Tomme butikker
+6
Plyds
doctor
moniulven
Storebror
Thomas
SortKaffe
10 deltagere
Side 2 af 3
Side 2 af 3 • 1, 2, 3
Sv: Tomme butikker
Thomas skrev:Den ved jeg ikke hvordan vi små grønne fra det ydre rum skal forstå????doctor skrev:Ja da.
http://www.b.dk/kultur/saadan-bliver-et-menneske-til-et-monster
:-L
Og nu kan jeg ikke selv huske det.
Måske tænkte jeg bare på at skifte avatar. A=B/C . Det er lidt kedeligt ikke?
doctor- Antal indlæg : 1673
Thomas skrev:Den ved jeg ikke hvordan vi små grønne fra det ydre rum skal forstå????doctor skrev:Ja da.
Men Frankenstein?doctor skrev:Thomas skrev:Den ved jeg ikke hvordan vi små grønne fra det ydre rum skal forstå????doctor skrev:Ja da.
Har Du set hvilken smag i FODTØJ???
Jeg har set hvide sokker i sundhedssandaler, der var mere smarte!
Thomas- Antal indlæg : 34544
Jeg vil faktisk også ALLER helst bare være mig selv.
Bare jeg kan blive fri for minus hæl, så skal jeg nok tage hvide sokker i sundhedssandaler på, og så beholder jeg mit avatar: A=B/C
Bare jeg kan blive fri for minus hæl, så skal jeg nok tage hvide sokker i sundhedssandaler på, og så beholder jeg mit avatar: A=B/C
Fint - blåt er jo altid pænt!doctor skrev:Jeg vil faktisk også ALLER helst bare være mig selv.
doctor skrev:TAK
Selv tak!
Jeg mener, når man er lavvækst, grøn og med store ører, så kan man sgu ikke tillade sig at være kritisk.....
SortKaffe skrev:Kører man rundt i byen er der påfaldende mange butikker der står tomme, eller som "afstås for en slik"
Forklaringen er her:
http://epn.dk/okonomi2/dk/article4917909.ece
Omsætningen falder og falder.
Specielt tøj, sko og andre varer som umiddelbart kan undværes, kniber det med at sælge.
Mon ikke det generelt meget høje prisniveau er en del af forklaringen. Når basisfødevarer er steget med op mod 50 % indenfor de seneste 2 til 3 år, så kniber det med at finansierer luksusforbruget.
Men det betyder også, at endnu en ejendoms boble springer. Lystige budgetter der kalkulerede med evigt stigende lejepriser for butikslejemål bliver stille og roligt undergravet. Hvis driften af butikken ikke kan betale huslejen, ja så kommer butikken til at stå tom. Ærgerligt, når investor nu troede træerne voksede ind i himlen. Og ærgerligt for bank og kridte, der nu står til nye øretæver.
Og de bliver store. Studerer man tvangsauktionerne, kan man se tabene på erhvervslokaler snart når samme højder som bolig tabene på Lolland Falster. Også selvom erhvervslokalet ligger på sædvanligvis attraktive adresser midt i hovedstaden.
Håbet er selvfølgelig at efterlønspengene vil mildne luften for de klippede får, ligesom de helt sikkert også vil redde sommerhusmarkedet. Men mon det bliver til noget. Afskaffelsen af efterlønnen, og beskæringen af dagpengene, vil helt sikkert få mange husholdninger til at sætte lidt ekstra til side. Bare for en sikkerheds skyld.
Går i fra du mener i København? Det var meget tydeligt på Gammel Kongevej for et par år siden, der lå en masse boble-butikker der solgte dyre designdimser. A la en lampe formet som en rød kube for 20 000 kr
Tror der er tre forklaringer:
1: Grænsehandel. At folk køber flere ting på ferie og på indkøbsture
2: Internettet - der er jo boom i internethandleden
3: At meget af forbruget var lånefinansieret, og nu den spas falder væk finder det et naturligt leje
Marovingian- Antal indlæg : 633
Geografisk sted : Her
Marovingian skrev:SortKaffe skrev:Kører man rundt i byen er der påfaldende mange butikker der står tomme, eller som "afstås for en slik"
Forklaringen er her:
http://epn.dk/okonomi2/dk/article4917909.ece
Omsætningen falder og falder.
Specielt tøj, sko og andre varer som umiddelbart kan undværes, kniber det med at sælge.
Mon ikke det generelt meget høje prisniveau er en del af forklaringen. Når basisfødevarer er steget med op mod 50 % indenfor de seneste 2 til 3 år, så kniber det med at finansierer luksusforbruget.
Men det betyder også, at endnu en ejendoms boble springer. Lystige budgetter der kalkulerede med evigt stigende lejepriser for butikslejemål bliver stille og roligt undergravet. Hvis driften af butikken ikke kan betale huslejen, ja så kommer butikken til at stå tom. Ærgerligt, når investor nu troede træerne voksede ind i himlen. Og ærgerligt for bank og kridte, der nu står til nye øretæver.
Og de bliver store. Studerer man tvangsauktionerne, kan man se tabene på erhvervslokaler snart når samme højder som bolig tabene på Lolland Falster. Også selvom erhvervslokalet ligger på sædvanligvis attraktive adresser midt i hovedstaden.
Håbet er selvfølgelig at efterlønspengene vil mildne luften for de klippede får, ligesom de helt sikkert også vil redde sommerhusmarkedet. Men mon det bliver til noget. Afskaffelsen af efterlønnen, og beskæringen af dagpengene, vil helt sikkert få mange husholdninger til at sætte lidt ekstra til side. Bare for en sikkerheds skyld.
Går i fra du mener i København? Det var meget tydeligt på Gammel Kongevej for et par år siden, der lå en masse boble-butikker der solgte dyre designdimser. A la en lampe formet som en rød kube for 20 000 kr
Tror der er tre forklaringer:
1: Grænsehandel. At folk køber flere ting på ferie og på indkøbsture
2: Internettet - der er jo boom i internethandleden
3: At meget af forbruget var lånefinansieret, og nu den spas falder væk finder det et naturligt leje
Det bagved liggende i alle tre er deflation.
Hmm hvordan det? Det kan jeg ikke lige greje
Marovingian skrev:Hmm hvordan det? Det kan jeg ikke lige greje
Altså den grænsehandel, det betyder at priserne på den anden side af grænsen er billigere.
Internettet, hvorfor køber folk dér - måske fordi det er billigere alt iberegnet.
Det lånefinansierede forbrug medførte at efterspørgslen blev tvunget op, hvorfor priserne også fulgte med (eller ikke faldt, som de ellers skulle have gjort), nu falder efterspørgslen tilbage - og dermed priserne - til der, hvor den ikke skulle være kommet fra.
Generelt: Lavere priser for samme varer.
Sværere er den ikke.
klart jeg er lidt langsom i nat
der er vel nogen butikker der skal sætte priserne ned og leve med pavere profit - de kan også sætte lønningerne ned, a la SAS, i forbifarten - og det er vel starten på det japanske scenarie?
der er vel nogen butikker der skal sætte priserne ned og leve med pavere profit - de kan også sætte lønningerne ned, a la SAS, i forbifarten - og det er vel starten på det japanske scenarie?
Marovingian skrev:klart jeg er lidt langsom i nat
Ja - eller rettere knap nok: Vi har stadig overskud på handelsbalancen.
Japansk scenarie ?
Ja selvfølgelig. Når forbrugerpriserne ikke kan holdes oppe, så tvinges butikkernes huslejer også ned. Butikkerne kan jo ikke stå tommer ret lang tid før udlejer krakker, vel.
Det gør udlejer så måske alligevel, for han/hun/den kan ikke leve med lavere husleje.
Altså følger ejendomspriserne med ned.
Nu er det ikke kun København jeg tænker på. Århus er da f.eks. også leveringsdygtig i tomme erhvervslejemål.
Og nu da Danske bank er gået i gang med at lukke filialer, hvem tror Du så der skal bruge de flotte, velbeliggende lokaler ?
Bare i mit nærområde er der lukket 3 DB filialer på det seneste. de står gabende tomme, lissom butikslokalerne ved siden af.
Ja selvfølgelig. Når forbrugerpriserne ikke kan holdes oppe, så tvinges butikkernes huslejer også ned. Butikkerne kan jo ikke stå tommer ret lang tid før udlejer krakker, vel.
Det gør udlejer så måske alligevel, for han/hun/den kan ikke leve med lavere husleje.
Nu er det ikke kun København jeg tænker på. Århus er da f.eks. også leveringsdygtig i tomme erhvervslejemål.
Og nu da Danske bank er gået i gang med at lukke filialer, hvem tror Du så der skal bruge de flotte, velbeliggende lokaler ?
Bare i mit nærområde er der lukket 3 DB filialer på det seneste. de står gabende tomme, lissom butikslokalerne ved siden af.
SortKaffe- Antal indlæg : 1105
Geografisk sted : København
SortKaffe skrev:Japansk scenarie ?
Tjo; men kommer lønningerne ned, så skulle konkurrenceevnen nok komme i sving.
Men problemet bliver at tage kapital tabene.
Knækker udlejer, så knækker udlejers bank/kridte, så knækker flextumperne; men det gør de ikke for de vil blive holdt oven vande, fordi deres forbrug ikke må forsvinde.
Men vi kommer ikke uden om, at pensionskasserne må betale tabene.
Og det bli'r værre endnu
http://epn.dk/brancher/detail/article4922834.ece
http://epn.dk/brancher/detail/article4853563.ece
Internettet er kommet for at blive.
Mon det samme også gælder butiks lejepriser på op til 5.000 kroner pr.m2 årligt ?
Mon det samme også gælder butiks lejepriser på op til 5.000 kroner pr.m2 årligt ?
Sidst rettet af SortKaffe Tirs Nov 27, 2012 6:55 am, rettet 1 gang (Reason for editing : Tilføjning)
SortKaffe- Antal indlæg : 1105
Geografisk sted : København
SortKaffe skrev:http://epn.dk/brancher/detail/article4922834.ece
Først skal tabene tages, så kommer nye investorer ind der kan udleje til konkurrencedygitge priser - også i forhold til webbutikkerne.
Det burde også være muligt at etablere sideløbende webbutikker hvor ansatte i den fysiske butik håndterer ordre fra webbutikken i de stille timer.
Nummer to artikel som SortKaffe referere til viser med al tydelighed at virkeligheden ikke er gået op for mange endnu:
Normalt leje kan være noget lavere end p.t. Det der er vigtig for butikkerne er ikke så meget omsætningen men at bundlinjen finder et normalt leje. Med faldende real omsætning skal omkostningerne (dvs. lønninger og husleje) ned
Hvis han bare ville nævne at sidste sætning er en tidsforskydning af forbrug som nødvendigvis betyder lavere forbrug engang i fremtiden (altså nu)
Der var reelt aldrig vækst men kun en tidsforskydning af forbrug.
Nye fyringer og butikslukninger på vej
Omsætningen i danske butikker falder, der fyres, der spares, og det bliver endnu værre.
Der er lang vej igen, før omsætningen i butikkerne er landet på et normalt leje
Normalt leje kan være noget lavere end p.t. Det der er vigtig for butikkerne er ikke så meget omsætningen men at bundlinjen finder et normalt leje. Med faldende real omsætning skal omkostningerne (dvs. lønninger og husleje) ned
Privatforbruget, som detailomsætningen er en betydelig del af, er en af de vigtigste motorer til vækst. Når privatforbruget daler, kan det forværre den økonomiske krise.
Før finanskrisen løb detailhandlen fra resten af økonomien, fordi mange danskere fik stor friværdi i boligen, som de brugte på forbrug.
Hvis han bare ville nævne at sidste sætning er en tidsforskydning af forbrug som nødvendigvis betyder lavere forbrug engang i fremtiden (altså nu)
Sjovere endnu: Overforbrug.Storebror skrev:
Hermed mener jeg, at de firhjulstrækkere, der afløste Golferne i indkørslerne skulle aldrig have været anskaffet og i stedet have afventet den næste Golf - altså en hel (bil)generation af overflødigt forbrug.
Mange er blevet misledt af pressen, politikkerne og finansverdenen til at tro at det var vækst. Det betyder at de forburgte i den tro at der ikke skulle betales herfor. Det ændrer naturligvis ens adfærd og forbrugsmønster. I bagklogskabens klare lys kan de fleste se, selv om de måske ikke vil vedkende det offentligt, at det var tosset forbrug de havde. Og i mange tilfælde et overforbrug som andre nu må hæfte for.
Også kaldet: Rent spild og tab.Storebror skrev:Mange er blevet misledt af pressen, politikkerne og finansverdenen til at tro at det var vækst. Det betyder at de forburgte i den tro at der ikke skulle betales herfor. Det ændrer naturligvis ens adfærd og forbrugsmønster. I bagklogskabens klare lys kan de fleste se, selv om de måske ikke vil vedkende det offentligt, at det var tosset forbrug de havde. Og i mange tilfælde et overforbrug som andre nu må hæfte for.
Thomas skrev:Også kaldet: Rent spild og tab.Storebror skrev:Mange er blevet misledt af pressen, politikkerne og finansverdenen til at tro at det var vækst. Det betyder at de forburgte i den tro at der ikke skulle betales herfor. Det ændrer naturligvis ens adfærd og forbrugsmønster. I bagklogskabens klare lys kan de fleste se, selv om de måske ikke vil vedkende det offentligt, at det var tosset forbrug de havde. Og i mange tilfælde et overforbrug som andre nu må hæfte for.
I hvert fald for dem der ender med regningen.
Storebror skrev:Thomas skrev:Også kaldet: Rent spild og tab.Storebror skrev:Mange er blevet misledt af pressen, politikkerne og finansverdenen til at tro at det var vækst. Det betyder at de forburgte i den tro at der ikke skulle betales herfor. Det ændrer naturligvis ens adfærd og forbrugsmønster. I bagklogskabens klare lys kan de fleste se, selv om de måske ikke vil vedkende det offentligt, at det var tosset forbrug de havde. Og i mange tilfælde et overforbrug som andre nu må hæfte for.
I hvert fald for dem der ender med regningen.
Det er jo det ved tab, de forsvinder aldrig. Så både forbrugerne og andre kan udmærket komme til at betale - hver på sin måde.
@ Storebror - du kunne lige så godt have skrevet: "Mange undlod at tænke sig om".
Helt og aldeles endda - den slags sker sjælden "ustraffet" - så nu melder konsekvenserne sig naturligvis.
Det er enkelt at forlede folk. Du skal blot appelere til deres grådighed. Som den amerikanske timeshare konge - de lokkede kunder ind til salgsmøder med gratis gaver.
Så vidste de, at kun de grådige kom, og de var nemme at sælge til, uanset om de havde penge eller ej.
Samme teknik brugte de danske banker og deres underliggende kreditforeninger.
Så det er mestendels de grådige der er hoppet på limpinden - derfor har jeg sjældent ondt af dem.
Helt og aldeles endda - den slags sker sjælden "ustraffet" - så nu melder konsekvenserne sig naturligvis.
Det er enkelt at forlede folk. Du skal blot appelere til deres grådighed. Som den amerikanske timeshare konge - de lokkede kunder ind til salgsmøder med gratis gaver.
Så vidste de, at kun de grådige kom, og de var nemme at sælge til, uanset om de havde penge eller ej.
Samme teknik brugte de danske banker og deres underliggende kreditforeninger.
Så det er mestendels de grådige der er hoppet på limpinden - derfor har jeg sjældent ondt af dem.
Plyds- Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten
Ingen tvivl om at de fleste der overforbrugte var grådige - og de gjorde det frivilligt. Derfor bærer de også en del af skylden for at det er gået som det er gået.
I 00'erne var det praktisk talt en dyd ikke at tænke sig om. Det værste er at politikkerne stadig appelere til denne dyriske adfærd.
Man skal dog stadig huske at bankerne, pressen og politikkerne er - eller i hvert fald burde være - de profesionelle. Det betyder at de har en forøget ansvar.
I 00'erne var det praktisk talt en dyd ikke at tænke sig om. Det værste er at politikkerne stadig appelere til denne dyriske adfærd.
Man skal dog stadig huske at bankerne, pressen og politikkerne er - eller i hvert fald burde være - de profesionelle. Det betyder at de har en forøget ansvar.
Side 2 af 3 • 1, 2, 3
Lignende emner
» Tomme lommer
» Selvfølgelig står kontorlejemålene tomme.
» Flere tomme boliger opføres
» Så skal tomme huse og ditto hoveder
» Selvfølgelig står kontorlejemålene tomme.
» Flere tomme boliger opføres
» Så skal tomme huse og ditto hoveder
Side 2 af 3
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum