Fødselstal og økonomi
+2
Thomas
Marovingian
6 deltagere
Side 2 af 2
Side 2 af 2 • 1, 2
Sv: Fødselstal og økonomi
Dybt Forundret skrev:Det er lidt for sjov, når jeg klager over mændene. De fleste mennesker gør deres bedste - og de fleste mennesker vil gerne have børn/familie.
En af de helt reelle årsager til den enlige veluddannede storbykvinde er jo statistisk... for i den anden ende findes den enlige uuddannede provinsmand. Og de to er bare ikke noget særlig godt match - selv om de begge sandsynligvis ønsker både børn og en kærlig livspartner. Det lykkelige ægteskab findes jo
Men hvordan man ændrer på det forhold, at en forholdsvis stor gruppe mænd desværre klarer sig dårligt, det skal jeg ikke kunne sige...
I øvrigt er mange kvinder sikkert fulde af urimelige krav, men det forekommer mig nu alligevel, at nogle moderne mænd på en eller anden måde mangler selvdisciplin eller stamina, eller hvad man nu skal kalde det. Altså, evnen til at tænke og handle langsigtet - også selv om det koster på den umiddelbare behovstilfredsstillelse. Og det er jo ikke kun et problem i parforholdet, hvor kvinden bliver en sur og dominerende mortype og manden en mærkelig vag drengemand, hvis ikke alle formår at bidrage på et rimelig niveau - det giver jo også problemer i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
En god mand er jo guld værd for en kvinde. Og her taler jeg altså ikke om en, der gør som man siger. Men en der har sine egne meninger og står ved dem på en god, kærlig og saglig måde - uden at miste blikket for det fælles bedste i familien. For det siger jo sig selv, at man ikke kan indgå i en familie eller have børn, hvis man ikke ønsker at deltage i det praktiske. Ingen mand ønsker vel heller en kvinde, der ikke vil tage sig af børnene eller købe ind, men som insisterer på at spille håndbold tre gange om ugen og drikke øl med gutterne fredag og sove tømmermændene ud om lørdagen. Og undskyld, jeg ved GODT, at de fleste mænd IKKE er sådan... men der er altså nogle stykker i omløb... Og de bliver sgu ensomme, når de rammer de 40 år.
Fordelen ved ensomhed er den velsignede fred og ro!
Hvordan ved Du, hvad en mand vil have, når Du kun vil have det på Din måde?
De fleste mænd vil have børn? Nej, da - en stor del er hamrende ligeglade.
Men igen morer Du Dig med - lettere nedladende - at forklare mænd, hvad de ønsker sig - for derefter at fortælle dem, hvordan de skal opføre sig.....
Øhhh, hvorfor er det vigtigt at klare sig godt i skolen ....
Men igen: Pas!
Thomas- Antal indlæg : 34541
Okay, Thomas. Følsomt emne.
Selvfølgelig ved jeg ikke, hvad "mænd" vil. Men det ved du da heller ikke. Man kender jo ligesom kun dem, man kender. Og de fleste mænd, som jeg kender har gerne ville have børn - og enkelte er gået langt for at få dem.
Selvfølgelig er der også eksempler på det modsatte. Og givetvis flere blandt mænd end blandt kvinder.
Ikke desto mindre siger statistikken, at 80 pct. af alle mænd over 44 år faktisk har børn - og jeg håber i hvert fald ikke, at de alle er blevet tvunget ud i det.
Men lad os holde fred. Så vigtig er det emne sgu ikke for mig
Selvfølgelig ved jeg ikke, hvad "mænd" vil. Men det ved du da heller ikke. Man kender jo ligesom kun dem, man kender. Og de fleste mænd, som jeg kender har gerne ville have børn - og enkelte er gået langt for at få dem.
Selvfølgelig er der også eksempler på det modsatte. Og givetvis flere blandt mænd end blandt kvinder.
Ikke desto mindre siger statistikken, at 80 pct. af alle mænd over 44 år faktisk har børn - og jeg håber i hvert fald ikke, at de alle er blevet tvunget ud i det.
Dybt Forundret- Antal indlæg : 67
Dybt Forundret skrev:Okay, Thomas. Følsomt emne.
Det er ikke så meget et spørgsmål om fred eller ikke fred.
1) Vi ser et faldende fødselstal.
2) Vi ser graviditeterne blive udskudt så længe, at kvinderne er nærmest infertile.
3) Vi ser en manglende stabilitet i forholdene (som nu nok altid har været).
4) Kvinderne har deres egen karriere og skulle derfor have mere assistance fra mændene for både at holde beskæftigelse udenfor hjemmet OG opfostre børn. Det får de IKKE. Langt hen ad vejen klarer man det ved at betale andre for den hjælp - børnehave mm., hvilket er en dybt uøkonomisk måde at klare problemet på.
Ingen tvivl om at 1960'ernes kvinder ikke ville acceptere de betingelser de blev budt og man derfor lavede alle disse børnepasningsordninger - hvilket i vidt produktivitetsmæssig bare var en måde at få husmoderens arbejde ind i produktionsstatistikkerne på.
Dengang var det kvinderne, der sagde nej til aftalen. I dag er det mændene.
Nu kan jeg tage afslappet på spørgsmålet, for jeg har med vilje altid undgået (forsøgt det) at være tvunget til at forholde mig til det. Det har derfor kun rent akademisk interesse for mig. Forstået på den måde, at jeg godt kunne tænke mig at vide, hvor det er på vej hen!
En ting er sikkert: Det går ikke tilbage til det, det kom fra.
Mht. manglende modenhed, så er det egentlig noget vi ser hos begge køn, når det handler om økonomi. Folk kan ikke forlige sig med, at de ikke har flere penge, end de har. Så i stedet for at kigge i pungen, og finde ud af, hvad der er råd til, så føler mange mennesker efter, hvad de mener, de har fortjent. Og det er tit rigtig meget mere, end et kig i punget ville have givet anledning til...
Dybt Forundret- Antal indlæg : 67
Dybt Forundret skrev:Mht. manglende modenhed, så er det egentlig noget vi ser hos begge køn, når det handler om økonomi. Folk kan ikke forlige sig med, at de ikke har flere penge, end de har. Så i stedet for at kigge i pungen, og finde ud af, hvad der er råd til, så føler mange mennesker efter, hvad de mener, de har fortjent. Og det er tit rigtig meget mere, end et kig i punget ville have givet anledning til...
Hvis Du dermed siger at insolvensen i børnefamilier fører til et lavere fødselstal, så tror jeg Du har ret.
Thomas skrev:De sekter vil uddø - og er i sig selv et udtryk for en utidssvarende opfattelse.
Der er der ikke noget der tyder på.
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/07/120727131544.htm
July 27, 2012 — A new census of the Amish population in the United States estimates that a new Amish community is founded, on average, about every 3 ½ weeks, and shows that more than 60 percent of all existing Amish settlements have been founded since 1990. This pattern suggests the Amish are growing more rapidly than most other religions in the United States, researchers say. Unlike other religious groups, however, the growth is not driven by converts joining the faith, but instead can be attributed to large families and high rates of baptism.
In all, the census counts almost 251,000 Amish in the United States and Ontario, Canada, dispersed among 456 settlements, the communities in which members live and worship. The 1990 census estimated that there were 179 settlements in the United States. If the growth of the Amish population continues at its current rate, the Ohio State University researchers predict that the census could exceed 1 million Amish and 1,000 settlements shortly after 2050, and these numbers will bring economic, cultural, social and religious change to the rural areas that attract Amish settlement. ... "The Amish are one of the fastest-growing religious groups in North America," said Joseph Donnermeyer, professor of rural sociology in Ohio State's School of Environment and Natural Resources, who led the census project. "They're doubling their population about every 21 to 22 years, primarily because they produce large families and the vast majority of daughters and sons remain in the community as adults baptized into the faith, starting their own families and sustaining their religious beliefs and practices."
Jeg fandt det ret interessant at lige amisherne - der jo repræsenterer en slags modsætning til det moderne og gør det helt forkert uden kreativ klasse, byer og teknologi - faktisk ligner den overlegne livsform. Eller - det er protestantiske sekter, så de er jo strengt taget moderne.
Hutteritterne skulle være ca samme historie - kunne ikke finde tal for dem.
Marovingian- Antal indlæg : 633
Geografisk sted : Her
Side 2 af 2 • 1, 2
Lignende emner
» Usikre tider giver laveste fødselstal siden 1986
» Doom/LHH's økonomiske prognoser og kommentarer
» Zimbabwe økonomi
» Ruslands økonomi.
» Valuta og økonomi.
» Doom/LHH's økonomiske prognoser og kommentarer
» Zimbabwe økonomi
» Ruslands økonomi.