Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

F1 lån: løbetid vs. effektiv rente

3 deltagere

Go down

F1 lån: løbetid vs. effektiv rente Empty F1 lån: løbetid vs. effektiv rente

Indlæg af Faber Tirs Jun 19, 2012 2:26 pm

Hej.

Jeg er ved at optage et nyt realkreditlån og i den forbindelse fik jeg lavet nogle forskellige beregninger hos min rådgiver. Jeg fik lavet beregninger på et F1 lån hos Nykredit og i den forbindelse var der noget, der overraskede mig:

Der var to muligheder for at hjemtage et F1 lån: refinansiering 31-03-2013 eller refinansiering 30-09-2013. Altså i praksis et F"9 måneders lån" eller et F"15 måneders lån".

Det overraskende var de effektive renter. Ud fra kurserne var der beregnet den effektive rente, og renten for 30-09-2013 var _mindre_ end renten for 31-03-2013. Det var ca. 0,51% vs. 0,36%. Jeg gik ud fra, at det var en fejl, men min bankrådgiver fik tallene dobbeltchecket og bekræftet at forholdet havde været sådan den seneste uge. Dagen efter var kurserne dog ændret igen, så det nu var 0,55% vs. 0,63% til det korte låns fordel.

Er der en forklaring på det? Burde det korte lån ikke altid have en mindre rente end det lange lån?

Hvis nogen kan give mig formlen for at omregne fra kurs, pålydende rente og løbetid til effektiv rente er jeg også meget interesseret i det.


Sidst rettet af Faber Tirs Jun 19, 2012 3:03 pm, rettet 1 gang

Faber

Antal indlæg : 2
Join date : 19/06/12

Tilbage til toppen Go down

F1 lån: løbetid vs. effektiv rente Empty Sv: F1 lån: løbetid vs. effektiv rente

Indlæg af Faber Tirs Jun 19, 2012 3:02 pm

Nå, det lykkedes mig selv at finde noget af svaret: effektiv rente kan beregnes i Excel med formlen "AFKAST"/"YIELD".

Dermed kan jeg så også bekræfte bankens tal:

Den 12/6-2012 var Nykredit 2 år 2% udløb 31-03-2013 i kurs 101,181 og Nykredit 2 år 2% udløb 30-09-2013 i kurs 102,13.

Omregnet giver det en effektiv rente på 0,51% på 9 måneders lånet og 0,36% på 15 måneders lånet.

Kan nogen forklare, hvad der gør den forskel? Er det bare et tegn på at obligations markedet ikke er 100% effektivt?

Faber

Antal indlæg : 2
Join date : 19/06/12

Tilbage til toppen Go down

F1 lån: løbetid vs. effektiv rente Empty Sv: F1 lån: løbetid vs. effektiv rente

Indlæg af Cirb Tirs Jun 19, 2012 8:19 pm

Prøv MathewDK på obligationsdebatten.dk eller boligdebatten.dk

Finans institutterne ejer selv langt hovedparten af F1erne, der er ikke noget marked.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

F1 lån: løbetid vs. effektiv rente Empty Faber

Indlæg af Thomas Ons Jun 20, 2012 6:24 am

Jeg kan godt forstå, at du er forvirret; men for en mere dybgående forklaring skal du søge på emnet renter.

Renter

Der er nemlig et sammenbrud i gang!

Af én eller anden art.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34415
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

F1 lån: løbetid vs. effektiv rente Empty Sv: F1 lån: løbetid vs. effektiv rente

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum