Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Velfærd i krise

+4
[Censur]
klogeaage 35
Thomas
peter777
8 deltagere

Go down

Velfærd i krise Empty Velfærd i krise

Indlæg af peter777 Lør Aug 13, 2011 11:38 am

Danmarkshistorisk oversigt: velfærd i krise
Staten er ikke fælles i den forstand, at alle føler ansvar for den. Den er fælles på den måde, at alle ønsker at udnytte den.
Forskere: Det personlige ansvar er blevet kvalt i velfærd
Filosof og forskningsprofessor ved Handelshøjskolen i København Ole Thyssen mener også, at der er lange udsigter til en fælles moralsk oprustning. For den fælles danskhed og bevidsthed om at være en ansvarlig del af fællesskabet findes ikke mere i Danmark.
For meget af det gode? – Ole Thyssen og Henrik Dahl KRIGEREN, BORGEREN OG TABEREN
Inkompetence er en vigtig ressource i moderne samfund, fordi den skaber behov, efterspørgsel og beskæftigelse. Mens landbrugssamfundet havde hakkejernet og kosten til at holde de overflødige beskæftiget, og mens industrisamfundet havde det monotone arbejde ved samlebåndet, har informationssamfundet den menneskelige svaghed - de inkompetente, som skal have deres sår behandlet offentligt, så omsorgen for de svage, de ensomme og dem som snart skal dø skaber beskæftigelse og dysser potentiel uro ned.

Interessant vinkel - har velfærdssamfundet i virkeligheden den funktion at holde social uro nede?
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Velfærd i krise Empty Sv: Velfærd i krise

Indlæg af Thomas Lør Aug 13, 2011 11:42 am

Det glemte bare bankfolkene i gruppen af inkompetente.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34093
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Velfærd i krise Empty De er skam nævnt

Indlæg af klogeaage 35 Lør Aug 13, 2011 11:45 am

Thomas skrev:Det glemte bare bankfolkene i gruppen af inkompetente.

dem som snart skal dø Razz
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Velfærd i krise Empty Sv: Velfærd i krise

Indlæg af [Censur] Lør Aug 13, 2011 1:27 pm

[Censur]


Sidst rettet af Experimentality Fre Sep 02, 2011 3:16 am, rettet 1 gang

[Censur]

Antal indlæg : 244
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Velfærd i krise Empty Vælgerne er bekymrede for deres egen økonomi

Indlæg af Praktiske Gris Lør Aug 13, 2011 1:35 pm

Det blev nævnt i DR Update for et par dage siden at under halvdelen af Danmarks befolkning var i arbejde, ligeledes bragte JP også for et par år siden den nyhed at nu var der flere som modtog penge fra staten end der var, som betalte til staten.

Danskerne er bekymrede for økonomien, siges det. Det skal nok passe, det er derfor forbruget er så lavt og dermed betalingsbalancen ret gunstig.

Men de er nok mest bekymrede for deres egen økonomi, og da de flestes økonomi er afhængig af udbetalinger fra det offentlige, vil mange nok stemme på sådanne partier, som lover at bibeholde disse udbetalinger.

Det er naturligvis ikke en form for demokrati, der kan eksistere evigt. Men et scenarie, som vil gøre en ende på dette må nødvendigvis være af en udemokratisk karakter, da det netop vil være mindretallet som får nok.bom

Praktiske Gris

Antal indlæg : 20
Join date : 11/08/11

Tilbage til toppen Go down

Velfærd i krise Empty Sv: Velfærd i krise

Indlæg af Shintai Lør Aug 13, 2011 1:57 pm

Problemet er nok primært, at man er ved at skabe et massivt ego samfund. Mig, mig og kun mig. Hvilket vi ser utrolig mange grimme episoder fra hver dag. Da ego samfundet udløser masser af vold, snyd, trusler mm. Specielt på vejene kan man se egoets daglige hærven. Hvis du har en dårlig dag, så skal alle du møder fandme også have en!

Vi skal have vendt bøtten igen og få det ego reduceret. Så man igen får lidt plads og empati for sine medborgere. Men så længe specielt VK+DF sidder ved magten og har travlt med at nedgøre og stemple alle der ikke lige passer ind i deres idelogiske boks samt øge uligheden. Så bliver det blot værre.

Så ender vi med tilstande som i England og USA. Vi er allerede godt på vej idag, hvor folk der er kommet til skade nemt kan ligge på jorden mens folk skynder sig fordi.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Velfærd i krise Empty Sv: Velfærd i krise

Indlæg af Lars_HH Lør Aug 13, 2011 2:06 pm

Shintai skrev:Problemet er nok primært, at man er ved at skabe et massivt ego samfund. Mig, mig og kun mig. Hvilket vi ser utrolig mange grimme episoder fra hver dag. Da ego samfundet udløser masser af vold, snyd, trusler mm. Specielt på vejene kan man se egoets daglige hærven. Hvis du har en dårlig dag, så skal alle du møder fandme også have en!

Vi skal have vendt bøtten igen og få det ego reduceret. Så man igen får lidt plads og empati for sine medborgere. Men så længe specielt VK+DF sidder ved magten og har travlt med at nedgøre og stemple alle der ikke lige passer ind i deres idelogiske boks samt øge uligheden. Så bliver det blot værre.

Så ender vi med tilstande som i England og USA. Vi er allerede godt på vej idag, hvor folk der er kommet til skade nemt kan ligge på jorden mens folk skynder sig fordi.

Et indlæg som indeholder den sædvanlige Politiken.dk dobbeltmoral, folk skal opføre sig ordentlig og i samme åndedrag så sviner du dine politiske modstandere og kaster ansvaret over på dem - start med dig selv Shintai Smile
Det er det grundlæggende problem i de der pseudo-diskurs analyser som specielt der kommer fra Politiken, alt handler om hvordan vi taler om tingene, nej det drejer sig om, hvad vi gør konkret i forhold til vores medmennesker.
Jeg er årligt på studierejser rundt i Europa med gymnasieklasser og min observation er at de unge mennesker, der er opvokset i lande hvor civilsamfundet fylder mere er generelt mere velopdragne, det er IKKE min observation at ungerne fra velfærdsstaterne i Skandinavien er blevet mere solidariske eller moralsk overlegne af at have en S-SF inspireret velfærdsstat.

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Velfærd i krise Empty Sv: Velfærd i krise

Indlæg af Shintai Lør Aug 13, 2011 2:10 pm

Noget er jo ændret voldsomt. Se på Danmark 10år tilbage og kig på Danmark i dag. Det er grimt, meget grimt.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Velfærd i krise Empty Sv: Velfærd i krise

Indlæg af Lars_HH Lør Aug 13, 2011 2:14 pm

Shintai skrev:Noget er jo ændret voldsomt. Se på Danmark 10år tilbage og kig på Danmark i dag. Det er grimt, meget grimt.

Jeg er helt enig angående trafikkulturen, men se på Tyskland, der er folk mere høflige og tager mere hensyn, der har CDU siddet på magten 80 % af tiden efter 1945. I Danmark der bruger man konsekvent nødsporene, vender på på motorvej (ved kø) og holder aldrig til højre. Jeg er altså bange for at det er den kolde solidaritet i Danmark der skaber hensynsløsheden, hvor ansvaret for den næste er deponeret et andet sted. Når det er sagt kan jeg altså ikke se hvad V-K regeringen skulle betyde for min opførsel konkret i det daglige.

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Velfærd i krise Empty Sv: Velfærd i krise

Indlæg af Shintai Lør Aug 13, 2011 2:31 pm

Lars_HH skrev:Jeg er helt enig angående trafikkulturen, men se på Tyskland, der er folk mere høflige og tager mere hensyn, der har CDU siddet på magten 80 % af tiden efter 1945. I Danmark der bruger man konsekvent nødsporene, vender på på motorvej (ved kø) og holder aldrig til højre. Jeg er altså bange for at det er den kolde solidaritet i Danmark der skaber hensynsløsheden, hvor ansvaret for den næste er deponeret et andet sted. Når det er sagt kan jeg altså ikke se hvad V-K regeringen skulle betyde for min opførsel konkret i det daglige.

Hvis vi tager et par eksempler:

Alle førtidspensionister er pludselig blevet mistænkeliggjort. Der kom jo en sag frem, og bl.a støjsenderen var straks hård og kontant. Udlægningen blev nærmest at de alle snød. Hvilket skabte en relativ stor mistro og barsk stemning overfor den gruppe. Nu kan du jo heller ikke være kronisk syg før du er 40år.

Indvandredebatten er jo nærmest et helt leksikon for sig selv. Jeg tror ikke jeg behøver at forklare mere i den sag.

Så er der kontrolsamfundet, man stoler ikke på nogen. De sidste 10år har vi ansat 10000vis af ekstra kontrollanter og kontrollantens kontrollant. Hvilket igen skaber en mistillidssituation overfor hinanden. Hvor man så igen ender med sig selv nærmest.

Man ser det samme i skoler og daginstutitioner: http://www.bupl.dk/bupl/content.nsf/webDocuments/49c7cce81a8fb04ec12577e500547c80!OpenDocument&Click=

Du burde også læse den her. Specielt om egoisme og politisk liberalisme, der ofte ender hånd i hånd:
http://www.curamag.dk/index.php?id=181

Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Velfærd i krise Empty Sv: Velfærd i krise

Indlæg af Lars_HH Lør Aug 13, 2011 2:48 pm

Så din påstand er altså er folk fra USA, Schweiz og Japan (med langt lavere skat og mere liberalt samfund) er langt mere onde og ligeglade end de moralsk overlegne danskere? Det er IKKE mit indtryk med mødet med amerikanere i dagligdagen, nok tværtimod.



Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Velfærd i krise Empty Sv: Velfærd i krise

Indlæg af Schopenhauer Lør Aug 13, 2011 3:04 pm

Velfærds/behandler samfundets aktøre er selv - i lighed med deres klienter (ofre) - fanget i nærmest historistisk Hegelsk/Marxistisk, forudsigelig sort hul. Jeg afskyr ellers historisme - Men, der er for mig at se, intet der vil kunne forhindre at vi alle - over tid - vil bliver suget ned i og blive en del af en klæbrig ensfarvet masse. En goppelagtig tilstand af åndelig sløvhed og ynkelig defaitisme, vi er over den grænse hvor hullet kan tilbagerulles/kontrolleres.
Kun en større katastrofe eller markant sammenbrud, vil kunne ændre på dette. Hvis ikke jeg havde børn ville jeg håbe det kunne udsættes én 30 år, og ellers tja... WTF!
Men - nu elsker jeg altså mine unger, og ønsker dem en god fremtid, så... perspektiverne bekymre mig.
Schopenhauer
Schopenhauer

Antal indlæg : 49
Join date : 29/07/11

Tilbage til toppen Go down

Velfærd i krise Empty Sv: Velfærd i krise

Indlæg af Shintai Lør Aug 13, 2011 3:08 pm

Lars_HH skrev:Så din påstand er altså er folk fra USA, Schweiz og Japan (med langt lavere skat og mere liberalt samfund) er langt mere onde og ligeglade end de moralsk overlegne danskere? Det er IKKE mit indtryk med mødet med amerikanere i dagligdagen, nok tværtimod.



Schweiz er nok undtagelsen, dog sjovt så få ejer egen bolig i det land. USA er et meget mere ondt samfund. Det fremgår tydelige at statestikkerne omkring mord, vold osv.

Nu er Japan langt fra liberalt. Jeg har selv været der en del og boet der et stykke tid. Så jeg ved ikke hvor din opfattelse af at Japan skulle være liberalt kommer fra. Eller at skatten er lav. Personligt betalte jeg omkring 48% i Japan i Chiba området.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Velfærd i krise Empty Sv: Velfærd i krise

Indlæg af Thomas Lør Aug 13, 2011 3:32 pm

Problemet er helt fundamentalt, at man er mere large, når det går fremad økonomisk.
Det har ikke så meget med "systemet" at gøre.

Det er efterhånden gået op for de fleste, at det er slemt - og der kun er udsigt til at det bliver værre.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34093
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Velfærd i krise Empty Sv: Velfærd i krise

Indlæg af [Censur] Lør Aug 13, 2011 3:59 pm

[Censur]


Sidst rettet af Experimentality Fre Sep 02, 2011 3:16 am, rettet i alt 2 gange

[Censur]

Antal indlæg : 244
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Velfærd i krise Empty Sv: Velfærd i krise

Indlæg af Schopenhauer Lør Aug 13, 2011 4:35 pm

Well... Lad os ikke diskutere hvor grænsen går mellem klient og velfærdssamfundet, det er en uendelig debat, som handler om politisk ståsted og referenceramme. Desuden, qua din brug af ord som; "herskene klasse", "omfordeling", "kapital" osv. får jeg den mistanke at du allerede har fundet sandheden.
Nå, men undskylder på forhånd; måske er det mig der er "lørdags-lad" Cool , men sagen er bare... at jeg faktisk ikke forstår en dyt af hvad du skriver, det er jo spild af din tid, når du nu skriver så meget.
Alt godt. Very Happy
Schopenhauer
Schopenhauer

Antal indlæg : 49
Join date : 29/07/11

Tilbage til toppen Go down

Velfærd i krise Empty Sv: Velfærd i krise

Indlæg af Schopenhauer Lør Aug 13, 2011 4:38 pm

Ups... Shocked
ovenstående var til Exp
Schopenhauer
Schopenhauer

Antal indlæg : 49
Join date : 29/07/11

Tilbage til toppen Go down

Velfærd i krise Empty Sv: Velfærd i krise

Indlæg af [Censur] Søn Aug 14, 2011 3:33 am

[Censur]

[Censur]

Antal indlæg : 244
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Velfærd i krise Empty Sv: Velfærd i krise

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum