Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

+3
SortKaffe
Thomas
Lars_HH
7 deltagere

Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af Lars_HH Fre Aug 05, 2011 11:39 am

http://www.realkreditraadet.dk/Nyt_-amp_presse/Nyheder.aspx?M=News&PID=483&NewsID=608

Som en art ledende indikator er der sket en halvering af potentielle købere i forhold til sidste sommer.

Og en anden ledende indikator for privatforbruget:
http://fpn.dk/motor/bil/article2506042.ece

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Forbrugerkreditter

Indlæg af Thomas Fre Aug 05, 2011 12:05 pm

Den klassiske indikator for, hvor forbruget bevæger sig hen er forbrugerkreditterne.

Man skal være varsom i tolkningen:
Når kreditterne falder skyldes det, at forbrugerne betaler af på gælden - f.eks. afbetalingskøb.
Når kreditterne så flader ud, så er det et tegn på at nyoptaget er lige så stort som afviklingen.

Forbrugerkreditter
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af SortKaffe Fre Aug 05, 2011 12:10 pm

Jeg har også undret mig over det boomende bilsalg vi har oplevet indtil for kort tid siden.
Indtil jeg, nærmest ved et tilfælde, stødte ind i en mulig forklaring.
En af mine bekendte, som jeg ved har økonomiske problemer af de større, kom pludselig arriverende i en fabriksny bil.
Forklaring: han havde ikke råd til at få den gamle spand repareret så den kunne komme igennem et syn, men forhandleren accepterede vraget som delvis betaling for første gangs leasingydelsen.
Hvis historien er dækkende så kan de mange nye biler altså godt dække over dårlig privat økonomi.
Tænk bare på Henriette Kjær. Hun er jo også blevet flot kørende i en spritny BMW, selvom forlydender i dagspressen antyder hun og hendes sambo næppe vil kunne låne 50 øre i banken
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af Thomas Fre Aug 05, 2011 1:36 pm

SortKaffe skrev:
Tænk bare på Henriette Kjær. Hun er jo også blevet flot kørende i en spritny BMW, selvom forlydender i dagspressen antyder hun og hendes sambo næppe vil kunne låne 50 øre i banken

Jeg troede ellers, at Sambo var en del af Danske Bank roderiet?????
scratch
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af HenningK Fre Aug 05, 2011 9:20 pm

Jeg fandt en Statistik om leasing hos DST, som angiver at privat-leasede biler i 2010 var 11% af alle ny-indreginstreringer, og hvis stigningstakten ikke er gået helt grassat, så er vi vel oppe på måske 15% i år?

Er det "mange nye biler"? Tja... Det er da i hvert fald en pæn sjat.

/ Henning K

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af Thomas Fre Aug 05, 2011 9:35 pm

HenningK skrev:Jeg fandt en Statistik om leasing hos DST, som angiver at privat-leasede biler i 2010 var 11% af alle ny-indreginstreringer, og hvis stigningstakten ikke er gået helt grassat, så er vi vel oppe på måske 15% i år?

Er det "mange nye biler"? Tja... Det er da i hvert fald en pæn sjat.

/ Henning K
Det er de eneste form for udlån, der har en rimelig sikkerhed!

Men jo, det er en sjov form for renteopruldning.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af SortKaffe Fre Aug 05, 2011 10:13 pm

Min pointe er, at når krisen virkeligt kradser, og fogeden står for døren, så gælder det om ikke at eje en skid.
Hvis alt er lejet og leaset, så må fogeden gå slukøret tilbage til kontoret. Der var ikke noget at hente. Skyldneren derimod, kan fortsætte livet på første klasse, bare de månedlige ydelser bliver betalt.
Det er vidst den model Henriette og "Sambo" bruger i øjeblikket
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af konsholm Fre Aug 05, 2011 10:23 pm

SortKaffe skrev: Skyldneren derimod, kan fortsætte livet på første klasse, bare de månedlige ydelser bliver betalt.
Det er vidst den model Henriette og "Sambo" bruger i øjeblikket

Man skulle da ellers tro at der blev lavet afbetalingsordninger, det er jo ikke fordi hun ingen penge tjener ???
Jeg ville personligt more mig kosteligt, hvis hun svingede ind på P-pladsen foran rotunden i en berlingo Laughing

konsholm

Antal indlæg : 83
Join date : 25/10/08
Geografisk sted : Happiness

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af SortKaffe Fre Aug 05, 2011 10:32 pm

Nu tror jeg ikke Henry har råd til en Berlingo hvis hun skal købe den. Men konkurslovgivningen er sådan indrette, at hvis Du bare kan sandsynliggøre at dine indtægter går til at opretholde en normal tilværelser´, så behøver du ikke afdrage noget som helst.

Og det er jo helt normalt at bo i en lejet villa på 250 m2 i Klampenborg og køre BMdyt, ikke sandt
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af Shintai Fre Aug 05, 2011 10:46 pm

SortKaffe skrev:Nu tror jeg ikke Henry har råd til en Berlingo hvis hun skal købe den. Men konkurslovgivningen er sådan indrette, at hvis Du bare kan sandsynliggøre at dine indtægter går til at opretholde en normal tilværelser´, så behøver du ikke afdrage noget som helst.

Og det er jo helt normalt at bo i en lejet villa på 250 m2 i Klampenborg og køre BMdyt, ikke sandt

Det kan kun lade sig gøre tror jeg, fordi nogle skyder dem tjenester.

Det er helt absurt og forsættelsen af dejlig dansk korrupt via nepotisme.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af HenningK Fre Aug 05, 2011 11:25 pm

For mig er det ufatteligt at man ikke kan sætte sådan et par økonomiske vaneforbrydere under en eller anden form for administration. Men så skal vi vel over i noget gæld til det offentlige eller gældssanering før løntræk og den slags retfærdighed kan foretages.

Oh-well... Det må vel give nogle få privilegier at have gjort tjeneste i KU og kunne skrive Tidl. Overforbrugsminister på sit i øvrigt knapt nok imponerende CV.

De, der tilbyder Kjær-Pedersen-parret nogen form for kredit må vel også efterhånden ha' en idé om hvad de går ind til.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af Thomas Lør Aug 06, 2011 1:06 am

Det er et almindeligt problem med den slags sager: De er så viklede ind i hinanden, at alle har noget på alle.
Dermed er der ingen, der har nogen interesse i at finde ud af, hvad der er sket.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af huspålandet Lør Aug 06, 2011 6:36 pm

Nu må I lige forklare mig forskellen på lånetilbud og købsbevis. Lånetilbud er vel det, banken vil låne en i forb med boligkøb og købsbevis er det, man kan købe for, men det indeholder vel også det beløb, banken vil låne en? Og lånetilbuddet er vel også under forudsætning af de andre lån, man evt skal opnå?

huspålandet

Antal indlæg : 110
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af Shintai Lør Aug 06, 2011 6:58 pm

Købsbevis er vidst en garanti fra banken om at yde lån. Således at du kan gennemføre handlen og være sikker på betaling.

Lånetilbud er...tilbud Smile
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af huspålandet Lør Aug 06, 2011 7:32 pm

Shintai skrev:Købsbevis er vidst en garanti fra banken om at yde lån. Således at du kan gennemføre handlen og være sikker på betaling.

Lånetilbud er...tilbud Smile
Jamen det er jo det, jeg mener? Banken giver vel ikke et tilbud uden, at der er garanti for, at lånerne kan overholde dette?

huspålandet

Antal indlæg : 110
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af Thomas Lør Aug 06, 2011 7:35 pm

huspålandet skrev:
Shintai skrev:Købsbevis er vidst en garanti fra banken om at yde lån. Således at du kan gennemføre handlen og være sikker på betaling.

Lånetilbud er...tilbud Smile
Jamen det er jo det, jeg mener? Banken giver vel ikke et tilbud uden, at der er garanti for, at lånerne kan overholde dette?


HIHIHIHIHIhohoohohahahaha
drunken affraid Very Happy
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af huspålandet Lør Aug 06, 2011 8:25 pm

Thomas skrev:
huspålandet skrev:
Shintai skrev:Købsbevis er vidst en garanti fra banken om at yde lån. Således at du kan gennemføre handlen og være sikker på betaling.

Lånetilbud er...tilbud Smile
Jamen det er jo det, jeg mener? Banken giver vel ikke et tilbud uden, at der er garanti for, at lånerne kan overholde dette?


HIHIHIHIHIhohoohohahahaha
drunken affraid Very Happy
Hvorfor griner du? Det er vel mere aktuelt end nogensinde????? Mener I at et købsbevis er en garanti for lånet, men et tilbud er et tilbud uden garanti for, at køber kan overholde betalingen? Eller uden garanti for, at køberen rent faktisk får lånet, når de har underskrevet? Hvem fanden vinder på det?

huspålandet

Antal indlæg : 110
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af Shintai Lør Aug 06, 2011 8:31 pm

huspålandet skrev:
Shintai skrev:Købsbevis er vidst en garanti fra banken om at yde lån. Således at du kan gennemføre handlen og være sikker på betaling.

Lånetilbud er...tilbud Smile
Jamen det er jo det, jeg mener? Banken giver vel ikke et tilbud uden, at der er garanti for, at lånerne kan overholde dette?

Købsbevis er så at sige commitment fra banken. De skal låne dig de penge når du finder boligen.

Lånetilbud er noget du først checker i de forskellige banker osv. for at få den bedste handel. Den du så vælger får du lavet et købsbevis fra.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af HenningK Lør Aug 06, 2011 9:39 pm

huspålandet skrev:Hvorfor griner du? Det er vel mere aktuelt end nogensinde?????

Mon ikke at Thomas synes at det var pænt-sjov på sådan en rimeligt naiv måde at du skrev: "Banken giver vel ikke et tilbud uden, at der er garanti for, at lånerne kan overholde dette?".

Jeg er ret sikker på Thomas ka' recitere nogen af passagerne fra Finanstilsynets gennemgang af BRF's bank eller det den ligsyns-rapport som blev lavet efter EIK Bank krakkede, som sort på hvidt påviser at bankernes kredit-vurdering ikke er det papir værd, som det er skrevet på.

Som boligmarkedet ser ud i øjeblikket, så er der næppe heller den ejendomsmægler, som ikke vil smække en "under salg" skilt på en bolig som du er interesseret i - uanset om du lige kan vifte ham om næsen med et købsbevis.

/ Henning K

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af Thomas Lør Aug 06, 2011 10:05 pm

HenningK skrev:
huspålandet skrev:Hvorfor griner du? Det er vel mere aktuelt end nogensinde?????

Mon ikke at Thomas synes at det var pænt-sjov på sådan en rimeligt naiv måde at du skrev: "Banken giver vel ikke et tilbud uden, at der er garanti for, at lånerne kan overholde dette?".

Jeg er ret sikker på Thomas ka' recitere nogen af passagerne fra Finanstilsynets gennemgang af BRF's bank eller det den ligsyns-rapport som blev lavet efter EIK Bank krakkede, som sort på hvidt påviser at bankernes kredit-vurdering ikke er det papir værd, som det er skrevet på.

Som boligmarkedet ser ud i øjeblikket, så er der næppe heller den ejendomsmægler, som ikke vil smække en "under salg" skilt på en bolig som du er interesseret i - uanset om du lige kan vifte ham om næsen med et købsbevis.

/ Henning K

Lige præcis!
Se her:
BRF

Blandt privatkunderne udviser særligt boligkreditterne betydelige risici og nedskrivningsbehov. Hovedparten af kunderne er delkunder, og banken har et begrænset kendskab til sine privatkunder. Som konsekvens heraf er banken i færd med at forbedre sine bevillingsprocedurer, som hidtil har været relativt simple.

Jeg ved ikke om du kan se humoren i den.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af Shintai Lør Aug 06, 2011 11:30 pm

Hehe Very Happy
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af Shintai Søn Aug 07, 2011 2:22 pm

http://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/article1525198.ece

Her er så endnu en "Erik og Henriette".

Narhatten bor på STAY hotellet i en penthouse nær os hvilket jo næppe kan være billigt når han er i Danmark.

http://livsstil.guide.dk/Bolig/%C3%98konomi/Inspiration/M%C3%B8bler/Se_Fetterleins_fancy_hotelhybel_2030258

Ellers bor han i en Penthouse i London:
http://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/article1451175.ece

Der er noget helt helt galt!
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af huspålandet Søn Aug 07, 2011 6:24 pm

Thomas skrev:
HenningK skrev:
huspålandet skrev:Hvorfor griner du? Det er vel mere aktuelt end nogensinde?????

Mon ikke at Thomas synes at det var pænt-sjov på sådan en rimeligt naiv måde at du skrev: "Banken giver vel ikke et tilbud uden, at der er garanti for, at lånerne kan overholde dette?".

Jeg er ret sikker på Thomas ka' recitere nogen af passagerne fra Finanstilsynets gennemgang af BRF's bank eller det den ligsyns-rapport som blev lavet efter EIK Bank krakkede, som sort på hvidt påviser at bankernes kredit-vurdering ikke er det papir værd, som det er skrevet på.

Som boligmarkedet ser ud i øjeblikket, så er der næppe heller den ejendomsmægler, som ikke vil smække en "under salg" skilt på en bolig som du er interesseret i - uanset om du lige kan vifte ham om næsen med et købsbevis.

/ Henning K

Lige præcis!
Se her:
BRF

Blandt privatkunderne udviser særligt boligkreditterne betydelige risici og nedskrivningsbehov. Hovedparten af kunderne er delkunder, og banken har et begrænset kendskab til sine privatkunder. Som konsekvens heraf er banken i færd med at forbedre sine bevillingsprocedurer, som hidtil har været relativt simple.

Jeg ved ikke om du kan se humoren i den.
Nu ville det jo være rart med et andet eksempel end BRF, det er vel indlysende.

huspålandet

Antal indlæg : 110
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af HenningK Søn Aug 07, 2011 9:52 pm

Hvad med 4 andre eksempler?

Redegørelse Eik Bank Danmark fra Financiel Stabilitet - læs selv hele konklusionen, som i en forholdsvis kras tone gør rede for tilstanden i EIK Bank.

Bankens kreditpolitik har således i et betydeligt omfang været tilsidesat ved Bankens kreditgivning og kreditopfølgning. Det samme gælder Bankens forretningsgange for kreditbevilling og kreditopfølgning/nedskrivninger.

Dette gælder også med hensyn til bevilling af større lån mv.

Eller EBH Advokaternes sammenfatning, hvor du også kan finde en håndfuld pegefingre i retning af tvivlsom kreditvurdering.

Financiel Stabilitets rapporter på Løkken Sparekasse og Roskilde Bank er samme sang om igen med "manglende kvalitet i kreditvurderingen og opfølgningen" - dog her peppet op med kritik til bestyrelserne for at have været inde og lavet "særbevillinger" - for at undgå nedskrivning og sammenbrud.

Nu skal man selvfølgeligt også anlægge en kildekritisk vinkel på det her. Financiel Stabilitet er part i sagen, og har også en agenda. De skal kunne komme med en overbevisende redegørelse for hvorfor en intervention var bydende nødvendigt. ABC i historieskrivning for sejrherrere.

Uanset det, så er køen af eksempler lang, og den bliver givetvis lidt længere endnu når redegørelsen for Amagerbanken kommer.

/ Henning K

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af huspålandet Tirs Aug 09, 2011 3:15 pm

Skal da gerne indrømme, at jeg er naiv, det er bl.a. derfor, jeg er tilmeldt økonomidebatten, da jeg har fuldstændigt styr på vor egen økonomi, men ikke på alle de elementer i økonomimarkedet, hvortil jeg bliver nødt til at lægge min lid, når vi skal låne/investere. Derfor har vi konto hos de største, iflg markedet mest "troværdige banker". Mht kreditinstitutter synes jeg derimod markedet bliver mere og mere sløret.
Vi har stadig et par konti i den tidl Amagerbank, men det er fordi, vi ikke har nogle "forpligtelser" og kun en konto, hvor spillegevinster og aktieudbytter går ind, så vi taber ikke noget ved det. Vi kan godt lide at have en konto, vi ikke tænker over eksistense af, og hvor indeståendet bare stiger, lige så stille. Denne konto er en højrentekonto med 5 års opsigelse, så det er absolut det bedste.

huspålandet

Antal indlæg : 110
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom' Empty Sv: Antallet af nye lånetilbud er 'Rock Bottom'

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum