Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Interview med Brøchner Madsen

+13
Lars_HH
Plyds
futte
grunj
Sjadde
Cirb
doctor
Shintai
klogeaage 35
Gorrion
Thomas
peter777
Martin Krabbe
17 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

brøchner - Interview med Brøchner Madsen Empty Interview med Brøchner Madsen

Indlæg af Martin Krabbe Man Jan 02, 2012 4:45 am

Hej økonomi-nørder,

Jeg er journaliststuderende og arbejder for tiden på en hjemmesiden om og for teknisk insolvente boligejere: www.stavnsbundet.dk

Jeg har en interview-aftale med Jakob Brøchner Madsen, som nok er bekendt for de fleste herinde. I den anledning tænkte jeg at høre den samlede herværende brain-pool, om der var noget, man gerne ville spørge om...?

Mit fokus er mest på boligmarkedet og de fastlåste boligejere, så det er i den retning, jeg gerne vil ta' det. Men inspiration er velkommen...

Mvh
Martin Krabbe

Martin Krabbe

Antal indlæg : 4

Tilbage til toppen Go down

brøchner - Interview med Brøchner Madsen Empty Sv: Interview med Brøchner Madsen

Indlæg af peter777 Man Jan 02, 2012 5:44 am

Ja, er der ikke noget om at professorer ikke bryder sig om at melde politisk ud? For ellers kunne jeg godt finde på nogle stykker:
- er politikerne reelt i stand til at redde landet?
- hvis interesse er det, at landet bliver bragt i sådan en uhyggelig situation med ukontrollabel gæld?
- hvad er det som for længst har fået politikerne til at opgive at køre Danmark på konservativ maner, a la Tyskland, hvor man ikke har indført sjove lån, og hvor boligpriserne også har holdt sig ret stabile.
- hvor meget skal der betales før vi er igennem krisen? (underforstået at krisen handler om, at der skal tages tab, og krisen ikke er slut før tabene er taget)
- hvem skal / kan betale?
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Geografisk sted : Østerbro

brøchner - Interview med Brøchner Madsen Empty Sv: Interview med Brøchner Madsen

Indlæg af Thomas Man Jan 02, 2012 9:22 am

Martin Krabbe skrev:Hej økonomi-nørder,

Jeg er journaliststuderende og arbejder for tiden på en hjemmesiden om og for teknisk insolvente boligejere: www.stavnsbundet.dk

Jeg har en interview-aftale med Jakob Brøchner Madsen, som nok er bekendt for de fleste herinde. I den anledning tænkte jeg at høre den samlede herværende brain-pool, om der var noget, man gerne ville spørge om...?

Mit fokus er mest på boligmarkedet og de fastlåste boligejere, så det er i den retning, jeg gerne vil ta' det. Men inspiration er velkommen...

Mvh
Martin Krabbe

Det, du kan gøre er at prøve at få ham til at forholde sig til er "de rådnende bycentre", som vi så i USA's storbyer i 1960'erne og 1970'erne.
Vi har jo en hel generation af beskæftigede (endnu) tabere i København. De hænger på deres insolvens.
Vi husker billederne af børnene, der leger i stålen fra brandhanerne og den øvrige nedslidte og ødelagte infrastruktur.
Dem, der kan flytte sig fra den udvidelse af slummen vi ser bla. i Ødestaden - det er lejerne, som der bliver stadig flere af efterhånden som ejerboligerne går på tvang - opgang efter opgang. De ender jo så i en parkeringsaftale hos en eller anden platugle.

Problemet med lejerne er, at de nok har et mindre indtjeningspotentiale - men det skal nok udligne sig.
1) Ejerne kan ikke flytte sig efter jobs - hvorfor de ikke kommer ud af arbejdsløsheden når de nu støt og roligt bliver fyret fra deres offentlige - og offentlig betjenende - stillinger.
2) Der er heller ikke nogen tvivl om at skattegrundlaget svinder i København og til dels Århus (Århus der aldrig helt nåede med på vognen med socialt boligbyggeri i 1960-70'erne). Samtidig bliver der flere børn og unge, fordi deres forældre IKKE kan flytte i forstæderne. Dvs. både mængden og graden af udgifter til det offentlige i København stiger.
3) Virksomhederne vil flytte fra København p.gr.a. de umulige forhold mht. arbejdskraft og husleje. Vi taler her om de amerikanske film fra Detroit og lignende, hvor tomme fabrikshaller hærges af bander - på tidligere fornemme adresser.
Spørgsmålet er så: Hvilke virksomheder kommer til? Det bliver jo ikke gammeldags sværindustri.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34594

Indlæg af Gorrion Man Jan 02, 2012 5:02 pm

Hej Martin.

Jakob Brøchner Madsen er nok en af de Danske økonomer der har haft fingeren bedst på pulsen igennem de senere år, men der også andre som har råbt vagt i gevær....at Anders Fogh så kaldte dem pessemistiske kogekoner i (tror) det var 2007 viser med alt tydelighed hvor uduelig og forblændet vores statsminister og stort set hele den politiske elite var på det tidspunkt...desværre kan jeg ikke finde linket på nettet længere.

Jeg kunne godt tænke mig at høre en dybere analyse fra Jakob Brøchner Madsen om hvordan han ser på udsigterne når de ti-tusindvis af 10årige afdragsfrie flexlån udløber fra 2013, i et i forvejen permafrossent boligmarked.
Jeg er selv aldeles bekymret for konsekvenserne af netop de ponzi lån....som om der ikke var/er nok at bekymre sig om i forvejen...selv uden disse låns udløb.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449

Indlæg af klogeaage 35 Man Jan 02, 2012 5:12 pm

Professionelle grædekoner, som har travlt med at sprede negative budskaber Wink
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2556
Geografisk sted : Fyn

Indlæg af Shintai Man Jan 02, 2012 5:22 pm

klogeaage 35 skrev:

Professionelle grædekoner, som har travlt med at sprede negative budskaber Wink

Godt fundet. Endnu et bevis på Fogh+partivenner absolut ingen viden har om økonomi.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Geografisk sted : Islands Brygge

Indlæg af Gorrion Man Jan 02, 2012 8:50 pm

Tak for linket.
Ah det var i Marts 2008....på det tidspunkt burde det have været klart for enhver hvor slemt det så ud!.

Men ok det var Anders Fogh, vel nok en af danmarks største politiske tabere.
Gorrion
Gorrion

Indlæg af doctor Man Jan 02, 2012 10:10 pm

Jeg kunne godt tænke mig at vide om der i kredse af økonomer ikke var flere end ham og Lunde, der mente at situationen var uholdbar i perioden 2000 til 2008?

http://www.business.dk/markante-udtalelser-fra-jakob-broechner-madsen-2003-2007

Hvordan undertrykkes en så åbenbar sandhed i økonomiske kredse?

doctor

Antal indlæg : 1673

Indlæg af Cirb Tirs Jan 03, 2012 9:56 pm

Jeg kunne godt tænke mig at vide

1) Hvordan Jalob Brøchner ser på Foghs skattestop på boliger, og hvor stor en del af ansvaret for udviklingen på boligmarkedet han giver det?

2) Om han regner det for "helt urealistisk", at den igangværende priskorrektion ender (væsentligt) under det reale niveau fra 92-93 ?

3) Hvordan Jakob Brøchner ser på den løkke om halsen på realkreditten og boligmarkedet, der herinde er kendt som ”garantien mod, at det kan gå godt”.
• Ved lav vækst med lave renter vil huspriserne langsomt falde pga tiltagende illikviditet blandt husejerne. Inflationen vil ikke, eller kun i meget begrænset omfang, nedskrive værdien af gælden. Ved egentlig deflation bliver scenarioet helt sort.
• Ved stigende vækst stiger flexrenterne og udløser illikviditet blandt boligejerne. Hvis flexrenten går over det niveau, hvor der kan blive tvivl om realkredittens betalingsevne (6-7% ?), bliver også dette scenario helt sort.

4) Hvordan ser han på den risiko SDRO lånene udgør for realkreditten? Bolighandlerne fra bobleårene enten har, eller er hurtigt på vej til, overskredet den tidsgrænse, hvor realkreditten må beregne SDRO lånets dækning ud fra salgsprisen. Fra nu af gælder aktuelle vurdering, og med de igangværende prisfald vil realkreditten skulle ud og skaffe ekstra sikkerhed for meget store og stadigt stigende beløb. Med markedet for juniorobligationer helt lukket er det svært at se, hvor de penge skal komme fra….

5) Regner Brøchner det for sandsynligt at nogen realkreditinstitutter kommer til at opgive SDRO status for nogle obligationsserier?

6) Hvorfor forlod Brøchner danmark ? Spillede den hetz han var udsat for fra dagspressen i almindelighed, og (finansindustriens talerør) børsen og berlingske i særdeleshed, en rolle?

Når du ser ham, må du i øvrigt gerne takke ham for gennem mange år, at være den ”eneste røst i ørkenen”. Det var, så vidt jeg kan se, ikke uden personlige omkostninger. Jeg, og min familie, skylder ham en del.

Mvh
Cirb

Antal indlæg : 2353
Geografisk sted : Aarhus

Indlæg af Sjadde Ons Jan 04, 2012 12:00 am

Nu var jeg ikke lige helt på det rene med hvem denne Hr. Jacob Brøchner Madsen er, så derfor googlede jeg lige lidt og faldt over den artikel her fra 2007 som - set i bakspejlet - på en måde er lidt tragikomisk: Økonomer på glatis

Men dem kan man sikkert finde mange af om denne person.

Jeg er glad for at jeg begyndte at læse lidt med på BD i 09 da jeg begyndte at gå med tanker om huskøb. Jeg sidder stadigvæk i min billige lejelejlighed, men til gengæld med en nogenlunde fornuftig opsparing. Og jeg nyder mere og mere min "frihed" ved ikke at have gæld.

Tak til jer herinde der gider bruge jeres tid på at oplyse sådan en "almindelig" borger som mig - det er en hård kamp, og det må tære på lysten at være en "offentlig" person Jacob Brøchner Madsen tilsyneladende har været. Han har da ihvertfald stået noget for skud.

Sjadde

Antal indlæg : 15

Indlæg af Shintai Ons Jan 04, 2012 12:47 am

Rart at høre vi også kan hjælpe folk med at tage de rigtige beslutninger Smile

Sandheden er ofte ilde hørt. Som du f.eks. også kan se med Fogh det fjols.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Geografisk sted : Islands Brygge

Indlæg af Thomas Ons Jan 04, 2012 1:03 am

Sjadde skrev:Nu var jeg ikke lige helt på det rene med hvem denne Hr. Jacob Brøchner Madsen er, så derfor googlede jeg lige lidt og faldt over den artikel her fra 2007 som - set i bakspejlet - på en måde er lidt tragikomisk: Økonomer på glatis

Men dem kan man sikkert finde mange af om denne person.

Jeg er glad for at jeg begyndte at læse lidt med på BD i 09 da jeg begyndte at gå med tanker om huskøb. Jeg sidder stadigvæk i min billige lejelejlighed, men til gengæld med en nogenlunde fornuftig opsparing. Og jeg nyder mere og mere min "frihed" ved ikke at have gæld.

Tak til jer herinde der gider bruge jeres tid på at oplyse sådan en "almindelig" borger som mig - det er en hård kamp, og det må tære på lysten at være en "offentlig" person Jacob Brøchner Madsen tilsyneladende har været. Han har da ihvertfald stået noget for skud.

Jamen det er ikke gratis, at give Danske Bank nogen i snotten - Danske Bank har simpelt hen deres SS'ere.
Prøv, at se hvad der sker her:
ValueWalk

http://www.valuewalk.com/2011/12/luxor-capital-q3-shareholder-letter-short-danske-bank/ This post probably got me banned for life from Denmark. It was about Denmark’s largest bank, which has assets 2x GDP. The article was mostly a letter from Luxor Capital. After being swamped with media requests, Luxor’s CEO asked me to remove the letter. We ended up getting lunch, and is a super nice guy with a sick track record who tries to keep below the radar. The post was published on the front pages of major Danish papers, and other European publications.

Read more: http://www.valuewalk.com/2011/12/value-walk-2012-most-popular-posts-and-books/#ixzz1iR2D0M6i

Thomas
Thomas

Indlæg af Thomas Ons Jan 04, 2012 1:08 am

Den næste, der kunne trænge til en journalist er Arvid Stentoft Jacobsen fra Maj Invest.
Det bliver så også lidt af et projekt, fordi dit udkast til en artikel skal nok passere frem og tilbage nogle gange: Han er nemlig dybt seriøs.
Thomas
Thomas

Indlæg af grunj Ons Jan 04, 2012 2:48 am

Martin Krabbe skrev:Hej økonomi-nørder,

Mvh
Martin Krabbe

Jeg kunne godt tænke mig at høre om hvad hans holdning er til forskellige boligbyrdeberegninger, bla. nykredits set i mere historisk perspektiv. Der er skruet på mange knapper siden fx 1992 hvor de danske bundede og det kan være svært at finde et solidt grundlag at sammenligne. Baggrunden er til dels "two income trap" problematikken:

Kort: https://www.youtube.com/watch?v=WYmfpMPkmbw
The Overconsumption Myth - Housing Division Kort: https://www.youtube.com/watch?v=9dyF9o36D4g&feature=relmfu
Lang: Elizabeth Warren - The Two Income Trap: Why Middle-Class Mothers and Fathers Are Going Broke https://www.youtube.com/watch?v=8GHg3GAeQ1Y&feature=relmfu

Jeg har ikke krydschecket Warren for en "kvinderne hjem til kødgryderne dagsorden", men hun har fat i ret hårde data så vidt jeg kan se, men givet der er USA skal man nok liige checke.

Det underlige er at: "Analyse: Uligheden på boligmarkedet er vokset"
http://www.akf.dk/udgivelser/container/2011/udgivelse_1179/
Her kan man se at der er en økonomisk polarisering af generationerne, men retorikken er langt hen ad vejen at skatten og renten er lavere i dag. Imidlertid har jeg en fornemmelse af at det ikke er hele billedet og derfor spørgsmålet.

grunj

Antal indlæg : 16

Indlæg af Martin Krabbe Ons Jan 04, 2012 4:59 am

Hej igen,

Mange tak for al jeg input. Jeg talte med Jakob tirsdag morgen, så jeg nåede ikke at få de sidste par spørgsmål med, desværre.

Jeg har sendt Jakob linket til siden her, så han selv kan se alt det pæne, der bliver sagt om ham.

Jeg regner med at interviewet kommer op i løbet af i morgen.

Mvh
Martin

Martin Krabbe

Indlæg af doctor Ons Jan 04, 2012 8:36 am

For mange af os gamle Boligadebatten skribenter har Jacob Brøchner Madsen været vores superhelt. En stor tak som kommer fra hjertet. Havde der været nogle flere der havde fulgt deres videnskabelige bane i stedet for at lade sig rive med i en emotionel rus over boligmarkedets himmelflugt, så havde Danmark ikke stået med den bankkrise vi er ved at løbe ind i, og som vil udmønte sig i statens fallit eller i hvert fald en stor gæld, som vil hænge på os i generationer fremover.

Vi kæmper hver på vores måde. Jeg har dyb , dyb respekt for at Brøchner - Madsen har kæmpet med åben pande. Personligt vil jeg vedblive med at kæmpe anonymt, fordi jeg ikke har styrken til blive konfronteret med mine synspunkter overfor de mennesker jeg arbejder med til dagligt.
Mennesker for hvem denne krise påvirker deres liv og dagligdag fundamentalt.
Jeg har fuld forståelse for at Brøchner - Madsen med rette vil kunne kalde os krystere. Ikke desto mindre tror jeg på, at vores diskussioner her på debatten og på Boligadebatten fra 2007 og frem har været promoverende i den proces som Danmark skulle igennem - nemlig at forstå og handle på krisen.

doctor

Antal indlæg : 1673

Indlæg af futte Ons Jan 04, 2012 1:56 pm

JBM advarede mod SDO lån tilbage i 2007, hvor han mente at de ville medføre tvangsauktioner ved prisfald. http://borsen.dk/nyheder/privatoekonomi/artikel/1/113144/professor_sdo_betyder_tvangsauktioner.html

Politiken har i dag en artikel omkring SDO lån som vurderer store problemer for finanssektoren. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorledes JBM vurderer situationen i dag.

Edit: Ser lige at Cirb har denne vinkel med i sine spørgsmål.
futte
futte

Geografisk sted : Kbh K

Indlæg af Martin Krabbe Ons Jan 04, 2012 2:39 pm

Her er interviewet:

http://stavnsbundet.dk/2012/01/brochner-madsen-indforslen-af-afdragsfrihed-var-en-stupiditet/

Martin Krabbe

Indlæg af Plyds Ons Jan 04, 2012 3:24 pm

Interessant interview - tak for det.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Indlæg af Lars_HH Ons Jan 04, 2012 3:52 pm

Det er skræmmende at den gældsætning fortsætter. Ratingbureauer er alt for slappe i deres ratings af dansk og europæisk økonomi. Enhver kan jo se at det er fuldkommen uholdbart.

Lars_HH

Antal indlæg : 954

Indlæg af Plyds Ons Jan 04, 2012 6:45 pm

Ratingbureauerne rater efter hvad de betales for. deres rataings kan efter 2008 ikke længere tages alvorligt.

Det er rent fup. betaler du godt får du en høj rating, betaler du dårligt får du en lavere.

Det har ikke en skid med kreditværdighed at gøre længere. AIG fik topkarakter få dage inden den krakkede - bare som eksempel - der findes masser af andre eksempler - se bare statsobligationerne fra sydeuropa, som først nedgraderes når alle problemerne er kommet frem.

Der bør oprette et Europæisk ratingbureau under EU kontrol.
Plyds
Plyds

Indlæg af Thomas Ons Jan 04, 2012 8:08 pm

Tak for interviewet.

Der er jo ikke noget at være uenig. Og nej, der er heller ikke noget håb.

Det fine ved det er at vi p.t. surfer oven på tsunamien. Hvad sker der dog når den rammer kysten.

Og jo lånene stiger rent faktisk støt og roligt.
Thomas
Thomas

Indlæg af Storebror Ons Jan 04, 2012 10:59 pm

Plyds skrev:
Der bør oprette et Europæisk ratingbureau under EU kontrol.

Er Fitch ikke fransk ejet?

Storebror

Antal indlæg : 493

http://siksak.dk

Indlæg af Gorrion Tors Jan 05, 2012 12:04 am

Tak for det Martin.

OG UHA.....
Når jeg høre Jacob Brøchner Madsen sige at man måske skal ud i forlængelse af de 10årige afdragsfrie lån, for at der bare er en minimal chance for at det kan vakle sig videre lidt endnu...ja så bliver jeg helt tør i munden, og får koldsved.
Det vil sikkert også involvere skatteyder penge/nationalbank indblanding evt via en politisk undtagelses klausul i skraldespandsselskabet "finansiel ustabilitet".
Thomas har ret i udsagnet når han siger, man har forsikret sig imod at det kan gå godt.

De afdragsfrie lån, og især de afdragsfrie flexlån er blevet brugt/udnyttet på en ponzi ligende makroøkonomisk måde, der tangere landsskadelig virksomhed.....og det er et udiskutabelt FAKTUM!
Gorrion
Gorrion

Indlæg af Plyds Tors Jan 05, 2012 12:14 am

Gorrion skrev:Tak for det Martin.

OG UHA.....
Når jeg høre Jacob Brøchner Madsen sige at man måske skal ud i forlængelse af de 10årige afdragsfrie lån, for at der bare er en minimal chance for at det kan vakle sig videre lidt endnu...ja så bliver jeg helt tør i munden, og får koldsved.
Det vil sikkert også involvere skatteyder penge/nationalbank indblanding evt via en politisk undtagelses klausul i skraldespandsselskabet "finansiel ustabilitet".
Thomas har ret i udsagnet når han siger, man har forsikret sig imod at det kan gå godt.

De afdragsfrie lån, og især de afdragsfrie flexlån er blevet brugt/udnyttet på en ponzi ligende makroøkonomisk måde, der tangere landsskadelig virksomhed.....og det er et udiskutabelt FAKTUM!

Vink farvel til din opsparing - den ryger med i hullet - vores pensioner ligeså. Flexerne og de afdragsfri griner af os andre, mens de afleverer nøglerne i kreditforeningen og lejer en fed lejlighed i et konkurstruet spekulationskomplex, der sjov nok er finansieret af dig og mig i sidste ende.
Plyds
Plyds

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum