Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

danskernes gæld.

+2
Thomas
nordravn
6 deltagere

Go down

danskernes gæld. Empty danskernes gæld.

Indlæg af nordravn Tirs Aug 21, 2012 10:32 pm

Der har tidligere herinde været fremført en graf fra dansk statestik, hvoraf det fremgik af danskernes bolig og realkredit gæld var steget fra 2009 til nu.

Har selv nørklet lidt på DS, men kan ikke finde den samme graf som blev fremført herinde. Nogen som gider smide linket igen, da jeg forsøger at overbevise en kollega, som fastholder at danskerne afdrager.

mvh. Henrik

nordravn

Antal indlæg : 19
Join date : 08/09/11

Tilbage til toppen Go down

danskernes gæld. Empty Sv: danskernes gæld.

Indlæg af Thomas Ons Aug 22, 2012 3:41 am

nordravn skrev:Der har tidligere herinde været fremført en graf fra dansk statestik, hvoraf det fremgik af danskernes bolig og realkredit gæld var steget fra 2009 til nu.

Har selv nørklet lidt på DS, men kan ikke finde den samme graf som blev fremført herinde. Nogen som gider smide linket igen, da jeg forsøger at overbevise en kollega, som fastholder at danskerne afdrager.

mvh. Henrik
Var det denne her?

Ejerboligudlånet?

Der er kun udlånet til ejerboliger!

Den finder du ikke direkte på DST: Det er en jeg har sammensat af realkreditudlåner og bankboligudlånet over 5 år.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

danskernes gæld. Empty Sv: danskernes gæld.

Indlæg af Crumar Ons Aug 22, 2012 9:26 am

Du kan som supplement eventuelt tage et kig på undertegnedes indlæg 15 og 22 fra en debat i juni ovre "på den anden kanal" Embarassed .

Det er relativt enkelt at finde frem til på DSTs statistikbanken.dk

http://www.boligdebatten.dk/generelt/17617-det-er-bankernes-skyld-boligboomet-lader-vente-pa-sig-2.html

http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/selecttable/omrade0.asp?SubjectCode=16&PLanguage=0&ShowNews=OFF
Crumar
Crumar

Antal indlæg : 41
Join date : 10/08/11

Tilbage til toppen Go down

danskernes gæld. Empty Sv: danskernes gæld.

Indlæg af nordravn Ons Aug 22, 2012 1:59 pm

Begge links er særdeles brugbare.

Tak

nordravn

Antal indlæg : 19
Join date : 08/09/11

Tilbage til toppen Go down

danskernes gæld. Empty Sv: danskernes gæld.

Indlæg af Storebror Ons Aug 22, 2012 3:01 pm

danskernes gæld. DNSEKT3

Jeg kan personligt godt lide denne selvom den inkluderer alle udlån fra MFI (= Monetære finansielle institutter (dvs. pengeinstitutter og realkreditinstitutter)).

Den viser godt at der ikke bliver betalt tilbage fra debitors side. Det er inflationen der gør indhugget, men denne betales af samfundet pga. Nationalbankens manipulation af renten.

Den viser også hvad "de gode" år kom af, nemlig en voldsom gældsætning. Altså de gode år var reelt bare en tidsforskydning af forbrug.

Statens/Nationalbankens "redningspakker" er ikke andet end en omfordeling fra de der kunne sætte tæring efter næring til dem der overforbrugte.






Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

danskernes gæld. Empty Sv: danskernes gæld.

Indlæg af Uffe Tors Aug 23, 2012 7:43 am

Enig med: Storebror
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

danskernes gæld. Empty Sv: danskernes gæld.

Indlæg af Thomas Tors Aug 23, 2012 7:50 am

Uffe skrev:Enig med: Storebror
Nu er der principielt set intet galt ved en gældsætning - heller ikke en voldsom sådan; men det kræver en begrundelse enten i rimelig sikre rationaliseringsgevinster eller den nationale sikkerhed, hvor man efter omstændighederne kan være tvunget til at leve med voldsomme rustningsudgifter.

Problemet er ikke at man har bygget røven ud af bukserne - det er, at de boliger har været totalt overflødige.

Man glemmer ofte at indtil ca. 1990 havde landet nogle forsvarsudgifter, der var til at tage og føle på - ikke så meget direkte, som indirekte i spild af tid under værnepligt - det at man f.eks. ikke kunne bygge Storebæltsbroen.
Så på den baggrund er overforbruget i 00'erne særdeles påfaldende.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

danskernes gæld. Empty Sv: danskernes gæld.

Indlæg af Uffe Fre Aug 24, 2012 1:24 pm

Jeg har fået en idé - kan vi lave en graf over privat gæld i procent af BNP? Så kan vi muligvis se om der er en sammenhæng.

Ydermere måske gæld i forhold til løn.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

danskernes gæld. Empty Sv: danskernes gæld.

Indlæg af Storebror Fre Aug 24, 2012 2:58 pm

Uffe skrev:Jeg har fået en idé - kan vi lave en graf over privat gæld i procent af BNP? Så kan vi muligvis se om der er en sammenhæng.

Ydermere måske gæld i forhold til løn.

Den ligger faktisk på samme internetside:

danskernes gæld. Debt-to-GDP

Jeg overvejer dog p.t. hvorledes man bedst viser stigningen i forholdet gæld over BNP som følge af stigende gæld og ikke som følge af faldende BNP. Tror jeg har en ide, som jeg vil afprøve når jeg for tid. Til den tid vil jeg også lave en graf over ændringen i forholdet gæld over BNP (altså den afledte af ovenstående graf).

Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

danskernes gæld. Empty Sv: danskernes gæld.

Indlæg af Jomsviking Fre Aug 24, 2012 8:45 pm

Siden, så langt jeg har forstået det, BNP'et afhænger af den anden afledte af gælden, er gæld ifht. BNP ikke bare et dårligt mål?

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

danskernes gæld. Empty Sv: danskernes gæld.

Indlæg af Storebror Lør Aug 25, 2012 5:14 pm

Det er rigtigt at når gælden øges så stiger BNP også altid (i hvert fald intil videre). Denne sitgning kan dog være falsk og forsvinde som dug for solen så snart stigningen i gæld holder op. Det var det der skete i DK i slut 2008 til midt 2009. MFI udlån holdt op med at stige og stigningen i statsgælden havde endnu ikke nået at få den rapporterede BNP op igen. Det resulterede i toppen i grafen (hurtigt op og langsomf falende ned igen). Reelt har den samlede gæld i forhold til BNP ikke flyttetet sig siden start 2009.

Du kan læse om forholdet og hvad den beskriver her: http://en.wikipedia.org/wiki/Debt_to_GDP_ratio

Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

danskernes gæld. Empty Sv: danskernes gæld.

Indlæg af Jomsviking Lør Aug 25, 2012 6:34 pm

ja, med den tilføjelse at det, så vidt jeg har forstået, er accelerationen af gældssætning, der bidrager til BNP'et.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

danskernes gæld. Empty Sv: danskernes gæld.

Indlæg af Storebror Man Aug 27, 2012 9:54 am

Jomsviking skrev:ja, med den tilføjelse at det, så vidt jeg har forstået, er accelerationen af gældssætning, der bidrager til BNP'et.

Jeg vil sige at for at skjule manglende vækst (forstået som stigning i BNP) så skal gældsætningen accelerere år for år. Man kan ikke få BNP til at stige år for år hvis ikke (1) der er reel vækst eller (2) den totale gældsætning accelererer. Man kan faktisk udnytte dette til at se hvad den reele vækst har været når man korrigerer for gældsætningen.

Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

danskernes gæld. Empty Sv: danskernes gæld.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum