da vist kun dem der trækker gods. Og mon ikke at de fortsat vil trække gods på banen, selv med en elektrifisering ? Alene pga af at de electriske tog ikke har styrke nok til at kunne trække et stort langt tungt godstog. Så mon ikke vi også vil se disse dieseltog fremover ?
dkguy66- Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus
hul i hovedet
Først apropos nedfaldne køreledninger.Det er vigtigt at skelne mellem de beskeder DSB giver om problemer, og så de virkelige årsager.
Falder køreledninger næsten altid ned i Valby?.
Men hele konceptet om at have hurtigtog mellem Århus og København er latterlig og et typisk DSB prestigeprojekt. Togtrafik er for gods over lange stræk, og pendlere indenfor 1 til 1,5 time. Længere rejser er smartere for personer i bil, og hvis man er mere end en også meget billigere. Fra fire voksne endda billigere at leje en bil.
Så et supersmart togprojekt for passagerer over lange stræk og en ikke indførelse af afgift på lastbiltrafik.
Så man må sige løgnerregeringen er konsekvent. Hvis den får muligheden vælger den altid den dummeste mulighed
Falder køreledninger næsten altid ned i Valby?.
Men hele konceptet om at have hurtigtog mellem Århus og København er latterlig og et typisk DSB prestigeprojekt. Togtrafik er for gods over lange stræk, og pendlere indenfor 1 til 1,5 time. Længere rejser er smartere for personer i bil, og hvis man er mere end en også meget billigere. Fra fire voksne endda billigere at leje en bil.
Så et supersmart togprojekt for passagerer over lange stræk og en ikke indførelse af afgift på lastbiltrafik.
Så man må sige løgnerregeringen er konsekvent. Hvis den får muligheden vælger den altid den dummeste mulighed
ny køber- Antal indlæg : 10
Join date : 07/02/13
Sv: Så er det jernbanenettet...
Kommer an på priserne.ny køber skrev:Først apropos nedfaldne køreledninger.Det er vigtigt at skelne mellem de beskeder DSB giver om problemer, og så de virkelige årsager.
Falder køreledninger næsten altid ned i Valby?.
Men hele konceptet om at have hurtigtog mellem Århus og København er latterlig og et typisk DSB prestigeprojekt. Togtrafik er for gods over lange stræk, og pendlere indenfor 1 til 1,5 time. Længere rejser er smartere for personer i bil, og hvis man er mere end en også meget billigere. Fra fire voksne endda billigere at leje en bil.
Så et supersmart togprojekt for passagerer over lange stræk og en ikke indførelse af afgift på lastbiltrafik.
Så man må sige løgnerregeringen er konsekvent. Hvis den får muligheden vælger den altid den dummeste mulighed
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
Sv: Så er det jernbanenettet...
dkguy66 skrev:
De der gamle 50'er dieselsøer, er da vist kun dem der trækker gods. Og mon ikke at de fortsat vil trække gods på banen, selv med en elektrifisering ? Alene pga af at de electriske tog ikke har styrke nok til at kunne trække et stort langt tungt godstog. Så mon ikke vi også vil se disse dieseltog fremover ?
Det er helt forkert DK.
De gamle diseløser fra 50'erne benyttes kun af "private" aktører til lokale godstog. De har mellem 1400 og 1950 Hk.
Railion (DSB) benytter maskiner fra 1970'erne og 1980'erne med maks. 3.900 Hk.
Et moderne elektrisk godstogslokomotiv, som bl.a. benyttes i transit trafikken mellem Sverige og Tyskland har op mod 9000 Hk. Der er en god grund til at amerikanerne kobler 3 til 4 dieselhørmere foran deres godstog, men tyskerne nøjes med et elektrisk.
Se f.eks. her: http://www.mobility.siemens.com/mobility/global/SiteCollectionDocuments/en/rail-solutions/locomotives/eurosprinter-ES64F4-en.pdf
Et Siemens godtogslok med 6.400 KW !
http://www.bombardier.com/en/transportation/products-services/rail-vehicles/locomotives/traxx-platform?docID=0901260d801e83de#
SortKaffe- Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København
Sv: Så er det jernbanenettet...
Det er ikke traktionen, der er problemet - det er bremsningen.SortKaffe skrev:dkguy66 skrev:
De der gamle 50'er dieselsøer, er da vist kun dem der trækker gods. Og mon ikke at de fortsat vil trække gods på banen, selv med en elektrifisering ? Alene pga af at de electriske tog ikke har styrke nok til at kunne trække et stort langt tungt godstog. Så mon ikke vi også vil se disse dieseltog fremover ?
Det er helt forkert DK.
De gamle diseløser fra 50'erne benyttes kun af "private" aktører til lokale godstog. De har mellem 1400 og 1950 Hk.
Railion (DSB) benytter maskiner fra 1970'erne og 1980'erne med maks. 3.900 Hk.
Et moderne elektrisk godstogslokomotiv, som bl.a. benyttes i transit trafikken mellem Sverige og Tyskland har op mod 9000 Hk. Der er en god grund til at amerikanerne kobler 3 til 4 dieselhørmere foran deres godstog, men tyskerne nøjes med et elektrisk.
Se f.eks. her: http://www.mobility.siemens.com/mobility/global/SiteCollectionDocuments/en/rail-solutions/locomotives/eurosprinter-ES64F4-en.pdf
Et Siemens godtogslok med 6.400 KW !
http://www.bombardier.com/en/transportation/products-services/rail-vehicles/locomotives/traxx-platform?docID=0901260d801e83de#
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
Sv: Så er det jernbanenettet...
Jeg har faktisk hørt efter, når I tidligere talte om DSB, som jeg indrømmet ikke har forstand på.
HOVEDOVERSKRIFTEN VAR:
Banelegemet er totalt nedslidt og er faktisk direkte livsfarligt mange steder.
:
OK:
1: Er det ikke det problem der forsøges løst med den nye løsning?
2: Bliver det gamle banelegeme incl. stationer nedlagt?
3: Har man ikke bevidst valgt få stationer og kort køretid fremfor mange stationer med deraf følgende længere køretid.
4: Man sælger ideen til enhedslisten og SF som en forbedring af den kollektive trafik for almindelige mennesker. Gu er det da ej. Det er for eliten som bor i de store byer og ikke for de mange der bor midt imellem. Altså en forværring af den kollektive trafik.
5: Kattegatbroen bliver nok ikke til noget.
http://www.b.dk/politiko/kattegat-bro-paa-vej-mod-graven
Helle Thorning kunne blive en rigtig god hestehandler. Det bliver bare ikke med jyderne som købere.
HOVEDOVERSKRIFTEN VAR:
Banelegemet er totalt nedslidt og er faktisk direkte livsfarligt mange steder.
:
OK:
1: Er det ikke det problem der forsøges løst med den nye løsning?
2: Bliver det gamle banelegeme incl. stationer nedlagt?
3: Har man ikke bevidst valgt få stationer og kort køretid fremfor mange stationer med deraf følgende længere køretid.
4: Man sælger ideen til enhedslisten og SF som en forbedring af den kollektive trafik for almindelige mennesker. Gu er det da ej. Det er for eliten som bor i de store byer og ikke for de mange der bor midt imellem. Altså en forværring af den kollektive trafik.
5: Kattegatbroen bliver nok ikke til noget.
http://www.b.dk/politiko/kattegat-bro-paa-vej-mod-graven
Helle Thorning kunne blive en rigtig god hestehandler. Det bliver bare ikke med jyderne som købere.
doctor- Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11
Sv: Så er det jernbanenettet...
SortKaffe skrev:dkguy66 skrev:
De der gamle 50'er dieselsøer, er da vist kun dem der trækker gods. Og mon ikke at de fortsat vil trække gods på banen, selv med en elektrifisering ? Alene pga af at de electriske tog ikke har styrke nok til at kunne trække et stort langt tungt godstog. Så mon ikke vi også vil se disse dieseltog fremover ?
Det er helt forkert DK.
De gamle diseløser fra 50'erne benyttes kun af "private" aktører til lokale godstog. De har mellem 1400 og 1950 Hk.
Railion (DSB) benytter maskiner fra 1970'erne og 1980'erne med maks. 3.900 Hk.
Et moderne elektrisk godstogslokomotiv, som bl.a. benyttes i transit trafikken mellem Sverige og Tyskland har op mod 9000 Hk. Der er en god grund til at amerikanerne kobler 3 til 4 dieselhørmere foran deres godstog, men tyskerne nøjes med et elektrisk.
Se f.eks. her: http://www.mobility.siemens.com/mobility/global/SiteCollectionDocuments/en/rail-solutions/locomotives/eurosprinter-ES64F4-en.pdf
Et Siemens godtogslok med 6.400 KW !
http://www.bombardier.com/en/transportation/products-services/rail-vehicles/locomotives/traxx-platform?docID=0901260d801e83de#
Takker "sort"
så lærte jeg noget nyt i dag. Dejlig dag, så ;-)
Men i betragtning af den mængde gods der fragtes på bane, i forhold til den samlede mængde gods ialt, er det jo heller ikke ligefrem banegodset, der skaber trafikkøer på banen. Og eftersom de fleste godstunge virksomheder ligger udenfor de store byer - guderne skal vide at eliten har gjort sit hjemmearbejde grundigt mht. at få smidt alle de virksomheder langt væk - så må man jo blot konstatere at det heller ikke i fremtiden bliver væsentlig forøget. Så spørgsmålet er jo stadig om det er en god investering for HELE LANDET, og ikke kun lige for storbyboerne.
Men uanset hvad, mener jeg dog stadig at man skulle overvej andre tiltag, som nævnt en bane fra Vejle via Billund Lufthavn og vestpå. Uanset andre dumsmarte kommentar vedr. de jyske lufthavne, så er det eks. for Billunds vedkommende ikke indenrigspass. der topper passagertallet. Og om man skal skifte i Høje Tåstrup for at komme til Kastrup, er vel det samme som at skulle skifte i Vejle for at komme til BLL. Nåe nej, det nye spor skal jo slet ikke stoppe i Vejle!!!!!!! Stupid me. Vejle er jo ikke en storby mere efter Helle T dullens mening. Bare hun og slænget kan komme hurtigt til Aalborg til KL's årsmøde, og Regionalrådsforsamlingen i Aalborg Congresscenter uden at skulle flyve. Så slipper de jo også for at møde "folket" med de få stop på vejen derop.
Men jeg er enig med doctor i betragtningen om at dette er et projekt tegnet af en flok Københavner DJØF'ere, uden tanke på livet udenfor Valby Bakke.
dkguy66- Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus
Sv: Så er det jernbanenettet...
doctor skrev:Jeg har faktisk hørt efter, når I tidligere talte om DSB, som jeg indrømmet ikke har forstand på.
HOVEDOVERSKRIFTEN VAR:
Banelegemet er totalt nedslidt og er faktisk direkte livsfarligt mange steder.
:
OK:
1: Er det ikke det problem der forsøges løst med den nye løsning?
2: Bliver det gamle banelegeme incl. stationer nedlagt?
3: Har man ikke bevidst valgt få stationer og kort køretid frem for mange stationer med deraf følgende længere køretid.
4: Man sælger ideen til enhedslisten og SF som en forbedring af den kollektive trafik for almindelige mennesker. Gu er det da ej. Det er for eliten som bor i de store byer og ikke for de mange der bor midt imellem. Altså en forværring af den kollektive trafik.
5: Kattegatbroen bliver nok ikke til noget.
http://www.b.dk/politiko/kattegat-bro-paa-vej-mod-graven
Helle Thorning kunne blive en rigtig god hestehandler. Det bliver bare ikke med jyderne som købere.
Blæse være med banelegemet, det skal lægges om og sine steder helsvejses. Evt. tungere skinner.
Problemet er snarere signalsystemerne. Man vil gerne op på 1500 m tog - for at SortKaffes lokomotiver kan få noget at hive i. Grænsen er på tysk side 750 m. p.t.
Helt klart er de mange stop under vejs - hvor der er hverken på eller afstigning - et problem.
Forværring af kollektiv trafik? Det afhænger af tilslutningerne til ekspressen. Det være sig bus eller lokaltog.
Kattegatbroen har nok sin oprindelse i at der skal være 2 forbindelser mellem landsdelene, så der altid er en reserve, hvis der skulle ske noget med én af forbindelserne. Det vil der så fortsat være med en Femarn forbindelse - at den så går igennem Slesvig-Holsten er i og for sig lige gyldigt.
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
Sv: Så er det jernbanenettet...
Nu havde det været en stor fordel, hvis HT ikke viklede sig ind i alt sit spin.
Allerede i 2009 skrev man at godstrafikken på jernbanenettet i Danmark skulle øges 3 gange.
http://www.banedanmark.dk/publ/2009/baneavis1909.pdf
se side 3 "Den Danske Flaskehals"
og argumentet er:
Måske havde det været meget nemmere for HT at sige at det var et gammelt projekt, som de jo også skulle finansiere - og ikke sælge det som en forbedring af den kollektive trafik. En gave til befolkningen.
Allerede i 2009 skrev man at godstrafikken på jernbanenettet i Danmark skulle øges 3 gange.
http://www.banedanmark.dk/publ/2009/baneavis1909.pdf
se side 3 "Den Danske Flaskehals"
”Vi kommer ikke uden om, at Danmark i stigende grad er ved at blive et transitland for transport mellem kontinentet og Skandinavien,” siger Lars Barfoed i udspillet ”Mere gods på banen”.
I godsstrategien lægger transportministeren op til en tredobling af godstrafikken i landet frem mod 2030.
og argumentet er:
Hot igen
I flere år var godstogstrafik ikke noget, man beskæftigede sig meget
med, men det er vendt nu. Samtidig med en øget trængsel på vejene og en
teknik, der gør det muligt at køre over landegrænser med samme lokomotiv,
spiller klimadebatten også en væsentlig rolle, mener Lasse Toylsbjerg-Petersen.”Hele klimasnakken har været med til at gøre emnet hot igen, og der er ingen tvivl om, at det ville være godt for miljøet at køre med flere godstog
i stedet for lastbiler,” siger han.
Samtidig ser han også et godt udviklingspotentiale inden for godstogstrafikken.
”Markedsandelen for godstog ligger kun på 6-8 procent, så her er der noget
at komme efter,” siger Lasse Toylsbjerg-Petersen, inden han endnu en gang
vender tilbage til infrastrukturen.
Måske havde det været meget nemmere for HT at sige at det var et gammelt projekt, som de jo også skulle finansiere - og ikke sælge det som en forbedring af den kollektive trafik. En gave til befolkningen.
doctor- Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11
Sv: Så er det jernbanenettet...
dkguy66 skrev:
De der gamle 50'er dieselsøer, er da vist kun dem der trækker gods. Og mon ikke at de fortsat vil trække gods på banen, selv med en elektrifisering ? Alene pga af at de electriske tog ikke har styrke nok til at kunne trække et stort langt tungt godstog. Så mon ikke vi også vil se disse dieseltog fremover ?
Der vil snart være elektricificerede godstog på de danske skinner, som er 1000 til 1500 m. lange hhv. kører med 120 til 160 km/t.
Så ja, alt kommer over på el.
I øvrigt så kører der allerede stærke tyske og svenske elloks på det danske net. De kan end dog skifte strømtype ved grænserne efter behov.
/BF
Gæst- Gæst
Sv: Så er det jernbanenettet...
doctor skrev:Nu havde det været en stor fordel, hvis HT ikke viklede sig ind i alt sit spin.
Allerede i 2009 skrev man at godstrafikken på jernbanenettet i Danmark skulle øges 3 gange.
http://www.banedanmark.dk/publ/2009/baneavis1909.pdf
se side 3 "Den Danske Flaskehals"”Vi kommer ikke uden om, at Danmark i stigende grad er ved at blive et transitland for transport mellem kontinentet og Skandinavien,” siger Lars Barfoed i udspillet ”Mere gods på banen”.
I godsstrategien lægger transportministeren op til en tredobling af godstrafikken i landet frem mod 2030.
og argumentet er:Hot igen
I flere år var godstogstrafik ikke noget, man beskæftigede sig meget
med, men det er vendt nu. Samtidig med en øget trængsel på vejene og en
teknik, der gør det muligt at køre over landegrænser med samme lokomotiv,
spiller klimadebatten også en væsentlig rolle, mener Lasse Toylsbjerg-Petersen.”Hele klimasnakken har været med til at gøre emnet hot igen, og der er ingen tvivl om, at det ville være godt for miljøet at køre med flere godstog i stedet for lastbiler,” siger han.
Samtidig ser han også et godt udviklingspotentiale inden for godstogstrafikken.
”Markedsandelen for godstog ligger kun på 6-8 procent, så her er der noget
at komme efter,” siger Lasse Toylsbjerg-Petersen, inden han endnu en gang
vender tilbage til infrastrukturen.
Måske havde det været meget nemmere for HT at sige at det var et gammelt projekt, som de jo også skulle finansiere - og ikke sælge det som en forbedring af den kollektive trafik. En gave til befolkningen.
Ja, Gu' er det da noget lort, at blive fanget i eget spin; men regeringen ER en syg konstruktion - som VK regeringen var det, fordi den skulle støtte sig på Dansk Folkeparti.
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
Side 2 af 2 • 1, 2
Side 2 af 2
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|