Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Supermagt i frit fald.

+6
Uffe
SortKaffe
grunj
Shintai
peter777
Gorrion
10 deltagere

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Go down

Supermagt i frit fald.  - Page 2 Empty Sv: Supermagt i frit fald.

Indlæg af Shintai Lør Mar 10, 2012 6:56 pm

Thomas skrev:Der er tale om en omlægning af forbrugsmønstret - længere er den sådan set ikke.

Der har været en årrække, hvor nogle varer har været solgt for billigt (hovedsagligt fra Kina - og Indien. Det er så slut.
Nu kommer der så et andet prisforhold.

Så lad os lade være med at påberåbe den store sindssyge miljøgud.

Nu er et ineffektivt produktionsystem nu engang dyrere. Uanset om det er til gavn for miljøet.
Og ligeledes, uanset om du vil se det i øjnene eller ej. Så hverken kan eller vil USA leve op til de drømmevisioner du har om dem.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Indlæg af Plyds Lør Mar 10, 2012 7:37 pm

Thomas skrev:Der er tale om en omlægning af forbrugsmønstret - længere er den sådan set ikke.

Der har været en årrække, hvor nogle varer har været solgt for billigt (hovedsagligt fra Kina - og Indien. Det er så slut.

Energipriserne er sådan set ret vigtige for hvad der sker i økonomierne. Den her var der f.eks. ikke ret mange, der havde set komme:

http://epn.dk/okonomi2/global/asien/article2719372.ece

Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Indlæg af Thomas Lør Mar 10, 2012 8:48 pm

Plyds skrev:

Energipriserne er sådan set ret vigtige for hvad der sker i økonomierne. Den her var der f.eks. ikke ret mange, der havde set komme:

http://epn.dk/okonomi2/global/asien/article2719372.ece

Nå ikke?????
Det synes jeg nu nok ellers, at jeg har mere end almindelig god fod på. Se evt. den tråd, jeg har startet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34595

Indlæg af Uffe Søn Mar 11, 2012 1:47 am

Olieprisen stiger pga. FED trykker penge

Peter Schiff er en af dem jeg lytter til på youtube ret jævnligt. Omend han nogle gange er lidt for selvoptaget og hellig, så har hans budskaber klinget godt ind hos mig.

Jeg var i hvert fald dum nok til at købe 2 af hans bøger indtil videre. Og jeg ville gerne købe den næste.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Geografisk sted : Den tyske hede

Indlæg af Marovingian Søn Mar 11, 2012 3:08 am

Marx har jo forusagt alt det her, det ligger i kapitalismens væsen at den vil få sådanne ting til at ske. Koncentration af kapitalen på færre og færre, monoloppoler.

Hvad han så ikke forudså var, at intelligente mennesker der godt kunne lide kapitalismens i dens "mellemfase" kunne lure ham af, og konstant modarbejde den her tendens.

F.eks. gennem love imod kartelvirksomned/antiotrustlove, skattepolitik, velfærdsstat generelt.

Er 100% efter den marxistiske lærebog at når et land som USA vælger at droppe vagtsystemet over kapitalismen får de fuld skrue.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Geografisk sted : Her

Indlæg af Thomas Søn Mar 11, 2012 5:07 am

Uffe skrev:Olieprisen stiger pga. FED trykker penge

Peter Schiff er en af dem jeg lytter til på youtube ret jævnligt. Omend han nogle gange er lidt for selvoptaget og hellig, så har hans budskaber klinget godt ind hos mig.

Jeg var i hvert fald dum nok til at købe 2 af hans bøger indtil videre. Og jeg ville gerne købe den næste.

Sikke noget sludder!

Fordi FED trykker penge, så stiger prisen på ris også? ÆVL.

Det er som jeg siger: Det er fordi Kina går fra at være en eksportøkonomi til at være importdrevet.

Hvis det virkelig var fordi FED trykte penge, så ville der være inflation. Se på prisen på jernmalm.

metaller
Thomas
Thomas

Indlæg af Uffe Søn Mar 11, 2012 4:36 pm

Hov hov Thomas - det er da olieprisen han snakker om, ikke ris eller jernmalm. Eller husker jeg forkert?
Uffe
Uffe

Indlæg af Thomas Søn Mar 11, 2012 9:30 pm

Uffe skrev:Hov hov Thomas - det er da olieprisen han snakker om, ikke ris eller jernmalm. Eller husker jeg forkert?

Netop.
Thomas
Thomas

Indlæg af Uffe Man Mar 12, 2012 9:36 am

Thomas skrev:
Netop.

Husk hvilken indflydelse olieprisen har på alle andre varer, Thomas. Den er jo stort set inflationen selv Smile
Uffe
Uffe

Indlæg af Thomas Man Mar 12, 2012 10:14 am

Uffe skrev:
Thomas skrev:
Netop.

Husk hvilken indflydelse olieprisen har på alle andre varer, Thomas. Den er jo stort set inflationen selv Smile

Alene det at olieprisen er afkoblet fra det meste gør, at det IKKE er inflationen.
Thomas
Thomas

Indlæg af Uffe Man Mar 12, 2012 11:19 am

Thomas skrev:

Alene det at olieprisen er afkoblet fra det meste gør, at det IKKE er inflationen.

Så vidt jeg forstår, hvis olieprisen stiger, stiger fragtraten og dermed alle varer der skal transporteres - og så betyder det vel inflation?
Uffe
Uffe

Indlæg af Shintai Man Mar 12, 2012 11:10 pm

http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/227848/usas_budgetunderskud_vokser_mere_end_ventet.html
http://www.usdebtclock.org/

Og gælden stiger forsat helt explosivt.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Geografisk sted : Islands Brygge

Indlæg af Thomas Tirs Mar 13, 2012 5:27 am

Uffe skrev:
Thomas skrev:

Så vidt jeg forstår, hvis olieprisen stiger, stiger fragtraten og dermed alle varer der skal transporteres - og så betyder det vel inflation?

Så direkte er det ikke. Fragtraterne bestemmes i disse år langt mere af en betydelig overkapacitet.
En overkapacitet, der bl.a. kommer som følge af de meget lave renter, der har gjort at al skibsbygning kan betale sig - på papiret.
Thomas
Thomas

Indlæg af Uffe Tirs Mar 13, 2012 9:16 am

Thomas skrev:

Så direkte er det ikke. Fragtraterne bestemmes i disse år langt mere af en betydelig overkapacitet.
En overkapacitet, der bl.a. kommer som følge af de meget lave renter, der har gjort at al skibsbygning kan betale sig - på papiret.

Det du siger er at der er en tilbagegang i fragtrater pga. overkapacitet - fair nok.

Det jeg siger er at der er en opgang i fragtrater pga. olieprisen stiger.

Du mener at de to i praksis udligner hinanden og derfor skaber olieprisens stigning ikke inflation.

Jeg mener stadig at olieprisen skaber inflation, for du "mister" en "rabat" på fragtraterne fordi olieprisen afholder faldet fra at opnå fuld styrke.
Uffe
Uffe

Indlæg af Thomas Tirs Mar 13, 2012 10:34 am

Uffe skrev:
Thomas skrev:

Det du siger er at der er en tilbagegang i fragtrater pga. overkapacitet - fair nok.

Det jeg siger er at der er en opgang i fragtrater pga. olieprisen stiger.

Du mener at de to i praksis udligner hinanden og derfor skaber olieprisens stigning ikke inflation.

Jeg mener stadig at olieprisen skaber inflation, for du "mister" en "rabat" på fragtraterne fordi olieprisen afholder faldet fra at opnå fuld styrke.

Så meget betyder olieprisen heller ikke når prammen trækkes gennem vandet med 8 knob.
Thomas
Thomas

Indlæg af Uffe Tirs Mar 13, 2012 3:45 pm

Thomas skrev:
Så meget betyder olieprisen heller ikke når prammen trækkes gennem vandet med 8 knob.

Nej nej, men MANs dieselmotor på 100.000hk napper en liter diesel per stempelslag, og det flytter skibet ca. 0,5m. Så der går da lidt til.
Uffe
Uffe

Indlæg af Thomas Tirs Mar 13, 2012 10:09 pm

Uffe skrev:
Thomas skrev:

Nej nej, men MANs dieselmotor på 100.000hk napper en liter diesel per stempelslag, og det flytter skibet ca. 0,5m. Så der går da lidt til.

Ja det er da rigtigt; men når der ikke skal så mange stempelslag til.
Det betyder uendeligt mere at sejle 85% kapacitet end 25%.
Problemet ligger i de skibe, der SLET ikke skulle sejle.
Thomas
Thomas

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum